Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön  (Luettu 72109 kertaa)

Ford8970

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Itse olisin suositellut eviä. Meillä on evi 2600 vuosimallia 89. Sillä koneella on tehty töitä enemmän kuin monella motolla. On sitä korjattukin mutta kaikki haaverit on tullut kaivuuvarustuksen takia. Pääpuomi on kerran mennyt poikki, korvakkeet on toisesta sylinteristä repeytyneet ja kääntö ratas on vaihdettu 2 kertaan. Kääntöratas rupesi kestämään kun vanha isäntä teki siitä öljykylpyisen. Ei tarvitse kuin laittaa pohjamutterin alle sopiva levy ja stefa. Jalat lasketuu suoraan alas eikä petä *****maisissakaan olosuhteissa kuin ne sivulle laskeutuvat. Mitäs muuta sitä kehuisi. Eikai sitä enempää parane kun uudempia ja parempia on mutta ne ei kestä isältä pojalle ja ehkä lapsenlapselle :). Mutta hyvä kuitenkin että löysit kuormaajan itsellesi. Onhan niillä vaijeri käyttöisilläkin tehty tehty töitä mitä moni ei osaa kuvitellakkaan :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Vähän off-topic, mutta mua joskus on askarruttanut miten tukevat nuo A-tyypin tukijalat loppujen lopuksi ovat sivulle,  kun se tukipistehän jää niillä melkein pyörien jäljen linjalle? Eli melkoisen kapealle?

Eipä ole omaa kokemusta.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
tukipistehän jää niillä melkein pyörien jäljen linjalle? Eli melkoisen kapealle?

Kapealla on, mutta ei tarvitse niin paljoa katsoa missä kohtaa tassut laskee metsässä. Puita ei ainakaan satu kohdalle ja kuormaa purkaessa pääsee lähelle kasan päätä. Tyhjän kärryn saa tietysti kaatumaan niin pitkälle kunnes taakka on maassa sopusuhtaisellakin kärry-kuormain parilla kun oikaisee puomin suoraan sivulle. Mutta ihan riittävän hyvin pystyssä pysyy ja pärjää mainiosti kun on edes vähän järkeä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Mutta ihan riittävän hyvin pystyssä pysyy ja pärjää mainiosti kun on edes vähän järkeä.

OK.
Eli tyhjällä kärryllä on hankalaa saada edes vetämällä kaukana sivulla olevaa isompaa pölliä lähemmäs, ja purkaessa kärryn pohjalle ei pidä jättää viimeiseksi sitä tyveä jos ei pääse ihan pinon viereen.

Mulla on DIY sammakkojalat, ja niillä tulee ongelmaksi jos tiellä pitää olla muun liikenteen vuoksi aivan reunassa ja kuormata siitä ojan yli - jalka kun osuu juuri ojaan eikä ylety oikein tukemaan. Talviaikaan nostan pöllejä siihen ojan täytteeksi, tai vaan yhden vankan pöllin vinosti poikittain minkä päälle saa tassun sovitettua.

A-tyyppi toimii siis luultavasti parhaiten kun ulottuvuutta ei ole kovin paljoa. Ei haittaa vaikkei pysty käyttämään sellaista mitä ei ole :-)

Viime talvena metsuri teki tilaustyönä yhdellä työmaalla suurimmat ikikuuset 6 metrisiksi. Vähän niitä joutui kikkailemaan pää kerrallaan Foresterillakin että sain ne pinoon. Kyytiin kyllä vierestä nousivat. Voima olisi ehkä riittänyt mutta tukijalat ja kärryn runko ei. Olisivat olleet oikean metsäkoneen heiniä.. mutta yhtä kuormaa varten sellaista sinne hommattu, ja  kyllä mä ne sieltä pois kikkailin muiden mukana.

http://littlepenquin.no-ip.info/tmp/kyytiin.jpg

Tällä nyt ei ole enää mitään tekemistä pienimuotoisen polttopuun ajamisen kanssa, mutta laitoinpa huvikseni tuonkin.

Näissä traktori-metsäpuuhissahan on aina mottona 'ei väellä eikä voimalla, vaan konstilla ja silmällä'.

Ford8970

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
OK.
Eli tyhjällä kärryllä on hankalaa saada edes vetämällä kaukana sivulla olevaa isompaa pölliä lähemmäs, ja purkaessa kärryn pohjalle ei pidä jättää viimeiseksi sitä tyveä jos ei pääse ihan pinon viereen.

Mulla on DIY sammakkojalat, ja niillä tulee ongelmaksi jos tiellä pitää olla muun liikenteen vuoksi aivan reunassa ja kuormata siitä ojan yli - jalka kun osuu juuri ojaan eikä ylety oikein tukemaan. Talviaikaan nostan pöllejä siihen ojan täytteeksi, tai vaan yhden vankan pöllin vinosti poikittain minkä päälle saa tassun sovitettua.

A-tyyppi toimii siis luultavasti parhaiten kun ulottuvuutta ei ole kovin paljoa. Ei haittaa vaikkei pysty käyttämään sellaista mitä ei ole :-)

Viime talvena metsuri teki tilaustyönä yhdellä työmaalla suurimmat ikikuuset 6 metrisiksi. Vähän niitä joutui kikkailemaan pää kerrallaan Foresterillakin että sain ne pinoon. Kyytiin kyllä vierestä nousivat. Voima olisi ehkä riittänyt mutta tukijalat ja kärryn runko ei. Olisivat olleet oikean metsäkoneen heiniä.. mutta yhtä kuormaa varten sellaista sinne hommattu, ja  kyllä mä ne sieltä pois kikkailin muiden mukana.

http://littlepenquin.no-ip.info/tmp/kyytiin.jpg

Tällä nyt ei ole enää mitään tekemistä pienimuotoisen polttopuun ajamisen kanssa, mutta laitoinpa huvikseni tuonkin.

Näissä traktori-metsäpuuhissahan on aina mottona 'ei väellä eikä voimalla, vaan konstilla ja silmällä'.
Suurin osa noista sivuille laskeutuvista jaloista antaa periksi kun on kärryssä kuormaa ja yrittää kaukaa sivusta jotain painavaa puuta repiä kyytiin. A mallin ei anna periksi. Jokunen kunnon tukki kärryyn painoksi niin saa kyllä niin ison puun mitä kuormaaja jaksaa nostaa kyytiin. Yhdellä isännällä oli tukivarret traktorin työntövarren tapista kuormaajan molempiin sivuihin. Niissä oli nivelet kääntymistä varten ja liukuputket että kärry pääsi kallistumaan ajaessa. En tiedä kuinka kätevät oli mutta siinä ei kärry ainakaan kaadu kun traktorin oma paino tukee kuormainta.

Darksmoke

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Mutta ihan riittävän hyvin pystyssä pysyy ja pärjää mainiosti kun on edes vähän järkeä.

OK.
Eli tyhjällä kärryllä on hankalaa saada edes vetämällä kaukana sivulla olevaa isompaa pölliä lähemmäs, ja purkaessa kärryn pohjalle ei pidä jättää viimeiseksi sitä tyveä jos ei pääse ihan pinon viereen.

Mulla on DIY sammakkojalat, ja niillä tulee ongelmaksi jos tiellä pitää olla muun liikenteen vuoksi aivan reunassa ja kuormata siitä ojan yli - jalka kun osuu juuri ojaan eikä ylety oikein tukemaan. Talviaikaan nostan pöllejä siihen ojan täytteeksi, tai vaan yhden vankan pöllin vinosti poikittain minkä päälle saa tassun sovitettua.

A-tyyppi toimii siis luultavasti parhaiten kun ulottuvuutta ei ole kovin paljoa. Ei haittaa vaikkei pysty käyttämään sellaista mitä ei ole :-)

Viime talvena metsuri teki tilaustyönä yhdellä työmaalla suurimmat ikikuuset 6 metrisiksi. Vähän niitä joutui kikkailemaan pää kerrallaan Foresterillakin että sain ne pinoon. Kyytiin kyllä vierestä nousivat. Voima olisi ehkä riittänyt mutta tukijalat ja kärryn runko ei. Olisivat olleet oikean metsäkoneen heiniä.. mutta yhtä kuormaa varten sellaista sinne hommattu, ja  kyllä mä ne sieltä pois kikkailin muiden mukana.

http://littlepenquin.no-ip.info/tmp/kyytiin.jpg

Tällä nyt ei ole enää mitään tekemistä pienimuotoisen polttopuun ajamisen kanssa, mutta laitoinpa huvikseni tuonkin.

Näissä traktori-metsäpuuhissahan on aina mottona 'ei väellä eikä voimalla, vaan konstilla ja silmällä'.
Tuossa hyvin kiteytetty. Itsellä kanssa lievää kaatumatautia tuon 8,5m pilkin kanssa ja "kevyt" kärry. Pitäisi malttaa ensimmäiset tukit ottaa kyytiin yksitellen, mutta kun nosturin puolesta menis kolmekkin kerralla  ;D

Oikeastaan pahin tilanne on risujen ajossa, kuormain korkealla ja kannon yli ajellessa aisankääntä väärään sivuun käännettynä kärry kumossa. Tässäkin syy kärryn ja kuorman keveys. Nestettä kärryn renkaisiin ensi talveksi.  :P

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Farma 6,3:lla pilkillä ja 9 t kärryllä tilattu 8)
Eipä tarvi rakennella mitään palapeliä ;)
Hinnassa ei esim. tuo Evi pysty mitenkään kilpailemaan ja lisäksi tuon Farman myyjä tuossa lähellä.
Siinä säästyy jo 500 euron rahdilta,kun tuon itse hakee.

Samaa yhdistelmää katselin alkuvuodesta, mutta päädyin FarmiForestin 4067 + 9t kärry. Hinta oli lähes sama, muutaman satasen kalliimpi.
Tutulla kovapäällä jolle ei kotimainen kelpaa on tuollainen "farma " .Voimaton ja tosi ohut puomi ,hitsaili viime talvena jo sitä.No jokainen hankki mitä haluaa .
Kotimaista kannattaisi suosia .
Aisan käännön sylinteri on pahimmassa paikassa missä olla voi http://www.forsmw.com/1/sd_function/show_image.php?image=50.0.1.0/376/5/bild6.jpg

Viimeksi muokattu: 04.10.13 - klo:21:09 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Ei minulla kyllä hakin pilkissä ole ikuna sammakojalat antaneet perään hydrauliikan puolelta. Irti ovat kyllä repeytyneet, mutta niin siististi että herää epäilys suunnitellusta ominaisuudesta. Aina on jalustaosan hitsauksella selvinnyt, itse tukijalat eivät ole taipuneet. Paljon kun ajaa niin noidenkin kestävyys tulee kokeiltua.

Tolppajalkoihin en vaihtaisi, varsinkaan patruunan versioon. En ymmärrä niissä miksei jalan hydraulisylinteriä saa jalan sisään jossa se olis suojassa.

Farmaa myyvä kauppiaskin oli kiinnostunut että missä olosuhteissa yhden tuttavan farmakärrin vetoaisa antautui. Minusta olosuhteet on aika samanlaiset kuin omassa käytössäni , eli keskimäärin muutama sata kiintoa poltto-, hankinta- ja sahapuuta vuosittain.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Ford8970

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Jos se jalan hydrauli sylinteri olisi jalan sisässä niin sen huolto olisi hyvin vaikeaa. Ei ne ole ikuisia ja paskaa pääsisi sinne jalan sisäänkin. Mun mielestä siinä ei ongelmaa että se on ulkopuolella. Sitä vaan täytyy varoa niinkuin muitakin kuormaajan ja traktorin osia. Metsässä ei mun mielestä kuulu mennä huolettomana kuin taivaan lintu.

natikkamies

  • Vieras
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Niin vähintään tuollanen pitää olla kotitarvepuunajossa tai sitten uusi,silleen tää viestiketju opastaa
http://www.nettikone.com/john-deere/1510e/1223822

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Niin vähintään tuollanen pitää olla kotitarvepuunajossa tai sitten uusi,silleen tää viestiketju opastaa
http://www.nettikone.com/john-deere/1510e/1223822
Saishan tuolla hellapuut ja pellonreunarisut ajeltua  :D ;D

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Jos se jalan hydrauli sylinteri olisi jalan sisässä niin sen huolto olisi hyvin vaikeaa. Ei ne ole ikuisia ja paskaa pääsisi sinne jalan sisäänkin. Mun mielestä siinä ei ongelmaa että se on ulkopuolella. Sitä vaan täytyy varoa niinkuin muitakin kuormaajan ja traktorin osia. Metsässä ei mun mielestä kuulu mennä huolettomana kuin taivaan lintu.

En ymmärrä  :o  Miten se on sisällä hankalampi huoltaa?  Alatappi irti (kaksi seekerirengasta), ylätappi irti (sama kaksi seekerirengasta) ja letkut ylhäältä irti (alas menee putkella) ja sylkky ylös. Takaisin laittaessa tarvitsee toki hieman nitkutella että saa tapin kohdalleen, mutta pieni vaiva verrattuna siihen, että sylinteri on siinä hakattavana kupeella avonaisena, mihin sitten lentää mm. pyöristä sorat jne.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Ei minulla kyllä hakin pilkissä ole ikuna sammakojalat antaneet perään hydrauliikan puolelta. Irti ovat kyllä repeytyneet, mutta niin siististi että herää epäilys suunnitellusta ominaisuudesta. Aina on jalustaosan hitsauksella selvinnyt, itse tukijalat eivät ole taipuneet. Paljon kun ajaa niin noidenkin kestävyys tulee kokeiltua.

Ei minullakaan ole periksi antanut, kahden Hakin kokemuksella. Eikö siinä ole peräti lukkoventtili - ei se pysty antamaan periksi ellei nyt sylinterin putki turpoa tms.
Ei niissä pöydissäkään ainakaan mitään linjakohtaisia ylikuormaventtiilejä muistaakseni ole. Eli jos kara on suljettu-asennossa niin sitten se on suljettu, vaikka lukkoventtiiliä ei olisikaan. Ehkä jossain muussa kuormaimessa siellä on painerajat kaikille linjoille? Hieman kyllä epäilen, omassa pöydässäni kyllä on... eli toisella liikkeellä ei voi ylikuormittaa toista liikettä vaan kaikki liikkeet antavat tarvittaessa periksi.

Muissa nosturihommissa lukkoventtilit tassusissa ovat pakolliset, työturvallisuuden vuoksi letkurikon varalta. Näistä maatilapilkeistä en tiedä koskevatko nuo säännökset näitä. Ei näitä ainakaan vielä tarvitse kai katsastaakaan vuosittain, eikä 10 vuoden välein purkaa ja särökuvata. Nämähän siis pölliautoissa ja ajokoneissa. On mullakin Foresterissa pääpuomissa letkurikkoventtiili, välillä tulee nosteltua esim kenttäsahan pöydälle tms paikkaan jossa kovin korkealta pudottaminen ei ole suotavaa... Mutta odotetaan vaan, kohta tulee varmaan tuomio näille harrastevehkeillekin :-/

Omissa rakennelmissani tukijalan hydrauliikka on antautunut - tavallaan. Männänvarsi banaanille...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Taitaa siinä lukkoventtiili olla ja pari kertaa on tyhjähkön kärrin ja taakan kanssa noussut kärrin teli ilmaan jalan toimiessa vipuvartena. Silloin jo luulis antavan myöten jos olis sellaisia taipumuksia.

Ford8970:n logiikkaan en taivu millään. Vaikka käyttäjä olis kuinka pro, niin ylimääräiset roilakkeet ei kuulu nosturiin. Mallia voi katsoa vaikka järeämmän pään traktorinostureista kuten Foresteri, Cranab, Epsilon ym.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

yleisön pyynnöstä

  • Vieras
Vs: Metsäperävaunu kuormaimella pikkukäyttöön
Jos se jalan hydrauli sylinteri olisi jalan sisässä niin sen huolto olisi hyvin vaikeaa. Ei ne ole ikuisia ja paskaa pääsisi sinne jalan sisäänkin. Mun mielestä siinä ei ongelmaa että se on ulkopuolella. Sitä vaan täytyy varoa niinkuin muitakin kuormaajan ja traktorin osia. Metsässä ei mun mielestä kuulu mennä huolettomana kuin taivaan lintu.

En ymmärrä  :o  Miten se on sisällä hankalampi huoltaa?  Alatappi irti (kaksi seekerirengasta), ylätappi irti (sama kaksi seekerirengasta) ja letkut ylhäältä irti (alas menee putkella) ja sylkky ylös. Takaisin laittaessa tarvitsee toki hieman nitkutella että saa tapin kohdalleen, mutta pieni vaiva verrattuna siihen, että sylinteri on siinä hakattavana kupeella avonaisena, mihin sitten lentää mm. pyöristä sorat jne.

Oikeassa olet "naapuri" (eilisen keskustelun perusteella täällä taas ;)). Naumasella Junkkari-Patruunan edusmies oli vaikeena kun äijät esitteli parannusehdotusta ko. kuormaimiin. Ikinä ei ole avonaista hydrauliputkea mennyt, oli vastaus. Vastaus oli ukkolaumassa heti: Ei nyt kukaan niin hullu että varaosana ostaisi....Noilla risuilla ja oksanpätkillä on kumma taipumus etsiä kyllä paikat mihin jumiutuvat. Oman kokemuksen perusteella ei tarvitse edes kummoista olla eikä edes lukumääräisesti paljon.