Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla  (Luettu 11819 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Eri kuivurit tuskin on vertailtavissa, mutta olis kiva tietää mikä teillä on kuivauslämpötila, ja termostaatin katkaisuarvo. Mulla on Antissa tän vuoden ohralla 75C ja 41,2C.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Eri kuivurit tuskin on vertailtavissa, mutta olis kiva tietää mikä teillä on kuivauslämpötila, ja termostaatin katkaisuarvo. Mulla on Antissa tän vuoden ohralla 75C ja 41,2C.

70 ja 38, kakstahonen paksu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jasonline

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
70 ja 42, Aukusti ohraa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
84 ja poisto 35.8 monitahoisella bragella.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Monitahosella ohralla 117 ja 44-45 astetta tai siementavaralle 80 ja 39.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Pääsääntöisesti kuivauslämpötila 68 astetta. Poistolämpötila vaihtelee niin paljon kelien mukaan, että en oikeastaan koskaan anna kuivurin heittää jäähdytykselle oma-aloitteisesti poistolämpötilan mukaan. Käyn itse tsekkaamassa katkaisukohdan ja asetus sen mukaan. Muistiinpanojen mukaan, viime syksynä Barkella 38-39,8 astetta katkaisut.

Olen aina miettinyt sen kaihtimen asentamista, kun sillä tästä ongelmasta kai pääsisi eroon, muttei ole tullut tehtyä asialle mitään.

Köntys

  • Vieras
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

Käyttääkö hygrostaattia enää kukaan?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

Käyttääkö hygrostaattia enää kukaan?

Toisella kuivaajalla on käytössä, tykkään enemmän kuin poistolämpötermostaatista.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

Käyttääkö hygrostaattia enää kukaan?
mulla on viä noi aatamin aikaset käytössä ihme ja kumma toimii ku junan vessa melkein aina se katkasee ennen ku ite kerkiää ja on jopa tarkka

Ripcord

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

No eipä niitä ehdi jokaista erää mittaamaan, 70-90 kuivauserää vuodessa... melko hyvä näppituntuma on toki kehittynyt termostaatin hienosäätöön kelien mukaan. Lisäksi asiaa auttaa kuivurin kokoon nähden tehokas uuni, vakiolämpö pysyy pidemmälle vaikka keli viilenisikin. Tyhjennyksen yhteydessä kosteustsekkaus; jos erä sattui jäämään liian "kosteaksi" niin kuivaapi seuraavan erän sitten hitusen kuivemmaksi varman päälle tehdyllä asetuksella. Siiloihin menee vähintäin viisi kuivaajallista, isompiin kymmenkunta - kyllä ne pienet erot erien välillä siellä tasoittuvat. Jotain hyötyä on pienestä kuivaajastakin  :) :)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Aika paljon kyttäämistä ja virittämistä toi termostaatilla katkaisu vaatii, Viljan laatu varmaan vaikuttaa asiaan. Olen eka erien jälkeen antanut termostaatin hoitaa pysäytyksen , ja useimmiten se menee kohdilleen, mutta ensimmäiset erät pitää viritellä. Mun mielestä termostaatilla katkaisu onnistuu silloin , jos se on säädetty hiukan ylikuivalle, esim 12,5. Mikäli yrittää päästä välille 13-14 alkaa olla termostaatti liian epätarkka. Ulkoilman lämpö ei termostaattiin sinänsä vaikuta, mutta kuivatuslämpö pitäis olla suht tarkkaan aina sama. itsellä on jostain syystä käynyt niin, että vuosien saatossa tuo katkaisulämpö on noussut. Katselin vanhoja  muistiinpanoja joissa oli 38-39, mutta nykyisin ei alle 40 toimi, mikä lienee syynä. Tässä asiassa on sellainenkin ihmeellisyys, että Antin kuivureissa, joissa on syöttölaitteen säätö invertterillä ovat poistolämpötilat asteesta kahteen korkeampia, kuin ilman invertteriä olevassa samassa kuivurissa. 

Köntys

  • Vieras
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

Käyttääkö hygrostaattia enää kukaan?
mulla on viä noi aatamin aikaset käytössä ihme ja kumma toimii ku junan vessa melkein aina se katkasee ennen ku ite kerkiää ja on jopa tarkka

Mä oon ruuvannut ton hygrostaatin talveksi aina irti ja tuonut juhlasaliin pianonpäälle, ylioppilaslakin viereen, ettei ne intiaanin hiukset mee pilalle. Hyvin on toiminut jo pian 30-vuotta  ;D

ana111

  • Vieras
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla

Käyttääkö hygrostaattia enää kukaan?
mulla on viä noi aatamin aikaset käytössä ihme ja kumma toimii ku junan vessa melkein aina se katkasee ennen ku ite kerkiää ja on jopa tarkka

Mä oon ruuvannut ton hygrostaatin talveksi aina irti ja tuonut juhlasaliin pianonpäälle, ylioppilaslakin viereen, ettei ne intiaanin hiukset mee pilalle. Hyvin on toiminut jo pian 30-vuotta  ;D
Kenen lakkii sää siel peräkammarin pianon pääl säilytät ??? ???

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Anttikuivurin omistajat. Jos teillä on Antti, jossa on syöttölaitteen portaaton invertterisäätö,NIIN TEHKÄÄPÄ PIKKUINEN TESTI. Pistäkää kuivurin elevaattori pyörimään ja lukekaa mikä on poistoilman lämpö. Siis ei mikään kuivaustilanne, vaan vaikka tyhjä kuivuri, tai sitten viljan kanssa. Pankaa tuo poistoilman lämpö tarkkaan muistiin (esim 21,1). Käynnistäkää syöttölaite ja katsokaa nyt poistoilman lämpöä. Itselläni on kaksi Anttia ja molemmissa tuo lukema nousee syöttölaitteella 2-3 astetta, miten teillä?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Poitoilmatermostaatin asetusarvo ohralla
Laitan nyt vielä tietoa tästä Antti kuivuria vaivaavasta lämpötilojen epätarkkuudesta. Kukaan ei näyttänyt reagoivan, vaikka suurimmalla osalla on ilmeisesti syöttölaitteen säätö taajuusmuuttajalla. Omien kokemusteni (2 Antti kuivuria) mukaan tuo taajuusmuuttaja vaikuttaa poistolämmön ja kuivauslämmön näyttöön ainakin näissä 90 ja 2000 luvun kuivureissa. siis vika ilmenee sillai, että kun syöttölaite pannaaan käyntiin, muuttuu heti näytössä  lämpötila, niin kuivaus, kuin poisto (lämpötilojenhan pitäisi pysyä samoina riippumatta,mikä moottori käy). Lämpötilan muutos on kuivurista riippuen n 2-4 astetta. Kuivurit ilman taajuusmuuntajaa toimivat tältä osin ok, ja ovat varmasti  myös tarkempia ns. katkaisun osalta. Tämä häiriö johtuu siitä, että taajuusmuuntaja on asennettu samaan keskukseen kuin Pt 100 anturit. Taajuusmuuntajan häiriöt sotkevat  lämpömittauksen . Tähän löytyy kiuitenkin häiriönpoistokytkentä, joka vaimentaa häiriöitä, ja poistaa ko. epätarkkuutta. Jos joku on kiinnostunut parantamaan kuivurinsa tarkkuutta muutamalla kympillä voin kertoa yksityisesti lisää.