Trukkilavoilla erinlaista tavaraa klapi häkkejä säkkesjä siemen peittauksenjälkeen lannoitteita autosta 2,5 tonnia on sopiva koko siemen laatikoita kaadetaan esim.
Yleisesti ottaen kovan alustan tosiaan vaatii liikkumiseen, mikään asfaltti tai betoni ei ole välttämättömyys, tietysti ihanteellisia, mutta hyvin asettuva sora/murske pihan päällysteenä ihan riittävä.
Tärkeintä että pyörä ei painu eikä sora häviä runtastessa pyörän alta, pientä epätasaisuutta kärsii kyllä.
Paripyöräisellä koneella huomattavasti parempi liikkuvuus, jos suuremmasta leveydestä ei haittaa niin harkinnan arvoinen vaihtoehto.
En tosin tiedä onko 2,5 tonnisia paripyöräisenä mutta 3,0 tn on kyllä. Ja olen kyllä nähnyt itse sepitetyt paripyörät tavallisessa lavajakoon sopivassa 2,5 tonnisessa..
Itse melkein katselisin kolmijatkeisella mastolla olevaa, koneen kokonaiskorkeus säilyy maltillisena ja nostokorkeus ei ainakaan ihan heti lopu kesken. Itselläni oleva Mitsu FD 25 mahtuu liikkumaan vanhan navetan alakerrassa ja 4,7m mastossa riittää korkeus nostaa vaikka lannoitesäkit kaksi kerrallaan rekasta laitojen yli. Muistaakseni tuossa 1600 kg vielä sallittu maksimi korkeudella. Sitä en muista paljonko tuossa vapaa noston korkeus ennenkuin alkaa lykkäämään jatkoja ulos mutta kohtuu korkealle lavan kuitenkin saa matalassakin tilassa.
Sivusiirtokelkka ihan pakollinen varuste, sitä ei oikein uskokaan ennenkuin on käyttänyt kuinka paljon helpottaa, olen jo tuossa suunnitellut että täytyisi tehdä etukuormaajan piikkeihinkin..
Ja piikkien asetinlaite tietysti hyvä jos tarvetta usein muuttaa leveyttä, itse en pidä kuitenkaan niin tärkeänä kuin sivusiirtoa.
Hytissä ja turvakaaressa kummassakin hyvät puolensa, itse heitin viikon jälkeen ovet pois kun käyttö lyhyissä pätkissä pitkin päivää ja jatkuvaa päälle pois hyppimistä, ja suurimmaksi osaksi katon alla. Ajattelin jo että täytyisikö ottaa etulasikin pois kun aina likainen ja peilaa... Mutta jos enemmän ulkona ajoa niin ainakin katto hyvä olemassa sadesuojana, tosin turvakaari koneeseen saa vaikka pleksistä tehtyä..
Ja tuommoisessa ajossa ehdottomasti diesel, ei tarvitse pelata minkään kaasupullojen kanssa tai kantaa jerrykannulla bensaa, muitakin dieselkäyttöisiä koneita yleensä talossa.
Siinä nyt päällimmäisiä mitä tuli mieleen..