Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimuurit  (Luettu 12608 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Puimuurit
Halpa ja huonomainen puimuri->halvat osat ja niitä löytyy helposti.
Kallis ja hyvämainen puimuri->osat kalliita ja niitä on vaikea löytää.
Löytyy? Siis vaikka pellolta kun se hajoaa.

Mää oon hakenut mm. Överum Aktivin osia metallinilmaisimella pellolta
Mikä etsin muuten, Garrett? C-Scope? XP?

C-Scope, olikohan 990 tai 660. Yli 20 vuotias, maksoi silloin melkein 4000 markkaa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Puimuurit
Istumen ja ohjauksen välissä vika, jos ei Faarilla tule puhdasta jälkeä, kuten Nisu vallan hyvin tietää.

Köntys

  • Vieras
Vs: Puimuurit
mutta mikä noissa vaareissa oikein kiehtoo?

Se on yksinkertainen kone meille yksinkertaisille viljelijöille  :)

Se on luja ja pui puhtaasti ne jyväset siiloon eikä peltoon  :)

 Kerran kuivasin faarilla puituja kauroja ,niin tajusin miksi sampojakin ostetaan ,sampo
osaa sentään erottaa jyvät ruumenista.

Täytyy olla joku SAS, sehän ei muistaakseni irtipui jyviä ollenkaan. Tuleehan sillee vain musuja  :D ;D

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Puimuurit
Uudempi Sampo-MF28 on -98 ja vanha palveljia Sampo 600 on -85. Tuo uudempi joutas myydä pois, ei tällaisella vajaan 90 hehtaarin vuokrahömpötysalalla noin uutta kannata pitää.

Ja pah!  Kummalla puit?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimuurit
Uudempi Sampo-MF28 on -98 ja vanha palveljia Sampo 600 on -85. Tuo uudempi joutas myydä pois, ei tällaisella vajaan 90 hehtaarin vuokrahömpötysalalla noin uutta kannata pitää.

Ja pah!  Kummalla puit?

Uudemmalla, kermap*rse tykkää ilmastoinnista ja lämmityslaitteesta, mutta kun siitä saisi vähintään myydessä 15 kertaa paremman hinnan kuin tuosta vanhasta uskollisesta luottopelistä mistä ei kai enää edes raaskisikaan luopua, on meinaa ollut samperin hyvä peli sen 15 vuotta kun sillä ajoin pelkästään mtä nyt yhden vuoden oli Deutz1080 vaihtokaupassa tulleena Sampon rinnalla. Siitä puimursta en tykännyt yhtään.

Viimeksi muokattu: 09.11.16 - klo:19:47 kirjoittanut SamiT

On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Puimuurit
Faarin etu on Deussin kone, kun mennään yli  30 ikävuoden. Ei pelkoa, että sylinteriputken alatiivisteet vuotaa, eikä jäähdyttäjä.
jos mennään yli 30 ikävuoden, niin varaosat ja niiden saatavuus nousee muita ominaisuuksia tärkeämmäksi. Yleisimmät ja myydyimmät merkit on niitä joita kannattaa harkita. Sampoon saa osia puintiaikaan seuraavaksi aamuksi ja tilastojen mukaan vikatiheys on suurimmillaan puintiaikaan. Joskus oli lehdessä ilmoitus, että maahantuoja myy varaosien loppuvaraston..... kyse oli silloin Dronningborgin puimureista (taitaa kyllä osia saada vieläkin) ja se pistää miettimään vanhan koneen omistamista uudessa valossa.

Täältä on turha merkkiä kysyä, aika harvalla on kokemuksia useammasta merkistä... omaa kehutaan, kukaan ei halua tunnustaa tehneensä huonoa kauppaa. Fahrin omistajat on niin fanaattisia, että se jo epäilyttää :)

Tuo varaosien saatavuus pitää paikkansa. Esim massikan 240, joka on 80 luvun kone sentään, niin siinäkin varaosien saatavuus alkaa olemaan purkuosien varassa osittain. Sampo on juuri tästä syystä varma vanhanakin, saa osia jopa uutena vielä. Koneena tuo massikka oli hyvä peli, ainakin renkaat muutettuna vyörenkaiksi ja kauraan ei tullut olkea kuten sammossa tahtoo tulla. 

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Puimuurit
Vanhat puimurit toimii, jos on huollettu. Yks tykkää yhestä ja toinen toisesta. Vahoissa koneissa välttämätöntä, että omistaja osaa/viitsii itse tehä remonttia. Jos on huoltomiesten varassa, niin sitten on prempi ajattaa urakoitsijalla.

Köntys

  • Vieras
Vs: Puimuurit
Vanhat puimurit toimii, jos on huollettu. Yks tykkää yhestä ja toinen toisesta. Vahoissa koneissa välttämätöntä, että omistaja osaa/viitsii itse tehä remonttia. Jos on huoltomiesten varassa, niin sitten on prempi ajattaa urakoitsijalla.

Rasvaprässin kanssa kun koneen kiertää tarpeeksi usein, ei sitä korjattavaa kauheesti tule siihen vanhaan romuunkaan. Remmiä menee ja ajovirheestä johtuvia korjauksia tulee, niin uusiin kuin vanhoihinkin yhtälailla. Uusissa remmihelvettipuimureissa, kaikenmaailman erotiikka-antureilla varustettujen vehkeiden remmenvaihto voi aiheuttaa jo osaavallekin isännälle päänsärkyä. Ja entäs ne "pienet" boxiviat sitten ja vikakoodien tulkitseminen ja vian korjaaminen, huh...  Ja sitä huoltomiestä kun pitää sitten kiiruulla aikaa odottaa parikin viikkoa.
Niin että mieluummin vain puin tolla yksinkertaisella vanhalla Faarilla, joka tienaa hintansa joka vuosi.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Puimuurit
just näin.

Pekkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: Puimuurit
Claas 48 ollu kyl ollu ihan toimiva peli 1200h ajettu ja kone ollu käytössä meillä n.12vuotta. alkuun meni kytkin ja jarrut, mutta sen jälkeen ei ole ollut juuri mitään isompaa, yks laakeri, yks silppurin hihna vaihettii ja sit yks polttoaine pumpun sähköjohto liitin piti vaihtaa kun ei ottanu enää kunnon kontaktia. Eli yleisesti ottaen tyytyväinen olen ollut koneeseen.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Köntys

  • Vieras
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.

Se kiila pitääkin poistaa ekana, semmosella kiilanpoistokiilalla napauttamalla  :D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65712
Vs: Puimuurit
eiks siinä ole se noukka just tota varten... ja mitä muuta varten kiila on?   kuin että ei pyörä putoa... jokusakara sen pitää akselilla ettei pyöri..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.

Mitäs akselia sää oot kiskonu irti?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Puimuurit
Ainakin 900 Faareissa on sellainen vakava ongelma, mikä kannattaa ottaa huomioon, että siihen on germaani tehnyt semmoiset akselikiilat, että ne on oikein kiilat. Ei sellaiset perinteiset akselikiilat. Nämä kiristyy vaan esim. ratasta ulosvetäessä. Minä en ainakaan ymmärrä miten ne kuuluisi poistaa. Olen vetänyt akselinpään poikki kiiloineen niin on helpottanut 😁 ehkä SKN:llä tietoa miten nuo irroitetaan.

Tämä on tosiaan vakavasti pohdittava asia 40 vuotta vanhaa konetta miettiessä. Juuri tästä syystä haluaisin vaihtaa nuorempaan.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on tuo 40 vuotta.

Tämä postaus myös todistaa, ettei Faari kuskit ole fanaattisia. Tilanne voisi olla toinen jos akselikiilat olisi normaaleja.

Se kiila pitääkin poistaa ekana, semmosella kiilanpoistokiilalla napauttamalla  :D

Juu sen verran on konemiehen vikaa että sen ymmärsin että se pitää ensin poistaa mutta sitä en ymmärtänyt että pitää olla kiilan poisto kiila. Kaikki ruuvimeisselit, vänkärit, kioski avaimet olen kokeillut mutta että kiilan poisto kiila. Mimmonen se on?
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"