Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2012  (Luettu 214091 kertaa)

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2012
Jos keväällä on muokatessa märkää, niin sitten pitää ajaa vehkeet takaisin suuliin. Hosumalla ei tule kuin niitä ku*ipäisiä kakaroita. Mutta jos kylvöt viivästyvät kuten monin paikoin etelässäkin tänä vuonna kävi, tulee olla myös valmis päivittämään viljelysuunnitelmaansa. Mullakin jäi tänä syksynä yksi kauralohko liian myöhäiselle puinnille, kun jääräpäisesti piti kylvää sitä myöhäistä Ivoryä, jota kylvin muillekin lohkoille. Kaveri tarjos aikaista Peppi-kauran siementä, mutta kehuskelin hänelle, että kyllähän kesät ja syksyt on viime vuosina aina olleet helteisiä ja sateettomia...  Kyllä ne myöhäänkin kylvetyt joutuu. :o

Tuo Maraanin mainitsema päivätöissä käyminen on kyllä varmasti ongelma monelle osa-aikaiselle. Mä olen ihan pikkutekijä (ensi vuonna 40 ha omaa ja 60 ha vuokrattua) näissä isojen poikien viljelyhommissa, isot isännät nauravat paskaisesti Agrimarketissa ja heittävät omamyyjän kopista ulos tyyliin: "Tules torppari vi**uun sieltä, nyt alkaa raha puhumaan."  ;D Nykyään viljelen tosiaan päätoimisesti viljaa ja jurttia + kaikenmoista sekalaista bisnestä siihen päälle.

Osa-aikaisuutta tuli harrastettua kymmenisen vuotta 8-16 päivätyön ohessa. Silloin mulla oli alaa jotain 40 + 40. Täytyy kyllä sanoa, että pieleen meni järjestään ne viljelyt. Tuli aina hosuttua väärään aikaan pellolla. Emäntä oli keväästä syksyyn vielä enemmän naama sitruunalla kuin nykyään ja muksuja ei ehtinyt näkemään kuin aamupalapöydässä. Kyllä sitä itsekin oli syksyisin aika zombie. Kerran nostelin viimeiset juurikkaat marraskuun alussa helvetillisellä kiireellä, kun oli kunnon lumimyrsky luvassa. Aloitin nostosession töiden jälkeen neljältä ja lopettelin aamulla seitsemältä. Sitten vaan Juko talliin, puurot naamaan ja ukko helvetin pirteänä päivätöihin. Ei pienintäkään järkeä ollut moisessa!

Mietin sitten, että mulla on kuitenkin kymmenien tuhansien tuotantopanokset kiinni tässä harrastuksessa ja todettiin, että muksut päivähoitoon, emäntä töihin ja minä jäin päätoimiseksi viljelijäksi. Päivääkään en ole katunut ja tämä päätös tehtiin siis silloin, kun viljasta maksettiin puolet siitä mitä tänä syksynä. Ymmärrän toki, ettei kaikille päätoimisuus ole mahdollista, mutta sitten kannattaa miettiä myös peltojen pois vuokraamista. Ehkä joku 20-30 ha viljalla menee vielä sivutoimisesti, mutta mitä järkeä on tehdä hullun lailla töitä verottajan iloksi, kun kaikki menee palkkatulon päälle.

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Puinnit 2012
Maajullilta lainattua...

"Ja pellollehan mennään vasta kun maa on kuivaa, eli märkään en äestä mene vetämään!"

"Jep...mulla on kaikki sängellä ja tarkoitus on keväällä lautasmuokata/kultivoida pellot eli lanalle ei oikeastaan ole tarvetta, koska en aio kyntää ollenkaan - itse asiassa en ole enää kyntänyt vuosiin viiluakaan."

"Itse kylvin ohrani ja kaurani toukokuun lopulla ja tuntuu että vielä kannattaa odottaa ruiskutukselle lähtöä."

"Ei ole kylvöt kesken, kun en ole vielä aloittanutkaan.

 Näin täällä Varsinais-Suomessa."


Tossa noita varmoja syksyn pommiin menon teesejä.............. ;D

 Peppi-kauroissa mm. keskisato 4850 kiloa, hlp. 60,8

 ja mulla on aika paljon vielä metsänreunuspeltoa.

 Eli pommiin meni.

  :D

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Puinnit 2012
[q

Eli olet MTK:n kermaa??????
[/quote]

Mikä sua oikein särkee?

 Pienenä ollut vähän leluja, nekin puisia ja puolet niistä patterin välissä? ja ainut ikkunalastenhuoneessa osoitti metsään päin?

 vai mistä moinen vidttuilu oikein kumpuaa?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2012
Tämä teidän ponnekas vuodatus siis on vastaus kysymykseeni ja tulkitsen sen että KYLLÄ kuuluutte MeTunaroidaanKokoajan- järjestöön.  ;D

Mitä
Taas
Koplattas
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Puinnit 2012
Siinä SKN on väärässä, että manaa tai ilkkuu näiden satovahinkotilojen taloudellisia tappioita. Onhan ihmisillä viherlannoituspeltoja ja luonnonhoitopeltoja, ja sekalaista nurmea, joista paalit joskus sitten kärrätään metsään pinoiksi edellisten viereen.

Noissakin on välitön sato hiukan niinkö arveluttava, mutta kannattaa kuitenkin maata kerätä lisää.

Kuvastaisiko puimattomuus silti enemmänkin talon yleistä vaurautta; ei ole joka vuosi niin tarkkaa saada kaikkea pois pellolta ?

-SS-

En ole ilkkunut kenenkään tappioita. Bisneksessä tulee alalla kun alalla takkiin, ennemmin tai myöhemmin. Kaikessa on riskit ja riskejä voi minimoida. Taloudellisesti nämä laihoon jääneet viljat on ainakin näillä seuduilla varmaan tappavia monille. Johtuu pelkästään siitä että suurin osa pellolla makaavista viljoista on vuokramailla.................
Niin no, mitä mä tuossa olen noitten isäntien kanssa jutellut keillä ihan kohtuullisen isojakin aloja puimatta niin aika lailla kaikilla sama tilanne että viljaa siiloissa korjuussa siitä huolimatta enemmän kuin esim. viime vuonna.
Eli onko sillä sitten jotain merkitystä jos koko alalle laskettuna korjattu keskisato on kuitenkin ihan keskimääräinen..  ???

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2012
[q

Eli olet MTK:n kermaa??????

Mikä sua oikein särkee?

 Pienenä ollut vähän leluja, nekin puisia ja puolet niistä patterin välissä? ja ainut ikkunalastenhuoneessa osoitti metsään päin?

 vai mistä moinen vidttuilu oikein kumpuaa?
Mä epäilen että skn on ollut aivan ilman leluja,pippelillään joutunut leikkimään ja sekin on mennyt rikki.
[/quote]

Tapanila on ainakin poliittisesti hyvinkin aktiivinen mikä näkyy viestihistoriaa selatessa. Ilmeisesti sulla on ollut leluja ja olet leikkinyt niillä kun muut pojat on leikkiny kylällä pippelin kanssa siinä määrin et se on jopa hajonnut. No, kintaaseen hitsaus ja lelurattorilla päristely antaa aikaa tutustua itseensä. Ei se ole lainkaan noloa jos 16-vuotias pitää olohuoneen mattoa isoimpana peltolohkonaan, kyllähän tytötkin vielä teininä ja vähän aikuisempanakin ryhtyy kotia leikkimään.

Mutta nyt ymmärrän sua paljon paremmin ja sun poliittisia ajatuksias joita viesteistäs on puolet.... ;D





Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19972
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 2012
Salossa puitin vehnää vielä tänään. Kuura ja lumi kuivui päivän auringonpaisteessa, illansuussa tuli jo hiukan tomuakin silppurista.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2012
Jos et ole poliittisesti suuntautunut ni mites toi sun seksuaalinen suuntaus?????

Ja suora vastaus MTK:hon kuulumisesta puuttuu vieläkin? Hävettääkö sua niin paljon ku kuulut mättikseen ettet kehta sitä sanoa. Mää en kuulu enkä tule kuulumaan. Sisäpiirikähmintää..... Pestään selkää hirsisaunassa äijäporukalla ja tiputellaan saippuoita kilpaa lattialle suihkuhuoneessa.... ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12225
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2012
Jos keväällä on muokatessa märkää, niin sitten pitää ajaa vehkeet takaisin suuliin. Hosumalla ei tule kuin niitä ku*ipäisiä kakaroita. Mutta jos kylvöt viivästyvät kuten monin paikoin etelässäkin tänä vuonna kävi, tulee olla myös valmis päivittämään viljelysuunnitelmaansa. Mullakin jäi tänä syksynä yksi kauralohko liian myöhäiselle puinnille, kun jääräpäisesti piti kylvää sitä myöhäistä Ivoryä, jota kylvin muillekin lohkoille. Kaveri tarjos aikaista Peppi-kauran siementä, mutta kehuskelin hänelle, että kyllähän kesät ja syksyt on viime vuosina aina olleet helteisiä ja sateettomia...  Kyllä ne myöhäänkin kylvetyt joutuu. :o

Tuo Maraanin mainitsema päivätöissä käyminen on kyllä varmasti ongelma monelle osa-aikaiselle. Mä olen ihan pikkutekijä (ensi vuonna 40 ha omaa ja 60 ha vuokrattua) näissä isojen poikien viljelyhommissa, isot isännät nauravat paskaisesti Agrimarketissa ja heittävät omamyyjän kopista ulos tyyliin: "Tules torppari vi**uun sieltä, nyt alkaa raha puhumaan."  ;D Nykyään viljelen tosiaan päätoimisesti viljaa ja jurttia + kaikenmoista sekalaista bisnestä siihen päälle.

Osa-aikaisuutta tuli harrastettua kymmenisen vuotta 8-16 päivätyön ohessa. Silloin mulla oli alaa jotain 40 + 40. Täytyy kyllä sanoa, että pieleen meni järjestään ne viljelyt. Tuli aina hosuttua väärään aikaan pellolla. Emäntä oli keväästä syksyyn vielä enemmän naama sitruunalla kuin nykyään ja muksuja ei ehtinyt näkemään kuin aamupalapöydässä. Kyllä sitä itsekin oli syksyisin aika zombie. Kerran nostelin viimeiset juurikkaat marraskuun alussa helvetillisellä kiireellä, kun oli kunnon lumimyrsky luvassa. Aloitin nostosession töiden jälkeen neljältä ja lopettelin aamulla seitsemältä. Sitten vaan Juko talliin, puurot naamaan ja ukko helvetin pirteänä päivätöihin. Ei pienintäkään järkeä ollut moisessa!

Mietin sitten, että mulla on kuitenkin kymmenien tuhansien tuotantopanokset kiinni tässä harrastuksessa ja todettiin, että muksut päivähoitoon, emäntä töihin ja minä jäin päätoimiseksi viljelijäksi. Päivääkään en ole katunut ja tämä päätös tehtiin siis silloin, kun viljasta maksettiin puolet siitä mitä tänä syksynä. Ymmärrän toki, ettei kaikille päätoimisuus ole mahdollista, mutta sitten kannattaa miettiä myös peltojen pois vuokraamista. Ehkä joku 20-30 ha viljalla menee vielä sivutoimisesti, mutta mitä järkeä on tehdä hullun lailla töitä verottajan iloksi, kun kaikki menee palkkatulon päälle.
Kyllä palkkatöitä kannattaa tehdä aina viljanviljelyn sivussa, mutta täytyy sovittaa työmäärä sellaiseksi ettei tapa itseään. Osa-aikaisesti töissä jne. on ihan hyvä vaihtoehto.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19972
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 2012
Kyllä palkkatöitä kannattaa tehdä aina viljanviljelyn sivussa, mutta täytyy sovittaa työmäärä sellaiseksi ettei tapa itseään. Osa-aikaisesti töissä jne. on ihan hyvä vaihtoehto.

Olennainen asia on löytää työpaikka, jokin paikallinen pieni yritys, jossa ehkä vielä voi asetella lomiansa sopivasti. Kunnallinen työpaikka, tai virkamies, on tietenkin selväpiirteinen ja sopivin viljelyn kanssa yhteen: osa-aikainen/freelancer opettaja, esimerkiksi. 7-8 viikon kesälomat ja lyhyet työpäivät tuolla valtion liikelaitoksissa. Varmaankin hyvien joukossa paras ala työpaikan ja viljelyn yhdistämiseen on maataloushallinnon ja maatalousneuvonnan työpaikat. Monta maatalousmyyjää on myös viljelyhommissa samaan aikaan.

Yksityisellä teknologia-alalla, esimerkiksi, ei juuri voi himmailla: joko 100% tai ei ollenkaan. Pui siinä sitten kun pitäisi jonnekin Kiinaan lähteä. Tai on YT:t päällänsä, kehen se irtisanominen osuu, riippuu tietty siitä, kuka yleensäkään on paikalla, mustapekka laitetaan helposti poissaolijan käteen.

-SS-

Viimeksi muokattu: 29.10.12 - klo:00:58 kirjoittanut -SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12225
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2012
Yksityisellä teknologia-alalla, esimerkiksi, ei juuri voi himmailla: joko 100% tai ei ollenkaan. Pui siinä sitten kun pitäisi jonnekin Kiinaan lähteä.
-SS-
Olet täysin asian ytimessä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Puinnit 2012
Yksityisellä teknologia-alalla, esimerkiksi, ei juuri voi himmailla: joko 100% tai ei ollenkaan. Pui siinä sitten kun pitäisi jonnekin Kiinaan lähteä.
-SS-
Olet täysin asian ytimessä.
Samaa mieltä. On töitä, joita voi menestyksellä hoitaa "vasemmalla kädellä", mutta eism. mun päivätyö nyt sattuu olemaan sen verran asiantuntijatasoinen, että pitäis vähän skarpata siinäkin. Mulle ei ole organisaatiossa varahenkilöä ja aina on vähän naimisissa työn kanssa. Oma vika, kun on hyvät tietoliikenneyhteydetkin nykyään.

Tarpeeksi vanhaksi kun tulee niin ei jaksa enää kahteen asiaan keskittyä, varsinkin jos ja kun  kumpikaan ei palkitse onnistumisella. Osa-aikaiseksi jäin viisi vuotta sitten, mutta se oli näemmä vain ongelman siirtämistä. Emäntäkin vaan haluais laatua tekemiseensä ja taloudellinen tilanne ei ole mahdollistanut muuta ratkaisua.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Puinnit 2012
Eilen Humppilassa oli vielä reilusti puimatta,samoin Vihdissä.Edellisessä paikassa oli sentään Claysoni pellolla odottamassa.Nythän saattaa vielä päästä tänään pellolle,aurinko paistaa ja viima kuivattaa.Paras pakkanen tähän mennessä ollut -12 Vihdissä.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Puinnit 2012
Eilen Humppilassa oli vielä reilusti puimatta,samoin Vihdissä.Edellisessä paikassa oli sentään Claysoni pellolla odottamassa.Nythän saattaa vielä päästä tänään pellolle,aurinko paistaa ja viima kuivattaa.Paras pakkanen tähän mennessä ollut -12 Vihdissä.

Paitsi, että plussan puolelle meni täällä Humppilan lähellä ainakin, melko nihkeätä oli, kun naapuri "pui" piennarmurskalla vehnää....
Mutta tosiaan, jyväskylän junasta katselin, niin Humppila-Urjala alueella oli pelloista puimatta varmaan yli 30 %. Muualla hyvin vähän. Tässä viiden kilometrin säteen kantamalla luulisin olevan n. 200 hehtaaria , vehnää, härkäpapua ja kauraa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Puinnit 2012
Eilen Humppilassa oli vielä reilusti puimatta,samoin Vihdissä.Edellisessä paikassa oli sentään Claysoni pellolla odottamassa.Nythän saattaa vielä päästä tänään pellolle,aurinko paistaa ja viima kuivattaa.Paras pakkanen tähän mennessä ollut -12 Vihdissä.

Paitsi, että plussan puolelle meni täällä Humppilan lähellä ainakin, melko nihkeätä oli, kun naapuri "pui" piennarmurskalla vehnää....
Mutta tosiaan, jyväskylän junasta katselin, niin Humppila-Urjala alueella oli pelloista puimatta varmaan yli 30 %. Muualla hyvin vähän. Tässä viiden kilometrin säteen kantamalla luulisin olevan n. 200 hehtaaria , vehnää, härkäpapua ja kauraa.

Ilmankos Raisio onkin nostanut härkäpavun tonnihintaa kympillä  ;D Humppilalaisten kiusaksi