Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: TDK - 07.06.16 - klo:13:28

Otsikko: JF 850 akseli
Kirjoitti: TDK - 07.06.16 - klo:13:28
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SKN - 07.06.16 - klo:13:35
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: lypsyukko - 07.06.16 - klo:13:42
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Vanhas 80:s ainakin järeähkö sitruuna putkinen normaali nivel, ilman mitään ylimääräistä. siinä tr ja kulmavaihteen välissähän on räikkä, mutta päristääkö sekään muulloin kuin vedon katkettua? Noista uudemmista en sitten tiedä mitään  ;D
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Make - 07.06.16 - klo:13:51

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Nivelakselin merkki alkaa W:llä. porsivat eivät ala.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: +200 - 07.06.16 - klo:14:35
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Aatelkaas jos laittaisitte sellaista ihmeainetta kuin vaseliini noihin niveliin,ei tarttis itkeä rikkoontuneita ristikoita ;D ;D
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SKN - 07.06.16 - klo:14:56
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Aatelkaas jos laittaisitte sellaista ihmeainetta kuin vaseliini noihin niveliin,ei tarttis itkeä rikkoontuneita ristikoita ;D ;D

Tuossa mun kuvassa on hunajaa vai?????
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: -SS- - 07.06.16 - klo:15:32
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Aatelkaas jos laittaisitte sellaista ihmeainetta kuin vaseliini noihin niveliin,ei tarttis itkeä rikkoontuneita ristikoita ;D ;D

Tuossa mun kuvassa on hunajaa vai?????

Se hunaja on varmaan menny suukappaleen ohi.
Puhupa trenkilles seuraavan kerran, et pyhkii ensin
ja sit lykkää varovasti rässillä ja varmistaa, ettei
siihen nipan ympärille mene se hunaja vainen, vaan sisälle.

-SS-
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 07.06.16 - klo:17:19
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?
Levykytkin on hyvä ettei tule murusia muualla, jos on vääntöä ajokoneessa.Vapaakytkin voi olla myös siinä traktoristakulmavaihteelle menevässä akselissa.Soiva peli muutoin ja jos olet kiinnostunut varaosakoneesta laita yv.viestiä
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: +200 - 07.06.16 - klo:18:03
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?

Nää on ainakin v itun hyviä, taas yks porsi aamusella. Eikä ole rasituksesta kiinni, tässä yksilössä huiska perässä, kuten kuvassa näkyvistä Yara-rakeista voi todeta.. >:( >:(

(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
Aatelkaas jos laittaisitte sellaista ihmeainetta kuin vaseliini noihin niveliin,ei tarttis itkeä rikkoontuneita ristikoita ;D ;D

Tuossa mun kuvassa on hunajaa vai?????
Nivelellä on muisti,joskus ennemmin jääny rasvaamatta.
Oikein käytettynä ristikot ei hajoo koskaan 8)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: TDK - 07.06.16 - klo:18:36
Ostin tuommosen ku halavalla sain. Sivukiinnitteinen.
Puuttuu toisionivelakseli, eli kulmavaihteelta silppurille.
Pitääkö olla levykytkin? Muuta huomioitavaa?
Levykytkin on hyvä ettei tule murusia muualla, jos on vääntöä ajokoneessa.Vapaakytkin voi olla myös siinä traktoristakulmavaihteelle menevässä akselissa.Soiva peli muutoin ja jos olet kiinnostunut varaosakoneesta laita yv.viestiä
Kiitoksia tästä. Eli pärjäiskö ilman kytkintä jos veturi on vähä kesympi? N.100hp? Vapaakytkin näky olevan siinä toisesa akselisa.
Mulla jää tuo vanha 900 varaosiksi ku näyttää ettei se kaupaksikaan käy.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 07.06.16 - klo:18:43
Kyllähän se niin on ett Waltterceidin aatamin aikuset nivelakselit kestää.Tuossa on ollut Pomo niittokoneen akseli jostain 60 luvun alkupuolelta,ensin niittokoneessa ja nyt sitten lannoitteenlevittimessä.aina pelaakuormitushan ei ole iso mutta osoittaa jotain laadusta.Voideltukin silloin tällöin.Nykyiset akselit hyvinkin huollettuina porsivat milloin mistäkin, tai lähinnä kait on esim.niittomurskaimeen tullut laitettua alamittainen akseli.Voiteluhan oikeilla aineilla lisää ikää.Jos viittii hiukan rasvasia hommia tehdä ei tuo nivelristikon korjaus paha homma ole,ainuut vain on se, että ei siihen ole aikaa juuri silloin kun akselia tarvitaan.Korjaushommat olisivat ns.pajapäivien puuhia.
SAS kyllä tietää kuika nivelakselit kestävät kunnes hän ehtii ottamaan asian tiimoille kantaa, nyt hänellä on kiire tutustua uusiin sääilmiöihin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: kantola - 07.06.16 - klo:19:22
Joo mut SAS kyllä voisi tosiaan pakinoida akseleista. Suolla punnitaan niin voiman tuottajat kuin välittäjät ja mm. suohommista SASsilla on varmasti korvamakiaa kerrottavana. Let's hear it. :)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 07.06.16 - klo:20:18
Kiitos pojat luottamuksesta on mukava palata tänne kun tietää että odotetaan. ;D
Tärkeä asia on nyt poitsuilta unohtunut vaseliinin laatu sen pitää olla vedenkestävää esim .Shell 4000 siinä on oiva rasva ei mitään lapsen paskaa.. Toinen erittäin tärkeä on se että putki ei takertele eikä muodosta kitkaa laisinkaan päittäin muuten ristikon perii piru.Putki pitää joskus pestä ja rasvata niin että ei kitkaa.Nivelakselin pitää olla oikean kokoinen paikkaansa ei liian pieni.
Vapolla tämä huomattiin aikoinaan kun akselit oli Vapon ja urakoitsijat huolsi niitä miten sattuu
ja niitä särkyi aivan älyttömän usein,sitten käytäntö muuttui urakoitsijat joutuivat ostamillaan pyörittämään niin käyttöikä kasvoi huimasti.Yleisin vika oli tuo putken kitka turvepöly oli riesana sielläkin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 07.06.16 - klo:21:21
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Varjo79 - 07.06.16 - klo:22:13
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: +200 - 07.06.16 - klo:22:16
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Taas ropomiehiä sorretaan >:(
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: FMJ - 07.06.16 - klo:22:17
Itse käytän akseliputkessa Teflonsprayta, notkeaa eikä kerää likaa. Toimii muutoin sivurajoittajissakin ja sen tapeissa hyvin talvella, pitää kosteuden pois, muuttumatta siirapiksi...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 07.06.16 - klo:22:18
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Taas ropomiehiä sorretaan >:(
On kokeiltu vanhasta patjasta tehty suppoja mutta tahtoo mennä pöly siitä suojasta ja suojaputken välistä,toki vähän auttaa.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SKN - 07.06.16 - klo:22:23
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Taas ropomiehiä sorretaan >:(
On kokeiltu vanhasta patjasta tehty suppoja mutta tahtoo mennä pöly siitä suojasta ja suojaputken välistä,toki vähän auttaa.

Korviinko oot laittanu vai perseeseen??????
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Varjo79 - 07.06.16 - klo:22:26
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Taas ropomiehiä sorretaan >:(

No voi vit*u oliks taas vähäpakko keulii olix ainakin vähänoli ;D
No mut hei kyylniitä perinteisen lypsykoneen tamppooneita myydään ropokoppilaisillekin ;D
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: massikka_mies - 08.06.16 - klo:00:55
Miten tuota mahtaakohan tuollasessa jiiäffässä se kulmavaihde kääntää pyörimissuunnan toisinpäin? Tosin jos et vapaakytkinakselia tarvi niin eihän sillä sitten mitään merkitystä ole, Elhon superluokosta yritin joskus lainata niittomurskaimeen sitä toisioakselia, hetken aikaa sai ihmetellä että mitä teen väärin kun vapaakytkin vaan rallattaa mutta mitään ei tapahdu ;D Eli siinä ainakin kulmavaihde kääntää myös pyörimissuunnan joten normaali akseli ei siihen käy jos vapaakytkimellisen tarvii :)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: metsajussi - 08.06.16 - klo:11:11
Kyllähän se niin on ett Waltterceidin aatamin aikuset nivelakselit kestää.Tuossa on ollut Pomo niittokoneen akseli jostain 60 luvun alkupuolelta,ensin niittokoneessa ja nyt sitten lannoitteenlevittimessä.aina pelaakuormitushan ei ole iso mutta osoittaa jotain laadusta.Voideltukin silloin tällöin.Nykyiset akselit hyvinkin huollettuina porsivat milloin mistäkin, tai lähinnä kait on esim.niittomurskaimeen tullut laitettua alamittainen akseli.Voiteluhan oikeilla aineilla lisää ikää.Jos viittii hiukan rasvasia hommia tehdä ei tuo nivelristikon korjaus paha homma ole,ainuut vain on se, että ei siihen ole aikaa juuri silloin kun akselia tarvitaan.Korjaushommat olisivat ns.pajapäivien puuhia.
SAS kyllä tietää kuika nivelakselit kestävät kunnes hän ehtii ottamaan asian tiimoille kantaa, nyt hänellä on kiire tutustua uusiin sääilmiöihin.

Juu Waltterit on wahvoja. Kymmeniä vuosia vanhoja akseleita käytössä täälläkin. Yhden noin 80 hv akselin rikoin isolla ylikuormalla kun ei ollut muuta akselia saatavilla. Muotoputket kiertyivät niin kierteelle että katkesivat irtipoikki, mutta nivelille ei tapahtunut yhtään mitään. Putkien vaihdon jälkeen taas vuosia käytössä.

Harmi vaan että noita ei ole tarjolla jokaisessa maataloustarvikekaupassa.

Italian ihmeet kestävät paremmin kun valitsee kohteeseen yhtä luokkaa tarpeettoman järeän akselin... kun (yli)kuormituspiikkejä kuitenkin tulee... ovat vaan sitten painavia käsitellä :-(
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: kylmis - 08.06.16 - klo:12:01
Mulla on käytössä Nesteen yleisvaseliinia ja Kendalin SPH:ta, kumpaa laitan ristikon niveliin. Mulla on ollut sellainen käsitys, että toi punainen ns. tappirasva ei olisi oikein sopiva niveliin, mutta voin olla väärässäkin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: TDK - 08.06.16 - klo:12:53
Miten tuota mahtaakohan tuollasessa jiiäffässä se kulmavaihde kääntää pyörimissuunnan toisinpäin? Tosin jos et vapaakytkinakselia tarvi niin eihän sillä sitten mitään merkitystä ole, Elhon superluokosta yritin joskus lainata niittomurskaimeen sitä toisioakselia, hetken aikaa sai ihmetellä että mitä teen väärin kun vapaakytkin vaan rallattaa mutta mitään ei tapahdu ;D Eli siinä ainakin kulmavaihde kääntää myös pyörimissuunnan joten normaali akseli ei siihen käy jos vapaakytkimellisen tarvii :)
Yritin määki elhon toisioakselilla muuan vuosi sitte pyörittää lumilinkoa.... 😂
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Make - 08.06.16 - klo:13:35
Meillä on kohttu järeä Waltteri hankittu 1980 vetäviin peräkärryihin. Oli niin sopivan mittainen, että oli monessa käytössä. Yksi sadetuspumppu n 5000 käyttötuntia, Polmotin paskakärry (akselit ihan eri korkeuksilla) ja Ylön pyöröpöyhin on tuolla pyöritetty loppuun. Ristikot on kerran vaihdettu. Ei kauheasti oo rasvattukaan, sadetuspumppukäytössäkin yleensä kerran viikossa kun pyöritystraktorissa oli öljynvaihto. Edelleen tuo akseli on ehjä. Boorit on jo kuluneet hieman väljiksi.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 08.06.16 - klo:15:25
Miten tuota mahtaakohan tuollasessa jiiäffässä se kulmavaihde kääntää pyörimissuunnan toisinpäin? Tosin jos et vapaakytkinakselia tarvi niin eihän sillä sitten mitään merkitystä ole, Elhon superluokosta yritin joskus lainata niittomurskaimeen sitä toisioakselia, hetken aikaa sai ihmetellä että mitä teen väärin kun vapaakytkin vaan rallattaa mutta mitään ei tapahdu ;D Eli siinä ainakin kulmavaihde kääntää myös pyörimissuunnan joten normaali akseli ei siihen käy jos vapaakytkimellisen tarvii :)
Vapaakytkin nimenomaan Traktorin ja kulmavaihteen väliin ja juurikin sen vuoksi koska ns.normaali vapaakytkin ei silppurin ja kulmavaihteen välillä toimi juuri tuon pyörimissuunnan vuoksi.On kokeiltu ja alkuperäisenä juuri noin toimiva.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 08.06.16 - klo:19:02
Yksi hyvä konsti on laittaa nivelakselin putkiin lypsykoneen tyhjennystuppo. Voi kaataa öljyä ihan reilulla kädellä ja hiekkaa yms. paskaa ei pääse putkeen. Vaseliinispray on myös hyvää värkkiä akseliputkien voiteluun. Normaali vaseliini on mun mielestä liian jäykkää ja kerää itseensä paskaa turhan herkästi.

Ni tua siis sinne akselin sisälle päihinkö meinasit? Kiinostusheräsi sillä tuo on oikeasti hyväidea. Suojais pölyltä yms ja varastoisi ölppää jota sitten akselin lämmettyä hiljalleen valuisi liukupinnoille. Vai ymmärsinkö täysinväärin?
Taas ropomiehiä sorretaan >:(

Eipä noita tamppooneja asemallakaan tarvita...
Sassille sen verran että sr4000 ei enää ole olemassa. Nimi on muuttunu joku vcs220 tms. Sehän on kyllä tarkoitettu nimen omaan tapeille ja liukulaakereille, mutta ite oon kyllä käyttäny myös hitaasti pyöriville laakereille. Lähes kaikki laakerit on mun mielestä hitaasti pyöriviä maatalouskoneissa. Sähkömoottorit ja jotku silppurin laakerit on sitte asia erikseen...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 08.06.16 - klo:19:41
tuo vaslinkin valinta kaupoissa on yhtä arpa peliä  kun myyjillä ei monasti yhtään hajuakaan mihin mikäkin tulis...   osta siinä sitten oikea rasva oikeaan kohteeseen... itellä on noita rasvoja muutamassa pumpussa erikseen ja niitä sitten kylvän tarpeen mukaan....        mutta edelleen.  kyllä valtterit on ihan omaa luokkaansa..     tuossa welkerin 42ssa on edelleen alkuperä akesli ilman remppaa ja sillä on ajettu sen muuta kymmenen tuhatta paalia ja aik hupolettomalla käytöllä... alkuaikoina leluanterolla aika tiukkoja kulmia tuli kolistettua...   ja nyt alkaa olla hieman väljä mutta ei yhtä väljä kuin comerin akseli näpässä... sentäs tolla comeriila on ajettu jo melkein puoltoista talvea.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 08.06.16 - klo:20:55
Jotku myyjät tietääkin jopa jotain vaseliineista ja varsinkin erikoistuneet liikkeet... Ite ei raaski käyttää yhtä oikein hyvää vaan tulee ostettua kahta erilaista vaseliinia. Kirkkaanpunaista tappirasvaa ja sitten yleisvaseliinia. Punainen tappirasva on kyllä saakelin jäykkää pumpata...
Mitä nivelakseleiden kestävyyteen yleensä tulee, niin yhtään en ole saanut ajettua loppuun toistaiseksi. Pari on mennyt hajalle tapaturmaisesti :( Normaalisti akseleissa on ristikoiden rasvausväli 8 tuntia ja putkissa 20 tuntia ohjeiden mukaan, mutta ei kyllä ite tule ihan noin useasti rasvailtua.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 08.06.16 - klo:22:07
Wiiman vihreä on hyvä rasva myös.Joo saattaa olla muuttunut 4000 mutta se kävi minusta joka paikkaan.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: MKR - 09.06.16 - klo:10:45
Wiiman vihreä on hyvä rasva myös.Joo saattaa olla muuttunut 4000 mutta se kävi minusta joka paikkaan.
Tuota Wiiman vihreää "erikoisrasvaa" olen minäkin käyttänyt joka paikassa, punaiset olen jaellut pienempään käyttöön tutuille loput mitä oli laatikossa jäljellä. Olen jutellut IKH:n tuotepäällikön kanssa joitakin kertoja ja tuntuu todella tietävän mistä puhuu. Tuo on ollut erittäin kohtuuhintaista ja soveltuu niin tapeille kuin vierintälaakereillekin. Pysyy ja kestää vettä käytännössä ihan samalla tavalla kuin tuo kivikautinen "punainen" tappirasva. Värihän tuohon tulee ihan väriaineesta, ei mistään ainesosasta siinä rasvassa. Euroopassa ei juuri kukaan enää käytä noita vanhoja kalsium-saosteisia rasvoja, vaan litiumkompleksi-saosteinen rasva taitaa olla se yleisin käytössä oleva. Jokin aika sitten oli IKH:lle ilmestynyt myös Wiiman merkillä synteettisellä perusöljyllä oleva litiumkompleksisaosteinen rasva. Siihen en ole vielä hinnan takia raaskinut siirtyä kokonaan, mutta joihinkin tärkeimpiin/eniten käytettyihin/hankalimmissa paikoissa oleviin/nopeimmin pyöriviin vierintälaakereihin olen käyttänyt tuota. Mutta rasvassa on kyllä mielestäni ihan väärä paikka säästää, jos laadukkaalla rasvalla välttää yhdenkin laakeriremontin edes jollain aikavälillä, on hieman kalliimpi rasva maksanut itsensä moneen kertaan. Eikä tuo vihreä ainakaan edes ole kallista. Käyttömäärätkin ovat normaalilla tilalla niin pienet ettei sillä ole merkitystä edes lyhyellä aikavälillä.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: TDK - 09.06.16 - klo:12:10
Hienoa keskustelua vaseliinin sielunelämästä.
Mutta se ny ei vielä selevinny että tartteeko tuo silippuri välttämättä levykytkintä?
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 09.06.16 - klo:12:24
Kannattaisko kysyä esim. joltain keskon huoltomieheltä?
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 09.06.16 - klo:12:38
ja sen paukauksen jälkeen tiedät itekin... miten lie muilla...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: junttieinari - 09.06.16 - klo:12:57
Hienoa keskustelua vaseliinin sielunelämästä.
Mutta se ny ei vielä selevinny että tartteeko tuo silippuri välttämättä levykytkintä?

Tuolta löytyy ulkomaankielinen manuaali:

http://www.kongskilde.com/Agriculture/Discontinued/Grass%20and%20Complete%20Diet%20Mixers/Forage%20Harvesters/Older%20Forage%20Harvesters/JF%20Forage%20Harvesters (http://www.kongskilde.com/Agriculture/Discontinued/Grass%20and%20Complete%20Diet%20Mixers/Forage%20Harvesters/Older%20Forage%20Harvesters/JF%20Forage%20Harvesters)

Joka kertoo, että: "the machine has been delivered with friction clutch on the front pto shaft". Eli vastaus on "kyllä".
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 09.06.16 - klo:13:17
Ja yksi vaihtoehto on laittaa murtopulltiakseli... Ite kypsyin aikanaan yhteen levykytkinakseliin. Pultti suojaa ihan yhtä hyvin mitä levykytkin ja on monin verroin mukavampi vaihtaa ja halpa. Levykytkimen kun kerran ajaa kuumaksi niin saa levyt vaihtaa...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 09.06.16 - klo:15:31
Hienoa keskustelua vaseliinin sielunelämästä.
Mutta se ny ei vielä selevinny että tartteeko tuo silippuri välttämättä levykytkintä?
Juu juttu meni sitten pelkkään rasvaukseen.Tuossa silppurissahan on kiilahihnapari joka välittää voiman eteenpäin ja kiristys tapahtuu sillä sähköisellä karamoottorilla jolla saadaan myös koneisto pyörimään takaisinpäin tukoksen sattuessa.Noita kiilahihnoja en pitäisi kuitenkaan minään varokeinona,jos ne ovat niin paljon löysällä että luistavat niin niitä hihnoja sitten joutuu myös uusimaan.Laittaisin sen levykytkimen siihen silppurin puoleiseen päähän, koska se on myös alkuperäisesti siinä.Ja se vapaakytkin sinne kulmavaihteelle traktorin ulosottoakselille.Joka tapauksessa kannattaa voidella,mutta ei sitä levykytkintä.Kävin muuten ihan tsekkaamasa tuon silppurin ja näin se on kuten kerroin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 09.06.16 - klo:18:43
Metsäkärry kuormain yhdistelmässä olen käyttänyt Canada petrolin punaista tappirasvaa ja samoin traktorin etupään keinussa ym. muualle Wiiman vihreää.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Cutana - 10.06.16 - klo:12:14
Shell Gadus S3 A1300 C 2 (SRS 4000)
Ihan puhas tappirasva. En kyllä laakereihin menis tunkemaan.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: MKR - 10.06.16 - klo:15:46
Mutta tuo Petro Canadan punainen tappirasva on kyllä omaan tarkoitukseensa hyvää, paljon parempia yleisrasvoja vain on jo tarjolla.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 10.06.16 - klo:18:48
Shell Gadus S3 A1300 C 2 (SRS 4000)
Ihan puhas tappirasva. En kyllä laakereihin menis tunkemaan.
Pusla laakereihin aivan verraton rasva,laakeri se on puslakin.Itse käytin sitä metsäkuormaimen rasvaukseen.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: BACKSPACE - 10.06.16 - klo:19:48
Shell Gadus S3 A1300 C 2 (SRS 4000)
Ihan puhas tappirasva. En kyllä laakereihin menis tunkemaan.
Pusla laakereihin aivan verraton rasva,laakeri se on puslakin.Itse käytin sitä metsäkuormaimen rasvaukseen.
Rasvasitko koko kuormaimen
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 10.06.16 - klo:20:04
Lainten aloittajaa;
Hienoa keskustelua vaseliinin sielunelämästä.
Mutta se ny ei vielä selevinny että tartteeko tuo silippuri välttämättä levykytkintä?
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 10.06.16 - klo:20:13
kyllä se hyvä on olla!   sulake sekin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SAS - 10.06.16 - klo:21:35
Niin kuin insinjöörit on tehtaalla suunnitelleet levykytkin on hyvä olla siellä missä se kuuluu muuten tulee sitä palaa.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SKN - 10.06.16 - klo:21:46
Niin kuin insinjöörit on tehtaalla suunnitelleet levykytkin on hyvä olla siellä missä se kuuluu muuten tulee sitä palaa.

Sää et tästäkään asiasta tiedä mitään....
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: SKN - 10.06.16 - klo:21:47
Shell Gadus S3 A1300 C 2 (SRS 4000)
Ihan puhas tappirasva. En kyllä laakereihin menis tunkemaan.
Pusla laakereihin aivan verraton rasva,laakeri se on puslakin.Itse käytin sitä metsäkuormaimen rasvaukseen.
Rasvasitko koko kuormaimen

Pusla      laakereihin   
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: kantola - 10.06.16 - klo:22:56
IKH:n Wiimat taitavat olla polskien tekeleitä... SASsina käyttäisin kotimaisia Nesteen jalosteita.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Cutana - 11.06.16 - klo:09:10
Shell Gadus S3 A1300 C 2 (SRS 4000)
Ihan puhas tappirasva. En kyllä laakereihin menis tunkemaan.
Pusla laakereihin aivan verraton rasva,laakeri se on puslakin.Itse käytin sitä metsäkuormaimen rasvaukseen.

Hehe. Riippuu puslasta käykö. Ja aikaisemmin olit sitä mieltä että joka paikkaan käy. Tuoteselosteensa mukaan ei käy.
Wiimaa en osta ku koitan iikoohoota vältellä,ns.kakkoslaadun kaupaksi mulle profiloitunut. Oikeestaan kolmos:D
Ja voitelurasvan voitelukykyyn vaikuttaa olennaisesti sen sisältämä voiteluöljy. Saippuat yms tekee taas lämmönkestot,tippumisppisteet jne. Peruskeltaista käytössä pyörännavat,paalaimen rasvari se ku tuuttaa kokoajan,veltan leikkurit,lautasäes yms.
Kendall shp ollu ihan hyvä ja kohtuuhintainen vaativimpiin kohteisiin,tässä se hyvä puoli että molemmat vasut käy joka paikkaan tekemättä vahinkoa. Eli tappirasvaa virallista ei mulla ole,joku sitä kuitenkin väärään paikkaan pumppaa. Shp toimii hyvin kaivinkoneen tapeissa,tosin hieman kalliinpuoleista ehkä sinne.Nivelakselien ristikon palamiset on käytännössä muisto menneisyydestä. Shp kestää lämpöä tosi hyvin,pysyy ristikossa myös tonnilla veivatessa. Wiimoissa oli ihan hyvät arvot mitä kävin tavaamassa vaan epäilen ku ikh:D
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 11.06.16 - klo:10:01
Murtopulttiakselia suosittelen edelleen... Suojaa ihan yhtä hyvin mitä levykytkin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Pekkis - 11.06.16 - klo:23:37
Lisäksi pulttiakseli ei voi ruostua niin jumiin, että koko akseli menee paskaks toisin kuin levykytkimessä...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 12.06.16 - klo:14:05
Alkuperäisesti JF on levykytkin,eikä mikään kovin järeäkään, joten kyllä se levykytkin on oikea valinta.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: ijasja2 - 12.06.16 - klo:15:41
Alkuperäisesti JF on levykytkin,eikä mikään kovin järeäkään, joten kyllä se levykytkin on oikea valinta.

Juu, mutta tässä tapauksessa ihan ok. murtopulttiakselikin. Koskaan ei kytkin antanut periksi, kyllä siellä syöttörullien tai noukkimen ruuvin kytkin ensimmäisenä luistaa. Tuo levykytkin hakkurille ja hakkurin pitää pyöriä aina, niin kauan kuin voimaa riittää. JOS sinne väliin jotain menee, ei se levykytkin sen nopeammin niitä massoja pysäytä kuin murtopulttikaan. Aina kun se levykytkin luistaisi, samalla sinne murtopulttiinkin vaihtaa pultti, tuhoa on tullut hytistä poistuttavaksi asti :D
Toki murtopultti voi katketa vanhuuttaan sekä "mylkkäytyä" ne pultin reiät, silloin tietää repimistä kun roottori pysähtyy täysiltä tulilta.

Aika monta hehtaaria ehti olla ajossa 900 ja 1350, eikä kertaakaan tainnut tuo kytkin luistaa. Kerran meni teriä ripakopallinen ysistatasella, mutta ne vain pärähti kun terä hajosi hajoittaen kavereitakin...

Riittävästi voimaa, ettei kierrokset laske, ei ole kytkimetkään kovilla :)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 12.06.16 - klo:16:27
Aivan sama mulle mitä akseleita sinne silppureille laittaa,totesin vain että alkuperäisesti on levykytkin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 12.06.16 - klo:20:14
Mun mielestä 5-koon akselista ylöspäin pitäis olla kaikissa vähintään murtopultti sulakkeena. Lisähintaa ei paljoa akselille tule ja säästö voi olla huomattava siinä vaiheessa kun vahinko on tulossa.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 12.06.16 - klo:20:24
ja yleensäkin tuo murtopulttiakseli on mukava huoltaa toisin kuin tuo levykytkin... ite nykyään laittelen mielluummin noita pulttiakseleita kuin levyjä... helppo jopa pakkasessa vaihtaa se pultti uuteen kuin levyt toiseen...
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 12.06.16 - klo:20:42
Silppurikelejä talvipakkaselle odotellen.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 13.06.16 - klo:07:51
höh, noita näiveleitä noin niin kuin yleensäkin käsittelin.... ja kyllä noita pulttteja voi käyttää myös heinäkoneissakin...                          eipähän kuumene niin kuin nuo levyt...    huomaamatta.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: TDK - 17.06.16 - klo:08:26
Rehut kasassa ja muovin alla. Murtopulttiakseli tuli eikä ollu ongelmia. Kiitokset kysymykseen vastanneille.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 17.06.16 - klo:10:09
Ollos hyvä vaan :)
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Oksa - 17.06.16 - klo:11:54
ja kun ongelmaa ei ollu niin voit onnitella oikeasta valinnasta jopa meitä!   tai ittiäis!
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 17.06.16 - klo:18:37
Kun käy kuitenkin niin että se pulttikytkin ei laukaise tuhon hetkellä ja silppurista menee muutamat ketjut ja noukin solmuun,alkaa kyllä kaipailemaan sitä alkuperäisen kaltaista levykytkintä.Mutta se onkin kokonaan eri asia sitten vaihtaa niitä silppurin sisuskaluja,ne ovat edullisia ja jopa jokaisesta rautakaupasta saatavia nippeleitä, niinhän.siinä vaihees tulee varmaan mieleen, että tuliko säästettyä vikapaikasta.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 17.06.16 - klo:19:34
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: jusu - 17.06.16 - klo:21:55
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: metsajussi - 18.06.16 - klo:09:35
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.

Pultin ongelma on siinä että siinä on aika karkeat portaat valita katkaisumomenttia. Toisaalta on se parempi kuin huonolla hoidolla ollut levykytkin.

Onko noille levykytkimille koskaan ilmoitettu konekohtaista säätöarvoa momenttina? Eihän se aivan mahdoton olisi testata kenttäoloissakaan - johonkin vain kiinteä tumppi, akseli siihen ja toisesta päästä isolla varrella vääntöä - jättikokoisen momenttiavaimen tapaan. Olisi helppoa tarkistaa säätö ja kytkimen toimivuus ylipäätään. Jousien kiristyspituus lienee se normaali tapa säätää..

Paras lienee nokkakytkin (vai mikä se nyt on nimeltään), sellainen joita on esim noukkareissa. Lyhytkin terävä momentin ylitys saa kytkimen laukeamaan, jolloin se alkaa pyöriä 100% vapaasti räikkänä kunnes akseli pysäytetään hetkeksi jolloin kytkin virittyy automaattisesti uudelleen.Ei pääse luistamaan epämääräisesti työssä mutta laukaisee varmasti ja tarkasti. Joissain käyttökohteissa on haittaa siitä että se tosiaan katkaisee vedon kokonaan kuten murtopulttikin. Levykytkin voi selvittää hetkellisen ylikuorman rajoittamalla momenttia vain luistamalla hiukan mutta työkone ja työ eivät siihen pysähdy.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: ijasja2 - 18.06.16 - klo:09:45
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.

Pultin ongelma on siinä että siinä on aika karkeat portaat valita katkaisumomenttia. Toisaalta on se parempi kuin huonolla hoidolla ollut levykytkin.

Onko noille levykytkimille koskaan ilmoitettu konekohtaista säätöarvoa momenttina? Eihän se aivan mahdoton olisi testata kenttäoloissakaan - johonkin vain kiinteä tumppi, akseli siihen ja toisesta päästä isolla varrella vääntöä - jättikokoisen momenttiavaimen tapaan. Olisi helppoa tarkistaa säätö ja kytkimen toimivuus ylipäätään. Jousien kiristyspituus lienee se normaali tapa säätää..

Paras lienee nokkakytkin (vai mikä se nyt on nimeltään), sellainen joita on esim noukkareissa. Lyhytkin terävä momentin ylitys saa kytkimen laukeamaan, jolloin se alkaa pyöriä 100% vapaasti räikkänä kunnes akseli pysäytetään hetkeksi jolloin kytkin virittyy automaattisesti uudelleen.Ei pääse luistamaan epämääräisesti työssä mutta laukaisee varmasti ja tarkasti. Joissain käyttökohteissa on haittaa siitä että se tosiaan katkaisee vedon kokonaan kuten murtopulttikin. Levykytkin voi selvittää hetkellisen ylikuorman rajoittamalla momenttia vain luistamalla hiukan mutta työkone ja työ eivät siihen pysähdy.

Tässä silppurikeississä murtopultti ihan ok., kun se kytkin ei SAA luistaa käytännössä koskaan. Noukkimella ja syöttörullilla oma kytkin, tuo akselin kytkin suojaa hakkuria täystuholta. Tarkoittaa irtorautaa kuten irronnut vastaterä tms. ja sekin taitaa mennä tohjoksi, hajoittaen samalla hakkurilta terät, ennenkuin massat pysähtyy. Levykytkin ei saa missään tapauksessa luistaa voiman edessä, ts. hakkurin pitää pyöriä kun ruokaa on tarjolla. Noukin ja syöttölaitteet hurttaa tarpeen vaatiessa. Kun ko. kytkin ei koskaan luista, pahempi taitaa olla levykytkin joka varmaan 90% tapauksista jumissa käyttämättömänä, aika harva noita säätää.

Mulla kelajyrsin, ja siinä levykytkin joka herkisteltävä. Silti akseli on sopivasti kierteellä toisesta päästä :D
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 18.06.16 - klo:19:51
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 18.06.16 - klo:20:29
Minkähän vuoksi noihin silppureihin ei alkuperäisesti ole kuulunut tuo erinomainen murtopulttikytkin, selittäkää syy.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 18.06.16 - klo:21:19
Jostain syystä murtopultti tuli suhteellisen vähän aikaa sitten suojaksi nivelakseleihin. Levykytkimiä on ollut mun käsittääkseni paljon pidempään. Aikoinaan kun olin myyjänä, niin murtopulttiakseleita ei oikeastaan kukaan älynnyt kysellä ja esim. lumilingoissa oli vakiona aina levykytkimellinen akseli. Yleensä möin "väkisin" murtopultillisen akselin kun lisähinta on oikeasti niin mitätön ja suojaa kuitenkin todella tehokkaasti. Räikkäkytkimet (ainakin yleisperävaunuissa käytetty) on ihan perseestä kun pärisevät todella herkästi. Meillä otettiin käyttöön junkkarin yleisperävaunu paskan levitykseen tuommoisella räikkäkytkimellä hommasta ei tullut yhtään mitään...Semmoisiakin löytyy vielä akseleiden valmistajilta, mutta lähinnä pienemmistä akseleista.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: MKR - 18.06.16 - klo:22:25
Itse asiassa tuo murtopulttikytkin on yleensä halvin. Itse en ottaisi mitään nivelakselia ilman jotain suojakytkintä, ellei sitten kone ole itsessään kytkimellä suojattu. Levykytkin esim. lumilingossa kiilaa jonkin kannonpalan todella lujaan pesään, kun murtopultilla ei tarvitse kuin ottaa kanto pois, laittaa uusi pultti ja jatkaa työtä.

Räikkäkytkin eli säteisnokkalaukaisin on hyvä, ja automaattikytkin on tuosta vielä parempi versio, jossa momentin laskettua alle laukaisurajan alkaa taas välittämään voimaa. Räikällä pitää aina voimansiirto pysäyttää. Tuo automaattikytkin on vain niin kallis ettei raaski ostaa.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: jusu - 19.06.16 - klo:09:49
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.

lamen ipvaunus bondioli meni reiästä horoksi, toki siis useasti poikki.. en tiä onko toisen osakkaan hollanti sitte syypää kun ei omilla romuulla oo menny pulttia ku kerran ku lamelli hajos.. mutta siis pelaa sillo ku pitääki..
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: arzyboy - 19.06.16 - klo:10:00
Itse asiassa tuo murtopulttikytkin on yleensä halvin. Itse en ottaisi mitään nivelakselia ilman jotain suojakytkintä, ellei sitten kone ole itsessään kytkimellä suojattu. Levykytkin esim. lumilingossa kiilaa jonkin kannonpalan todella lujaan pesään, kun murtopultilla ei tarvitse kuin ottaa kanto pois, laittaa uusi pultti ja jatkaa työtä.

Räikkäkytkin eli säteisnokkalaukaisin on hyvä, ja automaattikytkin on tuosta vielä parempi versio, jossa momentin laskettua alle laukaisurajan alkaa taas välittämään voimaa. Räikällä pitää aina voimansiirto pysäyttää. Tuo automaattikytkin on vain niin kallis ettei raaski ostaa.
Juu... Tarkoitin sitä että murtopulttikytkimen hinta on pieni verrattuna jäykkään akseliin. Muistaakseni 6-koon akselissa maksoi 30 € enemmän.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Hohhoijjaa - 19.06.16 - klo:18:06
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.

lamen ipvaunus bondioli meni reiästä horoksi, toki siis useasti poikki.. en tiä onko toisen osakkaan hollanti sitte syypää kun ei omilla romuulla oo menny pulttia ku kerran ku lamelli hajos.. mutta siis pelaa sillo ku pitääki..

Naapurilla oli joskus TS nyykkäri (muistaakseni) ja se sano että sen ulosotto lähti laakista käyntiin, ei mitään pehmennystä. Varmaan ainaki semmonen on oikein mukava murtopulttivehkeille.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: wolfheartscry - 25.06.16 - klo:22:00
Levykytkimen etu murtopulttiiin verrattuna on tietysti säädettävyys. Lumilingon levykytkimen säädän syksyllä herkälle, kun kiviä on enempi ja sitten pikku hiljaa tiukempaan.

Taarupin tarkkuussilppurissa on levy- ja vapaakytkin ennen pääkulmavaihdetta ja hakkurin akselilla on murtopultti. Noukkimen veto on hihnoilla kuten JF:ssäkin, joten se toimii ylikuormakytkimenä. Lisäksi alemmille teloille on oma levykytkin(?), jonka tarkoitus ei ole mulle koskaan selvinnyt. Levykytkin on tässäkin koneessa hyvä säädettävyytensä takia. Lisäksi veto ei lopu heti ylikuorman tullessa, joten kone ei mene aivan heti tukkoon. Luistamisen jälkeen joutuu yleensä hiukan kiristämään kytkintä. Oma silppuri kun on hiukan alimittainen traktoriin nähden, niin levytkimellä on helppo rajoittaa maksimimomentti ohjeessa olevan pulttien kiristysmitan avulla. Kytkimen huolto on kyllä muistettava tehdä ennen käyttöönottoa.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: Dr.Who - 25.06.16 - klo:22:08
Ei nää tanopäät osaa levykytkimen päälle mitään,laitetaan ylivahva murtopulttiakseli ja ajetaan kone ja akseli romuksi.Sellasia konesmiehiä nää on.
Otsikko: Vs: JF 850 akseli
Kirjoitti: metsajussi - 26.06.16 - klo:00:27
Menee ohi näistä heinähommista, mutta Suokoneen paineohjattu POC kytkentä/ylikuormakytkin on fiksu vekotin. Pelaa kovassa käytössä jyrsimissäkin.

http://www.suokone.com/galleria/05-mericare/01-poc-clutch.html