Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumityöt  (Luettu 24336 kertaa)

juvala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
  • Tuottava hereford...
Vs: Lumityöt
M-F 4255 Top-levy edessä ja VM-250 sieppareilla takana.
Hallien ja kauppojen pihoja kaupungissa 40e/h+alv

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Petrin AT:n viritys
Alatalkkarin vanha halpislinko 220, itse rakennettu hydrauliset luukut.

Miten toteutit? Pari sylkkyä ja käyttö yhdestä vai kahdesta lohkosta?

Joo, pienimmät sylinterit 100 mm männänliikkeellä, mitä löytyi (oliskohan ollut 80 euroo/kpl alvittomana), Vallussa on kaksi kaksitoimista ulosottoa, joten helpoimman kautta näin. Työntövarsihan saapi olla perinteinen lingotessa, joten nuo riittävät hyvin. Sylinterin kiinnityskorvakkeet sahasin 30x60 rhs-putkesta, jotka on pultattu runkoon kiinni. Ei siis hitsauksia minkäänlaisia.

Viime talven ajelin "aina oikealle" ilman tätä hydrauliikkaa ja kyllä näin ohjattava lumisuihku tehostaa toimintaa sen verran, että tuntitaksan nosto (35->38) on enemmän kuin perusteltua. Vielä en ole tehnyt vertailevaa kellotustutkimusta talvien välillä (tälle talvelle aineistoa on niin niukasti), mutta näin on usko. Ja pitäähän tämä 300 euron investointikin saada maksettua...

Petri

Joo mä vaan sillä ajattelin sitä yhden sylinterin ratkasua, kun voi heittää 690:n perään välillä ja vaikka onkin 2 kakstoimista, toinen on jo hydr. työntövarren käytös. 5465:s kyllä on 4 lohkoa. Yhdellä lohkolla laittas niin, että toinen menee kiinni, kun toinen aukee ja johonki sopivaan väliin sulkuventtiili, jos on ihan pakko saada molemmat luukut yhtä aikaa auki. Entäs saranoinnin muuttaminen toisin? Tarpeetonta hienosäätöä?
tethering holes to their concave windings

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Petrin AT:n viritys
Alatalkkarin vanha halpislinko 220, itse rakennettu hydrauliset luukut.

Miten toteutit? Pari sylkkyä ja käyttö yhdestä vai kahdesta lohkosta?
Viime talven ajelin "aina oikealle" ilman tätä hydrauliikkaa ja kyllä näin ohjattava lumisuihku tehostaa toimintaa sen verran, että tuntitaksan nosto (35->38) on enemmän kuin perusteltua. Vielä en ole tehnyt vertailevaa kellotustutkimusta talvien välillä (tälle talvelle aineistoa on niin niukasti), mutta näin on usko. Ja pitäähän tämä 300 euron investointikin saada maksettua...

Petri
Joo mä vaan sillä ajattelin sitä yhden sylinterin ratkasua, kun voi heittää 690:n perään välillä ja vaikka onkin 2 kakstoimista, toinen on jo hydr. työntövarren käytös. 5465:s kyllä on 4 lohkoa. Yhdellä lohkolla laittas niin, että toinen menee kiinni, kun toinen aukee ja johonki sopivaan väliin sulkuventtiili, jos on ihan pakko saada molemmat luukut yhtä aikaa auki. Entäs saranoinnin muuttaminen toisin? Tarpeetonta hienosäätöä?

Saranointiin en puuttunut, pitää vaan mitottaa sylkkyjen kiinnitykset siten, että luukku on oikeasti auki tai kiinni sylinterin ääriasennoissa. Vähän toista kiinnityskorvaketta toiselta puolelta porailin uudestaan, kun ei trigonometria pirtin pöydän ääressä mennyt ihan putkeen.

Mielestäni tuollaisessa pihapyörityksessä ja teillä, jossa on paljon liittymiä (eikä halua suihkuttaa ihmisten pihoihin lumia), on oleellista, että nopeasti ja helposti lennossa auotaan ja suljetaan luukkuja. Ja itse ajelen mahdollisimman paljon molemmat auki, varsinkin jos on paljon ulospuhallettavaa (nietokset, loskaa yms), säästää paljon aikaa, löpöä ja konetta.

Petri

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Roten Raspi
T-190 edessä korkealla siivellä vinoetuaura ja takana Roten Raspi
kolmosluokanteitä  ja tiehoitokunnanteitä joissa n.25 risteystä ja kääntöpaikkaa
mittariin tulee 240km lisäksi pysäkit ja näkemäalueiden phdistukset ja metsäautoteitä ylitöinä.Polanteen ajossa omatekemä höylä jolla painoa joku neljä tonnia.Taksa oltava oikea kun pa-kulutus töistä riippuen 15-25 litraa tunnissa.

Vaikka en lumityöurakoinnoista paljoa tiedäkään, vähän joskus auraillut, täytyy todeta vain miten kilpailukykyinen tuo Roten Raspi on verrattuna alusterään, kun  joskus olen nähnyt ko. laitteen käytännön töissä. Ekana tulee mieleen miten hankala on hyödyntää traktoria vaikeammassa maastokohdissa,  jos alla alusterä. Entäs kesällä, eipä alusterätraktorilla kynnetä ? Alusterän käyttö vie takuulla löpöä eri tavalla kuin Raspi, aika vähän tuo 15-25 litraa aurahommissa, kun traktorin koko huomioidaan, ja työtehtävä, paljonkohan autolla ja alusterällä ? Ja entäs ajonopeus ? En osaa sanoa, mutta vauhtia hommassa näkyy olevan Raspin kanssa. Parasta kuitenkin jälki. En olis huomannut millä tieltä on ylimääräistä polannetta poistettu, ellen olis nähnyt millä koneella tienhoitoa tehtiin. Tämäkin  Raspi tais olla T-Valtrassa, koosta ei hajua. Varmaan noissa risteyksissä muutenkin traktori on autoa kätevämpi. Kaipa tuolla Raspilla vois tehdä kesähommiakin, nuo kunnon hydraulilanat tahtoo olla jo hinnoissaan. Hinnaltaan se kait ei ole kolmatta osaa mitä alusterä maksaa...Ihmeen vähän esillä, enpä ole paljon esillä nähnyt. Varmaan menis kaupaks, jos markkinointiin panostettais, onhan ROTE muutenkin laatukoneen maineessa....

Viimeksi muokattu: 10.02.08 - klo:22:55 kirjoittanut Loordi Fordson

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Petrin AT:n viritys

Saranointiin en puuttunut, pitää vaan mitottaa sylkkyjen kiinnitykset siten, että luukku on oikeasti auki tai kiinni sylinterin ääriasennoissa. Vähän toista kiinnityskorvaketta toiselta puolelta porailin uudestaan, kun ei trigonometria pirtin pöydän ääressä mennyt ihan putkeen.

Mielestäni tuollaisessa pihapyörityksessä ja teillä, jossa on paljon liittymiä (eikä halua suihkuttaa ihmisten pihoihin lumia), on oleellista, että nopeasti ja helposti lennossa auotaan ja suljetaan luukkuja. Ja itse ajelen mahdollisimman paljon molemmat auki, varsinkin jos on paljon ulospuhallettavaa (nietokset, loskaa yms), säästää paljon aikaa, löpöä ja konetta.

Petri
Mä sitä saranoinnin muuttamista ajattelin vain siksi, joskos sillä läpällä vois tarpeen vaaties vähän ohjata sitä lumisuihkua, tietyissä rajoissa toki.
tethering holes to their concave windings

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lumityöt
Lumilinko eskon 252 ja lumikauha edessä. Lumipolannetta höyläilin tuossa tunti sitten viimeksi lisäpainotetulla 260 senttisellä ittetehdyllä takalanalla.

Lumitöitä senverta vähän että näillä pärjää. Ja satunnaiset metsätien linkouksetkin onnistuvat.

Senverta kehno auraaja meillä että olen alkanut vakavasti miettiä oikian polanneterän rakentamista. Aika simppelillä värkillä saisin ajoni ajettua, mm kääntö voisi olla mekaanissäätöinen ja samaten ottavuuden säätö. Työleveyttä ehkä joku 270-280
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Lumityöt
Lumilinko eskon 252 ja lumikauha edessä. Lumipolannetta höyläilin tuossa tunti sitten viimeksi lisäpainotetulla 260 senttisellä ittetehdyllä takalanalla.

Lumitöitä senverta vähän että näillä pärjää. Ja satunnaiset metsätien linkouksetkin onnistuvat.

Senverta kehno auraaja meillä että olen alkanut vakavasti miettiä oikian polanneterän rakentamista. Aika simppelillä värkillä saisin ajoni ajettua, mm kääntö voisi olla mekaanissäätöinen ja samaten ottavuuden säätö. Työleveyttä ehkä joku 270-280

käy katsomassa mallia jos tarpeen! oletko saanut yksityisviestin? laitoin sen jo vähänaikaa sitten.
allekirjoittanut

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lumityöt
Nythän mää sen viestin vasta hokasin...

Aihettahan olis polanneterälle kun eräs ex metsänhakkuuyrittäjä meilläpäin teitä hoitelee. Pitänee tässä joskus pistäytyä. 
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

X120

  • Vieras
Vs: Lumityöt
1 linkku X120 siipikauha+ruuvilinko ja liukkailla hiekoituskauha, lumenlastaus kärkikippaavalla
1 T170 alueaura 340 cm + Esko 3292 ja lumenajoon 30 kuutioinen sisusta tehty vetävä....

Oliskaan tälle talvelle semmoset 60 lähtöä ku laskee auraukset, hiekoitukset ja lumenajot könttiin... Tunteja per kone semmoset 250...

niin hoidossa kunnan kaavatie, 1 tehdasalue, 6 virastoa, 1 koulukompleksi, autoliike ja liian paljon omakotitaloja.

Taksa alkaen n. 40 eur h + alv ja osa kokonaisurakalla, lumenajot kuutiohinnalla.

Ja aina ku kello soi 1:30 eka ajatus on et onko tässä mitään järkeä  ???

En tiennykkään et PETRI on kilpailija, onneks 10 kilsaa hajurakoa.....

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Lumityöt
Erilaisia linkoja tarpeen mukaan
Leppä 250,Esko 3292, Kunto 230 ja Rote-alueaura, pari traktoria parasta A-ryhmää, toisessa D-kuikka ja toisessa etunostolaite auralle. Hiekotus taitas olla tulevaisuuden pisnes, kun talvet menee kuin menee.

aurausmatkalla tulee mittariin vajaa 70km, siirtoajoa siitä ehkä 20km, eipä tullut laskettua montako kymmentä eri pihaa reissuun kuuluu, se vähän vaihtelee. Laskentatyöt töistä teen Savonlinnan suunnalla värkätyllä VH-työaikaraportti-ohjelmalla, suosittelen.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

pome

  • Vieras
Vs: Roten Raspi
T-190 edessä korkealla siivellä vinoetuaura ja takana Roten Raspi
kolmosluokanteitä  ja tiehoitokunnanteitä joissa n.25 risteystä ja kääntöpaikkaa
mittariin tulee 240km lisäksi pysäkit ja näkemäalueiden phdistukset ja metsäautoteitä ylitöinä.Polanteen ajossa omatekemä höylä jolla painoa joku neljä tonnia.Taksa oltava oikea kun pa-kulutus töistä riippuen 15-25 litraa tunnissa.

Vaikka en lumityöurakoinnoista paljoa tiedäkään, vähän joskus auraillut, täytyy todeta vain miten kilpailukykyinen tuo Roten Raspi on verrattuna alusterään, kun  joskus olen nähnyt ko. laitteen käytännön töissä. Ekana tulee mieleen miten hankala on hyödyntää traktoria vaikeammassa maastokohdissa,  jos alla alusterä. Entäs kesällä, eipä alusterätraktorilla kynnetä ? Alusterän käyttö vie takuulla löpöä eri tavalla kuin Raspi, aika vähän tuo 15-25 litraa aurahommissa, kun traktorin koko huomioidaan, ja työtehtävä, paljonkohan autolla ja alusterällä ? Ja entäs ajonopeus ? En osaa sanoa, mutta vauhtia hommassa näkyy olevan Raspin kanssa. Parasta kuitenkin jälki. En olis huomannut millä tieltä on ylimääräistä polannetta poistettu, ellen olis nähnyt millä koneella tienhoitoa tehtiin. Tämäkin  Raspi tais olla T-Valtrassa, koosta ei hajua. Varmaan noissa risteyksissä muutenkin traktori on autoa kätevämpi. Kaipa tuolla Raspilla vois tehdä kesähommiakin, nuo kunnon hydraulilanat tahtoo olla jo hinnoissaan. Hinnaltaan se kait ei ole kolmatta osaa mitä alusterä maksaa...Ihmeen vähän esillä, enpä ole paljon esillä nähnyt. Varmaan menis kaupaks, jos markkinointiin panostettais, onhan ROTE muutenkin laatukoneen maineessa....
alaterää voi kätevästi käyttää  esim äestäessä pellon oikaisuun  ;D

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Lumityöt
Ja aina ku kello soi 1:30 eka ajatus on et onko tässä mitään järkeä  ???

En tiennykkään et PETRI on kilpailija, onneks 10 kilsaa hajurakoa.....

Mulla onki helppoa, kello soi vasta 2:35. Vakavasti ottaen; ei todellakaan ole tarkoitus investoida hommaan yhtään enempää (no, ehkä jos linko repeää niin joutuu vaihtamaan...). Ja taidan varoa etukuormaajaan investointiakin, sillä joutuu helposti kaikenlaisiin epämääräisiin pihan aukaisuihin, siinä sitten nostellaan kaivonkansia ym. epäpuhtauksia "vielä pari metriä voi työntää" -kohteista.

apila

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: Lumityöt
Lumityöt,millä,miten,paljon,mitä ja paljolla?

Ja Vario sekä Ferkumiehien ei ol pakko kommentoida.

Madollisimman vähän ja mahdollisimman hyvällä hinnalla. :)  Käytännössä oman pihatien linkous, ja puolenkymmentä pihamaata. (omakotitaloja)
Linkona kertaalleen hintansa tienannut näppärä. Jolla tuonvertaiset työt saa tehtyä.

Meillä päin on ainakin nuo kunnan lumi työt onnistuneet kilpailemaan niin edulliselle tasolle, että ei ole käynyt mielessä edes tarjousta jättää.. :o Mutta jos ei koneen tuntihinta ole kuin juuri 30 euroa, niin en itse ainakaan viitsi sillä rahalla ruveta kyttäämään. ;D Mutta kun kerran on tuo linko tullut joskus ostettua, niin menee se talven ek-traktorin takapainona ;)

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Lumityöt

indeksikorotus taksoihin 10% viimevuodesta, herra isoherra ilmoitti toissapänä.  :)
allekirjoittanut

Julle

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
Vs: Roten Raspi
T-190 edessä korkealla siivellä vinoetuaura ja takana Roten Raspi
kolmosluokanteitä  ja tiehoitokunnanteitä joissa n.25 risteystä ja kääntöpaikkaa
mittariin tulee 240km lisäksi pysäkit ja näkemäalueiden phdistukset ja metsäautoteitä ylitöinä.Polanteen ajossa omatekemä höylä jolla painoa joku neljä tonnia.Taksa oltava oikea kun pa-kulutus töistä riippuen 15-25 litraa tunnissa.

Vaikka en lumityöurakoinnoista paljoa tiedäkään, vähän joskus auraillut, täytyy todeta vain miten kilpailukykyinen tuo Roten Raspi on verrattuna alusterään, kun  joskus olen nähnyt ko. laitteen käytännön töissä. Ekana tulee mieleen miten hankala on hyödyntää traktoria vaikeammassa maastokohdissa,  jos alla alusterä. Entäs kesällä, eipä alusterätraktorilla kynnetä ? Alusterän käyttö vie takuulla löpöä eri tavalla kuin Raspi, aika vähän tuo 15-25 litraa aurahommissa, kun traktorin koko huomioidaan, ja työtehtävä, paljonkohan autolla ja alusterällä ? Ja entäs ajonopeus ? En osaa sanoa, mutta vauhtia hommassa näkyy olevan Raspin kanssa. Parasta kuitenkin jälki. En olis huomannut millä tieltä on ylimääräistä polannetta poistettu, ellen olis nähnyt millä koneella tienhoitoa tehtiin. Tämäkin  Raspi tais olla T-Valtrassa, koosta ei hajua. Varmaan noissa risteyksissä muutenkin traktori on autoa kätevämpi. Kaipa tuolla Raspilla vois tehdä kesähommiakin, nuo kunnon hydraulilanat tahtoo olla jo hinnoissaan. Hinnaltaan se kait ei ole kolmatta osaa mitä alusterä maksaa...Ihmeen vähän esillä, enpä ole paljon esillä nähnyt. Varmaan menis kaupaks, jos markkinointiin panostettais, onhan ROTE muutenkin laatukoneen maineessa....

Musta rote on vähä vironkoneen maineessa mulla vaikka omistankin nivelauran.. Kyllähän sillä aurauksen yhteydessä vetää mut kyllä sitte erikseen on jyystämistä isommilla teillä. Tosin jos raaskii investoida tappiterän siihe. Ittellä oli kans tuollane nostolaite kyhäelmä mut myin pois. Iha mukava oli pienempiä teitä vetää samalla alueauran kaa. Paino vain tahto koneesta loppua vaikka ei valuvikanen edessä ollukkaa. Ihan oikeaa aluslappua kattelen seuraavaksi kun tulee aihetta.