Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe peurojen pelto/pellon reuna ruokinta  (Luettu 8156 kertaa)

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Olen tässä katsellut meidän kylän laiskoja metsästäjiä, jotka ensin ruokkivat peuroja pellolle tai niiden reunoille ja pellot sijaitsevat aivan kyläkeskustassa. Ja sitten he kyttäävät niitä talojensa ikkunoista ja konehalleista.

En ymmärrä lainkaan, että peuroja pitää houkutella pelloille, sillä meillä ei tarvitse paljoa kaurapeltoja puida, jos ovat hiemankin suojaisissa paikoissa.

Eikö nyky peurastaja voisi tehdä kuten vielä viime vuosituhannella, että metsästää peuroja metsällä eikä nojatuolissa odotellen.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Olen tässä katsellut meidän kylän laiskoja metsästäjiä, jotka ensin ruokkivat peuroja pellolle tai niiden reunoille ja pellot sijaitsevat aivan kyläkeskustassa. Ja sitten he kyttäävät niitä talojensa ikkunoista ja konehalleista.

En ymmärrä lainkaan, että peuroja pitää houkutella pelloille, sillä meillä ei tarvitse paljoa kaurapeltoja puida, jos ovat hiemankin suojaisissa paikoissa.

Eikö nyky peurastaja voisi tehdä kuten vielä viime vuosituhannella, että metsästää peuroja metsällä eikä nojatuolissa odotellen.

Ei tuolla ruokintapaikan sijainnilla ja kaurapeltojen hävikillä ole mitään syy-yhteyttä. Valkohäntäpeura ja kauriskin syövät niin kauan pelloilta ja metsistä kun syötävää näillä riittää. Sen jälkeen sitten hakeutuvat ruokinnoille. Kasvukauden aikana niiden kulkua ei pysty paljon ohjailemaan, vaan ovat ja kuljeskelevat missä lystäävät.

Nykyisillä peurakannoilla on tuo kyttäysjahti ylivoimiaisesti tehokkain metsästysmuoto. Monilla alueilla ei tälläkään systeemillä saada lupia käytettyä. Metsästäjät eivät yksinkertaisesti jaksa tai ehdi kaikkia ampumaan. Esim. sääolosuhteet vaikuttavat jahdin onnistumiseen. Laiskan miehen puuhaa ei tuo kyttäysjahtikaan laisinkaan ole.

Itse olen maanviljelijä ja metsästäjä, enkä näe asiassa ongelmaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Aika hommat on siitäkin huolimatta, että konehallin ovelta lasauttaa. Elikkä perkaaminen jne. Peuroja on meillä päin ollut aina julmetusti. Luulen, että nouseva susikanta on ainoa, joka ongelman lopullisesti ratkaisee. Kauranviljelyn kannalta peurakanta on kiusallinen. Tuhoaa metsänreunoissa ison osan satoa. Ja varistelee sitten jyviä maahan kulkiessaan. Muilla viljalajeilla löytyy positiivisiakin puolia, olen huomannut, että noukkii yksittäiset kaurat melko tehokkaasti. Ja levittänee hukkakauraakin melko tehokkaasti tuon ominaisuuden ansiosta.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Ja lieneehän se jonkinsortin turvallisuuskysymyskin ampua elukka sellaisessa paikassa jossa sivullisille aiheutuvan vahingon todennäköisyys on mahdollisimman pieni. Luotiaseella lie nuo varoetäisyydet melkoisen pitkiä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Eipä vieläkään oikeen ole ruokintapaikoilla käyty, mutta tämän vuotista savupeuraa on jo päästy maistelemaan...  :D

Status

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Eipä vieläkään oikeen ole ruokintapaikoilla käyty, mutta tämän vuotista savupeuraa on jo päästy maistelemaan...  :D

Kuin myös  :D :D :D
Kyll se siit lutviintuu suuntaa tai toisee

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
No kun tulis vaan sitä lunta, niin kyllä se peurakin siitä oikenis. Nyt on jo vähän härmää, jotta kyllä sekin jo vähän auttaa.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
Pienet on etelän miehillä onkelmat, täällä pohojosessa nimittäen poromiehet tuovat porosa vilijelijöetten pelloelle viimestään vapun aekaan ja harkihtevat poesvientie joulukuulla...
Elämä on parasta kometiijjaa

Teroman

Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta

Jos Heinolla olis Poroja kuten täällä peuroja niin hän hermostuisi ?

Huh

å

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: peurojen pelto/pellon reuna ruokinta
meillä ei valitettavasti oo peuroja, ois makea lisä lautaselle.. :( :( hirvetki loppuu..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut