Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköpeura  (Luettu 11498 kertaa)

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Sähköpeura
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain  tunkiota  tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Sähköpeura
Luulis että nuo akut ja muu tarvittava jo mahtuis tuon helevetinmoisen keulamaskin alle, mutta ei...
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Salesman

  • Vieras
Vs: Sähköpeura
Luulis että nuo akut ja muu tarvittava jo mahtuis tuon helevetinmoisen keulamaskin alle, mutta ei...

No ei noissa vielä mitään. Mutta entäs kun nämä pikkutraktorit tällätään egr, scr, pdf, doc jne. varustelulla. Kyllä se häkäpönttöaika tulee mieleen. Tuskinpa luiskanokka ferguja nähdään enää ja Valtteri a-sarjassakin  saa vanhan m-sarjan konepellin...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Sähköpeura
Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sähköpeura
Johan oli korkea toosa, varmaan totta, että tässä yhteydessä kannattaisi suunnitella konseptia laajemminkin uusiksi. Valmistajat ovat todennäköisesti vielä epävarmoja siitä, koska tämä löisi läpi, ei oikein vielä uskalleta panostaa täysillä. Mulla ei ole mitään sähköjä vastaan, antaa tulla vaan.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Sähköpeura
 Ehkäpä siinä testataan vielä aivan jotakin muuta kuin kokonaista sähkötraktorikonseptia
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköpeura
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain  tunkiota  tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.

Juu.

Painoon löytyy sitten ratkaisu kun voidaan tehdä koko konsepti uusiksi. Eli jättää nykyinen moottori-vaihteisto-perä rakenne kokonaan pois ja korvataan se pelkällä rungolla. Pyöräkohtaiset moottorit, elektroniikka ja akut eivät taida painaa sen enempää kuin kuin nuo nykyiset voimansiirron hilppeet, kyllä niissä ainakin pari-kolme tonnia on rautaa.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sähköpeura
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain  tunkiota  tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.

Juu.

Painoon löytyy sitten ratkaisu kun voidaan tehdä koko konsepti uusiksi. Eli jättää nykyinen moottori-vaihteisto-perä rakenne kokonaan pois ja korvataan se pelkällä rungolla. Pyöräkohtaiset moottorit, elektroniikka ja akut eivät taida painaa sen enempää kuin kuin nuo nykyiset voimansiirron hilppeet, kyllä niissä ainakin pari-kolme tonnia on rautaa.

No tuossa on jo yritystä:
http://www.reo.co.uk/files/rigitrac_edw120_en.pdf
Paitsi että tuossa ei ole akkuja. Sveitsiläinen Rigitrac jossa 125 heppainen Deutzi pyörittää generaattoria, joka pyörässä omat sähkömoottorit. Erillisjousitus ja nelipyöräohjaus.
Kulkee esitteen mukaan 65 km/h.
Moottori veks ja akut tilalle? Ei vaan jää paljon tilaa akuille kun ei tossa ole mitään jontikan keulaa...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Sähköpeura
Hieno konsepti tuo rigitrack ja jos tuo jutussa mainittu " All in all, the electric drive system has
a higher efficiency than the conventional drivelines. " pitää paikkaansa, niin nykyisistä portaattomista vaihteistoista saatetaan siirtyä sähköisiin melko nopeallakin aikataululla. Tuskin nuo isot valmistajatkaan nukkuvat ruususenunta tämän asian suhteen.

Tuosta sähköisestä ohjauksesta tuli vielä sellainen etu mieleen, että sen avulla on erittäin helppo tehdä nopeussovitettu veto myös työkoneeseen/perävaunuun, jolloin veturin koko voi olla sitämyöten pienempi.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Sähköpeura
Hybridi on vielä tässä vaiheessa jarrutusenergian talteenoton kanssa vaihtoehto. Mutta kun mennään täyssähkömoottoreihin, voi polttomoottori olla vielä tarpeen generaattorin pyörittämiseen lisävirtana.
Ja kun kärryt sun muut laitetaan vetämään samalla älyllä, niin voihan kärryn kupeellakin olla akkupaketti.
Kun vielä saisivat Suomeen sen akkutehtaan, jota Vaasaan puuhataan.

Sitten meistä rasvanäpeistä täytyy muuntua sähkäreitä, kun pitää 500+ volttisten kanssa puuhailla.
Katellu noita sarjaankytkettyjä akkuja, niin ei passaa yhdenkään kennon välistä simahtaa.  Susia on mennyt suunnittelijoilla vaihtoon.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Sähköpeura
Traktoreilla tehdään niin raskaita hommia ja pitkiä päiviä pellolla (ainakin maailmalla), että akkuteknologia ei ole vielä valmis täysin sähköiseen traktoriin. Mut kyllä se tulevaisuutta on, ensimmäinen askel on tuo Jontikan systeemi.

Jokohan jontikan sähkönsiirto työkoneille on standardisoitu?

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Sähköpeura
Mites neet tommoset sähkö trakvaattorit ja muutkoneet sitte tuolla maastossa ladataan? Ahkiraatteja vaan papattaan öiksi tonne maastoon vai? Meinaan ainakin mulla koneet on aika paljon maastossa onneksi! Eikä hallissa tai hallin pielessä sähkö töpselin lähellä. Joskus menee viikkoja että koneet on tuolla jossain korvessa mihin ei todellakaansaa mitään sähkölataus pistettä. Vai saako niinhyvät akut ettei tarvi latailla kuin remontti reissuilla hallilla?
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: Sähköpeura
On myös kondensaattorit kehittynyt esim.  http://powerquality.eaton.com/EMEA/Supercapacitor/default.asp?&GUID=2e34d35f-fc91-4f59-9e5d-262b8e4341bb&PKEY=AAEC4B35-6486-45CF-8308-119F0ED401E7
hybridin voisi rakentaa vastaavista pienestä polttomoottori, generaattori/moottori yhdistelmästä esim. kuormainkäyttöön

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Sähköpeura
Mites neet tommoset sähkö trakvaattorit ja muutkoneet sitte tuolla maastossa ladataan? Ahkiraatteja vaan papattaan öiksi tonne maastoon vai? Meinaan ainakin mulla koneet on aika paljon maastossa onneksi! Eikä hallissa tai hallin pielessä sähkö töpselin lähellä. Joskus menee viikkoja että koneet on tuolla jossain korvessa mihin ei todellakaansaa mitään sähkölataus pistettä. Vai saako niinhyvät akut ettei tarvi latailla kuin remontti reissuilla hallilla?
Tarviihan sun kuskata sinne perskorpeen polttoainettakin jos viikon päivät täysiä päiviä ajelet?
Siis et vaihdetaan akkuja, tulevaisuudessa kun akut tulee olemaan pienempiä ja enemmän varausta sisältäviä.

Ps. Siinä ei sun ja parin muun urakka-ukkelin mettähommat kiinnosta kun maailman maataloustarpeisiin suunnitellaan tulevaisuuden tekniikoita.