Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liukuovipyörästö  (Luettu 8558 kertaa)

turbox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Liukuovipyörästö
Mistä mahtaisi löytyä sellainen liukuovipyörästö joka oviaukon päälle tullessaan ikäänkuin lumpsauttaisi oven vasten karmia? Tarkoitus olis että kun oven avaa niin se sieltä tulisi karvan ulospäin ja olisi helppo työntää sivuun. Tiiviys on kaiken a ja o. Ovimateriaalina tulisi olemaan rst-styroks-pelti. Paino noin 9kg neliö ja mitat 6500x4500. Tiedän että jossain sellaisia on mutta kun ei meinaa löytyä. Pyörästö on kolmion muotoisessa raudassa kiinni ja jokin jousikin siinä on.

mah

  • Vieras
Vs: Liukuovipyörästö
Jostain vanhasta hiacesta tai transitista? ???

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liukuovipyörästö
Teollisesti olisi helppo tehdä sellaiset trissat että voisi ovessa olevasta kahvasta kääntää ovea kauemmas seinästä ???  Ei kai ole kysyntää kun sellaisia ei ole, olisi sillä varmaan joku satanen hintaakin.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Liukuovipyörästö
Asenna ennemmin nosto-ovi tai saranaovet. Saat varmasti tiiviiksi.
Käteinen ratkasee

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Liukuovipyörästö
Mä suunnttelin tuollaista itselle. Päädyin tulokseen että helpoimmin (halvimmalla) tuon saisi tehtyä jos koko liukukiskoa siirtäisi päin päin seinää sitten kun ovi on paikallaan. Eli liukukisko siiryisi ja ovi siinä mukana.

Mutta. Miksi ajatella vaikeasti? Oven toisen reunan saa työnnettyä "koloon" ja toisen pään pystyy tiivistämään erilaisilla harjoilla tai kumilevyillä. Tai omalla "luukulla" joka on ovessa kiinni ja kääntyy siitä vasten seinää. Yläreuna on helppo.

Eikö ollutkin hyvin selitetty  ;D

ojaniitty

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Liukuovipyörästö
eikö kiskoja voi asentaa ulospäin tulevaksi,ovi auki ovat irti seinästä ja suljettaessa tulevat lähelle,eli toimii kun nosto-ovi mutta eri asennossa,

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Liukuovipyörästö
eikö kiskoja voi asentaa ulospäin tulevaksi,ovi auki ovat irti seinästä ja suljettaessa tulevat lähelle,eli toimii kun nosto-ovi mutta eri asennossa,

Oven takapään saa tehtyä noin mutta miten sen etupään  :D Joutuu tekemään kiskoon haaran... Onnistuu jos takimmainen pyörästö ei liu tuohon haaroitukseen asti. Mä luulen, että jos oven tekee mertin leveämmäksi kuin aukon, niin tuollainen kiristys mahtuu olemaan.

turbox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Liukuovipyörästö
Niin kyllä sellaset pyörästöt on olemassa mutta kuka valmistaa? Täytyy kai tehdä itte. Nosto-ovi ei käy, jos ei sitten sais kaikkia sen sarana ja pyörä osia rosterina. Saranaovena liian raskas ja aina tiellä.

kujala

  • Vieras
Vs: Liukuovipyörästö
Sellaisen yksinkertaisen version olen nähnyt, että jos kiskon yläpuolella on vapaata seinää (tilaa räystään alla), viedään kisko ylemmäs ja ovirissoihin pitemmät varret. Ovi lepää seinää vasten ja avatessa vedetään se hiukan ulospäin seinästä samalla kun lykätään.
Ei niitä kauniimpia ratkaisuja mutta toimi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liukuovipyörästö
Sellaisen yksinkertaisen version olen nähnyt, että jos kiskon yläpuolella on vapaata seinää (tilaa räystään alla), viedään kisko ylemmäs ja ovirissoihin pitemmät varret. Ovi lepää seinää vasten ja avatessa vedetään se hiukan ulospäin seinästä samalla kun lykätään.
Ei niitä kauniimpia ratkaisuja mutta toimi.
Ei tarvitse paljonkaan ylempänä olla kiskon kun toimii noin. Minulla on ovi juuri tuolla tavalla, alunperin oli vaan kylmä peltiovi joka meni juuri irti seinästä. Tuohon olen laittanut finfoamit ja sisäpintaan 9mm filmivaneri. Ovi liikkuu hyvin kun vetää samalla hieman irti seinästä.

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Liukuovipyörästö
Niin kyllä sellaset pyörästöt on olemassa mutta kuka valmistaa? Täytyy kai tehdä itte. Nosto-ovi ei käy, jos ei sitten sais kaikkia sen sarana ja pyörä osia rosterina. Saranaovena liian raskas ja aina tiellä.

Nassaun oven saa erillistilauksena hilppeineen rosterisena toki voi vähän olla kallis.

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Liukuovipyörästö
Setämiehellä on semmoiset ovipyörästöt,joita Turbox kaipailee.Valitettavasti on ollut jo noin 25-30 vuotta,joten taitaa olla turhaa mennä kyselemään valmistajaa...

agronaatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Liukuovipyörästö
Kannattaa kysyä nosto-oven hintaa. Hinnat on kyllä laskeneet rajusti muutamaan vuoteen.
Muutamiin navetoihin kun olen pyytänyt tarjouksia ovivalmistajilta, niin ei minkäänlaisella metallirunkopariovella ole hintakilpailukykyä nosto-ovia vastaan, vaikka nosto-ovessa on rosterihelat.
Esim. 24x24 suoranosto-ovi toimitettuna ja asennettuna hinnaltaan 1500-2000 eur verollisena, riippuen määristä. Ja siis rosteriheloin.

sorkkis

  • Vieras
Vs: Liukuovipyörästö
Ittelle tulossa samanlainen bropleema enskesänä . Ajattelin vanhaanverstaaseen laittaa liukuovet sisäpuolelle tuplaoviksi .

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Liukuovipyörästö
Mistä mahtaisi löytyä sellainen liukuovipyörästö joka oviaukon päälle tullessaan ikäänkuin lumpsauttaisi oven vasten karmia? Tarkoitus olis että kun oven avaa niin se sieltä tulisi karvan ulospäin ja olisi helppo työntää sivuun. Tiiviys on kaiken a ja o. Ovimateriaalina tulisi olemaan rst-styroks-pelti. Paino noin 9kg neliö ja mitat 6500x4500. Tiedän että jossain sellaisia on mutta kun ei meinaa löytyä. Pyörästö on kolmion muotoisessa raudassa kiinni ja jokin jousikin siinä on.

Aikanaan kun mietin korjaamon rakentamista, mietin samanmoista ratkaisua. Kehitin jo systeemin aika valmiiksi. Päädyin kuitenkin sisäänpäin aukenevaan saranoituun taiteoveen. Enkä ole katunut. Talvella ei tupruavat lumet haittaa aukeamista, tilantarve on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni ja hintakaan ei ole paha kun kysyy oikeasta paikasta Iistä. Ei olisi itse tekemällä päässyt palkoille.