Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?
Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.
Jaa..a, tuosta optimista. Mielestäni optimi on luokassa +15tn, 16-18 tonnia soppeli moneen hommaan. Oma kone otsikossa mainittu, vakiolla tai sitä hieman pidemmällä kaivuuvarrella varustettu. Ulottuvuus meinaa olla tirpalla monessa kohteessa, mutta toki pärjää. Pitää vain tehdä vähän enemmän töitä, isommat ojat kaivettava kummaltakin puolelta jne. Lastaamiseen ja normi ojien kaivamiseen 15 tonnin luokassa optimi. Aika hitokseen ison tuntuinen kokoero on 135 ja 160 tatsilla, ku lähipiirissä molemmat.
Muistan kun aikoinaan oli kurjaa lastata kuorma-autoon, 13 tonnin koneella, mutta se oli harvinaista. Nykyään hiukan isompi kone ja valitettavasti ne kärryt tuppaa olemaan usein korkeudeltaan kuorma-auto luokkaa. Isoimmat niin isoja roikaleita, ettei perästä yllä keulaan asti edes lastaamaan mutta ne onneksi poikkeuksia. Iso kuivapaskan levitin korokelaidoilla ym., mielellään hiukan isommalla koneella lastaisi. Kun ei sinne pskakasaan saa tehtyä lastaukseen petiä kuten monessa muussa lastaamisessa, saa vain pudotella kuormaa puolentoista metrin pediltä