Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.  (Luettu 6666 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Nonni.  Mitäs on raati mieltä kun paljon saa lukea ihmisten marmatusta väärin käyttäytymisestä liikenteessä. Milloin ei saisi olla hitaita ajoneuvoja tiellä ja milloin ei ole vilkkua käytetty. joku ei käytä valoja jne. Itselle ei aiheuta päänvaivaa mikään näistä muu kun holtittomasti ei risteysaluella vasemmalle kääntyvä ilman vilkkua. Näitä on hyvin vähän. Muuten pidän tyhmänä sitä että ei käytä vilkkua eikä ole asialliset  hitaan ajoneuvon kolmiot ja valot jne mutta niiden puuttuminen ei saa aiheuttaa vaaratilanteita vaan ennakoinnilla on pystyttävää ragoimaan tien tapahtumiin. Tiellä näen paljon tilanteita jossa kanssakulkijoilla tuntuu puuttuvan täysin ennakointikyky ja sitten ehkä viellä enemmän tapauksia jossa "osaavat" kuskit toimii niin että koko liikenne sekoa. Milloin lähdetään kauhealla nopeuserolla ohittamaan autojonoa jolloin ensimmäiset ei pääse ohi ja milloin kiilataan kiihdytyskaistalla edelläkulkevan viereen niin että se ei pääse kaistalle siis niin että molemmat on tullu liittymästä. Lisäksi olen nähnyt useampia tapauksia jolloin omalla autolla ei olla osattu jättää raskaalleliikenteelle väliä että ne pääsis sujuvasti liittymään kiihdytyskaistalta. Milloin saataisi opetettua ennakointia ja velvollisuuksia liikenteeseen eikä vaan oikeuksia.

Poliisi sitten päättää kumpi oli väärässä osuessaan mutta pääsääntöisesti  molempien pitää tuntea syyllisyyttä että ei osannu ennakoida tilannettaja väistää kolari.

Joku voi esittää kovat vastaaväitteet mutta teillä on paljon ammatikseen ajavia jotka selviävät ilman kolareita ja nämä ei selviä tuurilla vaan ennakoinnilla ja kokemuksella ne saa väistettyä jonnekkin pahoissa tilanteeissa.


Ps. Useiten nämä polemiikkia aiheuttaneet eli raskaat tai hitaat ajoneuot on ne jotka kuuluu tielle ja henkilöautot saisi pysyä poissa tai kulkea julkisilla jos ei sekaan mahdu.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Panis

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.

Näinhän se menee. Kaikki vika oli tietenkin raktorikuskilla kun ei ollu valoja, heijastimia ym. mutta pointti onkin juuri siinä että vaikka muut tekee virheitä niin jokainen pitää ajaa niin että sellaisen 2x2 metriseen tummaan kärrynperään mikä on paikallaan tai kulkee poispäin pitää saada pysähtymään. Tilanteen jälkeen saa tulla ärräpäitä ja sydän tykyttää mutta keksintö on saatava pysähtymään. Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4405
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.

Wanha Wiisauskin sanoo että tien näkyvällä osalla pitäisi saada pysähtymään. Ja tämä on ihan toimiva viisaus. silloin ei pahoja yllätyksiä tule kuin korkeintaan liukkauden tms. muodossa.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
On tullut tavaksi yrittää pitää valot ja kolmiot kunnossa kaikissa vehkeissä kun joutuu paljon tiellä ajamaan hajallaan olevien hommien perässä, ja joskus laitan erilliseen lautaan kiinnitetyn valosarjan kärryn perään jos kärryn valot eivät juuri sillä hetkellä jostakin syystä pelaa. Majakan voi kai laittaa päälle jos epäilee että ei ole näkyvyyttä taakse, se yleensä näkyy työkoneen yli ja kiinnittää huomion takaa tulijoilta. Se antaa positiivista imagoa koko viljelyhommalle kunedes vehkeet on kunnossa jotenkuten. Aika usein nämä valottomat kylläkin ovat harrastekoneita sun muita mökkitraktoreita. 
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Ajattelin tuollaisella heijastinnauhalla vuorata kärryjen ja muidenkin koneiden takareunat, mitähän laki sanoo väreistä ja muista? Pitäisikö takana olla olla aina punaista heijastinnauhaa, vai voiko askarrella vaikka puna-keltaisen raidoituksen?
Nothing is Something Worth Doing

Dynashift

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.

Näinhän se menee. Kaikki vika oli tietenkin raktorikuskilla kun ei ollu valoja, heijastimia ym. mutta pointti onkin juuri siinä että vaikka muut tekee virheitä niin jokainen pitää ajaa niin että sellaisen 2x2 metriseen tummaan kärrynperään mikä on paikallaan tai kulkee poispäin pitää saada pysähtymään. Tilanteen jälkeen saa tulla ärräpäitä ja sydän tykyttää mutta keksintö on saatava pysähtymään. Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.

Eiköhän perään ajaja ole aina syyllinen, siitkin huolimatta oliko valoja, vilkkuja yms. risteysalueella ei saa ohittaa ja ajonopeus sellainen että tien näkyvällä osuudella saa auton pysähtymään.. Oli pimeä tai ei.

Dynashift

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Parin viime vuoden aikana ovat pelottavasti lisääntyneet tapaukset joissa lähdetään ohittamaan vasemmalle kääntyvää traktoria. Kuluvalta kesältä minulla on pari tuoretta tapausta joissa ainoastaan oma valppaus on pelastanut kolarilta. Autoilija yksinkertaisesti tuijottaa ohituspaikka, nostamatta silmiään edellä menevän traktorin vilkkuihin. Toki pelto tms. yksityistien liittymä voi olla vaikea mieltää, mutta...

Traktorista on päästävä ohi!

Slippin 'n sliding

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26174
  • vastustan
Ajattelin tuollaisella heijastinnauhalla vuorata kärryjen ja muidenkin koneiden takareunat, mitähän laki sanoo väreistä ja muista? Pitäisikö takana olla olla aina punaista heijastinnauhaa, vai voiko askarrella vaikka puna-keltaisen raidoituksen?
on muuten parempaa pimeässä tuo hyvä heijastinteippi kuin huonot takavalot mutta varmaan hintavaa ja kiinni pysyminenki voi olla ongelma maatalouskoneissa.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65658
olen ite pyrkinnä lisäämään ns. näkyvyyttä juuri noilla heijastimilla ja muilla välkyillä mutta todettava samalla että eipä paljon ole mat.kaupat avustanut tuossa hommassa.   olen usien esim. kyselly erilaisia led-lyhtyjä joilla esim. voisi merkata ylityksiä sun muita pimeitä kulmia mutta vähän on valinnanvaraa ja koska sonera ei edelleenkään tue nettiäni niin nettihommelit olen jättänyt kaupuntilaisille!

                 liikenteestä olis kyllä poistettava aikamoinen läjä kuskeja;   vanhat ämmät, nuoret kossit, neitoset ja muuten vajaat kuskit!  sokiat ja muuten hitaat menis samalla!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9824
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..


Paljon läheltäpiti tilanteita seurannut taustapeilistä jopa traktorilla oikealle käännyttäessä. Siis auto ei uskalla ohittaa traktoria, kun vasta sitten kun se kääntyy ja nostolaitteessa esim aurat kääntyykin auton eteen. Ja kun sen saman ohituksen olis voinut tehdä turvallisesti jo 50m ennemminkin >:(

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580


                 liikenteestä olis kyllä poistettava aikamoinen läjä kuskeja;   vanhat ämmät, nuoret kossit, neitoset ja muuten vajaat kuskit!  sokiat ja muuten hitaat menis samalla!

Puolet a-nettiläisistä menee tuohon kategoriaan... :P
It ain't over till the fat lady sings

Jyvänmonistaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
  • Länsi-Siperian tähkän viruttajat
Parin viime vuoden aikana ovat pelottavasti lisääntyneet tapaukset joissa lähdetään ohittamaan vasemmalle kääntyvää traktoria. Kuluvalta kesältä minulla on pari tuoretta tapausta joissa ainoastaan oma valppaus on pelastanut kolarilta. Autoilija yksinkertaisesti tuijottaa ohituspaikka, nostamatta silmiään edellä menevän traktorin vilkkuihin. Toki pelto tms. yksityistien liittymä voi olla vaikea mieltää, mutta...

Traktorista on päästävä ohi!


Nää tilanteet tuntuu lisääntyvän vuosi vuodelta. Tämä harmi on riesana, kun lähes kaikki "peltotiet" ovat asfaltoituja ja valtiolla on ollut rahaa tehä sitä tietä liikaa, että ovat tiet mutkille joutuneet laittamaan. Viime kesänä oltiin tulossa kuivurilta pihaan ja huomattiin, että auto tulee niin lähellä perälautaa, ettei varmasti tolkkua vilkkua. Tietenki pihaan käännytään vasemmalle ja näkymärajoitteisesta jyrkästä s-mutkasta, no onneks molemmilla oli melkolailla vähän vauhtia tilanteessa, kun sitten katottiin transportterin kuskia suoraan sivuikkunasta kesken kääntymisen. Tältä keväältä on pari hiuksia nostattavaa ohitustilannetta, kun autoilijan on välttämättä pitäny päästä "pimeässä" mutkassa ohi levikkeillä varustetusta kylvöyhistelmästä, onneks ei ketään kummallakaan kerralla vastaan tullu ihan lähellä. Siin ois ollukki miettiminen minne väistetään, ettei koko komeus kaadu. Piittaamattomuus tuntuu vain lisääntyneen, ei siinä että oma henki ja terveys on kyseessä, mutta kun se yleensä koskee sitten muitakin, jos napsahtaa.

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Raktorilla oon paljon muitten riesana maantieliikenteessä, väistän kyllä aina kun se on järkevästi mahdollista. Taajama senverran lähellä että valot ja vilkut kyllä toimii ja on minut huomattukin. Parinviikon takainen läheltäpititilanne ohittavan rekan kanssa sai pohtimaan asennevammaa uudestaan.
Rekka tuli taakseni ja tiesin että mutkan jälkeen on pieni mäki ja senjälkeen vasta ohituspaikka, siinä olisi ollut p pysäkkikin väistämistä varten.
Mutta paikallinen autoilija täyspitkällä rekallaan lähti kuitenkin heti mutkan "avauduttua" puuskuttamaan ohi ja eiköhän siellä yppäleen päällä ollut jo matkailuauto vastaantulossa. Rekan nupin ollessa rinnalla vilkaisin että mitä kuski tekee ja samalla huomasin autoilijan nimen ovessa. Kuski jatkoi kaasun painamista ja kiilasi eteeni melko härskisti, jarrutin mutta silti perävaunun ja etukuormaajan aisan väliin ei olis kaljakoria mahtunut.

Soitin autoilijalle, ihan vaan siksi että jos hän ei vaikka ollut huomannut melkein tappaneensa minua, vastaus oli: huomasin, minä ajan niin paljon päivässä tätä rekkaa että minun ei tarvitse joka ***** raktoria väistellä.

Eikä tätä ***** ******** kiinnostanut keskustella asiasta juuri enempää. Haistakoon asennevammoineen rekkamiehenpersehikeä.

En varmasti halua yleistää että kaikki rekkamiehet on mulukkuja, vain nämä muutamat. 60 tonninen rekka vastaan 10 tonnin raktori, toinen on heikompi.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.