Rakentelin polttoainelämmittimen autoon, kun muutama vuosi sitten tuli ajeltua venäläisellä dieselillä.
Helpoiten sen sai 30cm pätkästä 16mm kupariputkea, jonka päälle pyöritin 1m pätkän 8 millin kupariputkea. Putkea pitää kuumentaa taivutusvaiheessa, kun sen pitää taivutettavalta kohdalta punaisena, niin taipuu miten vain, eikä mene kurttuun. Lopuksi kuumensin koko komeuden ja sulattelin tinaa putkien rakoihin. Kapilaari-ilmiö veti tinan sinne minne pitikin. Noin sen lämmittimen voi tehdä, ei mene kauan, eikä maksa juuri mitään.
Tuon pistin sitten lämmityslaitteen letkuun. On teholtaan aika sopiva, ei kuumenna liikaa. Polttoaineen suodatin tuntuu ajon jälkeen lämpimälle. Ehkä vielä parempi vaihtoehto olisi tehdä vielä tehokkaampi lämmitin ja asentaa se lämmityslaitteen paluuletkuun. Silloin se ei lämmittäisi turhaan lauhemmalla kelillä, mutta kylmällä, kun lämmityslaitekin on täysillä se lämmittäisi polttoaineen.
Kesälaadulla ajetaan täälläkin ympäri vuoden. Ei ole mikään pakko lähteä kovilla pakkasilla liikenteeseen. Syksyinen kesälaatu toimii valmetissa (rivipumpullinen) vielä 25 asteen pakkasella, joten en ole talvilaatua kaivannut. Polttoaineen lämmittimiä en ole traktoreihin laittanut, ei ole ollut tarvetta.