Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse hakkaamisen kannattavuus?  (Luettu 21560 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Osuva pukine rva SKNnälle: ja keittiöön vielä tietysti egg beater... :o
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Itse kun harvennat  voi jälki olla huonompi. Muutaman vuoden kuluttua huomaa jättäneensä puuta liikaa. Omasta metsästä ei raski ottaa riittävästi  pois.

Metsästä saa aina otettua puuta lisää pois mutta liian harvaan ei puuta saa lisää millään....

Näin. Ymmärrän hyvin että motoketjulla hakataan mieluusti "kerralla kuntoon" kun sen arvoset vehkeet on palstalle viety. Mutta mies ja kitara-ketjulle on ihan se ja sama minne päin se aamulla lähtee. Kunhan vain tekee sen vähintään nupillisen paikkaansa ettei tee kiusaa vuorostaan automiehille. Jos palstoille on satoja kilometriä asia on tietenkin eri

Tuo SASsin matematiikka kiinnostais muakin, etkö oo ennemmin teheny savottaa itte vai mistä tuommonen käsitys on verovapaudesta?

Panis

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Tohon tuulihommaan kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Jos itte hakkaa ja jää vähän tiheeks on ehkä parempi myrskyn jälkeen.  Tosta myrskystä jäi sellainen kokemus että moto-Jaakko harvensi kasvuasentoon - myrsky-Tapani viimeisteli uudistusasentoon. Kaikki tämä parissa vuodessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Ja tämä vielä korostuu jos harvennetaan nykytyyliin ylitiheää metsää monta vuotta myöhässä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Itse kun harvennat  voi jälki olla huonompi. Muutaman vuoden kuluttua huomaa jättäneensä puuta liikaa. Omasta metsästä ei raski ottaa riittävästi  pois.

Metsästä saa aina otettua puuta lisää pois mutta liian harvaan ei puuta saa lisää millään....

Näin. Ymmärrän hyvin että motoketjulla hakataan mieluusti "kerralla kuntoon" kun sen arvoset vehkeet on palstalle viety. Mutta mies ja kitara-ketjulle on ihan se ja sama minne päin se aamulla lähtee. Kunhan vain tekee sen vähintään nupillisen paikkaansa ettei tee kiusaa vuorostaan automiehille. Jos palstoille on satoja kilometriä asia on tietenkin eri

Tuo SASsin matematiikka kiinnostais muakin, etkö oo ennemmin teheny savottaa itte vai mistä tuommonen käsitys on verovapaudesta?
[/quote]Savottaa olen tehnyt 40 vuotta pikkupojasta lähtien.Hankintakauppoja kymmeniä. Viime talvena oli Mt lehden veroliitteessä tuo ihme sekoilu verokuutioista se jäi mieleen.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"neljä tilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 500 kiintoa voi hakata."

Ei kyllä saa verovapaana kuin sen 125 kiintoa hakata vuodessa yhteensä vaikka olisi montakin eri rekisterinumerolla olevaa tilaa. 8)
Sittten voi jakaa kummallekin vuodelle ,loppuvuodelle ja alkuvuodelle se tee taas 250 mottia.
Minusta se on tilakohtainen kuka löytää pykälät netistä.

Tuossapa tuota verottajan ohjetta.....

http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Maatalousyrittaja_ja_metsanomistaja/Puun_myynti/Hankintatyo%2810611%29
Kysyi asian veroneuvonnasta ja sieltä vastasivat sähköpostiin seuraavasti:Hankintatyön arvo [/colorlasketaan maatilakohtaisesti ja verovuosikohtaisesti.Jos on esim kolme maatilaa on kullakin maatilalla 125 kuution raja.hankintatyötä tekeviä voi olla useita ja heidän
työn arvonsa lasketaan yhteen ja verrataan 125 kuutuion arvoon,mahdollinen työnarvo jaetaan suhteellisti.
Vastaus on sanatarkasti tuo .Kysykää toisetkin mitä ne sanoo.Ota tuosta selvää ,lasketaanko ne yhteen ja lopputulos on prikkulleen sama.?
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"Maatilan käsite verotuksessa

Maatilaksi katsotaan yleensä tila johon kuuluu väh. 2 ha metsä- tai maatalousmaata
Maatila voi koostua yhdestä tai useammasta kiinteistöstä tai määräalasta
Saman kunnan kiinteistöt samassa maatilassa, toisessa kunnassa olevat tilat eri maatilaa
Eri maatila jos omistussuhteet erilaiset
Verottoman hankintatyön määrä maatilakohtainen
Metsäverotusta varten yleensä vain yksi 2C-lomake, vaikka omistaisi useampia maatiloja
"


www.mhy.fi/.../fi_FI/.../Metsaverotus%202010%20diaesitys_2.ppt

Viimeksi muokattu: 28.11.12 - klo:21:16 kirjoittanut bouli

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"neljä tilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 500 kiintoa voi hakata."

Ei kyllä saa verovapaana kuin sen 125 kiintoa hakata vuodessa yhteensä vaikka olisi montakin eri rekisterinumerolla olevaa tilaa. 8)
Sittten voi jakaa kummallekin vuodelle ,loppuvuodelle ja alkuvuodelle se tee taas 250 mottia.
Minusta se on tilakohtainen kuka löytää pykälät netistä.

Tuossapa tuota verottajan ohjetta.....

http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Maatalousyrittaja_ja_metsanomistaja/Puun_myynti/Hankintatyo%2810611%29
Kysyi asian veroneuvonnasta ja sieltä vastasivat sähköpostiin seuraavasti:Hankintatyön arvo [/colorlasketaan maatilakohtaisesti ja verovuosikohtaisesti.Jos on esim kolme maatilaa on kullakin maatilalla 125 kuution raja.hankintatyötä tekeviä voi olla useita ja heidän
työn arvonsa lasketaan yhteen ja verrataan 125 kuutuion arvoon,mahdollinen työnarvo jaetaan suhteellisti.
Vastaus on sanatarkasti tuo .Kysykää toisetkin mitä ne sanoo.Ota tuosta selvää ,lasketaanko ne yhteen ja lopputulos on prikkulleen sama.?

  Siis jos verottaja lähettää sulle 3 kpl C2 lomaketta, niin jokaisella saat 125m3.  ;D ;D ;D ;D

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Toinen maatilani on vieraassa kunnassa ja siellä on metsää ja peltoa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Lainaus käyttäjältä: Sepedeus link=topic=41033.msg697437#msg697437 date=1354130217

  Siis jos verottaja lähettää sulle 3 kpl C2 lomaketta, niin jokaisella saat 125m3.  ;D ;D ;D ;D
[/quote

 *** Just ja näin. Jokaiselle C2 lomakkeelle voit laittaa sen maatilan hankinnat erikseen. Tään verohyödyn toki teollisuus on ulosmitannut itselleen hinnoittelemalla hankintapuut omalla tavallaan  :o.  Tosin neuvotteluvaraa tarvittaessa löytyy  ;)

kakesa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Kohta lähetään hakkaamaan,nyt on hyvät kelit,hakataan niin perkuleesti.Tottakai hakkaaminen kannattaa, varsinkin koivua kannattaa hakata itse, siinä pääsee parhaiten palkoille kun ei tarvi paljoa karsia. Kaikki hakaamaan! 8)

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Itse hakkaamisen kannattavuus?
Tosiaan mahtikelit nyt tällä korkeudella mihinä lumikaan oo viä sutannu. Pakko myöntää että nyt pääs talvi yllättään hakkaajan, ei oo runkosovite viä valmis  :-[

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannattavuus?
Mikä ihme ! onko mottorisahaankin nykyään saatavilla runkosovite ? ;)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Itse hakkaamisen kannattavuus?
Itse asiassa kyllä, ne on näitä pikkunipsuttimia mitä nykyään kaupataan  ;D. Tekeehän sillä varmaan enemmän pölliä päiväs kun huskulla mutta valitettavan terveydelle vaarallisia ovat

nAGGI-nYLYGGI

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1114
Vs: Itse hakkaamisen kannattavuus?
Nimenomaan koivua tekee mieli tehä ite ja käsipelissä. Neljään talouteen tehään puut yhen tilan metistä ja niitä palaakii aikalailla mukavasti vuoden aikaan. Siinä tulee näin nuorella isännällä käytyä perinpohjasesti mehtänsä läpi ja samalla hyvää hyötyliikuntaa + < 15€/m3 hinnalla tuota koivua ei kehtaa firmalle myydä.
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...