Miten minulla on trunne, että mikään ei ole muuttunut sadassa vuodessa. Takapajuiset ihmiset edelleen pelkäävät kaikkea uutta.
https://historianet.fi/tekniikka/koneet/auton-historia
"
Tekniikka
Koneet
Auton historia
”Automobiili”, itsestään kulkeva laite, oli aluksi pelottava ilmestys. Reilut sata vuotta sitten laki vaati, että jokaisen auton edellä piti kulkea auton tulosta lipulla ja merkinantotorvella varoittava mies. "
Ei kukaan mitään uutta pelkää. Mutta sähköautokaan ei ole uusi keksintö. Sen markkinointi voimallisilla tuilla ja polttomoottoriauton rangasitusveroilla, perusteena ilmastonmuutoksen torjunta, ei kerta kaikkiaan mene suuruusluokkalaskennassa oikein. Sitä voisi kuvata sillä tavalla, että päästämme ilmakehään kaksi tonnia hiilidioksidia, estääksemme yhden hiilidioksiditonnin päästön !
Ihan järkevä vastustus johtuu siitä, että yli yhdeksän kymmenestä hiilidioksiditonnista tulee kaikenlaisen kuluttajajutskan valmistamisesta ja myös kaikesta kansantuotteen luomisesta, vain alle kymmenen prosenttia henkilöautoliikenteestä. Sähköautojen vihreä siirtymä on aloitettu omanvoitonpyyntöisesti lähinnä autoteollisuuden elonkappailuna, ja kolmenkymmenen vuoden ajaksi hiilidioksidipäästöt todellisuudessa kasvavat, verrattuna vanhan tekniikan jatkamiseen. Sähköautojen ja akkujen valmistuslogistiikka on voimakkaampi päästöjen tuottaja kuin vanha tekniikka.
Keski-euroopan hiilidioksidipäästöjen tosiasiassa voimakas nousu vihreän siirtymän takia paljastui selvemmin Ukrainan kriisin johdosta. Eli vihreä ydinvoimaton sähkö on vihreä satu, jonka yksi luku sähköautokin on.
-SS-