Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Marven

Tännehän on tullutkin kommenttia ihan mukavasti. Kyllähän tuolla ruotsissa näyttäisi olevan suht edukkaasti noita koneita. Osaako joku sanoa välitysfirmoja, jotka noita voisi maahan tuoda. Itsellä nyt tuo kielipää ei vahvin ole, niin vähän epäilyttää ruveta tuomaan itse.

Tiedetään, että sopivissa rajoissa traktorin painosta on hyötyä. Ja kyllähän se tuo tiettyä varmuutta esim. sen noukinvaunun vetämiseen, jos vetokoneessa on massaa tarpeeksi. Mutta onko sitten esim nuo fiatin 100/110-90 liian kevyitä tuommoisen n.30m3 vaunun eteen? Täälläpäin yhdellä tilalla vetivät turbotetulla 110-90:llä Pöttingerin Europrofia, ehkä 3 tai 5000. Lehmiä tilalla taitaa olla sen 80. Eivätkä mielestäni mahdottoman pitkään rehuja tehneet. Ja tuolla pottupellossa oli joku kuva missä oli Pöttingerin Torron edessä MF 399. Torrohan on jo pykälää isompi ja tuo MF taitaa painaa vähemmän kuin 110-90 tai nuo esillä olleet Zetkat ja Urkit.

Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.

Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko? Ja paljonko noista kärsii ottaa tehoa irti, ettei rupea paikat poksumaan.
Harvinainen keskustelu. Yleensä palstalaiset haluavat laittaa vähintään 500 000€ kalustoon kiinni mikäli korjuuala on mainitsemasi 80 ha  ;D

Kuvaile vähän peltojesi muotoa, onko tasaista vai mäkistä  ???

Pellot on tasaisia, mäkiä ei juurikaan ole. Yhdellä lohkolla taitaa olla 1,5m korkeusero, sekin lohko on L-mallinen ja korkeusero sattuu kulmaan ja molemmat suorakulmiot ovat sitten tasaisia, ja lohko on n. 7ha. Pari jyrkkää liittymää kyllä on, mutta niistäkin on aina päästy ylös. Ja lähellä tilaa on yksi lyhyt jyrkkä mäki tieosuudella, mutta siihenkin on liittymästä matkaa n.500m kelata vauhtia. Lohkojen keskikoko on siellä 6ha paikkeilla. Jotkut vuokrapellot on metsäsaareke sokkeloita, mutta niitä ei ole kuin 7ha.

Joo, tuntuu olevan nyt joku villitys ajosilppuriketjuihin. Tiedän parikin tilaa, joilla omat ajosilppurit kärryineen ja traktoreineen, toisella tilalla taitaa jopa olla varalla joku pienempi ajosilppuri. Lehmiä näillä tiloilla on 40-50. No, jokainen tyylillään ja jos on vara tuommoiseen, niin se heille suotakoon. Ei ole minulta pois.

Täällä kaikki on aina nauranut näille Zetkoille ja Ursuksille, niin ne on ollut itsellä aivan unohduksissa koko merkit, mutta tuli joku kerta mielenkiinnosta niitä katsottua ja taitaa ne hintaluokassaan olla ihan päteviä laitteita. Ei ainakaan täällä nyt ole lytätty niitä heti alkuunsa. Pitää kyllä seurailla tarkemmin näitä merkkejä jatkossa. Miten 1x245 ja vanhempien mallien ohjaamot sitten eroaa toisistaan? Karun oloisia molemmat, mutta se ei itseä haittaa.

Mites tuo ulkomailta uitto, rupesi kiinnostamaan. Mitä kautta niitä koneita löytyy, muutakin kuin Mascus? Ja miten käytännössä homma tapahtuu? Ja ulkomaan koneissahan on monesti erilaiset vetosysteemit kärryille, mites niiden muutto vetokoukuksi? Olisihan nuo 4000-sarjan jontikatkin hyviä koneita, suomessa vaan kovin harvinaisia. Valmetin 2105 joskus katselinkin, mutta keskustelu huoltomiehen kanssa sai unohtamaan laitteen. Varaosia ei kuulema ihan vähällä enää löydy tuohon malliin, ja jos löytyy, niin maksaa sitten sen mukaan. Vaikka hyvä kone varmasti onkin.
Joo, budjetista että tietysti mahdollisimman edullinen, riippuen tietenkin koneesta. Esim. vasta oli nettikoneessa Valmet 8100 vai 8400 hinnaltaan 10000€, verraten yleiseen hintatasoon, pitää koneessa olla jotain häikkää että tuohon hintaan on myynnissä. Mielellään kyllä 8000 valmetin/valtran ottaisin, koska 8000-sarjan HT löytyy yksi ja on kyllä mieleinen kone. Tuntejakaan en pelkää, jos kone on hyvin huollettu niin ei ne tunnit sitä tuhoa. Mutta ikävä kyllä nuo menee liian kalliiksi. Muihin merkkeihin verrattuna, ei valmettia saa kuin -05 sarjaa tai halvimpia 6000 mezzoja samaan hintaan. Sama koskee jontikkaa, kalliiksi menevät 6000-sarjan koneet.

Vielä, kun pitäisi yrittää noukinvaunu hommata ensi kesäksi, niin se rajaa budjettia molemmista kohteista vähän turhan paljon. Rehuketjun haluaisin uudistaa, kun viime kesän touhu oli ihmeellistä leikkimistä kovalla rahalla. 1. satoa tehtiin 80ha ja 10 päivää. Urakoijalta tulee tarkkuussilppuri ja yksi kärrymies koneineen, tilalta tulee 1 kärry ja siilokone, ja kauemmille lohkoille(3-4km) tulee vielä yksi ulkopuolinen kärrykuski. Rinnalla ajaen homma tehdään eli pitäisi ihan suht hyvin homman joutua kaluston puolesta, mutta kun ei niin ei. Kuluja, kun laskin niin kesässä ulkopuolisiin menevällä summalla ostaisi melkein esim. edullisimpia Strautmann Megavitessejä. Laittaa ajattelemaan, että kannattaako tuo systeemi vai ei? No, siitä ei sen enempää, mutta taustaksi budjetin rajallisuudelle.

Mites nuo Zetkat ja Ursukset, laatikon nopeutus. Onko kellään tietoa hinnasta suurinpiirtein? Mites tuo pikavaihteen kääntö tapahtuu, osaako sen tehdä itse vai suosiolla joku osaava mies hommaan? Jos päädyn em. merkkeihin ja päätän nopeuttaa laatikon perusteellisesti, niin silloin homman saa tehdä Vähätalo.

Olikos 100/90 ja 110/90 fiudessa samat rojut kaikkineen ja paljonko noista kärsii ottaa tehoja ilman suurempia murheita, 130-140hp?

Ja vanhojen koneiden kanssa on tottunut, että öljytippoja löytyy aamulla koneen alta niin se ei säikäytä, eikä remontitkaan. Ainoa mikä itseäni jossain ajamissani koneissa ärsyttää, on lämpöongelmat. Tutulla on turbotettu 956xl ja se tykkää välillä nostella lämmöt punarajalle jo 10min kovemman rasituksen jälkeen. Tehoja kyllä koneesta on otettu aika reippaasti, arviolta 180hp, ja ihan tuommoisia lukuja en itse uskaltaisi tuosta koneesta repiä. Ihan jo kestävyydenkin puolesta.

Vielä vaan ajatuksia, hyviä vastauksia on kaikki. Mitään ajatusta en haluaisi tyrmätä totaalisesti, mutta tällä hetkellä raha sanelee aika pitkälti homman. Vaikka eihän sitä tiedä, jos illan päätteeksi onkin lottovoittaja...
Hakusessa olisi edullinen perusvarma vetojuhta peltohommiin. Hommia olisi mm. 5m hinattava jousipiikki, 3,5m Unia Ares XL(nostolaite), 10m3 kuivalantakärry ja mahdollisesti noukinvaunu kokoluokassa n.30m3. Ei välttämättä kaikkia edellä mainittuja esim. Unian edessä on yleensä tietty kone, mutta hätätapauksessa olisi hyvä ettei olisi yhden koneen varassa.

Lautasmuokkain painaa n.2000kg, mikä asettaa omat vaatimukset koneelle. Eli nostolaitteissa saisi olla voimaa ja toisaalta keulalla painoa, ettei etutassut nouse ilmaan jatkuvasti. Toinen on varmasti noukinvaunu, tehoa tuommoinen tarvitsee ehkä n.130hp? tietysti järjen kanssa ajamalla menee reippaasti isommallakin.

Omia ajatuksia eri merkeistä.

Case ih/international: 95x/105x ja 1255/1455:

+ perus vahvoja ja varmoja koneita
+suht edullisia silloin tällöin tarjolla
-pienemmät  vaativat turbon, että jaksaa kunnolla
-pienemmät ehkä kevyitä?
-varaosien saatavuus/hinta. Esim. 956/1056 etuakseli purkaamolta 4500+alv

Fiat: 1180->, 100-90 - 180-90

omaa kokemus nolla näistä koneista

+kestävää yksinkertaista tekniikkaa
-sähköt
-pienemmät vaatii turbon
-kierroskoneita

Zetor: 12x45, 14x45, 16x45

ei omaa kokemusta

+ilmeisen kestäviä?
+paljon edullisia koneita tarjolla
+hydraulinen pikavaihde
+varaosia saatavilla edelleen?
-hitaita
-hydrauliikan tuotto
-kankeita

Tällä hetkellä jotenkin kierolla tavalla on ruvennut Zetor houkuttamaan, mutta polkaiseeko miten pahasti jos tähän merkkiin tarttuu? Mitä eroa on esim. 12045 ja 12245 tai esim. 14145? Onko esim. moottori pohjiltaan sama kone vai eri moottoreita kokonaan. Hitauteen on kuitenkin mahdollista vaikuttaa laatikon nopeutuksella, mutta onko esim 12045:sta noukinvaunu eteen vai voiko koko homman unohtaa muutenkin.

Kun maidon ja lihan hinta on mikä on, niin pakko on alkaa kustannuksia karsimaan ja mietittävä ostokset tarkkaan. Rehut ja muut on jo kilpailutettu, niin nyt pitää peltopuolelta yrittää etsiä säästökohteita.

Ei sitten mitään, osta Fendt se on paras vastauksia. En osta, kun ei ole varaa. Ja jos olisi, niin en kyselisi täällä vanhoista koneista kokemuksia, vaan olisin jo kauppoja hieromassa uudesta koneesta. Edellä mainitut koneet vain omia ajatuksia, muitakin merkkejä ja malleja on pilvin pimein ja niitä on suositeltavaakin tuoda esille, mielellään perustelujen kera
Kiitos kaikille, jotka vastasivat ja tarjosivat apua, paljon ja nopeasti apua tarjottiin: tästä plussat foorumille ja foorumilaisille! Homma järjestyi ja minä sain luettavaa.
pyh! skanneri jättää osan sivun reunasta pois.   mutta mites;   laitatko lehen takasin jos lainaisin?   en myy, enkä luovuta omaks.  koska vuosikerrat löytyy v.sta- 56

Joo, postitan takaisin. Mielellään tietysti olisin lehden lunastanut, mutta onnistuu tehdä myös näin.
Joo, olen katsonut tuota koneviesti lehden arkistoa. On jäänyt sekin sieltä epäselväksi, että saako luettavaksi koko lehden vai pelkästään jonkun osan lehdestä, kuten tuokin vertailu on aika kattava ja kymmeniä sivuja. Ja käsittääkseni se näköislehti on luettavissa vain vuorokauden paitsi jos on kestotilaaja, ja minä en ole. Muutenkin olisi ihan kiva lukea ja pähkäillä rauhassa.

Jos vain H Hehtolitra jaksat kaivella varastoja, niin olisin kiitollinen. Ja tottakai siitä lehdestä joku korvaus tulee.
Hei, löytyykö keneltäkään kyseistä lehteä enää? Itseltä ei sitä löydy, olisin halunnut lukea noukinvaunuvertailua siitä, eikä täältäpäin löydy kirjastoistakaan. Jos joku on halukas luopumaan, niin laittakaa yv:tä.
Sivuja: [1]