Mistä tuon paineen pääsee mittaamaan ja mistä sitä pystyy säätämään?
Riippuu siitä, mistä tulee se paine siihen voimanottoakselin venttiilille. Vanhoissa Fordeissa se mitattiin siitä peräkotelon hydrauliikkapumpun kyljestä, aivan keskellä on tulppa. Ihan 65 mallisessa Fordisa on jo siis kaksoispumppu, matalapainepiirille ( 9,5 - 11 bar) on omat pumppurattaansa siinä paketissa.
En tiedä, miten TS-sarjassa noin matalapainepiirit syötetään, että onko siellä se peräkotelon pumppu myös. Venttiili on pakan vieressä kiinni. Siihen mihin letku tulee, siinä on toisella puolella tulppa jossa on jousi, saattaa olla yksinkertainen jousen avulla toimiva paineensäätö siinä. Ja niitä on kaksi, toinen varmaan säätää jarrupannan paineen, toinen kytkimen paineen. Ei se ihan samannäköinen ole kuin vanhoissa Fordeissa, mutta sieltä varmaan pitää alkaa hakemaan.
Matalan kytkentäpaineen syynä voi olla viallinen paineensäätöventtiili kytkimellä, kuluneet männän renkaat, runsas vuoto siinä "kourassa" , josta paine menee kytkimelle, tukossa oleva hydrauliikan imusihti/suodatin, voimanottokytkimen letkun/putken/liittimen vuoto tai haljenut letku pumpulta voimanottoakselin kytkimelle. Olen nähnyt kun se nailonletku on vedetty jotenkin kummasti ja on kiinni siellä akseleissa ja kuluupi myös. En tiedä, onko TS sarjassa samalla tavalla, joitakin pumppumalleja siihenkin myydään, samaan reikään mitä vanhemmissa Fordeissa.
-SS-