Eipä sitä nykyaikaisella kalustolla oikein alle 50 verottomaan tuntihintaan ole missään hommassa mahdollisuuksia. Öljyt, osat ja vakuutukset sekä kaluston pääomakulut on nousseet parin viimevuoden aikana paljon. Vaikka ajais vanhalla kalustolla, pitää kokoajan kerätä "pottia" uuden kaluston hankintaan. Tämä siis ohjeena niille jotka mielessään laskevat ajavansa halvemmalla jo maksetulla koneella...
Ja lumitöiden erityispiirteenä on mainittava prkeleen varuillaolo, siinä olet sitten koko talven kiinni lumihommissa kun luvatut hommat on hoidettava.
Olen joskus linkoillessani miettinyt, että kun traktorin keulalle nostetaan aura, niin vaikka työn tehokkuus kasvaisi verrattuna linkoon, on tapaturman/konerikon riski senverran suurempi, että sen pitäisi näkyä taksassa. Ja kyllä se auran pukkaaminen vaatii koneelta voimaa jos lumelle pitää antaa oikeasti kyytiä eikä vaan siirrellä tien reunaan. Maanteitä auratessa näkyis 200 hv konekin olevan aika nöyrä kulkija vastamäessä jos aurattava lumi ei ole ihan pakkaslunta. Siihen kun laskee alusterän maahan siten että jotain irtoaakin, niin ihan siinä konekin joutuu töihin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's