Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe lautasmuokkarit ..  (Luettu 9592 kertaa)

tilpo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: lautasmuokkarit ..
Tietenkin moni kyntää suuria aloja, muta sanoinkin että en minä enää, kun olen nimenomaan tottunut nykyisen homman nopeuteen. Tuntuu vaan niin loputtomalta urakalta lähteä kyntämään kaikkia peltoja, kun ei se kyntö niin järin nopeaa olis 6-siipiselläkään. Vasta 9-siipisellä alkais olla edes työleveys nykyisen koneen luokkaa, mutta aletaan kyllä sitten tarvitsemaan vähän naurettavan suuria vetokoneita näille mun tilkuille.  :) Kaiken lisäksi sitten tarvis varmaan alkaa taas vielä äestämäänkin, kun nyt tuohon syksyllä lautasmuokattuun voi kylvää Nova Combilla suoraan.
Todella toivon, että tästä nykyisestä systeemistä ei ongelmia ala tulemaankaan, koska olen kaikinpuolin tyytyväinen  tähän viljelymenetelmään.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: lautasmuokkarit ..
Lautasmuokkain soveltuu varmasti ns. näennäisviljelyyn kuin nenä päähän, mustaa tulee pienin kustannuksin. Kuitenkin jos viljelystä haluaa oikeasti kannattavaa, mikä ei onnistu muuten kuin hyvien satojen kautta, tulisi ymmärtää myös maan muokkaamisen tarkoitus.  Itse havaitsin maan vesitilavuuden kutistuvan aivan olemattomaksi matalamuokkausmenetelmiä käytettäessä. Ainakin omassa viljelyssäni vesi on rajoittava tekijä ja kun sitä ei maassa ole, on myös sadonmuodostus rajallista. Jos tämä lautasmuokkain niin erinomainen vehje olisi, niin kai sellaisella juurikasmiehetkin ajaisi ;D

roadman

  • Vieras
Vs: lautasmuokkarit ..
Johan on turinaa pitsa leikkurista  ;D ;D ;D ;D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: lautasmuokkarit ..
Lautasmuokkain soveltuu varmasti ns. näennäisviljelyyn kuin nenä päähän, mustaa tulee pienin kustannuksin. Kuitenkin jos viljelystä haluaa oikeasti kannattavaa, mikä ei onnistu muuten kuin hyvien satojen kautta, tulisi ymmärtää myös maan muokkaamisen tarkoitus.  Itse havaitsin maan vesitilavuuden kutistuvan aivan olemattomaksi matalamuokkausmenetelmiä käytettäessä. Ainakin omassa viljelyssäni vesi on rajoittava tekijä ja kun sitä ei maassa ole, on myös sadonmuodostus rajallista. Jos tämä lautasmuokkain niin erinomainen vehje olisi, niin kai sellaisella juurikasmiehetkin ajaisi ;D

ASIAA!!!
Kultivaattorilla meni nätisti kyntösyvyyteen, ja valmista tuli nopsaan......mutta sitten satoi, ja nyt jatkuu kynsiminen, kun siipikin on taas hitsattu....! :)

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: lautasmuokkarit ..
joopa joo mihin sitä on niin kiire että ei kerkiä kyntään????? omat tulee huomenna valmiiksi 85-90ha neljällä siivellä ja 14 tuumalla voisin viä rukästä ajankuluksi puolet lisää mutta on toi 30% velvote juttu

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19997
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: lautasmuokkarit ..
Kyntö on melko helppoa työtä jakaa semmoisille toisaikaisille eläkeläisille ja keskenkasvuisille.

Mut lautasmuokkari tekee siistin jäljen, josta taudit ja vahingolliset ravinteet pääsevät mukavasti olkisilpun mukana ruskeavellisiin ojiin eivät ole sitten haittoina keväällä, liiat vosvorit.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: lautasmuokkarit ..
Kyntö on melko helppoa työtä jakaa semmoisille toisaikaisille eläkeläisille
-SS-

Jep :) Tuolla eläkeläinen just lopettelee kyntämistä tältä päivältä, piilottaa pskaa peltoon. Ehti päivällä vaihtamaan renkaita autoihin, ja vain neliteräisillä paluuauroilla kyntää. Totta mielellään ajaa, kun huomenna lähtee mun kustantamana etelän lämpöön :)

Hehtaari ja tunti neliteräisilläkin, riittää useimmille. Ellei tartte olla isommat aurat kuin naapurilla... Kevääksi jää kynnettävää noin 45ha, en pidä pahana rastina kevään valoisina päivinä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)