Kulutusmaidon osuus Valion liikevaihdosta on 15%. Jos tuon hintaa nostetaan 30% liikevaihto nousee 4,5%, jos markkinaosuus ei muutu. Nestemaidon markkinaosuus vaikuttaa myös muiden tuotteiden markkinaosuuteen ja rahtikustannuksiin.
Juuri näin. Ja tässä on justiin se miksi Kivin tulkinta siitä, että valion osuuskunnilta ostaman raaka-maidon ja kaupan tukkuhinnan välillä pitäisi olla kiinteä suhde, on ongelma: Valio tekee tuloksensa pääosin muilla tuotteilla, mutta ei saisi niillä tehtyä tulosta jakaa raaka-maidon ostohinnassa osuuskunnille.
Nestemaitomarkkinoiden menetys heijastuu myös muiden tuotteiden markkinoihin, ja ylijäävän maidon osalta riskinä on joutua maitojauhemarkkinoiden täyttäjäksi.
Tässä on sitä Valion johdon jakamaa ”tietoa”, joka uppoaa tuottajakenttään, ilman että viitsitään yhtään ajatella asiasisältöä.
Valio ilmoittaa sillä olevan 42% Suomen tuoremaidoista litroina, kuitenkin se tekee Valion liikevaihdosta vain 15%? Onko tuo ihme, kun ollaan valmiit antamaan maito vaikka ilmaiseksi? Eikö jokaisesta tuotteesta, jonka Valio myy, pidä saada mahdollisimman kova hinta? Siitä se maitokate tykkää
Tilanne on aivan sama, jos tila jolla paljon metsää antaa maataloustuotteensa ilmaiseksi, hakee tarvitsemansa rahan metsästä. Vuokraa peltoja 500 euroa/ha tai ostaa 10000 euroa/ha, hankkii koneita jne. Saattaa alkaa naapureita vituttamaan… Mistä lie silloin kyse?
Toimitusjohtaja arvostelee kilpailijoita ”yksinkertaisiin tuotteisiin keskittyvinä tehottomina perusmeijereinä”, joilla on kuitenkin hänen mielestään tällä hetkellä parempi tilityskyky! Eikö tämä jo osoita jotain tästä strategiasta? Ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen; maito, juusto, jogurtti jne on jo keksitty.
Maatalous muuten lie ainoa ala, joka maksaa rahtinsa itse. Muuten kulut (myös rahdit) siirretään ketjussa seuraavan maksettavaksi! Ei tuottajahinta rahteihin kaadu.