Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?
Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.
Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.
"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."
Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.
Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).
Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....
"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö
Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."