Suoraviivaisen liikkeen teho saadaan kaavasta,
P=Fv,
jossa F on voima ja v nopeus.
Joten jos sijoitetaan vaikkapa äkeen puomin ja vetokoukun väliin voima-anturi ja mitataan nopeus äestettäessä niin lujaa, kuin traktori jaksaa, voidaan laskea äkeen vetämiseen kuluva teho. Jos tiedetään kyseisen traktorimallin voimansiirron hyötysuhde, voidaan laskea moottoritehokin.
Kait se luistokin pitäisi jotenkin huomioida.
Juu tuota moottoritehon arviointia äkeen vedon perusteella lienee aika hankala tehdä. Luisto, renkaiden vierintävastus, renkaan pureutumisen muokkausvaikutus ja painumisen tekemä 'ylämäki' ovat hyvin vaikeita arvioida tehona tai voimana. Pelkät kulkuvastukset olisi helppoa mitata vetämällä ao traktoria samoissa olosuhteissa toisella ja mittaamalla jälleen käytetty voima. Luisto-% kertoo suoraan hukatun tehon osuuden, mutta vetävän renkaan erilainen maahan pureutuminen ja sen tiivistävä ja muokkaaava vaikutus ovat hankalia mitata niihin kuluvan tehon osalta.
Luisto hukkaa helposti ison osan tehosta, jos rengas pyörii 50% tyhjää niin myös tehosta menee vähintään sama määrä muuhun kuin siihen työkoneen vetoon.