Paineiskuventtiileitä eli ns. sokkeja löytyy varmasti jokaisesta kuormainventtiilista (tavalla tai toisella). Niitäkin on monenlaisia. Tyypillinen on ns. differentiaalipaineiskuventtiili jossa painepiikki tai liian suureksi nouseva paine vaikuttaa pieneen pinta-alaan paineiskuventtiilin karalla, jousta vastaan. Kun paine voittaa jousen voiman, ja kara siirtyy, aukeaa paljon suurempi pinta-ala päästäen öljyn tankkipiiriin. Yksinketaisimmillaan voi "sokki" olla jousikuormitettu kuula, seetiä vastaan. Etuna hinta ja nopea toiminta. Haittapuolena ääni ja nouseva painearvo, virtauksen noustessa. Siis narahtaa avautuessa, mikä sinänsä voi olla varoitus koneenkäyttäjälle. Noista pilottiohjatuista sokeista sen verran että: Kallis hinta, arka lialle mutta pitää avautumispaineen samana, virtauksesta huolimatta. Usein sokin löytää ns. korkeasta lohkosta, sylinteriporttien vierestä. Korkea lohko on, niinkuin niminkin sanoo, korkeampi kuin matala lohko
. Korkeita lohkoja käytetään esim. nostolla, taitolla, käännöllä ja puominjatkeella. "matalia" lohkoja käytetään tukijaloilla, kouralla ja kourankäännöllä. Kaikissa venttiileissä ei ole näitä ulospäin erillaisia lohkoja. Tyyppiesimerkki Monsun Tison HV07.