Ettei totuus unohtuisi
10.4.3.2 Alennukset 1.3.2010
388. Kuten edellä luvussa 9.3 on kuvattu, kolmen S-ryhmän alueosuuskaupan pää-
toimittajuuden menetyksen jälkeen Valio toteutti 1.3.2010 merkittävän,
hintalinjaltaan samanlaisen alennuksen kaikille vähittäiskauppa-asiakkailleen.
Valio toteutti alennuksen täysin omasta aloitteestaan ja ilman, että kyseessä
olisi ollut kaupan ryhmittymien toteuttama tai vauhdittama
neuvottelukierros, jollainen olisi siihen saakka sovelletun
neuvottelukäytännön mukaisesti ollut tulossa vasta kun hinnoista ja
toimitusmääristä olisi neuvoteltu seuraavalle, 1.5.2010 alkavalle,
valikoimajaksolle. Aloite hintojen alentamisesta 10 sentillä kesken
sopimuskauden tuli Valion ylimmästä johdosta ja asia hyväksyttiin yhtiön
hallituksessa.
389. Valion toimitusjohtaja lähetti 14.2.2010 viestin ensin yhtiön hallitukselle ja
välitti sen myöhemmin samana päivänä yhtiön johtoryhmälle. Johtoryhmälle
osoitetun viestin aluksi toimitusjohtaja toteaa seuraavan:
"Hei,
202
Liite 56, Valion hallituksen kokouksen pöytäkirja 7.4.2010, kokouksessa käsitelty diaesitys "Yhtiökokous 8.4.2010"; Kuten
jäljempänä on todettu, "tuontihinnoilla" tarkoittaa tässä yhteydessä hintatasoa, joka alittaa maitojauheen ja teollisuusvoin
myyntituotot (ks. esim. Liite 2, Valion toimitusjohtajan sähköposti 14.2.2010)
203
Liite 56, Valion johtoryhmän pöytäkirja 20.-21.1.2011.KILPAILUVIRASTO 98 (152)
Konkurrensverket JULKINEN
liikesalaisuudet poistettu
Dnro 478/14/2010
20.12.2012
Ohessa tiedoksenne analyysi ja (myyntijohtajan) joukkojen
kanssa viritelty suunnitelma maitotilanteen vakauttamiseksi.
Hallituksen porukat ovat kaikki sen siunanneet. Huomenna
lounaalla on lopullinen keskustelu ennen lopullista suunnitelman käynnistämistä. Kyseessä on vakava ja suuri asia, joten
kaikki parannusehdotukset ja huomiot ovat tervetulleita."
204
390. Johtoryhmälle ja hallitukselle lähetetyssä viestissä toimitusjohtaja kirjoittaa
kilpailutilanteesta perusmaitojen markkinoilla otsikolla "TÄRKEÄÄ:
Maitosuunnitelmia: 'uskollisuusalennus'". Viestissään toimitusjohtaja analysoi
kilpailutilannetta ja sen vaatimia toimenpiteitä muun ohella seuraavin
toteamuksin:
"Meidän on pysäytettävä maidonmyyntimme ja jakelumme lasku välittömästi ja yritettävä saavuttaa 80 prosentin osuus seuraavien 18 kuukauden aikana eli ennen 2011 loppua ja 2012
eteenpäin pysyvästi."
"Markkinan toimivuuden kannalta ongelman ydin on Valion
tukkuhinta/tuottajahintasuhteessa. Ilman vähintään 10 sentin
hinnanlaskua ei myynnin nykyrakenne voi muuttua saati palautua 2009 edeltäneeseen tilaan. Valion kannalta pahimmassa tapauksessa saattaisi löytyä jonkinlainen status quo
sentin laskun tuntumassa nykymäärille, miltä tienoilta syntyisi myös Arlan Ruotsin maitostrategian optimaalinen tulos!! Eli Suomen maidontuotanto ajautuu kannattamattomammaksi ja Ruotsin maito saa pysyvän jalansijan Etelä-
Suomessa. Lisäksi on huomioitava, että hinnan lasku ei sinällään muuta myynninrakennetta nopeasti, vaan kuten Ruotsin
maidon tapauksessa on nähtävissä hiljalleen häviäjiä (=Valiota)
kuristaen. Mitä suurempia muutoksia markkinoille tuodaan, sen
nopeammin kehitys kohti uutta alkaa. - - "
"Tukkuhinnan lasku vaikuttaa eri toimijoihin eri tavalla. Arla
yrittää todennäköisesti lisätä Ruotsin maidon määrää niin kauan, kuin Valion hintasuhde sen kohtuullisin tappioin mahdollistaa. Kuljetuskustannus on sentin
luokkaa, eli Arlan Suomen maidon tilityskyvyn laskiessa hiljalleen aletaan Århusissa miettiä asiaa ja Ruotsin maidon siirto
loppuu varmasti, kun muutamia kuukausia siitä on saatu vä-
hemmän kuin jauheesta ja voista. Tämä tapahtuu onneksi nuo
senttiä korkeammalla hintatasolla,
kuin Valion vastaava tilanne :-)"
204
Liite 2, Valion toimitusjohtajan sähköposti 14.2.2010.KILPAILUVIRASTO 99 (152)
Konkurrensverket JULKINEN
liikesalaisuudet poistettu
Dnro 478/14/2010
20.12.2012
"- - Valion on laskettava hintaa melkoisesti, jotta edes päästäisiin Ruotsin maidon nykytukkuhintatasolle. Karkea oletus voisi
olla, että samoihin hintoihin tarvitaan
sentin lasku ja sittenkin Arlalla on vielä
senttiä pelivaraa. Arlan todelliseen tuskaan on matkaa Valion
nykyhinnoista arviolta senttiä. - - "
"Valion kannalta määrien laskun pysähtymisen voi olettaa tapahtuvan sitä nopeammin, mitä nopeammin hinnat laskevat.
Kun hinnat ovat pohjalla, alkaa sitten määrien kasvu, jonka
nopeus riippuu vain siitä, kuinka kauan muiden toimijoiden
housut kestävät. Meidän on varauduttava, että pohjilla junnataan jopa 18 kuukautta nykymäärillä ennen kuin rakenteet alkavat muuttua. Hintojen uusi nostaminen on työlästä, mutta
markkinaosuuden nosto on vielä työläämpää."
" - - hintasuhteen korjaus kannattaa toteuttaa mahdollisimman
nopeasti ja mahdollisimman suureena. - -"
"Perusmaitojen hinnoittelu perustuu seuraavat 2-3 vuotta vastaaviin laskelmiin kuin
hinnoittelu jo nyt. Markkinahinnan tulee olla
sellainen, että nämä perustuotteet kykenevät kilpailemaan interventiotasoon hinnoitellun tuonnin kanssa tasapäisesti. Sijaintietu pyritään luonnollisesti käärimään omaan taskuun."
"Maidon tukkuhintaa lasketaan ilmoitusluontoisesti 10 senttiä
välittömästi 1.3.2010. Asia ilmoitetaan matalalla profiililla vain
asiakkaille. "
"Ässälle ilmoitamme hintojen laskevan 10 senttiä 1.3. alkaen.
miljoonan litran tarjous ei kuitenkaan
ole enää voimassa. Maaliskuun alusta nykyhinnat (
miljoonan litran taulukko) laskee 10 senttiä, jos
kuukausiostot yli miljoonaa litraa. Mikäli taso maaliskuussa laskee alle
miljoonan kuukausilitran on hinnan lasku vain 8 senttiä nykyiseen hintaan (jos ei pure jää vapuksi 2 sentin pelivara).
Keskolle kerromme hintojen laskevan 1.3. 10 senttiä - -. Nämä
hinnat pätevät vain kun kuukausiostot ovat yli
miljoonaa litraa. Mikäli alle, on alennus vain 8 senttiä. KILPAILUVIRASTO 100
(152)
Konkurrensverket JULKINEN
liikesalaisuudet poistettu
Dnro 478/14/2010
20.12.2012
Lähikaupalle lasku on 10 senttiä, mutta keskustelisimme mielellämme läheisemmästä yhteistyöstä, jossa hoitaisimme heidän
koko meijeripuolensa. Säästäisivät koko ostamisen vaivan ja takaisimme varmasti kilpailukykyiset hinnat.
Lidlin Milbona hintoja lasketaan 1.3.
senttiä. Mikäli ottavat Valion brändimaidon meidän jakelussamme on hinnanalennus senttiä ja ko.
hinta sisältää
kaikista tänä vuonna toimitetuista Milbona perusmaidoista.
Hinnat voimassa ainakin tämän vuoden loppuun (muille sanotaan toistaiseksi). - -
Tässä hahmotelma strategisesta vastaiskusta. Hinta-asetukset
laitetaan mahdollisimman nopeasti sellaisiksi, että markkinatalous saa rauhassa toimia. Kukin asiakas voi täysin vapaasti
päättää, millä tekee parasta bisnestä. Syksyllä 2011 nähdään,
miten kävi."
391. Valion toimitusjohtaja lähetti seuraavana päivänä, 15.2.2010, sähköpostitse
tiedon yhtiön edellisenä päivänä tekemästä strategisesta linjauksesta myös
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y:n puheenjohtaja Juha
Marttilalle. Viestissään Valion toimitusjohtaja kirjoittaa muun muassa
seuraavasti:
205
"- - Viikonloppuna päätimme Valion hallinnon kanssa käydyissä keskusteluissa, ettemme voi antaa ruotsalaisten häärätä vapaasti Valion ylläpitämän hintatason katveessa enää pitempää
ilman vastatoimenpiteitä.
Tulemme toteuttamaan välittömästi 10 sentin luokkaa (pieniä
asiakaskohtaisia vaihteluja) olevan perusmaitojen tukkuhinnan
'uskollisuus' -alennuksen kaikille Valion asiakkaille. - -
Operaation keskeinen tavoite on yrittää saada maitovirta Ruotsista tyrehtymään. Pahimmassa tapauksessa olemme arvioineet,
että joudumme varautumaan jopa 18 kuukauden vääntöön. Eli
ammumme täyslaidallisen ja tähtäämme vesirajaan. - - "
205
Liite 57, Valion toimitusjohtajan sähköposti 15.2.2010.KILPAILUVIRASTO 1