Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liity Facebookissa ryhmään "Oikeutta 141-tukialueen maatalousyrittäjille"!  (Luettu 41228 kertaa)

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
ei vielä oo kovi vilikasta ollu vasepuukissa rekisterröintyminen

tuttuja ei ollu muitaku
sepeteossi
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Sepedeus

  • Vieras
ei vielä oo kovi vilikasta ollu vasepuukissa rekisterröintyminen

tuttuja ei ollu muitaku
sepeteossi

 Onhan siellä Visa Merikoski ;D

 Joonas Korhonen keskustan puheenjohtajaksi ryhmässä on jo yli 600 ;D

Viimeksi muokattu: 25.03.10 - klo:12:47 kirjoittanut Sepedeus

Jorma Jaakkola

Koettakaa jaksaa lukea

  Kysyisin kuitenkin, kuinka näiden asioiden paljastaminen auttaa 141 alueen karjatiloja.
  
  

Huomasin, että mielipidettäni odotetaan.

Koettakaa jaksaa lukea huolella pitkä vastaukseni, joka ei kaikilta osin ole mielipidettä, koska siinä on virallisia dokumentteja perustana.

Vastaan Sepedeuksen kysymykseen:

Ensinnäkin Suomen viljelijät kuuluvat vähemmistöön.
141-alue on vähemmistön vähemmistöjä.

Vähemmistön asioita on aina vaikea ajaa (paitsi homojen ja vihreiden tavoitteet).

Edellä on tärkein syy tarkastella suurempaa kokonaisuutta, varsinkin, kun maan talous ajautuu kaaokseen.

Suomen maatalous kuuluu suurempaan kokonaisuuteen

EU:hun liittyminen oli ulkopolitiikkaa, josta Mauno Koivisto HM 33 §:n valtuuttamana määräsi.

EU:hun liittyminen oli kokonaisuus, joka käsitti vallan kolmijaon luovuttamisen maan rajojen ulkopuolelle, eli:

 - lainsäädäntövalta = eduskunta (eduskunnan valta karsittiin poikkeuslailla 17.1.1992)
 - toimeenpanovalta = presidentti ja hallitus (presidentin valta karsittiin 10.12.1993 ja samalla Suomen hallituksesta tuli EU:n säädöstön toimeenpaneva ja valvova kenraalikuvernööri)
 - tuomiovalta = riippumaton tuomioistuinlaitos.

Edellä olevasta Koiviston konklaavin asiakirjojen salaamispäätöksestä käy ilmi, että Koivisto otti Korkeimman oikeuden peukalonsa alle.

Miksi Koivisto käskytti/kyykytti Korkeinta Oikeutta?
- Koivisto halusi turvata Suomen pankkien vakavaraisuuden yhteiseen rahaan siirryttäessä.

Koiviston johtamalla raha- ja talouspolitiikalla (vahvalla markalla, valuuttapohjaisilla lainoilla ja Suomen markan korkealla korolla) ja konklaavin jälkeen KKO:n Koiviston tahdosta pyörtämällä päätöksellä oli karseat seuraukset:
Valtionvelka, pankkituki (yli 100 000 miljoonaa markkaa) sekä PK-teollisuuden konkurssiaalto, 100’000 velkavankeuteen joutunutta ja 500'000 työtöntä.

Ystäväni Kjeld Möllerin Helsingin kauppakorkeakoulussa tekemä tutkimus ”SALATULLA ARVOPAPERISTAMISELLA TUHOTTIIN YRITTÄJYYTTÄ” mukaan Koiviston Konklaavissa eli  pankkien pelastamisessa ja auttamisessa oli kyse EY-velvoitteiden täyttämisestä.

Sitaatti Kellen tutkimuksesta:

”Talletuspankkilain eduskuntakäsittelyn yhteydessä syksyllä 1990 oli selvää, että rahoitussektoria koskevaa lainsäädäntöä joudutaan varsin pian uudistamaan vastaamaan Euroopan yhteisön pankkidirektiivien mukaisia vaatimuksia, sillä kävihän Suomi neuvotteluita liittymisestä Euroopan talousalueeseen ETAan. Välittömästi talletuspankkilain eduskuntakäsittelyn jälkeen valtionvarainministeriö asetti rahoituslainsäädännön tarkastamistoimikunnan, jonka tuli selvittää Suomen kansainvälisten, erityisesti Euroopan talousalueen liittyvien velvoitteiden vaatimat muutokset maamme luotto- ja rahoituslainsäädäntöön.

 Toimikunta antoi mietintönä tammikuussa 1992. Toimikunta jatkoi epävirallisesti työryhmänä hallituksen esityksen valmistelemista. Hallitus antoi esityksen luotto- ja rahoituslaitoksia ja niiden toimintaa koskevaksi laiksi syksyllä 1992.

 Laki luottolaitostoiminnasta tuli voimaan vuoden 1994 alusta. Hallituksen esityksen tarkoituksena oli:
 1. Saattaa Suomen luottolaitoslainsäädäntö EY:n luottolaitosdirektiivejä vastaavalle tasolle.

 2. Saada aikaan tasapainoinen ja rakenteeltaan direktiivien mukaisten normien kanssa sopusointuinen kokonaisuus.  

 3. Säilyttää Suomen luottolainsäädännössä ne säädökset, jotka johtuivat kansallisesta tarpeesta.”


EY:n liittymishakemuksen jättämisajankohtana Suomi ei täyttänyt liittymisehtojen
vaatimuksia.

Seuraavassa todistusaineistona (Kellen tutkimuksesta) sitaatti, lähteenä valtiosihteeri Eino Keinäsen muistio, Valtioneuvoston pöytäkirjan (5.4.1992) liite:

” Talouspolitiikan yhdeksi tavoitteeksi asetetaan, että Suomen kansantalous mahdollisimman pian täyttää Euroopan Yhteisön rahaliittoon liittymisen vaatimukset. Tehtyjen integraatiopoliittisten päätösten pohjalta Suomi osallistuu Euroopan talousalueeseen ja tähtää Euroopan yhteisön jäsenyyteen. Luottolaman torjumiseksi on ryhdytty toimiin pankkien vakavaraisuuden turvaamiseksi. Valtiontakauksia lisäämällä hallitus lieventää pienen ja keskisuuren yritystoiminnan rahoitusvaikeuksia.
Hallitus kiirehtii eduskunnassa käsiteltävänä olevia lainsäädäntöhankkeita jotka tähtäävät tavallisten lakien lepäämäänjättämissäännöksen muuttamiseen.”

Pankkien vakavaraisuus oli siis yksi EY:n talous- ja rahaliiton kelpoisuuden kriteeri.
 
Palataanpa vallan kolmijaon luovuttamiseen:

Koiviston puhe College d’ Europeanissa Bryggessä 28.10.1992, sitaatti:

”Euroopan yhteisöllä on kasvava rooli mantereemme kehityksen suunnan määrääjänä. Me haluamme olla mukana tässä prosessissa. Olemme tutkineet huolellisesti EY-jäsenyyden velvoitteet. Hakiessamme jäsenyyttä hyväksymme acquis communautaire´n, Maastrichtin sopimuksen ja Euroopan Unionin finalite politique´n.
Olemme valmiit hyväksymään jäsenyydestä johtuvat velvoitteet ja myötävaikuttamaan niiden saavuttamiseen sovitulla tavalla.”

Suomennokset: Acquis communautaire = olemassa oleva EY-lainsäädäntö ja  finalite politique = lopulliset päämäärät.

Koiviston puhe on lupaus on vallan kolmijaon luovuttamisesta Suomen rajojen ulkopuolelle!

Kenen valtuuttamana Koivisto puhui Bryggessä?

Kyseisessä puheessa Koivisto lupasi  myös 141-artiklan hyväksymisen, vaikka artikloja ei ollut edes vireilläkään.

Seuraavaksi mielenkiintoinen asia, josta virallisena asiakirjana käy ilmi, että niin maatalous- kuin muutkin neuvottelut olivat vain näytelmää, kognitiivista konnotaatiota.

Suomi (lue: Koivisto) hyväksyi velvoitteet jo etukäteen.
Oliko Suomen ns. jäsenyysneuvotteluissa kyse vain poikkeusten neuvottelemisesta?
- Vastauksen kertoo Ulkoasiainvaliokunnan mietintö n:o 9/1994 - HE 135vp:

"On kuitenkin huomattava, että jäsenyys EU:ssa on mahdollista vain unionin Maastrichtin sopimuksella viimeksi muutetun ja täydennetyn peruskirjan, olemassa olevan yhteisölainsäädännön (ns. acquis communautaire) ja unionin instituutioiden hyväksymisen pohjalta. Neuvotteluissa on siten ollut ennen muuta kysymys niistä siirtymäjärjestelyistä, joita Suomen sopeuttaminen unionin jäsenyyteen edellyttää."


KOMMENTTI:

Kaikki Suomen maatalousartiklat on kirjoitettu liittymisasiakirjaan SIIRTYMÄSÄÄDÖKSIÄ KOSKEVAAN LUKUUN.

Koiviston etukäteen lupaamat velvoitteet löytyvät Hallituksen esityksestä 135-1994  vp (EU-liittymislaki), sivulta 21:
”4.3. Lainsäädäntövalta

Jäsenyyteen EU:ssa liittyisi norminantovallan siirtoa Suomen kansallisilta lainsäädäntöelimiltä EU:n toimielimille. Lähinnä yhteisen maatalouspolitiikan, tulliliiton ja kauppapolitiikan osalta lainsäädäntövallan siirto olisi kattavaa.

Muilla aloilla kyse olisi lähinnä jäsenvaltioiden rajat ylittäviin ongelmiin sekä kilpailuolojen vääristymättömyyden turvaamiseen liittyvän sääntelyn toteuttamisesta unionin tasolla.

Lainsäädäntövallan siirtäminen sisältäisi sen, ettei Suomessa jälkikäteen hyväksyttäisi, voimaan saatettaisi tai julkaistaisi säädöskokoelmassa EY:ssä hyväksyttyjä säädöksiä.

Kansallisesti säädettäisiin EY:n direktiivien edellyttämät täytäntöönpanosäädökset ja muut tarvittavat hallinto- ja seuraamusnormit.”  

LOPUKSI:

Suomi on luovuttanut kaiken maatalouden päätösvallan rajojensa ulkopuolelle.
Koiviston lupaamissa blankoasiakirjoissa maatalouden päätösvallan luovuttaminen oli pikkuseikka suurien asioiden joukossa. Ja 141-artikla oli yksi pikkuseikka maatalouden päätösvallan luovuttamisessa.

Lohdullista on se, että meillä ole käräjöintiä EU:n kanssa, koska petollisesti tehdyn sopimuksen sanktiointi (oikeustoimet) tapahtuu Suomessa pettäneen eliitin ja Suomen kansan kesken.

Lohdullista on myös se, että Suomella on voimassa oleva (oli voimassa jo 1.1.1994-31.12.1994) ETA-sopimus (sama kuin Norjalla).

ETA-sopimus turvaa Suomen teollisuuden edut ja mahdollistaa itsenäisen maataloustuotannon ja suojaa tullilla elintarviketeollisuutta. Tämä on pelastus Suomen maataloudelle.
Lisälääke:
Alv nollataan koko elintarvikeketjussa alkutuotannosta kauppaan, ja nykyinen alvin osuus siirretään tuottajahintoihin. Elintarvikkeitten suojatullista saadaan valtiolle alvin poistamisesta syntynyt vajaus.

Lisäksi ETA-sopimuksen ei kuulu EU-perustuslaki, eivätkä yhteinen puolustus eikä yhteinen raha.

Näin Suomi saa harjoittaa itsenäistä talous- ja rahapolitiikkaa. Sitä tarvitaan tulevassa talouden syöksykierteessä.
Tämä lääke on oltava valmiina, kun euroraha kaatuu.

Joskus tein alustuksen ETA:n  ja EY:n eroasta, mutta poistin sen aukin epäasiallisten kommenttien vuoksi.

Viimeksi muokattu: 25.03.10 - klo:13:24 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Jorma Jaakkola

Tarkennus tekstin pikkuseikkaan, joka ei toteutunut suunnitellusti.
Eikä se ollut Suomen taloudelle eikä valuuttalainaa ottaneille pikkuseikka.


... valtiosihteeri Eino Keinäsen muistio, Valtioneuvoston pöytäkirjan (5.4.1992) liite:

” Valtiontakauksia lisäämällä hallitus lieventää pienen ja keskisuuren yritystoiminnan rahoitusvaikeuksia.”


Valtiontakauksia ei tarvinnutkaan antaa, koska Koiviston kuukautta myöhemmin pitämän konklaavin seurauksena pankit saivat asettaa minkä tahansa haluamansa valuuttalainaa ottaneen yrityksen konkurssiin, vaikka yritys olisi pystynyt maksamaan devalvaation verran kohonneen valuuttalainansa.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Koettakaa jaksaa lukea
   Luin läpi. En näe mitään pelastusta. Kirjoituksesi perusteella suomi oli Mauno Koiviston diktatuurin alla. Kyllä suomessa on edustuksellinen demokratia perustuslain mukaan.
   Esittämäsi ajatus alv:n poistamisesta maataloustuotteilta vaatii lisäselvitystä. Tarkoittaako se maanviljelijöiden poistamista alv rekisteristä.

ronikki

  • Vieras
Siis tuollaiset pitkät sepustukset ja lainaukset,luuletko että nistä on mitään hyötyä,
Sano suoraan että Eu neuvottelut meni niinkuin meni ja Pertti Salolainen sössi koko systeemin.esko aho ei käsittänyt yhtään missä mennään,toiveena vain mahdollisimman hyvä virka.Eikö se näin ollut,Aivan sama miten kansan käy kunhan itselle tulee hyvä virka EU järjestelmässä.

Jorma Jaakkola

Koettakaa vieläkin jaksaa lukea

Koettakaa edelleen jaksaa lukea huolella. Ei näitä asioita voi kertoa lyhyemmin.

Jos kertoisin ronikin toivomalla tavalla, ei sananheitolla ole uskottavuutta:

>>Siis tuollaiset pitkät sepustukset ja lainaukset,luuletko että nistä on mitään hyötyä,
Sano suoraan että Eu neuvottelut meni niinkuin meni ja Pertti Salolainen sössi koko systeemin.esko aho ei käsittänyt yhtään missä mennään,toiveena vain mahdollisimman hyvä virka.Eikö se näin ollut,Aivan sama miten kansan käy kunhan itselle tulee hyvä virka EU järjestelmässä.<<



   Luin läpi. En näe mitään pelastusta.


Suomella on voimassa oleva ETA-sopimus, sama, joka on Norjalla.

 

Kirjoituksesi perusteella suomi oli Mauno Koiviston diktatuurin alla.


Todellakin. EU:hun liittyminen oli ulkopolitiikkaa, josta presidentti määräsi HM 33 §:n suomilla valtaoikeuksilla.

 

 Kyllä suomessa on edustuksellinen demokratia perustuslain mukaan.


Eduskunta menetti valtansa jo 17.1.1992.

Keskustan sisärenkaaseen kuulumaton SirKka-Liisa Anttila tosin oli vähällä kaataa hallituksen esityksen eli hallituksen demareiden kanssa edellisenä syksynä tekemän sopimuksen...

Alkoi "edustuksellinen" demokratia.

Näistä  etukäteen tehdyistä perustuslain EU-mukautuksista pitäisi tehdä oma ihan alustuksensa.


   Esittämäsi ajatus alv:n poistamisesta maataloustuotteilta vaatii lisäselvitystä. Tarkoittaako se maanviljelijöiden poistamista alv rekisteristä.


Tarkoittaa.

Viljelijän ei tarvitse maksaa tuotantohyödykkeistään; koneista, lannoitteista, rehusta, energiasta ym. alvia, eikä myöskään tilittää valtiolle alvia myymistään tuotteista.

Samoin muussa elintarvikeketjussa; teollisuus ja kauppa saavat suomalaisen tuotteen alvittomana eikä tarvitse tilittää alvia valtiolle.

Kaupassa tuotteen hinta pysyy samana. Elintarvikkeitten nykyinen alvin osuus jaetaan tuottajien palkaksi tekemästään työstä.

Tietoni perustuu mm. Valtiovarainministeriön muistioon 8.4.1994 "MAATALOUDEN EU-SOPEUTUS".

Muistion sisällysluetteloon on kirjoitettu kaksi ongelmaa.

Toinen oli se, että Pertti Salolaisen kuluttajille lupaamat elintavikkeitten hinnat eivät mitenkään voineet laskea, koska ennen jäsenyyttä olleen liikevaihtovero-järjestelmän (LVV) osaksi  kirjoitettiin v. 1956 yleislakon seurauksena alkutuotevähennysjärjestelmä (ATV).

ATV oli valtion elintarviketeollisuudelle maksama osuus viljelijän jalostusosuuden LVV:sta.
Eihän elintarviketeollisuuden jalostuksen veroksi viljelijän LVV:n maksaminen kuulunut.

ATV oli MMM:n budjetista elintarviketeollisuudelle annettavaa rahaa (=subventiota), joka oli köyhien suurperheitten sosiaalitukea ruuan hinnan alentamisen muodossa.

Tämä ei ollut maataloustukea, vaikka näin vappupuheissa toitotettiin.

Todettakoon, että tästä ATV:stä hyötyivät kaikki, eivät vain köyhät.

Myllyn saama viljan kerroin oli 1 eli viljelijän LVV:n osuus. Teurastamoilla ja meijerillä oli suuremmat kertoimet, koska viljelijän jalostusosuus on näissä raaka-aineissa suurempi.

Salolaisella ei ollut ko. järjestelmästä mitään tietoa, ... ja kun EY-kilpailulainsäädäntö ei salli valtion sisäistä tukea, ei hinnoilla ollut mitään mahdolisuutta laskea.

Niinpä ongelman ratkaisuksi keksittiin ALV:n alennus 22 %:sta 17 %:iin.

Alennus soviittin kaskettavksi 12 %:iin vuodesta 1996 alkaen, mutta kun valtiolla ei huonon valtiontalouden tilanteen vuoksi ollut varaa ko. alennuksen aiheuttamaan budjettiaukkoon, jäi laskeminen vasta viime kesään.

Hyödyllisempää olisi ollut olla laskematta. Nimittäin alvin nollaamisessa tuottajien saama osuus olisi suurempi. Osa tuosta hyödystä sulasi viime kesänä.
 

Jorma Jaakkola

Härmälä mukana

Tietoni perustuu mm. Valtiovarainministeriön muistioon 8.4.1994 "MAATALOUDEN EU-SOPEUTUS".


Mainittakoon, että Esa Härmälä oli mukana tuon muistion laatineessa viiden miehen työryhmässä...

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
ALVia ei tulee kun ostaa ulkomailta... tosin pitää olla alvinumero että saa nollaan.
Siihen se menee.. sopimusviljelijäksi isoille firmoille niinkuin Intiassa.
Osta (royalty) siemen ja kasvisuojelu- myy sato- ole köyhä.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Koettakaa vieläkin jaksaa lukea

  Asiahan on paperilla yksinkertainen. Tuo esittämäsi malli, että joku yrittäjäryhmä jätetään erityisasemaan taitaa olla huono vaihtoehto. Siis tuhoon tuomittu ajatus. ALV oli parasta mitä EU toi viljelijöille  ja sinä haluat sen viedä.

  Esittämäsi malli vaatii hirveästi valvontaa, ettei tule väärinkäytöksiä. Muistan hyvin kuinka kaikki rakennusfirmatkin oli aikoinaan maanviljelijöitä. Maanviljelijänä olosta sai hyötyä. ;D

Bonden

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 583
Vielä on paljon hyvää siinä että on maanviljelijä.. verot ja ostot firman piikkiin.. autot ja kilometrit..
Ja ne tuet : )

ronikki

  • Vieras
Tämä herra nimimerki Jorma Jaakkola toistaa aina silloin tällöin nämä samat jutut ja nyt on TAAS se aika kuusta eli ensimmäinen neljännes.
PS keväällä aina jotain hörhöille sattuu.
Jatkoa Miksi noin nerokas henkilö(omasta mielestään ) ei ole ollut neuvottelemassa suomen Eu jäsenyyssopimusta,pelkästään perästä huutelee.niinkuin valitettavasti moni muukin kärryiltä pudonnut.

Jorma Jaakkola

Demari?
Tämä herra nimimerki Jorma Jaakkola toistaa aina silloin tällöin nämä samat jutut ja nyt on TAAS se aika kuusta eli ensimmäinen neljännes.
PS keväällä aina jotain hörhöille sattuu.

Jostakin syystä nimimerkille "ronikki" on vastenmielistä kuulla totuutta. Lienee demari?

Mitä tulee tähän toistoon, niin kyllä nyt - Arto Ojakosken ja feisbookin ansiosta - on aika vyöryttää totuus kansan tietoon.

Tilanne kypsyy muutenkin entisestään tulevan taloussyöksyn ja valtion velkaantumisen johdosta.


Jatkoa Miksi noin nerokas henkilö(omasta mielestään ) ei ole ollut neuvottelemassa suomen Eu jäsenyyssopimusta,pelkästään perästä huutelee.


Ei virallisten dokumenttien nettiin laittaminen kenenkään nerokkuudesta mitään kerro.

Mitä tulee "perästä" huuteluun, niin kerron:

Salaisia asiakirjoja on "perästä"-päin pikkuhiljaa vasta 1.12.1999 alkaen saatu julkisuuteen. Ne oli alunperin julistettu 25 vuodeksi salaisiksi.

Paljon puhuvia ovat jälkeenpäin (lue: "perästä"-päin) ilmestyneet muistelut (Mauno Koivisto, Antti Kuosmanen, Erkki Liikanen ja Aleksander Stubbin kokoaman kirjan kirjoittajat).
Eli petos tulee ilmi vasta "perästä"-päin eli jälkikäteen.

EU-neuvotteluihin liittyviä salaisia asiapapereita on vieläkin valtionhallinnon arkistossa, mm. kaikki hallituksen kokousten pöytäkirjat maratonneuvottelujen ajalta 27.2.-1.3.1994 ovat salaisia.
Mukana ollut Veli Sundbäck kertoo kellon tarkkuudella, milloin hallitus oli koolla.

Onko todellakin hörhöilyä kaivella salaisia asioita esille ja tuoda niitä kansan luettavaksi?

Mitä tulee jäsenyysneuvotteluihin, en olisi Suomen kansaa pettänyt enkä maatani pilkkahinnalla myynyt.

pelkästään perästä huutelee.niinkuin valitettavasti moni muukin kärryiltä pudonnut.

Ne, jotka eivät halua lukea eivätkä kuulla totuutta, taitavat olla demareita?

Nimimerkin "ronikki" kirjoittelu on nimimerkin takaa eli puskasta selkään ampumista.
Kukaan ei omalla nimellään voisi tällaista tehdä.

Jatkan asian esille tuomista edelleen - en nimimerkillä vaan - omalla nimelläni.








Viimeksi muokattu: 25.03.10 - klo:18:36 kirjoittanut Jorma Jaakkola

Jorma Jaakkola

Vs: Koettakaa vieläkin jaksaa lukea

  Esittämäsi malli vaatii hirveästi valvontaa, ettei tule väärinkäytöksiä. Muistan hyvin kuinka kaikki rakennusfirmatkin oli aikoinaan maanviljelijöitä.


Ajattele Sepedeus vaihtoehtojen edut ja haitat ennen kuin kirjoitat, mitä sattuu.
Ja mikä olisi toinen vaihtoehto ehdotukseni sijaan?

Mistä saataisiin tuottajalle tuotantokustannuksia vastaavat tuottajahinnat?
Roima elintarvikkeitten hinnankorotus?

Huom!
Kyllä rakennusfirmallla ennenkin oli LVV:n (kuten nyttenkin on alvin) vähennysoikeus eli rakennustuotatohyödykkeitä ostetaan alvittomilla hinnoilla.

LVV-aikaan viljelijällä ei ollut LVV:n vähennysoikeutta, eikä tietenkään LVV:n maksuvelvollisuutta.

Demarit kadehtivat (tietämättömyyttään), vaikka LVV-/ATV-järjestelmän takana alunperin oli heidän oma tahtonsa eli ruoan ostaminen kaupasta halvemmalla.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Koettakaa vieläkin jaksaa lukea

  Esittämäsi malli vaatii hirveästi valvontaa, ettei tule väärinkäytöksiä. Muistan hyvin kuinka kaikki rakennusfirmatkin oli aikoinaan maanviljelijöitä.


Ajattele Sepedeus vaihtoehtojen edut ja haitat ennen kuin kirjoitat, mitä sattuu.
Ja mikä olisi toinen vaihtoehto ehdotukseni sijaan?

Mistä saataisiin tuottajalle tuotantokustannuksia vastaavat tuottajahinnat?
Roima elintarvikkeitten hinnankorotus?

Huom!
Kyllä rakennusfirmallla ennenkin oli LVV:n (kuten nyttenkin on alvin) vähennysoikeus eli rakennustuotatohyödykkeitä ostetaan alvittomilla hinnoilla.

LVV-aikaan viljelijällä ei ollut LVV:n vähennysoikeutta, eikä tietenkään LVV:n maksuvelvollisuutta.

Demarit kadehtivat (tietämättömyyttään), vaikka LVV-/ATV-järjestelmän takana alunperin oli heidän oma tahtonsa eli ruoan ostaminen kaupasta halvemmalla.


    Ei alv ole maanviljelijälle kustannus. Et lukenut täällä aikaisemmin ollutta keskustelua alv:stä ja alv palautuksista.
ALV on maanviljelijöille hyvä asia, koska sitä ei tarvitse maksaa, sen maksaa kuluttaja.
EU:sta eroaminen ja tuontisuoja elintarvikkeille on mennyttä aikaa. Se ei tule toteutumaan jo siitäkin syystä ,että suomi on myös WTO:n jäsen. Erotaanko me siitäkin.
   Suomi on valinnut kalliin tien. Tuotantoa siirretään sinne mihin se ei kuulu. Tukia ja ruuan hintaa nostamalla asia ei korjaannu. Se tie käytiin läpi -60,-70 ja -80 luvulla. -90 luvulla Puran ollessa MM ministeri oli tultu sen tien päähän.
   Suomen maataludessa ei ole muuta mahdollisuutta ,kuin tasata tuet.  Ei ole mitään 141 ongelmaa. On vaan määrätyn porukan ahneus. Nykyiselläkin hallituksella olis ollut mahdollisuus laittaa kova kovaa vastaan EU:n suhteen. Sitä vaan ei haluta käyttää.