Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Lukittu aihe

Aihe Mycoplasma Bovis  (Luettu 125615 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Mycoplasma Bovis
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Ei ole kovin herkkä tarttumaan. Vaatii käytännössä eläinten siirtelyä. Vaatteiden mukana tai vierailijoiden kengissä pitäisi tulla todella paljon lehmänräkää ja sitä pitäisi saada syötettyä vielä seuraavan navetan eläimille....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Mistä tuo mahtoi Suomeen tulla. Tuontispermastako  ???
Jalostuseläinten mukana taudit yleensä liikkuu.
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Tanskalaisessa lehdessä luki että tila oli vaihtanut navetan kalusteet ja kaikki oli desinfioitu.Mutta tauti iski uudelleen

navettapiika

  • Vieras
Vs: Mycoplasma Bovis
Tässähän se riemu tuleekin. Elikkäs lehmä voi kantaa tautia oireettomana. Ilmeisesti kaikkien eläinten verinäytteet pitäisi tartunnan varalle tutkia. Minusta tuntuu, että näin laajoihin tutkimiseen ei ole varoja eikä varmasti tutkijoitakaan. Nyt taitaakin jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi tilanteen hyväksyminen ja taudin kanssa elämään oppiminen. ???

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Tässähän se riemu tuleekin. Elikkäs lehmä voi kantaa tautia oireettomana. Ilmeisesti kaikkien eläinten verinäytteet pitäisi tartunnan varalle tutkia. Minusta tuntuu, että näin laajoihin tutkimiseen ei ole varoja eikä varmasti tutkijoitakaan. Nyt taitaakin jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi tilanteen hyväksyminen ja taudin kanssa elämään oppiminen. ???

Näin kaikkialla muualla maailmassa on toimittu
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Mycoplasma Bovis

Eläinsuojelulaki on uudistumassa. Osataanko vielä(kään) ottaa lainsäädännössä huomioon suuresti muuttunutta tautitilannetta suomen kannalta? Minusta asia on vahvasti myös eettinen, ei pelkästään tuotannon näkökulmasta sitä voi nähdä.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis

Eläinsuojelulaki on uudistumassa. Osataanko vielä(kään) ottaa lainsäädännössä huomioon suuresti muuttunutta tautitilannetta suomen kannalta? Minusta asia on vahvasti myös eettinen, ei pelkästään tuotannon näkökulmasta sitä voi nähdä.

Mietippäs vaan mikä HALOO tästäkin syntyisi, jos valtiovalta ottaisi tuon erityiseen tarkkailuun  ;D Pitäisikö karjoja laittaa karanteeniin ja elukoita polttaa nuotioissa. 99,5% tuottajista vastustaa kaikkea kyttäämistä ja valvontaa muutenkin, kyllä olisi MaasTullin pielipidesivu taas täynnä valitusta, jos M-bovistakin alettaisiin karjoista väkisin etsimään  ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Mycoplasma Bovis

Eläinsuojelulaki on uudistumassa. Osataanko vielä(kään) ottaa lainsäädännössä huomioon suuresti muuttunutta tautitilannetta suomen kannalta? Minusta asia on vahvasti myös eettinen, ei pelkästään tuotannon näkökulmasta sitä voi nähdä.

Mietippäs vaan mikä HALOO tästäkin syntyisi, jos valtiovalta ottaisi tuon erityiseen tarkkailuun  ;D Pitäisikö karjoja laittaa karanteeniin ja elukoita polttaa nuotioissa. 99,5% tuottajista vastustaa kaikkea kyttäämistä ja valvontaa muutenkin, kyllä olisi MaasTullin pielipidesivu taas täynnä valitusta, jos M-bovistakin alettaisiin karjoista väkisin etsimään  ::)

No en mä ajatellut sitä että mitään erityistä tarkkailua pitäisi tulla hallinnon suunnalta. Mutta se kai tahtoo olla ensimmäinen ajatus kun joku mainitsee sanan kehitys suomen valtiossa..  :P

Viimeksi muokattu: 04.02.14 - klo:13:20 kirjoittanut Peurajussi

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

++++++

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mycoplasma Bovis
Mycoplasma kuulostaa konkurssilta välikasvattamoja ajatellen.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Mycoplasma kuulostaa konkurssilta välikasvattamoja ajatellen.
nEi se paljon naurata maitotilallistakaa

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Mycoplasma Bovis
Mistä tuo mahtoi Suomeen tulla. Tuontispermastako  ???
Jalostuseläinten mukana taudit yleensä liikkuu.
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Tanskalaisessa lehdessä luki että tila oli vaihtanut navetan kalusteet ja kaikki oli desinfioitu.Mutta tauti iski uudelleen
Niinhän sitä sanotaan, jotta tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Mutta muistatteko kun tämä normiflunssa rantautui Suomeen? Lehmiä jopa kuoli siihen, vasikoita meni ja tappiot oli  mittavat. Tauti jylläs talosta taloon. Ensin tuli flunssa ja sitten vielä virusripuli, niin tankin sai kääntää nurinpäin. Silloin minulle sanoi suuren talon isäntä, ettei tästä eroon pääse ennen kuin viimenenkin nauta on teurastettu. Ja totta, tauti jäi meille ja aktvoituu aika ajoin. Toiset kärsii vähemmän toiset enemmän.
Sama kohtalo se on tälle mycoplasma boviksellekin,  jos tilat eivät itse huolehdi leviämisen estämistä, niin kohta se on meillä kaikilla piilevenä navetan suojissa.
Nautakarjojen omistajien tulisi nyt olla tiukkana ja huolehtia ostaessaan eläimiä niiden terveydestä. Ja näiden tilojen, missä edes epäily on, niin pidättäytyä myymästä eläimiä eloon, kunnes tartunnan varmuus on tarkastettu.
Jos vasikkakasvattamosta tautia löytyy, niin jostakinhan se on sinne tullut, eli katseet kääntyy kohti maitotiloja. Myöhäistähän se on kuukausien päästä ruveta tartunnan alkuperää etsimään, mutta nyt olisikin ehkä aika tarkistaa sen välitysvasikan kunto  paremmin, eikä vain kuinka siitä pääsee mahdollisimman pian eroon.
Itse olen sitä mieltä että tauti on levinnyt jo hiljaisesti aika laajalle ja sitä on vaikea havaita. Välttämättä tutkimustuloksetkaan eivät ole niin luolettavia kuin luullaan. Vasikat saattavat oireilla vasta kun ne ovat liikuteltu seuraavalle tilalle, kuljetus stressi vasta laukaisee taudin pinnalle.Maitotiloilta lähtevät vasikat saattavat olla hyväkuntoisia mutta kun ne ovat uudessa paikassa hengitys on tiheää noin pari päivää ja sitten se loppuu ja eläin näyttää normaalilta
Se kannattaa muistaa kuitenkin,mikä vain myrkytystila aiheuttaa tuon tiheän hengityksen.
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Ei ole kovin herkkä tarttumaan. Vaatii käytännössä eläinten siirtelyä. Vaatteiden mukana tai vierailijoiden kengissä pitäisi tulla todella paljon lehmänräkää ja sitä pitäisi saada syötettyä vielä seuraavan navetan eläimille....
Kasvattamoissa yleistä "yskää".Vasikoilla tokenee lääkityksellä.Tuskin kuiteskaan lehmää tappaa.Vasikalla tosin jos ei hoideta honkajoki tienaa,minä en.Draxxin tehoaa,mutta ei mikään yleislääke.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Mistä tuo mahtoi Suomeen tulla. Tuontispermastako  ???
Jalostuseläinten mukana taudit yleensä liikkuu.
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Tanskalaisessa lehdessä luki että tila oli vaihtanut navetan kalusteet ja kaikki oli desinfioitu.Mutta tauti iski uudelleen
Niinhän sitä sanotaan, jotta tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Mutta muistatteko kun tämä normiflunssa rantautui Suomeen? Lehmiä jopa kuoli siihen, vasikoita meni ja tappiot oli  mittavat. Tauti jylläs talosta taloon. Ensin tuli flunssa ja sitten vielä virusripuli, niin tankin sai kääntää nurinpäin. Silloin minulle sanoi suuren talon isäntä, ettei tästä eroon pääse ennen kuin viimenenkin nauta on teurastettu. Ja totta, tauti jäi meille ja aktvoituu aika ajoin. Toiset kärsii vähemmän toiset enemmän.
Sama kohtalo se on tälle mycoplasma boviksellekin,  jos tilat eivät itse huolehdi leviämisen estämistä, niin kohta se on meillä kaikilla piilevenä navetan suojissa.
Nautakarjojen omistajien tulisi nyt olla tiukkana ja huolehtia ostaessaan eläimiä niiden terveydestä. Ja näiden tilojen, missä edes epäily on, niin pidättäytyä myymästä eläimiä eloon, kunnes tartunnan varmuus on tarkastettu.
Jos vasikkakasvattamosta tautia löytyy, niin jostakinhan se on sinne tullut, eli katseet kääntyy kohti maitotiloja. Myöhäistähän se on kuukausien päästä ruveta tartunnan alkuperää etsimään, mutta nyt olisikin ehkä aika tarkistaa sen välitysvasikan kunto  paremmin, eikä vain kuinka siitä pääsee mahdollisimman pian eroon.
Itse olen sitä mieltä että tauti on levinnyt jo hiljaisesti aika laajalle ja sitä on vaikea havaita. Välttämättä tutkimustuloksetkaan eivät ole niin luolettavia kuin luullaan. Vasikat saattavat oireilla vasta kun ne ovat liikuteltu seuraavalle tilalle, kuljetus stressi vasta laukaisee taudin pinnalle.Maitotiloilta lähtevät vasikat saattavat olla hyväkuntoisia mutta kun ne ovat uudessa paikassa hengitys on tiheää noin pari päivää ja sitten se loppuu ja eläin näyttää normaalilta
Se kannattaa muistaa kuitenkin,mikä vain myrkytystila aiheuttaa tuon tiheän hengityksen.
Mulla on sellainen mielikuva, että tuo ei kuole nestetypessäkään  ???
Ei ole kovin herkkä tarttumaan. Vaatii käytännössä eläinten siirtelyä. Vaatteiden mukana tai vierailijoiden kengissä pitäisi tulla todella paljon lehmänräkää ja sitä pitäisi saada syötettyä vielä seuraavan navetan eläimille....
Kasvattamoissa yleistä "yskää".Vasikoilla tokenee lääkityksellä.Tuskin kuiteskaan lehmää tappaa.Vasikalla tosin jos ei hoideta honkajoki tienaa,minä en.Draxxin tehoaa,mutta ei mikään yleislääke.
Niin eihän se heti tapa, mutta jossain vaiheessa kun aikansa lehmä on kitunut ,laihtunut,lääkitty pitää eläin lopettaa.Kysymyksessä on sellainen pöpö että se etsii aina jonkin keinon kiusata eläintä. Se on vähän niinkuin syöpä että se lähettää etä pesäkkeitä ympäri kehoa

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
ETTÄ TÄMMÖSTÄ ETT SIVUILLA21.1.2014   
NÄYTTELYYN TUOTAVIEN NAUTOJEN TERVEYSVAATIMUKSET  OKRA-NÄYTTELYN 2014 OSALTA 
Evira antaa viranomaisohjeita maatalousnäyttelyihin ja vastaaviin eläinnäyttelyihin tuotavien eläinten terveysvaatimuksista. Tämän lisäksi myös Eläintautien torjuntayhdistys ETT ry antaa lisäohjeita tarvittavista toimenpiteistä ajankohtaisesta eläintautitilanteesta riippuen.  OKRA-näyttelyssä sovelletaan ensimmäisen kerran ETT ry:n laatiman M.bovis -vastustusohjelman A-tason vaatimusta. 
1. Näyttelyyn eläimiä lähettävä tila kuuluu Nasevaan ja täyttää terveydenhuollon kansallisen tason vaatimukset.    Huom! Edellyttää esim. tuontialkioiden vastaanottajien tutkimista ETT:n ohjeiden     mukaan. 
2. Näyttelyyn tuotavat eläimet ovat syntyneet näyttelyyn eläimiä lähettävällä tilalla tai ne ovat olleet tilalla vähintään kaksi kuukautta. Näyttelyyn eläimiä lähettävälle tilalle ei ole siirretty eläimiä muilta tiloilta kahteen kuukauteen ennen näyttelyä.   
3. Mikäli näyttelyyn osallistuu tuontieläimiä, varmistetaan, että ne on tuotu sekä Eviran että ETT:n ohjeiden mukaisesti. ETT ry ei suosittele tuontieläinten tuomista näyttelyyn, ennen kuin tuonnista on kulunut vähintään kolme kuukautta.   
4. Näyttelyyn tuotavilta eläimiltä edellytetään omistajan ja eläinlääkärin allekirjoittama ETU- Nautakarjan terveystodistus. 
5. Näyttelyyn eläimiä lähettävä tila kuuluu M.bovis- vastustusohjelmaan ja täyttää vastustusohjelman A-tason vaatimukset. a. Eläinlääkäri käy tilalla kahdesti tekemässä vaadittavan terveydenhuoltokäynnin 6- 12 kk:n välein vastustusohjelman mukaisesti. Okra-näyttelyn osalta hyväksytään lyhyempi (4-6 kk) tutkimusväli, jolloin ensimmäinen käynti ja näytteenotto on tehtävä 15.2. mennessä ja toinen n. kuukautta ennen näyttelyä.  b. Eläinlääkäri ottaa nuorkarjasta sierainlimanäytteet (sekä lypsykarjatiloilta tankkimaitonäytteen) tutkittaviksi M. boviksen varalta. (Kts. ohjeet ja näytelähete verkkosivuiltamme http://www.ett.fi/ohjeet_ja_lomakkeet/elainkauppa).   c. Sierainlimanäytteet otetaan kaikista tai 20:stä nuorimmasta alle 6 kk:n ikäisestä vasikasta. Alle viikon vanhaa vasikkaa ei kuitenkaan kannata tutkia.   Mikäli tilalla on tutkimushetkellä edellä mainittuun ryhmään kuuluvia vasikoita alle 20 kappaletta, voidaan puuttuvat näytteet ottaa nuorimmista yli 6 kk ikäisistä naudoista, kunnes saadaan yhteensä 20 näytettä. Näytteet yhdistetään laboratoriossa siten, että kahden eläimen näytteet käsitellään yhdessä. Mikäli 6kk:n iän ylittävät naudat ovat reilusti yli-ikäisiä tai karja pieni, voidaan tyytyä minimissään 10 sierainlimanäytteeseen. d. Mikäli alle 6 kk:n ikäisiä vasikoita ei ole ollenkaan, tulee tila tutkia verinäytteistä vasta-aineisiin perustuen. Tällöin otetaan vähintään 15 verinäytettä 6-12 kk ikäisistä eläimistä. Vasta-aineisiin perustuva tulkinta on vaikeampaa ja siksi näytteitä tarvitaan riittävästi luotettavan kuvan saamiseksi tilan M.bovis- tilanteesta. Eläinlääkärin on epäselvissä tilanteissa parasta kysyä tarkempia näytteenotto- ohjeita joko ETT:ltä tai Eviran Kuopion laboratoriosta.           
e. Näytteenotto ja tutkimukset tehdään uudelleen 4 -12 kk kuluttua alle 6 kk:n ikäisistä vasikoista em. tavalla. Samalla täytetään A-tason liittymiskaavake, joka lähetetään Nasevaan tallennettavaksi järjestelmään.   f. Tutkimustulokset kirjataan Nasevaan (merkittävä lähetteeseen).  g. Terveydenhuoltokäynneillä eläinlääkäri havainnoi, onko karjassa todettu M. bovis - tartuntaan viittaavia oireita ja dokumentoi tilanteen Nasevaan ja tekee näyttelyä edeltävällä käynnillä myös ETU- Nautakarjan terveystodistukseen. 
 
6. Näyttelyeläin tutkitaan salmonellan varalta enintään 30 vrk ennen näyttelyä kielteisin  tuloksin joko yksilö- tai yhteisnäyttein (max. 20 nautaa/yhteisnäyte). Karjanomistaja voi itse ottaa salmonellanäytteet ja toimittaa ne tutkittavaksi elintarvike- ja ympäristölaboratorioon. Tutkimustulos kirjataan Nasevaan (merkittävä lähetteeseen).   
Vain ohjeiden mukaan tutkituilta tiloilta voidaan tuoda nautoja näyttelyyn.   
7. ETU- Nautakarjan terveystodistuksella tai Nasevan kautta annetaan tieto, että  näyttelyeläimiä lähettävällä tilalla ei ole todettu pälvisilsaa.  Jos tilalla on aikaisemmin esiintynyt pälvisilsaa, ehdot näyttelyyn hyväksymiselle ovat: a. pälvisilsan saneeraus on aloitettu siten, että ensimmäisestä rokotuskerrasta on kulunut vähintään kuusi kuukautta ja muut pälvisilsasaneeraukseen sisältyvät toimenpiteet on tehty. Lisäksi edellytetään, että viimeisten kliiniseen pälvisilsatartuntaan viittaavien oireiden päättymisestä on kulunut vähintään 3 kuukautta. b. näyttelyyn tuotavat eläimet on pesty pälvisilsaan tehoavilla aineilla kahdesti    kahden viikon välein ennen näyttelyyn tuloa.   
8. ETU- Nautakarjan terveystodistuksella tai Nasevan kautta annetaan tieto, että näyttelyyn eläimiä lähettävässä karjassa ei ole todettu sorkkavälin ajotulehdukseen, sorkkavälin ihotulehdukseen tai sorkka-alueen ihotulehdukseen viittaavia oireita kahden kuukauden aikana ennen eläinten näyttelyyn tuontia.
9. ETU- Nautakarjan terveystodistuksella tai Nasevan kautta tieto, että näyttelyyn eläimiä lähettävällä tilalla ei ole esiintynyt tarttuviin virustauteihin liittyviä oireita kuten ripulia tai hengitystietulehduksia viimeisen kuukauden aikana ennen näyttelyyn osallistumista.
10. Näyttelyeläimillä tulee käyttää omia varusteita kuten esim. päitset, kuljetusköydet, harjat, suat yms. mm ulkoloisten ja pälvisilsatartuntojen estämiseksi.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Olen tässä taas tutkistellut noita lakipykäliä. Kyllä se näin on että mycoplasma kuuluu elinkeinon itsevastuttettavaksi taudiksi.Olen tullut siihen tulokseen, kun viranomaisetkaan eivät tiedä kuinka tätä tautia vastustetaan niin heitetään vastuu maanviljelijöille niinkuin aina ennenkin. Kiitos vaan vastuusta  ;D. Meinaan onkohan viranomaiset aatelleet taaskaan ihan loppuun asti.Meinaan kun me maanviljelijät aikamme yritetään lääkitä tautia iskee antibioottiresistenssi ja sittenhän ne viranomaiset vasta lirissä ovatkin.Virkamiehet eivät taaskaan ole ajatelleen loppuun asti päätöksiään

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Olen tässä taas tutkistellut noita lakipykäliä. Kyllä se näin on että mycoplasma kuuluu elinkeinon itsevastuttettavaksi taudiksi.Olen tullut siihen tulokseen, kun viranomaisetkaan eivät tiedä kuinka tätä tautia vastustetaan niin heitetään vastuu maanviljelijöille niinkuin aina ennenkin. Kiitos vaan vastuusta  ;D. Meinaan onkohan viranomaiset aatelleet taaskaan ihan loppuun asti.Meinaan kun me maanviljelijät aikamme yritetään lääkitä tautia iskee antibioottiresistenssi ja sittenhän ne viranomaiset vasta lirissä ovatkin.Virkamiehet eivät taaskaan ole ajatelleen loppuun asti päätöksiään
No mitä tässä sitten pitäisi tehdä, polttaa kaikki saastuneet karjat vai. Lue kyt vaikka uusin KM Vet niin opit jotain tuostakin taudista  :P
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Olen tässä taas tutkistellut noita lakipykäliä. Kyllä se näin on että mycoplasma kuuluu elinkeinon itsevastuttettavaksi taudiksi.Olen tullut siihen tulokseen, kun viranomaisetkaan eivät tiedä kuinka tätä tautia vastustetaan niin heitetään vastuu maanviljelijöille niinkuin aina ennenkin. Kiitos vaan vastuusta  ;D. Meinaan onkohan viranomaiset aatelleet taaskaan ihan loppuun asti.Meinaan kun me maanviljelijät aikamme yritetään lääkitä tautia iskee antibioottiresistenssi ja sittenhän ne viranomaiset vasta lirissä ovatkin.Virkamiehet eivät taaskaan ole ajatelleen loppuun asti päätöksiään
No mitä tässä sitten pitäisi tehdä, polttaa kaikki saastuneet karjat vai. Lue kyt vaikka uusin KM Vet niin opit jotain tuostakin taudista  :P
Ei tarvitse lukea on jo sen verran kokemusta