Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pööpöö - 11.10.22 - klo:18:21
-
Onko sellasia paskakärryjä josta voi ottaa levittimen pois ja ajaa esim viljaa samalla kärryllä?
-
Onko sellasia paskakärryjä josta voi ottaa levittimen pois ja ajaa esim viljaa samalla kärryllä?
Fliegl, vai kui se nyt kirjoitetaan, niin niillä on käsittääkseni puskuvaunu josta levittimen saa irti. Hinta todennäköisesti sellainen et samalla rahalla saa sekä paskakärrin et tavan kippikärryn ja jää viel rahaa muuhunkin..
-
Naapurissa vissiin juuri tuo puskukärry. Näytti olevan viikonloppuna maissisäilörehun ajossa muiden kärryjen kaverina. Levitin tiputetaan pois ja perälauta tilalle.
-
Jf oli semmonen varuste pohja koliin kiinitettävä pressu kangasta joka ylsi seuraavan kolan yli ja umpi takalaita.
-
juuu, OLI ! mutta mistä enää löytät moisia kunnossa olevia? ite ettinä uutenpaa kuin oma risa mutta onpi katonneet planeetalta.
-
Wärtsilän Esallakin olen nähnyt viljaa ajettavan, yksiyiskohdista en tiedä ;D
-
juuu, OLI ! mutta mistä enää löytät moisia kunnossa olevia? ite ettinä uutenpaa kuin oma risa mutta onpi katonneet planeetalta.
Niin kai, mutta moderni pystykelallinen, semmonen missä pyörät alla, eikös niisä suht vakiona ole hyd perälauta et ei valuva valuu ulos? Kuinka iso työ semmosessa irroittaa se levitin ja nyplätä pressuja poikkikeloihin? Silloinhan vois ajaa viljaa semmosella?
Vai onko kaikilla nykyään semosia jossa pyörät, yksi akseli on lavan kyljessä ikään? Niin, miksi ej semmosellakin vois ajaa viljaa?
-
Hyvinkin helposti onnistuisi ajaa viljaa tuolla Jeantililla. Joku pressun riekale taikka paperisäkit etureunaan. Takaa on melko tiivis, alas säkkejä tms tilkkeeksi ja ajoon. Tyhjennys sitten pohjakuljettinella niin jyvät on kasassa ja jos laittaa kelat pyöriin niin tulee vähän laakeampi kasa.
-
Wärtsilän Esallakin olen nähnyt viljaa ajettavan, yksiyiskohdista en tiedä ;D
Niihin sai ihan lisävarusteena viljavarustuksen, en tiedä kyllä yhtään mitä piti sisällään, laidat nyt toki ainakin.
-
Onko sellasia paskakärryjä josta voi ottaa levittimen pois ja ajaa esim viljaa samalla kärryllä?
****
Ei ehkä ihan hygieniasyistä kannattais, salmonella, ym pian riesana
Aika peseminen ja desinfiointi siinä kyllä siinä kyllä on.
Eli paskakärry paskakärrynä, ja viljakärry erikseen.
-
Eihän ne viljakärryt nyt ihan mahdottomia maksa, varsinkaan käytettynä🤔
Vai oliko tässä nyt joku muu ongelma miksi pitää samalla kärryllä hoitua.
-
Eikö nää Esa, jf belarus jne ollut oikeita yleis kärryjä aikoinaan, Ketju purku, rehu laidat ja purku perä, lannan leviti, viljan ajo, juurikas vaunu jne, siis oikea ylies perävaunu joka nyt ei enää ole olemassa/saatavana.
Semmonenko alojitalla milessäkö?
-
on muuten hupsua että nykyään ei kukaan tee nuita moisia vaan joka hommaan pitää olla oma värkki joka sit seisoo 51 viikkoa käyttämättä. ainakii ite ostaisin kunnon yleiskärrin jopa uutena jos vaan jostain sais .... -halavalla. ei nykykoneilla tuo varusteitten siirto niiiin iso asia olis. oha nuita maansiirtokärrienki viljajuttuja.
-
Osittain voi johtua siitäkin että koneet alkavat olla pitkälti raskasta urakointikaliiperia ja tehty parhaaksi juuri siihen yhteen hommaan. Ja niin ollen sopivat vähän heikosti muuhun tarkoitukseen. Hyvä kun kestävät ne määrät mitä niillä ajetaan.
Esa-jaskanlevitimestä on aika pitkä matka uuteen Bergmanniin tai Tebbeen...
-
Eikös nämä Fliegelin puskukärryt ole tämän päivän yleisperäkärryjä. Ainakin Sahalahden parooni keväällä levitti broilerinlannat noilla, kesän urakoi säilörehun siirtoajoa ja syksyllä ajoi jyviä.
-
Eikös nämä Fliegelin puskukärryt ole tämän päivän yleisperäkärryjä. Ainakin Sahalahden parooni keväällä levitti broilerinlannat noilla, kesän urakoi säilörehun siirtoajoa ja syksyllä ajoi jyviä.
Tuommoiseen on siis saatavana asiallinen levitinperä? Ei ole vaan tullut koskaan vastaan. Googletusta...
Näköjään löytyy.
https://fliegl-agrartechnik.de/en/products/push-off-trailer/asw-attachments/spreader-mechanisms/
-
Jos levitysvaunun meinaa pestä viljan ajoon, on juurikin tuo flieglin puskuvaunu ainoa vähänkään järkevä mahdollisuus.
Toki jos kelpaa että sama alusta on ajossa ja päälle vaihdetaan vaan kontti, on vaihtoehtoja jo enemmän.
-
Näkyi olevan kronellakin xl kokoinen "yleis" ketjupurku vaunu jolla voi ajaa mitä vaan, mutta levitin tai muu purkuperää ei visiin saa?
Alppimaissahan kokoluokaa joka meillä kahdeksankymenluvulla on vielä voimisaan ja uusia saa.
https://www.farmtech.eu/en/products/fortis-2200/#/
Tossa puskuvaunu missä tekstissä mainittu levittimestä, mutta kuvaa levittimesta ei ole. Ja jo mainittu vaihtolava/jalkalava, järee yksiakselinen vedolla ja ohjaava johon saa noukinvaunu, paskalevitin, lietepytty, kippivaunuksi, siihen samaan alustaan
https://www.youtube.com/watch?v=aDKRQaZcirE
-
hitto. niinpä tosiaan. siis alettava kattelemaan tuolta oikeista alppimaista värkkejä tänne kumpumaisemiin.. kuikaha nuo rahtit mahtaa kulkia tuolta? tuttu kuski ei sanonu lähtevän nuin pitkäle matkale...
-
Nyt messuilla, kärryjä ja levittimiä on, mutta levitin on levitin ja kärry on kärry, karko vissiin lähin yleis vaunu, vaihtamalla lavaa?
-
karko vaan niiiin hiton tyyris ja iso pienehköille tiloille..
-
karko vaan niiiin hiton tyyris ja iso pienehköille tiloille..
Niiku fliegl ja kaikki muutkin. Ei noita "perustilat" voi ostaa. Sen takia tuonne aiemmin kirjoitinkin et ehkä ennemmin kuitenkin molemmat omanansa.. ::)
-
vanhoina käytettyinä... ja homma hissuksiin..
-
vanhoina käytettyinä... ja homma hissuksiin..
Kärryjen hinnat on kait nousseet ihan käyttötarkoituksesta riippumatta. Reilu 10v sitten muistan jutelleeni maatalousnäyttelyissä Lamen imupainevaunusta. Uusi olikohan 5,7m3 olis silloin irronnut alle 10k muistaakseni verolla. Nyt nettikonees on pari käytettyä tosin suurempaa n. 25k hinnalla. Viikolla katsoin käytettyä tuhdin M90 kärryä jonka pyynti oli enemmän kuin mä maksoin aikanaan uudesta WS 120 stä. Vuosi sitten ostin käytetyt suht siistit Junkkarin j 90 kärryt ihan varmasti niistäkin inflaation tuplaten saisi nyt pois.
-
vanhoina käytettyinä... ja homma hissuksiin..
Kärryjen hinnat on kait nousseet ihan käyttötarkoituksesta riippumatta. Reilu 10v sitten muistan jutelleeni maatalousnäyttelyissä Lamen imupainevaunusta. Uusi olikohan 5,7m3 olis silloin irronnut alle 10k muistaakseni verolla. Nyt nettikonees on pari käytettyä tosin suurempaa n. 25k hinnalla. Viikolla katsoin käytettyä tuhdin M90 kärryä jonka pyynti oli enemmän kuin mä maksoin aikanaan uudesta WS 120 stä. Vuosi sitten ostin käytetyt suht siistit Junkkarin j 90 kärryt ihan varmasti niistäkin inflaation tuplaten saisi nyt pois.
Nettikoneessa on J-90 (vm98), josta pyynti 7000e, eikä sis. väh.alv. :o
Hankkijalta ostettiin viime vuonna tosi hyvässä kunnossa oleva j-90 alle 6000 alvineen.. Tuokin oli liikaa vanhoista kärryistä, mut kun oli lähellä ja tarve lisäkärrylle..
Pitäs ihan kysästä paljon nyt on Hja:lla Wecmannin vastaavan kokoinen...
-
^
4300 sis alavi 500 pyörillä. Siis mun J90. Mutta sen oon huomannut että kipattaessa lava menee vähän karsaaksi. Eli alas laskiessa toinen reuna tuloo vähän edellä. Oikenee sitten kyllä kun on alhaalla, joten eihän tuo mikään uuden veroinen ole. Aika rimpulahan tuollainen Velsa / Junkkari on ja kapea lava.
-
hitto. niinpä tosiaan. siis alettava kattelemaan tuolta oikeista alppimaista värkkejä tänne kumpumaisemiin.. kuikaha nuo rahtit mahtaa kulkia tuolta? tuttu kuski ei sanonu lähtevän nuin pitkäle matkale...
joudut ostaa vielä sinapin värisenki valmetin jotta saat kaks nivelaksilaa perään kiinni vai meinaakko ilman vetoa pärjätä....
-
Niin minkälaine/kokoinen oksan kärry pitää olla ja mitä aijot kuljettaa/levittää sillä? Onko ihan 8tonninen teli 14-16 renkailla, ketjupurku, paskaleviti, rehulaidat ja purkuperä, viljalaidat? Sileen kohtuulisen helppo vaihtaa?
-
Alppimaiden yleiskärryjen hinnalla saa täällä erillisvehkeet kaikkeen. Sveitsin kustannustaso on jotain muuta kun eu:n...
-
hitto. miun 605 on kahella akselipäällä... onko tuo pikkasen etistyny ku nuin? ja kyl miulle riittää semmonen vajaa 8 tonnine kärri ja ku tuota mäjenkulmaa meinaan vetää ni jo vain joku jf 9000 riittää... mut eipä myy kukaan. juuuu, ja nuo alppimaat osaa pitää hintasa, jop traktoreissaan.
-
Ajettiin noilla yleisperävaunuilla viljaa 1970-luvulla. Etupäähän tartti tehdä kumista tiivistys. Lopputyhjenys on melko hidas. Se JF kangasvirityksen tarkoitus oli nopeuttaa tyhjennystä.
-
hitto. miun 605 on kahella akselipäällä... onko tuo pikkasen etistyny ku nuin? ja kyl miulle riittää semmonen vajaa 8 tonnine kärri ja ku tuota mäjenkulmaa meinaan vetää ni jo vain joku jf 9000 riittää... mut eipä myy kukaan. juuuu, ja nuo alppimaat osaa pitää hintasa, jop traktoreissaan.
Taitaa olla Ruotsalaisten tahto kaksi tappia, ajo voa siinä tarvittaisiin. Nyykkäreillä ainakin näkyivät vetävän, miten lienee voimansiirto toteutettu, olisko ryöstetty etuvedolta?
-
Täytyy laittaa Porsche eteen. On ajo voa ja moottori voa eri tapeilla
-
hitto. miun 605 on kahella akselipäällä... onko tuo pikkasen etistyny ku nuin? ja kyl miulle riittää semmonen vajaa 8 tonnine kärri ja ku tuota mäjenkulmaa meinaan vetää ni jo vain joku jf 9000 riittää... mut eipä myy kukaan. juuuu, ja nuo alppimaat osaa pitää hintasa, jop traktoreissaan.
Taitaa olla Ruotsalaisten tahto kaksi tappia, ajo voa siinä tarvittaisiin. Nyykkäreillä ainakin näkyivät vetävän, miten lienee voimansiirto toteutettu, olisko ryöstetty etuvedolta?
Noi alppi vetävä ja ohjaava yleis alusta, traktori on just se nelivedon lähtö muokattu sileen että myös ajo voa taakse sinne alle, kun nillä vetokoukku tai kita vetovarren korkeudella. Törmäsin myös hydro vedolla varustettu paalaajaan,
-
on se vaan hpsua kuin nuo pärjää tuollasilla. ei niillä kait parempaa tekemistä.
-
nih, lumen aurausta ym. mettänhoitoa ja ruohonniittoa poluilta. Ehtiivät sitten harrasteleen.
-
toista se on pentuin kanssa pajupillejä ja pillimehuja ... mut oha se surkaiaa ku joutaa mooonia hommia päivän aikana turaamaan ja nuista monista maksavat messevästi... noooo, mitä se haittaa.
-
vanhoina käytettyinä... ja homma hissuksiin..
Kärryjen hinnat on kait nousseet ihan käyttötarkoituksesta riippumatta. Reilu 10v sitten muistan jutelleeni maatalousnäyttelyissä Lamen imupainevaunusta. Uusi olikohan 5,7m3 olis silloin irronnut alle 10k muistaakseni verolla. Nyt nettikonees on pari käytettyä tosin suurempaa n. 25k hinnalla. Viikolla katsoin käytettyä tuhdin M90 kärryä jonka pyynti oli enemmän kuin mä maksoin aikanaan uudesta WS 120 stä. Vuosi sitten ostin käytetyt suht siistit Junkkarin j 90 kärryt ihan varmasti niistäkin inflaation tuplaten saisi nyt pois.
Nettikoneessa on J-90 (vm98), josta pyynti 7000e, eikä sis. väh.alv. :o
Hankkijalta ostettiin viime vuonna tosi hyvässä kunnossa oleva j-90 alle 6000 alvineen.. Tuokin oli liikaa vanhoista kärryistä, mut kun oli lähellä ja tarve lisäkärrylle..
Pitäs ihan kysästä paljon nyt on Hja:lla Wecmannin vastaavan kokoinen...
https://www.nettikone.com/muu-merkki/weckman-ws-90g/2209366
lavan koko sama kuin WS80... Jarrut vakiona...
-
^
Mutta ei tuo ole saman kokoinen kuin J90. Aika olemattoman oloinen kärry tuo WS80. Tai siis ihan tietysti ok, mutta auttamattomasti pieni ja peränylitys olematon.
-
miks pitää olla piitkä peräylitys? ite tykkään ku saabi kasan heti kärrin jälkeen. ja tosiaan, oha nuita suurenpiaki kärrejä.
-
miks pitää olla piitkä peräylitys? ite tykkään ku saabi kasan heti kärrin jälkeen. ja tosiaan, oha nuita suurenpiaki kärrejä.
Aika tarkka kipattavaksi kuivaajan monttuun. Tosin en nähnyt kippaustapahtumaa mutta lapioimisen näin. Voihan olla että kärry oli ollut vinossa montun reunaan nähden ja se reunakin taisi olla 5" parru. Mutta kuorman tuonut isäntä syytti yksinomaan kärryä ja ymmärsi kuulemma hyvin miten edellinen omistaja pisti kärryn kiertoon lähes käyttämättömänä.
-
Kyllähän minun mielestä kanssa jyväkärryssä saisi olla sitä ylitystä. Meillä kanssa oli vanha kylmäilma kuivuri ja se tartti sitä ylitystä, ettei tarvinnut lapioida. Lannan ja maan ajossa sitä ei sitten tartte, mutta siihen olikin sitten eri kärryt.
-
yleiskärryllä varmaan kyllä saa viljaakin ajettua, mutta hirvee pesuhomma siinä on. Koko päivä menee ennenkuin kolakuljetin kokonaan puhdas ym. tulee muuten kökkösiä viljan sekaan