Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset  (Luettu 8805 kertaa)

isanta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 281
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
toi biokaasu ei ole kannattavaa kellään koska liikuteltava massa EI pienene ja sähkö on vielä liian halpaa.

Eihän massa muutu miksikään "perinteisen" tyyppisissä laitoksissakaan.

Arik

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
MItä olen itse asiaa tutkinut biokaasu laitoksen ei tarvitse olla varsin erikoinen. esimerkiksi tässä videossa halvalla tehty voimala.

Itseäni kiinnostaa kaikkein eniten kuivamädättämö johon laitettaisiin separoitu tavara ja mahdollista kasvijätettä, haittapuolena kuitenkin, että tarvitaan useampia mädätys kontteja vierekkäin, että kaasun tuotanto pysyy tasaisena. säästöä tulee kun käsiteltävä ainemäärä on vain 1/3 perinteiseen systeemiin verrattuna. alla kuva kuivamädättämöstä

Itse kesällä juttelin tämän milstoninseparaattorin kehittäjän kans ja tommosta systeemiä mietti. Tavara separaattorin jälkeen murskan biopakkerilla tuubiin ja sieltä imu suoraan laitehuoneeseen. Ei mikään huono ajatus mun mielestä.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
Näyttäisi siltä että biokaasulaitoksille täytyisi olla useampi sata lehmää ja sikapuolella varmasti muutama tuhat, ennen kuin myynnissä olevien laitosten kapasiteetti olisi käytössä ja kaasua tulisi tarpeeksi.

Turhaan siinä biokaasun valmistuksessa noita elikoita on "hyysätä" tuhlaamassa pellolta saatavan energiaa..
Suoraan vaan  (apila)säilörehumassaa biokaasun raaka-aineeksi..Etelä-Suomen vilja-alueilla hyvät mahdollisuudet moiseen...

Täällä Sisä-Suomessa voisi käyttää hyväksi järvien laivareittejä: Rehumassat säilötään proomuun tai jopa koko laitos "tankkerin" kyytiin  ::) :P

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
toi biokaasu ei ole kannattavaa kellään koska liikuteltava massa EI pienene ja sähkö on vielä liian halpaa.

Eihän massa muutu miksikään "perinteisen" tyyppisissä laitoksissakaan.

mutta silloin muuttuu ku vesi saadaan erotettua lietteestä pois ja ravinteet on kiintoaineksessa.

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
Näyttäisi siltä että biokaasulaitoksille täytyisi olla useampi sata lehmää ja sikapuolella varmasti muutama tuhat, ennen kuin myynnissä olevien laitosten kapasiteetti olisi käytössä ja kaasua tulisi tarpeeksi.

Turhaan siinä biokaasun valmistuksessa noita elikoita on "hyysätä" tuhlaamassa pellolta saatavan energiaa..
Suoraan vaan  (apila)säilörehumassaa biokaasun raaka-aineeksi..Etelä-Suomen vilja-alueilla hyvät mahdollisuudet moiseen...

Täällä Sisä-Suomessa voisi käyttää hyväksi järvien laivareittejä: Rehumassat säilötään proomuun tai jopa koko laitos "tankkerin" kyytiin  ::) :P


Ei noita lehmiä nyt ihan heti viitsisi pois laittaa kun kovan työn takana on niiden lisääminenkin.  :D

Kesanto ja lhp-pelloilta jos olisi massan korjuu tehokasta niin tulisi ehkä edullisempaa massaa kuin muuten nurmea kasvatettaessa massaksi, sekä ravinnetase pysyisi paremmassa suunnassa, ainakin Lounais-Suomeen voisi olla varsin hyvä juttu.

En tiedä miten on mennyt Kalmarin maissikokeilu josta hän mainitsi toissa vuonna. Kyllä sinällään maissi kasvaa Suomessa bioenergiatuotantoon varmasti varsin hyvin jos vain kasvukausi pysyy lämpimän puolella. Syksyn hallat ei energiakäyttöön tehtäessä haittaa niin kuin tekee korjattaessa säilörehuksi. Paitsi Suomen lannoitustasoilla maissi taitaa nähdä aika voimakkaasti nälkää kasvunsa aikana.  :D

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
MItä olen itse asiaa tutkinut biokaasu laitoksen ei tarvitse olla varsin erikoinen. esimerkiksi tässä videossa halvalla tehty voimala.

Johan oli laitos, millä pirulla noihin saadaan uppoohon joitain satojatuhansia €uroja jos homma käy noinkin  :o

Tuohan vois olla jo kilpailukykyinen omaan sähköntuotantoon, lämmitykseen toki turhan kallista. Mutta tupakinpoltto pitää varmaan lopettaa ensin, kun se käsi kumminkin menee automaattisesti rintataskulle kun jotain putkia alkaa rassata  :D

isanta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 281
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
MItä olen itse asiaa tutkinut biokaasu laitoksen ei tarvitse olla varsin erikoinen. esimerkiksi tässä videossa halvalla tehty voimala.

Johan oli laitos, millä pirulla noihin saadaan uppoohon joitain satojatuhansia €uroja jos homma käy noinkin  :o

Tuohan vois olla jo kilpailukykyinen omaan sähköntuotantoon, lämmitykseen toki turhan kallista. Mutta tupakinpoltto pitää varmaan lopettaa ensin, kun se käsi kumminkin menee automaattisesti rintataskulle kun jotain putkia alkaa rassata  :D

Sähköntuotannossa muuttuu 1/3 energiasta sähköksi ja 2/3 lämmöksi. Käytännössä syylärin ja pakosarjan lämmöllä pitäisi lämmiittä "jotain" täyden hyödyn saamiseksi. Erittäin mielenkiintoinen ratkaisu joka tapauksessa.


Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Pienemmän mittakaavan biokaasulaitokset
Hukkalämpö tottakai pitää yrittää kierrättää mutta tuon varsinaisen kaasun sais käytettyä johonkin muuhun