Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe FORD/NH ETUNAPA  (Luettu 5673 kertaa)

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
FORD/NH ETUNAPA
Vuotaa öljyä isosta tiivisteestä. Akseli kai on carraro, eikä vuoto ole ainutkertaista. Huoltomies lupasi tulla kahden viikon päästä ja konetta tarvitaan viim. tiistaina. Ajattelin räpeltää itse, ei kai tuo ihmettä suurempi homma ole??? Kertokaa miten tapahtuu ja miksi vuotaa? Onko stefa vain tullut tiensä päähän vai kannattaako etsiä muutakin vikaa? Onko laakerivika todennäköinen? Kannattaako muutkin stefat vaihtaa kun kerran napa otetaan auki???

Kokemuksista viisastuneiden kertomuksista kiitollinen!!!

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Hmm eikös tossa riitä ku ottaa vaa etupyörän irti ja purkaa planeettavaihteiston levällee ni saa vaihettua sen ison stefan.. vetoakselin ne pienet stefat vaatii koko navan purkamisen

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Niin,kumpikohan tuo sitten on...Fiatin vai Carraron akseli?
Mulla kun ei oo kokemusta kuin Fiatin ko.stefan vaihdosta.
Muistaakseni purkaantuu ottamalla ulompi kansi irti,sen mukana tulee aurinkopyörät.
Napa lähtee ottamalla iso mutteri irti jolla kartiolaakerointi kiinnitetään/säädetään sen välykset.
Mutterin avainväli on iso(n 100mm),joten taitaa mennä talttahommiksi...

Muistaakseni ainakin Winnerin stefa vaihtui yksihuulisesta monihuuliseen ja muutakin eroa taisi olla..
Sen stefan asennuksessa varovaisuutta peliin sen verran ettei riku..
Kartiolaakerin välykset sopivasti kohdalleen ja lukitus kiinni..

Ei tossa hommassa mitään kovin ihmeellistä ole.Pienellä kiiruulla sen tekee puoleen päivään.

Luulis Carraron rakenteen olevan suht.identtinen...

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Vuotaa öljyä isosta tiivisteestä. Akseli kai on carraro, eikä vuoto ole ainutkertaista. Huoltomies lupasi tulla kahden viikon päästä ja konetta tarvitaan viim. tiistaina. Ajattelin räpeltää itse, ei kai tuo ihmettä suurempi homma ole??? Kertokaa miten tapahtuu ja miksi vuotaa? Onko stefa vain tullut tiensä päähän vai kannattaako etsiä muutakin vikaa? Onko laakerivika todennäköinen? Kannattaako muutkin stefat vaihtaa kun kerran napa otetaan auki???

Kokemuksista viisastuneiden kertomuksista kiitollinen!!!

Vuosimallissa 1995 löytyy muutamia kappaleita FordNH-malleja, joissa voi olla vielä Carraro ( ? ), periaatteessa loppuivat vm. 1994  lopussa ( ? ) .
Harmaalla runkovärillä olevissa aina Fiatin peruja olevia akseleita. Koivumäen antamat ohjeet toimii Fiatin akselissa, samanlainen kaiketi purkaa myös Carraro ? Tuo Fiatin akseli nopea purkaa. Ei stefa tarkoita laakerivikaa, stefa vain tiensä päässä, öljyn väri ja metallisuus kertoo sitten pahemmasta vaihtoehdosta. Kaikki stefat ilman muuta vaihtoon, ei iso kuluerä.

armas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Ei kannata jättää vetoakselin stefoja vaihtamatta eivät maksa kuin muutaman kympin perän puolelle myös o-rengas ja navan puolelle uudet puslat vetoakselille niin ei tarvoí ensiviikolla purkaa uudestaan , helppo homma jos olkatapit irtoavat kohtuudella joskus teettävät töitä . Ja Winner - Nh155 akseleissa iso mutteri on 115 milliä ja navan kiristysmomentti 50 kg , suosittelen uusien laakereiden vaihtoa!

jd78

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Kyllä siihen varmaan kannattaa samoin tein uusia kaikki tiivisteet!
Tohon Armaksen neuvoon viel pikku lisäys varmista stefoja paikoilleen laittaessa että menevät suoraan ja oikeaa syvyyteen, kanattaa katsoa syvyys vanhoista stefoista ennenku repii ne irti. Ja sit vielä ennen kasausta pyyhkäse uusien stefojen liukupintoihin vähän vaseliinia ni eivät pyörähä alkuun kuivana ja särkeydy heti!

gonemies

  • Vieras
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Kannattaa myös kiinnittää huomiota akselin pintaan joka "hankaa"stefaa vastaan.Joissakin tapauksissa tarjotaan korvaavana osana sellaista jonka tiivistämispiste hivenen eri kohdassa kuin alkuperäisessä.

MF 4000

  • Vieras
Vs: FORD/NH ETUNAPA
Kyllä siihen varmaan kannattaa samoin tein uusia kaikki tiivisteet!
Tohon Armaksen neuvoon viel pikku lisäys varmista stefoja paikoilleen laittaessa että menevät suoraan ja oikeaa syvyyteen, kanattaa katsoa syvyys vanhoista stefoista ennenku repii ne irti. Ja sit vielä ennen kasausta pyyhkäse uusien stefojen liukupintoihin vähän vaseliinia ni eivät pyörähä alkuun kuivana ja särkeydy heti!
Ei pidä paikkaansa Vaseliinia ei nimenomaan pidä käyttää koska stefa lähtee välittömästi pyörimaan ja on varnasti sökö ensimmäisen 10 tunnin jälkeen.
Huuleen vain piipalla öljyä. ja asiaa sivuten JD 78 kommentit hiukan  taitamattomia,jos joku huoltomies luulee olevansa.TAi niinhän ne ovatkin, ISO leka ja suuret puheet ovat Nyyssen huollon paras valtti

jd78

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: FORD/NH ETUNAPA
En todellakaan tarkoittanut että niiden stefojen selkä puoleen sitä vaseliinia pitäs mennä sotkee, vaan liukupintaan eli "huuleen"! Ja huom vähän vaseliinia siihenkin! ;D Noh käy se öljykin!