Viime aikoina on tullut vaihdettua muutama kestovoideltu laakeri, jotka ovat sisältä tyhjiä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna. Eli niin kuivana pyörivät kuin vaan mahdollista, kunnes eivät sitten enää pyöri ollenkaan...
Muistan myös kuulleeni urbaanin (tai tässä tapauksessa kaiketi agraarin) legendan, että 30% kestovoidelluista laakereista on todettu jonkin maatalousalan lehden jutun mukaan valmiiksi kuiviksi, kun ne on testimielessä avattu uutena.
Muutamassa maatalouskaupassa olen törmännyt vaseliiniprässiin liitettävään injektioneulaan, jolla laakerin kyljestä saisi pruutattu läpi vaseliinia laakerin sisään. Injektioneulassa on siis rasvanippa toisessa päässä.
Tuon laakeriin sisälle pumpattava vaseliini pitäisi varmaan olla jotakin tavallista parempaa tököttiä kuin ihan perusvaseliini?
Onko kokemuksia kestovoideltujen laakereiden uudelleen voitelusta, ja mitä olette laakereihin laittaneet, ja onko voitelusta ollut mitään hyötyä (tai haittaa)?
Siihen en kyllä usko että uudesta laatumerkki -laakerista puuttuisi rasvat sisältä. Kyllä sen huomaisi kestoiässä ja kyllähän sellainen kuiva uusi laakeri pyörisikin herkemmin uutena. Ja toisaalta miksi puuttuisi? Laakerin teko on koneellitettu täydellisesti ja kyllä kone herjaisi jos laakeri jäisi rasvaamatta.
Paalaimen kolaketjun laakereita ollaan säännöllisin väliajoin rasvattu kys. neulalla ja 8000 paalia takana eikä yhtään laakeria vielä hajonnut. Sitä en tiedä mitä apua rasvauksesta on, mutta kyllä sillä kuivan rohisevan laakerin saa pitkäksi aikaa hiljaiseksi ja jäykäksi. Uskon rasvauksesta olevan hyötyä koska ekan kerran rasvattiin n. 4000 paalin kohdalla ja jo silloin muutama laakeri oli kuiva.
Rasvaus on tarkkaa hommaa. Pahimmassa tapauksessa neulalla saa suojan huulloksen paskaksi ja liiallisella rasvauksella voi pullauttaa suojan irtikkin.
Ollaan yritetty etsiä rasvausurakkaan aina vähän parempaa rasvaa, kun kyllähän se aika tiukilla siellä kuulien ja koolien välissä on ja haluaisi että ne siellä vähän pitempään kestäisikin.