Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalouden tuet ja rakennemuutos...  (Luettu 47826 kertaa)

Aulis Anttila

  • Vieras
Uuden päivät uudet "pulmat"...
Keskustelu ja mielipiteiden vaihto - ei ehkä kuitenkaan päittäin - on ollut onnistunutta - ainakin minun mielestäni. Eilen kummastelin MTK-kommenttien puuttumista. Nyt on aika ihmetellä "Reilun kaupan" tyylisten ideoiden puuttumista keskustelusa. Miksi ihmeessä maatalouselinkeino ei edes yritä markkinoida "reilun kaupan" ajatusmallia kuluttajille ???  Itse ostan paljon elintarvikkeita lähitiloilta = tilateurastamolta ihan kaikki mahdolliset lihat - paitsi joulukinkun - ja muitakin tuotteita tässä lähiseuduilla on tarjolla kosolti... ja maitoahan minä en juo  :P :P :P

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:09:36 kirjoittanut Aulis Anttila

minä-itte

  • Vieras
Vs: Uuden päivät uudet "pulmat"...
Keskustelu ja mielipiteiden vaihto - ei ehkä kuitenkaan päittäin - on ollut onnistunutta - ainakin minun mielestäni. Eilen kummastelin MTK-kommenttien puuttumista. Nyt on aika ihmetellä "Reilun kaupan" tyylisten ideoiden puuttumista keskustelusa. Miksi ihmeessä maatalouselinkeino ei edes yritä markkinoida "reilun kaupan" ajatusmallia kuluttajille ???  Itse ostan paljon elintarvikkeita lähitiloilta = tilateurastamolta kaikki mahdolliset lihat - paitsi joulukinkun - ja muitakin tuotteita tässä lähiseuduilla on tarjolla kosolti... ja maitoahan minä en juo  :P :P :P

Jeps, mutta tämä "reilu kauppa" ulkomailta on vain hyvin keksitty bisnes, ei juurikaan hyödytä alkutuottajia....hiljattain tehty tutkimus.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Kaikki tuet yhteen pottiin ja jaetaan hehtaareille 1991 viljelyssä olleelle alalle!
Miksi ei 1990, 1992 tai vaikka 1968?

Petri
Koska noin oli so***** ja sopimukset on mielestäni pidettävä. Ainakaan niitä ei saa huonontaa joidenkin ahneiden välistävetäjien hyväksi!

No jos se on niin tärkeää, että pidetään sopimuksista kiinni, niin eiköhän silloin jatketa sillä linjalla näiden tukialueiden kanssa, mitä on EU:ssa aikanaan so***** ????

Aulis Anttila

  • Vieras
Ehkä joo... ehkä ei...
Keskustelu ja mielipiteiden vaihto - ei ehkä kuitenkaan päittäin - on ollut onnistunutta - ainakin minun mielestäni. Eilen kummastelin MTK-kommenttien puuttumista. Nyt on aika ihmetellä "Reilun kaupan" tyylisten ideoiden puuttumista keskustelusa. Miksi ihmeessä maatalouselinkeino ei edes yritä markkinoida "reilun kaupan" ajatusmallia kuluttajille ???  Itse ostan paljon elintarvikkeita lähitiloilta = tilateurastamolta kaikki mahdolliset lihat - paitsi joulukinkun - ja muitakin tuotteita tässä lähiseuduilla on tarjolla kosolti... ja maitoahan minä en juo  :P :P :P
Jeps, mutta tämä "reilu kauppa" ulkomailta on vain hyvin keksitty bisnes, ei juurikaan hyödytä alkutuottajia.. hiljattain tehty tutkimus.

Oleellista on, että ees yritettäis !!!

minä-itte

  • Vieras
Vs: Ehkä joo... ehkä ei...
Keskustelu ja mielipiteiden vaihto - ei ehkä kuitenkaan päittäin - on ollut onnistunutta - ainakin minun mielestäni. Eilen kummastelin MTK-kommenttien puuttumista. Nyt on aika ihmetellä "Reilun kaupan" tyylisten ideoiden puuttumista keskustelusa. Miksi ihmeessä maatalouselinkeino ei edes yritä markkinoida "reilun kaupan" ajatusmallia kuluttajille ???  Itse ostan paljon elintarvikkeita lähitiloilta = tilateurastamolta kaikki mahdolliset lihat - paitsi joulukinkun - ja muitakin tuotteita tässä lähiseuduilla on tarjolla kosolti... ja maitoahan minä en juo  :P :P :P
Jeps, mutta tämä "reilu kauppa" ulkomailta on vain hyvin keksitty bisnes, ei juurikaan hyödytä alkutuottajia.. hiljattain tehty tutkimus.

Oleellista on, että ees yritettäis !!!

Juu

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
oisko byrokratialla jotain tekemistä asian kans.. ja jotenki minusta tuo lähiruoka-ajattelu istuu paremmin niihin perhepuuhaloihin, joita tässä topikissa on ammuttu alas..?
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

Aulis Anttila

  • Vieras
Alas ammutut...
oisko byrokratialla jotain tekemistä asian kans.. ja jotenki minusta tuo lähiruoka-ajattelu istuu paremmin niihin perhepuuhaloihin, joita tässä topikissa on ammuttu alas..?

Sekuleita ei tietenkään kiinnosta tinkimaidon, kananmunien, viljojen/jauhojen yms. tms. myyminen tiloilta koska se teetättää töitä... mielummin maataan pankolla voisulaa ryystäen  :o :o :o   >:( >:( >:(

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
oisko byrokratialla jotain tekemistä asian kans.. ja jotenki minusta tuo lähiruoka-ajattelu istuu paremmin niihin perhepuuhaloihin, joita tässä topikissa on ammuttu alas..?

Maatila on aina perhepuuhala, tavalla tai toisella.
Lähiruoka on yksi tapa, suosia kotimaista tuotantoa hankinnoissa, sitä kun ei EU:n kilpailusäädösten mukaan saa muuten suosia julkisissa hankinnoissa, mutta lähiruokaa saa suosia.

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Alas ammutut...
oisko byrokratialla jotain tekemistä asian kans.. ja jotenki minusta tuo lähiruoka-ajattelu istuu paremmin niihin perhepuuhaloihin, joita tässä topikissa on ammuttu alas..?

Sekuleita ei tietenkään kiinnosta tinkimaidon, kananmunien, viljojen/jauhojen yms. tms. myyminen tiloilta koska se teetättää töitä... mielummin maataan pankolla voisulaa ryystäen  :o :o :o   >:( >:( >:(

tietenki mieluummin maataan pankolla.. ;D mutta ainaki omalla kohalla markkinat on kaukana ja rajalliset. helvetin hienoa jos joku yrittää ja onnistuu, ei se multa oo pois.
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Alas ammutut...
oisko byrokratialla jotain tekemistä asian kans.. ja jotenki minusta tuo lähiruoka-ajattelu istuu paremmin niihin perhepuuhaloihin, joita tässä topikissa on ammuttu alas..?

Sekuleita ei tietenkään kiinnosta tinkimaidon, kananmunien, viljojen/jauhojen yms. tms. myyminen tiloilta koska se teetättää töitä... mielummin maataan pankolla voisulaa ryystäen  :o :o :o   >:( >:( >:(

  Sekuliviljaahan aikoinaan kasvatettiin kotovaraisessa ruokinnassa,taitaahan sekin tulla taas uudestaan muotiin tuon valkuaisomavaraisuuden edistämisen myötä.

 Kyllä sen lähiruokahomman tappoi aikoinaan MTK-n markkinoinnin keskittäminen, vedoten tälläisiin terveys-ja muihin laatuväitteisiin,päämääränä päästä hallitsemaan (rahastamaan) koko elintarvikesektoria..

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Aulis on kirjoittamassa maatalouden koraania. Profeetta Auliksen MTK:lle välittämä, Tukiopas 2012: Auliksen ilmestykset.
Profeetta AU käski tuhottavaksi pohjalaisten palvoman tukijärjestelmän, mutta jätti mallasohran tuet rauhaan. Kirjassa myös annetaan paikoin yksityiskohtaisia kuvauksia pienviljelijöitä odottavista kärsimyksistä. Perimätieto viittaa siihen, että ilmestyksiä kirjattiin ylös enemmän tai vähemmän humalassa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Aulis on kirjoittamassa maatalouden koraania. Profeetta Auliksen MTK:lle välittämä, Tukiopas 2012: Auliksen ilmestykset.
Profeetta AU käski tuhottavaksi pohjalaisten palvoman tukijärjestelmän, mutta jätti mallasohran tuet rauhaan. Kirjassa myös annetaan paikoin yksityiskohtaisia kuvauksia pienviljelijöitä odottavista kärsimyksistä. Perimätieto viittaa siihen, että ilmestyksiä kirjattiin ylös enemmän tai vähemmän humalassa.
Profeetta Auliksen keskeisiin opinkappaleihin kuuluu puhdasoppisuus. Siihen kuuluu, että Aulis on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä. Mikäli kyseenalaistat tämän koet suuren vihastuksen. Erityisesti on varottava kuulumasta sekulisakkiin (alamaisen omaksi tehtäväksi jää tietää, kuuluuko kyseiseen porukkaan). Mikäli elät Auliksen oppien mukaan, tulet löytämään valon ja pääset viimeisenä päivänä ohrapirtelölle Aulis Oikeamielisen kanssa.

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:12:05 kirjoittanut kylmis

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Näitä puhdasoppisia riittää. Jaakkola, apilas, lohisoppa...onhan noita. Meitä skeptikoita ja realisteja haukutaan naiveiksi ja tyhmiksi :D :D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5899
Vs: Maatalouden tuet ja rakennemuutos...
Siis esim. lumiurakointi olisi Aukin mallissa hyväksyttävää liiketoimintaa maatalouden sivutyönä. Mitenkäs sittten jos tuon toiminnan vuosien saatossa kasvaessa ja laajentuessa  se haluttaisiin eriyttää omaksi kiinteistöhuollon yhtiökseen. Olisiko hyväksyttävää yrittäjän nostaa itselleen palkkaa kyseisestä yhtiöstä?

Äkkiä miettien olisi hyväksyttävää - yhtiössä ei tietenkään saisi olla muita työntekijöitä kuin tuo "yhtiöittäjä", ei edes tilapäisiä eikä varsinkaan satunnaisia eli palkka/palkkioita/kuluja voisi maksaa vain itselleen, ainoalle omistajalle.

Mahdollista maatalouden palkattua työntekijää ei siis saisi työllistää esim. kasvukauden ulkopuolella tuossa kiinteistöhuollon yhtiössä..

Ketä tai mitä tämä palvelisi?

Vai olisiko maatalouteenkin työntekijöiden palkkaaminen kiellettyä?



Aulis Anttila

  • Vieras
Pöh ja pyh...
Auliksen keskeisiin opinkappaleihin kuuluu puhdasoppisuus. Siihen kuuluu, että Aulis on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Joopa ja joo.