Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jarde6400 - 31.01.22 - klo:16:24

Otsikko: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Jarde6400 - 31.01.22 - klo:16:24
Moro. Ajatuksena olisi jos piristäisi case ih mxu 115, vakiona tuo 116hp on aika tussu kuus mukiselle. Minkälaisilla nippad konsteilla saisi viritettyä konetta, tehoa lisää 160hp pintaan ja ominaiskulutusta laskettua?
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: metsajussi - 31.01.22 - klo:17:50
Yleensä hepoja saa helpohkosti mutta kestääkö tuo muuten tuollaista?
Ei taida olla voimansiirroltaan hd-varusteltujen Mega-Valtrojen luokkaa...

116 -> 160 on aika kova korotus noin prosentteina. Tarkalleen noin 38 %.
Jos kuorma jakaantuu veto / ulosotto / hydrauliikka niin kestänee helpommin.
Jos jäähdytys riittää :-/
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Oksa - 01.02.22 - klo:08:24
kyllä saattaa remontit lisääntyä noilla tehon nostoilla..    nuo aika hilkulle rakennettu.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Peltola - 01.02.22 - klo:08:50
Otappa vähän selvää, onko sama syöttöpumppu, suutinkärjet ja turbo kuin 135:ssa. Jos on, niin syöttöä isontamalla homma hoituu. Tarvittaessa suuttimien tai kärkien vaihtoa. Myös ajoitus muuttuu syöttöä isontamalla, se on vähän hankalampi homma. Jos koneessa on lisäteho-ominaisuus (kun voimanulosotolle menee tietty osuus), voi tilanne olla vaikeampi.  Jos suutinkärjet ovat liian pienet, syöttöpumppu rasittuu syötön nostolla.
Jos ei mitään käsitystä edelläolevista, pyydä ammattilaista avuksi.
Akaan Dieseliltä on saanut neuvontaa ja osia. Asentajat sitten erikseen.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Peltola - 01.02.22 - klo:08:56
Niin ja ota syöttöpumpun lätkästä kuva ja googlaile pumpun tarkalla mallilla, niin tietoa voi löytyä. Pumpun tiedot tarvitset ennenkuin soittelet mihinkään kuitenkin,
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Jarde6400 - 01.02.22 - klo:10:38
Otappa vähän selvää, onko sama syöttöpumppu, suutinkärjet ja turbo kuin 135:ssa. Jos on, niin syöttöä isontamalla homma hoituu. Tarvittaessa suuttimien tai kärkien vaihtoa. Myös ajoitus muuttuu syöttöä isontamalla, se on vähän hankalampi homma. Jos koneessa on lisäteho-ominaisuus (kun voimanulosotolle menee tietty osuus), voi tilanne olla vaikeampi.  Jos suutinkärjet ovat liian pienet, syöttöpumppu rasittuu syötön nostolla.
Jos ei mitään käsitystä edelläolevista, pyydä ammattilaista avuksi.
Akaan Dieseliltä on saanut neuvontaa ja osia. Asentajat sitten erikseen.
Turbo on tosissaan holsetin 35, eli siitä ei pitääsi jäädä kiinni, peruslohko on sama kuin mccoemikin mtx 200, eli ftp 6.7litranen, syöttöpumpusta suuttimista pitää ottaa vielä selvää
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 01.02.22 - klo:11:34
kyllä saattaa remontit lisääntyä noilla tehon nostoilla..    nuo aika hilkulle rakennettu.
Ja mitäpä remonttia on tulossa Oksallahan on tällasestakin kokemusta, tai on kuullut tutulta ongelmista.( tämä tutu on joku ihmeukko jolla on kokemusta kaikesta).
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.02.22 - klo:16:39
kyllä saattaa remontit lisääntyä noilla tehon nostoilla..    nuo aika hilkulle rakennettu.
Ja mitäpä remonttia on tulossa Oksallahan on tällasestakin kokemusta, tai on kuullut tutulta ongelmista.( tämä tutu on joku ihmeukko jolla on kokemusta kaikesta).
Ei tuollaisen vanhan parinkympin koneen kanssa korkealta putoa, tiedostaa riskit ja varautuu toisella koneella tms. Jos tulee hyvä ja kestää se on positiivista, jos tulee hyvä mutta ei kestä, vahvistaa tai heivaa hiukan takaisin ;D
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: metsajussi - 02.02.22 - klo:17:54
Voi kestää jos tehoa tarvitsee kerran viikossa sen 15 s että pääsee mäennyppylän yli käymättä kaikkia vaihteita läpi.

Mutta jos laittaa ison äkeen, paalaimen, silppurin, niittomurskaimen tai hakkurin juhdaksi ja alkaa vetää täysiä päiviä täysillä niin varmasti tulee noutaja. Ja vielä melko pian.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 02.02.22 - klo:19:05
Niin, pakkohan se on mopoja koko ikänsä viritellä, kun ei ole alkuun kunnollisen kokoista hankkinut.Kannattas aikuistua sentäs jossain vaiheessa
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: farmeri - 03.02.22 - klo:12:53
Voi kestää jos tehoa tarvitsee kerran viikossa sen 15 s että pääsee mäennyppylän yli käymättä kaikkia vaihteita läpi.

Mutta jos laittaa ison äkeen, paalaimen, silppurin, niittomurskaimen tai hakkurin juhdaksi ja alkaa vetää täysiä päiviä täysillä niin varmasti tulee noutaja. Ja vielä melko pian.
Tässähän se ohjenuora tulikin. Vaihteiston eroavaisuudet eri mallien välillä kannattaa selvittää.

Mutta kyseisen koneen kohdalla on huomattava että 115 ja 135 eroavat monelta kohtaa. 135:ssä on sähköohjattu commonrail pumppu ja neliventtiilikansi. Huipputehot tuo saavuttaa lisätehon avulla. 115:ssä on mekaaninen jakajapumppu ja normaali kansi.

Laatikon osalta en osaa sanoa onko mallien välillä eroja. Turbo taitaa olla sama joten sen ei pitäisi ahdistaa. Suuttimissa on varmaan eroa. En kyllä tiedä onko CNH:n jakajapumpuissa minkäänmoista virityspotentiaalia? Tuo ahtaampi kansi voi kyllä kanssa topata ainakin tavoitellun yli 30% tehonlisän.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.02.22 - klo:14:07
Voi kestää jos tehoa tarvitsee kerran viikossa sen 15 s että pääsee mäennyppylän yli käymättä kaikkia vaihteita läpi.

Mutta jos laittaa ison äkeen, paalaimen, silppurin, niittomurskaimen tai hakkurin juhdaksi ja alkaa vetää täysiä päiviä täysillä niin varmasti tulee noutaja. Ja vielä melko pian.
Tässähän se ohjenuora tulikin. Vaihteiston eroavaisuudet eri mallien välillä kannattaa selvittää.

Mutta kyseisen koneen kohdalla on huomattava että 115 ja 135 eroavat monelta kohtaa. 135:ssä on sähköohjattu commonrail pumppu ja neliventtiilikansi. Huipputehot tuo saavuttaa lisätehon avulla. 115:ssä on mekaaninen jakajapumppu ja normaali kansi.

Laatikon osalta en osaa sanoa onko mallien välillä eroja. Turbo taitaa olla sama joten sen ei pitäisi ahdistaa. Suuttimissa on varmaan eroa. En kyllä tiedä onko CNH:n jakajapumpuissa minkäänmoista virityspotentiaalia? Tuo ahtaampi kansi voi kyllä kanssa topata ainakin tavoitellun yli 30% tehonlisän.
Ei pitäisi olla ainakaan venttiilien määrällä merkitystä, männät, tavallisetkin kestää aikansa, ilman mitään ihmeellisyyksiä, voimansiirrossa on ne ongelmat.
Tärkein moottorissa on jäähdyksen riittävyys.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: seegeri - 03.02.22 - klo:20:38
Miksi tehoa tarvitset noin pal lisää, mihinkä hommaan.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 04.02.22 - klo:07:20
Voi kestää jos tehoa tarvitsee kerran viikossa sen 15 s että pääsee mäennyppylän yli käymättä kaikkia vaihteita läpi.

Mutta jos laittaa ison äkeen, paalaimen, silppurin, niittomurskaimen tai hakkurin juhdaksi ja alkaa vetää täysiä päiviä täysillä niin varmasti tulee noutaja. Ja vielä melko pian.
Tässähän se ohjenuora tulikin. Vaihteiston eroavaisuudet eri mallien välillä kannattaa selvittää.

Mutta kyseisen koneen kohdalla on huomattava että 115 ja 135 eroavat monelta kohtaa. 135:ssä on sähköohjattu commonrail pumppu ja neliventtiilikansi. Huipputehot tuo saavuttaa lisätehon avulla. 115:ssä on mekaaninen jakajapumppu ja normaali kansi.

Laatikon osalta en osaa sanoa onko mallien välillä eroja. Turbo taitaa olla sama joten sen ei pitäisi ahdistaa. Suuttimissa on varmaan eroa. En kyllä tiedä onko CNH:n jakajapumpuissa minkäänmoista virityspotentiaalia? Tuo ahtaampi kansi voi kyllä kanssa topata ainakin tavoitellun yli 30% tehonlisän.
Ei pitäisi olla ainakaan venttiilien määrällä merkitystä, männät, tavallisetkin kestää aikansa, ilman mitään ihmeellisyyksiä, voimansiirrossa on ne ongelmat.
Tärkein moottorissa on jäähdyksen riittävyys.

Isompi syyleri .

Ainoa ketä osasi antaa oikean vastauksen oli Metsajussi
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: lypsyukko - 04.02.22 - klo:10:15
^
Voihan syyleri  ;D
Millä perusteella jonkun vastaus oli oikein  ja muut vääriä?  Ja se "oikeakaan" ei tainnut vastata aloittajan kysymykseen, joten ei kait se voi silloin oikein olla.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 04.02.22 - klo:11:52
Selvän näkijä madame sorkkis on puhunut ;D
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 04.02.22 - klo:14:38
Selvän näkijä madame sorkkis on puhunut ;D

Vinoile vaan mutta tuntuu et yllytät traktorinsa rikkomaan .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 04.02.22 - klo:15:32
Enpä usko että casessa jäähdytys seongelma on, ovat sentäs lämpösiinkin maihin näitä suunnitelleet, kytkin ja voimansiirtopuolihan se lujilla on. Kannattaa siitä puolesta ottaa selvää.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Jarde6400 - 04.02.22 - klo:16:23
Miksi tehoa tarvitset noin pal lisää, mihinkä hommaan.
Meinaa hyytyä 6m äkeen eres joutuu huurattamaan että vetää raskailla mailla, sekä kesantomurskaimen eres vahvas kasvustos hyytyy todella paljon.6400 hieman piristettynä vetää huomattavasti paremmin verrattuna tuohon.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 04.02.22 - klo:16:32
Selvän näkijä madame sorkkis on puhunut ;D

Vinoile vaan mutta tuntuu et yllytät traktorinsa rikkomaan .
Yllyttämisen kiistän, Casestakaan en mitään tiedä, mutta nämä nettikeskustelujen neuvot ovat samaa sarjaa essonbaarin neuvojen kanssa, lukijan/kuulijan pitää osaa suodattaa niitä. Riskeihin rikkoutumiseen on vaikea ottaa kantaa kun en ole selvännäkijä, eikä tiedä tulevaa käyttöä, koneen  kuntoa, tilan muuta konekantaa, pinkan paksuutta yms.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: metsajussi - 04.02.22 - klo:17:07

Yllyttämisen kiistän, Casestakaan en mitään tiedä, mutta nämä nettikeskustelujen neuvot ovat samaa sarjaa essonbaarin neuvojen kanssa, lukijan/kuulijan pitää osaa suodattaa niitä. Riskeihin rikkoutumiseen on vaikea ottaa kantaa kun en ole selvännäkijä, eikä tiedä tulevaa käyttöä, koneen  kuntoa, tilan muuta konekantaa, pinkan paksuutta yms.

Kyllä niitä tehoja saa kun löpöä lisää, ilmaa lisää ja hurjimmillaan vielä kierroksia lisää. Yleensä tehon nosto on helpompaa kuin sen varmistaminen että ketjun muutkin lenkit kestää leikissä mukana hetkeä pidempään.

Juu en minäkään tiedä tarkkoja yksityiskohtia. Sen tiedän että ao. kone ei ole alunperin niiden varmuuden vuoksi reilusti ylimitoitettujen joukossa.

Jotkut kestää, esmi 12045 tai 16045 Zetorit on kai aika lujaa rautaa. Kalkkikärryn edessä olen nähnyt kun möyryää hangessa yötkin ympäriinsä ketunhäntää putken päässä, turbokin mahdoton murikka peltien ulkopuolelle rakennettuna :-) Omistaja sanoi että kerta vuoteen kone puretaan täysin ja katsotaan onko jotain oireita.
Kieltämättä kärry kulki ja jälkeä syntyi.

Sellainen 'pieni piristys' menee tavallisesti ilman suurempaa haloota, mutta vajaa 40% on niin kova muutos että kunnon työssä ei koneesta kovin pitkäikäistä kumppania saa.
Toki jos haluaa urheilumielellä testata mitä rauta kestää niin tässä on varmaan oiva tilaisuus :-)

30-40 hv on pienessä koneessa iso lisäys, jossain valmiiksi 300 hv koneessa ei niinkään.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 04.02.22 - klo:19:07

Yllyttämisen kiistän, Casestakaan en mitään tiedä, mutta nämä nettikeskustelujen neuvot ovat samaa sarjaa essonbaarin neuvojen kanssa, lukijan/kuulijan pitää osaa suodattaa niitä. Riskeihin rikkoutumiseen on vaikea ottaa kantaa kun en ole selvännäkijä, eikä tiedä tulevaa käyttöä, koneen  kuntoa, tilan muuta konekantaa, pinkan paksuutta yms.

Kyllä niitä tehoja saa kun löpöä lisää, ilmaa lisää ja hurjimmillaan vielä kierroksia lisää. Yleensä tehon nosto on helpompaa kuin sen varmistaminen että ketjun muutkin lenkit kestää leikissä mukana hetkeä pidempään.

Juu en minäkään tiedä tarkkoja yksityiskohtia. Sen tiedän että ao. kone ei ole alunperin niiden varmuuden vuoksi reilusti ylimitoitettujen joukossa.

Jotkut kestää, esmi 12045 tai 16045 Zetorit on kai aika lujaa rautaa. Kalkkikärryn edessä olen nähnyt kun möyryää hangessa yötkin ympäriinsä ketunhäntää putken päässä, turbokin mahdoton murikka peltien ulkopuolelle rakennettuna :-) Omistaja sanoi että kerta vuoteen kone puretaan täysin ja katsotaan onko jotain oireita.
Kieltämättä kärry kulki ja jälkeä syntyi.

Sellainen 'pieni piristys' menee tavallisesti ilman suurempaa haloota, mutta vajaa 40% on niin kova muutos että kunnon työssä ei koneesta kovin pitkäikäistä kumppania saa.
Toki jos haluaa urheilumielellä testata mitä rauta kestää niin tässä on varmaan oiva tilaisuus :-)

30-40 hv on pienessä koneessa iso lisäys, jossain valmiiksi 300 hv koneessa ei niinkään.
Just noin .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: lypsyukko - 04.02.22 - klo:19:16
Just noin .

 ;D ;D ;D
Nyt tuloo mielehen Eemelin käyttämä sanonta " nuolee vielä tikkarinkin"
Sorry vaan metsajussi  ::)
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: icefarmer - 04.02.22 - klo:20:52
Just noin .

 ;D ;D ;D
Nyt tuloo mielehen Eemelin käyttämä sanonta " nuolee vielä tikkarinkin"
Sorry vaan metsajussi  ::)
ehkä sorkkis omaa jotain omakohtaistakin kokemusta virittämisestä ja syyläreistä, eikös hänen autossa muistaakseni  ollu lämpenemisongelmia. nekin olisi luontevimmin ratkaistu jollain amerikan autolla jossa moottori olisi jo luonnostaan tehtävään sopiva :-\ :-\ :-\ :-\

Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Make - 04.02.22 - klo:21:04
Kestävyys riippuu paljon miten voiman käyttö jakautuu. Ulosottolinja yleensä kestää aikalailla, jos ei käynnistetä kauhealla kuormalla, eikä tule äkkinäisiä tukoksia, jotka sammuttavat traktorin. Pyörävoimansiirto on kovimmillaan pienillä vaihteilla ja pitävällä alustalla.
Niitto jollain etu-takakoneyhdistelmällä jakaa voimaa moneen paikkaan, kun tarvitaan etu ja takavoimanottoa ja etenemiseenkin jonkinverran tarvitaan.
Koneet useimmiten tehonnoston kestävät, varsinkin tuollainen matalaviritteinen 6-pyttyinen. Jäähdytysteho voi joskus tulla ainakin helteillä ongelmaksi.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 04.02.22 - klo:21:11
Kestävyys riippuu paljon miten voiman käyttö jakautuu. Ulosottolinja yleensä kestää aikalailla, jos ei käynnistetä kauhealla kuormalla, eikä tule äkkinäisiä tukoksia, jotka sammuttavat traktorin. Pyörävoimansiirto on kovimmillaan pienillä vaihteilla ja pitävällä alustalla.
Niitto jollain etu-takakoneyhdistelmällä jakaa voimaa moneen paikkaan, kun tarvitaan etu ja takavoimanottoa ja etenemiseenkin jonkinverran tarvitaan.
Koneet useimmiten tehonnoston kestävät, varsinkin tuollainen matalaviritteinen 6-pyttyinen. Jäähdytysteho voi joskus tulla ainakin helteillä ongelmaksi.
Sekä käyttäjästä, ei revitä sitä doupattua vehjettä kuin Punjabissa on tapana :o
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: kärmeskytö - 04.02.22 - klo:21:23
Just noin .

 ;D ;D ;D
Nyt tuloo mielehen Eemelin käyttämä sanonta " nuolee vielä tikkarinkin"
Sorry vaan metsajussi  ::)

Juu. Sivullistakin hävettää  :o .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.22 - klo:05:57
Just noin .

 ;D ;D ;D
Nyt tuloo mielehen Eemelin käyttämä sanonta " nuolee vielä tikkarinkin"
Sorry vaan metsajussi  ::)

Juu. Sivullistakin hävettää  :o .
Metsäjussi on niitä harvoja jotka todella ymmärtää jotakin eikä meuhkaa .
Vanhemmat fiatit kesti tehonnostoja reippaanlaisesti ja muutamat muutkin merkit . Fordit melko vahvoja loppumetreille saakka . New Holland yksi vahvoista muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta . Niitä rikottiin ammattitaidottomuudella tehonnostoissa koska piti pakkoihin lisätä painetta , kalliit remontit opetti totes huoltoalan ammattilainen .
Massikoita turbotettiin ja rikottiin . Kytkimet meni ensin . Maltillisilla kuskeilla kesti .
Olikos tämä keskustelu tässä .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.02.22 - klo:10:28
No ei varmaan loppunut, paljon saat lukea vielä V ittuiluja kommenteistasi.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.22 - klo:12:14
No ei varmaan loppunut, paljon saat lukea vielä V ittuiluja kommenteistasi.

Tyhjät päät hölisee . Ei sen kummempaa .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: SM - 05.02.22 - klo:12:36
Kyllä se kone kestää tuollaisen tehon lisäyksen. Voimansiirron ja kytkimen saa kukatahansa rikki väärällä käytöllä pienemmilläkin tehoilla. Vertaa isompi tehoisen moottorin pumppua ja suutin kärkiä niinkuin jo neuvottiinkin. Sitten kun syöttöä ja sitä kautta ahtopainetta nostat niin olisi hyvä pakopuolle laittaa mittarimyös jolla näät että pakopaine pysyy pienempänä kuin ahtopaine. Pakopaine sen moottorin rikkoo jos joku( lämpö joka johtuu ahdistuksesta).
Jos ei ole välijäähdytintä niin sillon en ahtopainetta nostais 1bar kovemmaksi. Ilmaa pitäs koneeseen kans saada sillai ettei ketunhäntää tule kokoaikaa kun töitä tekee eli jos sellanen ilmiö syntyy niin sen jälkeen vaihtasin hx40 pellin alle tai säätäisin syöttöö pienemmälle.  Se jatkuva musta savu on käyttämätöntä tehoa, eli ilman puutetta palotapahtumassa.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.22 - klo:15:17
Kyllä se kone kestää tuollaisen tehon lisäyksen. Voimansiirron ja kytkimen saa kukatahansa rikki väärällä käytöllä pienemmilläkin tehoilla. Vertaa isompi tehoisen moottorin pumppua ja suutin kärkiä niinkuin jo neuvottiinkin. Sitten kun syöttöä ja sitä kautta ahtopainetta nostat niin olisi hyvä pakopuolle laittaa mittarimyös jolla näät että pakopaine pysyy pienempänä kuin ahtopaine. Pakopaine sen moottorin rikkoo jos joku( lämpö joka johtuu ahdistuksesta).
Jos ei ole välijäähdytintä niin sillon en ahtopainetta nostais 1bar kovemmaksi. Ilmaa pitäs koneeseen kans saada sillai ettei ketunhäntää tule kokoaikaa kun töitä tekee eli jos sellanen ilmiö syntyy niin sen jälkeen vaihtasin hx40 pellin alle tai säätäisin syöttöö pienemmälle.  Se jatkuva musta savu on käyttämätöntä tehoa, eli ilman puutetta palotapahtumassa.

Juu kyllä rikki aina saa pienemmälläkin teholla .

Kuten Metsäjussi kirjoitti et tuota voimansiirtoa ole tarkoitettu noin suurille hevosvoimille .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.02.22 - klo:15:23
No ei varmaan loppunut, paljon saat lukea vielä V ittuiluja kommenteistasi.

Tyhjät päät hölisee . Ei sen kummempaa .
Ensimmäinen asiallinen kirjoitus tänä vuonna.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Toivo Tonta - 05.02.22 - klo:17:00
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Kannattaa miettiä niitä omia tölväisyjä ja möläytyksiä, peräkylän ämmä.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.22 - klo:17:41
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Kannattaa miettiä niitä omia tölväisyjä ja möläytyksiä, peräkylän ämmä.

Kyllä . Mieti tölväisyjäsi .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: icefarmer - 05.02.22 - klo:19:06
Kyllä se kone kestää tuollaisen tehon lisäyksen. Voimansiirron ja kytkimen saa kukatahansa rikki väärällä käytöllä pienemmilläkin tehoilla. Vertaa isompi tehoisen moottorin pumppua ja suutin kärkiä niinkuin jo neuvottiinkin. Sitten kun syöttöä ja sitä kautta ahtopainetta nostat niin olisi hyvä pakopuolle laittaa mittarimyös jolla näät että pakopaine pysyy pienempänä kuin ahtopaine. Pakopaine sen moottorin rikkoo jos joku( lämpö joka johtuu ahdistuksesta).
Jos ei ole välijäähdytintä niin sillon en ahtopainetta nostais 1bar kovemmaksi. Ilmaa pitäs koneeseen kans saada sillai ettei ketunhäntää tule kokoaikaa kun töitä tekee eli jos sellanen ilmiö syntyy niin sen jälkeen vaihtasin hx40 pellin alle tai säätäisin syöttöö pienemmälle.  Se jatkuva musta savu on käyttämätöntä tehoa, eli ilman puutetta palotapahtumassa.

Juu kyllä rikki aina saa pienemmälläkin teholla .

Kuten Metsäjussi kirjoitti et tuota voimansiirtoa ole tarkoitettu noin suurille hevosvoimille .
kyllähän voimansiirto pääsee vähemmällä kun työkierrokset pysyy halutussa jolloin värinät vähenee, akselit kestää myös sitä paremmin mitä nopsempaa ne pyörii. ei tarvitse myöskään tehdä niitä repiviä vaihtamisia kun koneesa on puhtia. ajatteleppa vaikka soraautoa tai traktoria ison kärryn edessä  joka mäkisellä ja mutkasella  tiellä jaksaa pitää reilun vauhdin versus että tarvis pienille vaihteille mennä :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.22 - klo:19:55
Kyllä se kone kestää tuollaisen tehon lisäyksen. Voimansiirron ja kytkimen saa kukatahansa rikki väärällä käytöllä pienemmilläkin tehoilla. Vertaa isompi tehoisen moottorin pumppua ja suutin kärkiä niinkuin jo neuvottiinkin. Sitten kun syöttöä ja sitä kautta ahtopainetta nostat niin olisi hyvä pakopuolle laittaa mittarimyös jolla näät että pakopaine pysyy pienempänä kuin ahtopaine. Pakopaine sen moottorin rikkoo jos joku( lämpö joka johtuu ahdistuksesta).
Jos ei ole välijäähdytintä niin sillon en ahtopainetta nostais 1bar kovemmaksi. Ilmaa pitäs koneeseen kans saada sillai ettei ketunhäntää tule kokoaikaa kun töitä tekee eli jos sellanen ilmiö syntyy niin sen jälkeen vaihtasin hx40 pellin alle tai säätäisin syöttöö pienemmälle.  Se jatkuva musta savu on käyttämätöntä tehoa, eli ilman puutetta palotapahtumassa.

Juu kyllä rikki aina saa pienemmälläkin teholla .

Kuten Metsäjussi kirjoitti et tuota voimansiirtoa ole tarkoitettu noin suurille hevosvoimille .
kyllähän voimansiirto pääsee vähemmällä kun työkierrokset pysyy halutussa jolloin värinät vähenee, akselit kestää myös sitä paremmin mitä nopsempaa ne pyörii. ei tarvitse myöskään tehdä niitä repiviä vaihtamisia kun koneesa on puhtia. ajatteleppa vaikka soraautoa tai traktoria ison kärryn edessä  joka mäkisellä ja mutkasella  tiellä jaksaa pitää reilun vauhdin versus että tarvis pienille vaihteille mennä :-\ :-\ :-\ :-\

Nyt on puhuttu koneista , ei poroista .
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Oksa - 05.02.22 - klo:20:00
ja tuo miun tuttu on kopeloinu nuita casen sötöksiä 40 vuotta..   lie jotain jääny jopa vaatteisiin.  hää kyl epäili et noin iso voimanlisäys ei olis hyä just tuon voimansiirtolinjan takia.    motti kyl kestää...                   kun nyy rempassa niin kerkesin monta juttua tuolla pajalla kuulemaan.     ( se meillä kait eroa evpn kanssa,  et miä kuulen mut hää ei   )
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: metsajussi - 05.02.22 - klo:20:23
Juu tuo kierrosten ja vauhdin ylläpito auttaa jos sulake on siellä hitaammin pyörivissä osissa. Mutta jos se heikko paikka on jo pian moottorin jälkeen niin silloin ei auta.

Vääntö tulee, vääntö tappaa. Ja tosiaan ne värinät kuten viisaasti jo mainitiin. Kuutosen värinät eivät kai normaalisti ole niin pahoja kuin vaikka ison kolmoskoneen.

Käyttöhän sen lopulta ratkaisee, ns. kovaa käyttöä ei välttämättä kovin pitkään kestä.
Taas jos tehoja otetaan samaan aikaan voa, hydrauliikka ja veto niin kestää hyvinkin.
Joku äkeen veto ehkä pahinta jos äes on sen verran suuri että ei kuitenkaan saa kovin vauhtia peliin. Tappavaa vääntöä aamusta iltaan...

Nämä erilaiset lisätehot, SigmaPowerit sun muut ovat tavallaan fiksuja, niitä on vaikeampi väärinkäyttää. Toisaalta tulee mieleen että olisiko sittenkin yksinkertaisempaa vaan laittaa oikea määrä oikeaa rautaa oikeaan paikkaan?

Mun henk. koht. mielipide on kyllä se että jos tarvii ison koneen niin sitten hankkii sellaisen. Tulee pitkän kaavan mukaan helpommaksi ja halvemmaksi. Mutta se on vaan mun mielipide eikä mikään absoluuttinen totuus... Tykkään koneesta jota voi huoletta käyttää kaiken mitä siitä irti saa, pidempäänkin, miettimättä että meneekö tämä nyt jo rääkkäyksen puolelle.

Poislukien sitten nämä joissa on lähes sama voimansiirtotekniikka läpi koko mallisarjan. Yleensä sitten pienimmissä ylimitoitettu ja suurimmissa hiinä ja hiinä.
Olen yhtä konettani piristänytkin mutta varovasti, pysytellen siellä 10-15% lisäyksessä. Kun pumppu ja suuttimet olivat muutenkin tiensä päässä niin valittiin sitten hiukan väljemmät palikat. Vaihtui pumppumalli ja isommat suuttimet.

Näihin vuosiin en ole joutunut tekemään yhtään kuormituksesta johtuvaa voimansiirtoremonttia enkä sellaisia yhtään kaipaakaan. Ei ole oikein varaa sellaisiin, nykykoneissa kovin arvokasta puuhaa. Kop kop kop...

Saa niitä ongelmia moottoriinkin. Jäähdytys voi jäädä kesyksi, alkaa mennä kansipahveja, öljyä palaa jne. Hyvä esimerkki oli nämä jälkiturbotetut ja -viritetyt massikan 590-595. Ei niistä moottoreista raskaaseen käyttöön ollut. Maahantuojan virittämät 3060-mallit kärsivät nekin, hitusen pienempikoneinen tehdasturbo 3070 tuntuu moottorin osalta kestävän huomattavasti paremmin.

Mä en tästä aiheesta sotke enempää, kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee :-)
Paljonhan riippuu siitäkin että aikooko konetta pitää 2000, 5000 vai 15 000 h. Ei ne heti hajoa kuitenkaan.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 07.02.22 - klo:14:11
ja tuo miun tuttu on kopeloinu nuita casen sötöksiä 40 vuotta..   lie jotain jääny jopa vaatteisiin.  hää kyl epäili et noin iso voimanlisäys ei olis hyä just tuon voimansiirtolinjan takia.    motti kyl kestää...                   kun nyy rempassa niin kerkesin monta juttua tuolla pajalla kuulemaan.     ( se meillä kait eroa evpn kanssa,  et miä kuulen mut hää ei   )
Oksalla  tämä tutuhenkilö tietä kaiken, liekö hää ahrikasta, sittä muistini mutaa on hutut ja tutsut taistelleen, Mutta kuin se on onko onnistunut Oksa tussun kanssa keskustelemaan hytrauliikasta sekä voiman siirrosta.Vissiin heti alkuun mennyt reisille koko homma ja tutu jäänyt puutteeseen.Ei mar ei enempää  tällä erää, Isänmaa kutsuu jälleen poikaansa. Mut palaillaan kilvoittelemaan kunoksalla näitä tutuja riittää.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Oksa - 08.02.22 - klo:14:00
nuita tuttuja on monta ja joku tietää asian jota toiset ei..   mut eihän evpllä moisia ku ei se kuule kui sitä viisaammat haastaa..    on vaan yhen natikan kokemuksen viisastuttamana niiin kokenut.       miä ainakii niiin tunpelo et etin aina sen viisaamman kertomaan ja jopa näyttämään homman.      ei miun ikä riitä tekemään kaikki virheet ite.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.02.22 - klo:16:04
ja mistähän taas päättelet kokemukseni ja tietämykseni. On vähän enempi kuin kivinavetan sontaluukusta tiiraillessa maailmaa oksa nähnyt. Mut haasta van ihan vapaasti niiden tutujen kanssa ja haastele sen maitokuskin kansa myös, siinä sitten kuulet viimeisimmät uutiset naapurista. Mut jatka vain samalla v ittuilu linjalla, se sinun persoonaasi hyvin sopii.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: lypsyukko - 09.02.22 - klo:19:26
Mut jatka vain samalla v ittuilu linjalla, se sinun persoonaasi hyvin sopii.

Näyttää se olevan sunkin elämän tarkoitus  :(
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.02.22 - klo:20:37
Mut jatka vain samalla v ittuilu linjalla, se sinun persoonaasi hyvin sopii.
Jaa'a se tuo oksa aina jotain nilvasee, kait mä sille voin vastata kun kerran haluaa tulla tölvityksi.

Näyttää se olevan sunkin elämän tarkoitus  :(
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: mooses - 11.02.22 - klo:02:43
Selvän näkijä madame sorkkis on puhunut ;D

Elä elä. kyllä sorkka tietää. Kaekkien alojen asiantuntija.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: sorkkis - 11.02.22 - klo:05:40
Selvän näkijä madame sorkkis on puhunut ;D
Icen sivupersoona taas jälleen kerran . Mietin vaan .  ::)

Elä elä. kyllä sorkka tietää. Kaekkien alojen asiantuntija.
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Oksa - 12.02.22 - klo:08:32
kukas se nyt ittiään kehuu?   
Otsikko: Vs: Case ih mxu115 viritys
Kirjoitti: Noneman - 16.02.22 - klo:23:42
Moottori käsittääkseni vanhempaa teknikkaa joten ei onnistu ohjelmoimalla. Voimansiirron komponentit käsittääkseni samat kuin 135 mallissa ja ei ilmeisesti ole heikoin vaihtoehto tässä maailmassa. Itse ostin 110:n kun toivoin että olisi näppärä. Huoltomies totesi että siitä voi ottaa 160hp ja pitäisi maatöissä viellä älykkäällä käytöllä kestää. Toisin kuin muut caset, nämä ovat itävaltalaista suunnittelua ja ainakin osa  niistä siellä tehdään. Kone on meille viellä uusi mutta yllätyin positiivisesti voimaltaan nelipyttyseksi. Ostotilanteessa yllätykseksi tuli etujousitus ja 50:n laatikko. En olisi voinut ikinä kuvitella että kokisin tarpeelliseksi mutta kyllä on kivat molemmat.