Jos jostain syystä kusiaisen kytkin ei käy, niin tarkista 300-sarjan BMW:n kytkin. Sellaisen hain tuohon oveen, kun kusiaisen kytkimiä ei ollut. Bemarin kytkin oli vähän pidempi mutta mahtui ainakin tuonne ovikytkimeksi. Bemarin kytkin oli tarvikeliikkeen kallein jarruvalokytkin ja maksoi about 15 euroa
No niin... tuli notkuttua Motonetin tiskillä, ei niin menestyksekkäästi. Eli Kusiaseen on tarjolla "hydraulinen kytkin", eli noup. Bemarin 300-sarjan eri versioita kävi kanssa läpi, eikä löytänyt sopivan näköistä... Hieman nyt ihmettelen mitä ymmärsin väärin, tai missä meni vikaan?
No, olisi pitänyt ekaksi mennä läheiseen autotarvikeliikkeeseen. Siellä sitten kirjoja plärättiin, ja tilaukseen meni sopivimman näköiset katkaisijat, a'14e. Parin päivän sisällä selvinnee tuliko tehtyä hyvä valinta. Korjaamosta löytyi vielä ne alkuperäiset rikkinäiset katkaisijat, joten kävin ne hakemassa. Niistä saan oikeat liittimet talteen.
Jaa-a. Tarviketorilta Oulusta tuli nuo kusiaisen kytkimet kirjaa selaamalla. Bemarin kytkin löytyi sitten paikallisesta tarvikeliikkeestä. Tuskin mitään olet väärin ymmärtänyt mutta olisko noita tarvikekytkimiä erilaisia.
Taas tuli todistettua, että kyllä täältä foorumilta tietämystä löytyy, suun soiton ohessa.
Valitettavasti samalla tuli todettua, ettei Motonetin kanssa ole aivan samoin. Nimittäin, Tonto oli tosiaankin oikeassa, sekä Kusiaisen että BMW:n katkaisijoiden kanssa. Kusiaisessa on todellakin ollut myös mekaanisia katkaisijoita, niitä vaan on vaikeampi saada enää, hydraulista vaan tarjotaan. BMW, ainakin e28 ja e30 sarjan katkaisija sopii tähän käyttöön. Asensin nimittäin sellaisen juuri menestyksekkäästi (11 €). Siihen kun vaikka juottaa alkuperäisestä katkaisijasta johdot liittimineen, niin hyvä tulee ja halvalla...
Onnittelut onnistuneesta remontista
Jos nämä 6200-sarjalaiset alkavat sammua tupsahtelemaan, niin käykää tarkistamassa aina ensin pumpulta sammuttimen liittimet. Ne löystyvät ja lyövät sammutuksen päälle. Ainakin muutamassa nelimukisessa ollut tuota vikaa.
Hydrauliikan matalapainepuolen anturi ja vaihteiston öljynpaine/suodatinanturi on sama osa. Niille ei ole löytynyt korvaavaa tuotetta vaadituilla avautumispaineilla. Huoltomiehen mukaan alkuperäisen anturin jousi kuoleentuu jossain vaiheessa ja oireita tulee. Päivitetty anturi maksaa Keskolla 60 euroa ja siihen tarvitaan adapteri+johtosarja ja siitä kertyy yhteishintaa noin 160 euroa.
Ulkopuolisen hydrauliikan pikaliittimen hinta on kanssa melko kova Keskolla, 150 euroa ja tinkauksen jälkeen 123 euroa ja risat. Liittimen valmistaa Parker ja sellaisia oli Saksassa Parkerin varastolla mutta paikallinen hydrauliikkaliike ei saanut hommattua niitä. Em. tuotteessa on ilmeisesti joku "alkuperäinen varaosa" -leima ja niitä ei lähetellä tarvikeliikkeille. Hintaa liittimelle, jos sen olisi saanut tuota kautta, olisi tullut noin 16 euroa alv 0. No onneksi Fasterilla oli todella hyvin toimiva pikaliitin tarjota hintaan 30 euroa ja sillä mennään.
IKH:n pikaliittimessä ei "yllättäen" pysynyt letku kiinni, niin se ei ollut vaihtoehtoinen tuote