Löytyyhän noita kuuskulmasia aivan kunnon työkalusarjoista ja irtotavarana,tuskin kannattaa niihin IKH avaimiin panostaa jos aikoo että saa avattua.Siis tarkoitan räikkään tai vääntiöön sopivia kuusioavaimia enkä mitään mutka-avaimia
Ei pitäisi olla ongelma
En ole vaan löytänyt kuusioavaimia kuin 1/2 tuuman vääntiöön. Ja tuon koon avaimet eivät tosiaan tykkää kun otetaan se metri vartta ja tempaistaan. Olen tuossa kokeillut mm Kamasan ja Hazetin vääntövartta, ja lopetin ennen kuin se olisi hajonnut. Ei mikään ½" vääntiöllä oleva avain ole tarkoitettu noiden pulttien vaatimalle momentille, Asahin 3/4" T-väänninkin siellä mutterissa taipuu alta kun jatkovartta virittää :-(
Se L-avain nyt vaan sattui olemaan IKH-laatua kun ei nurkissa muutakaan ollut tuohon hätään.
Tuli mieleen että jos hyvälaatuiseen tappihylsyyn hitsaisi ulkokehälle oman vahvemman varren. Pitänee kokeilla tuota ja työstää hitsattavaksi sopiva rengasmainen pää johonkin rautaan.
Järjetön kuorma noilla pulteilla muutenkin, miksiköhän ne nosturien jalustat pitää tehdä niin pieniksi? Jalustan reikäkehä on 350 x 350 mm. Kun vajaan 9 metrin päässä roikottaa rapiat 500 kg niin laipan takareunan pultit saavat kannatella 13 tonnin voimaa. Sitten kun vähän riuhdotaan ja revitään ja väännetään...
Ilmeisesti en ole ainoa jolla on noiden kanssa ongelmia - aikoinaan käytetty kuormain tuli tilttijalustoineen päivineen mulle, ja silloinkin siitä oli 2 pulttia poikki. Ne olivat vielä pelkkiä pultteja, vastakierre tilttijalustan levyssä. Varmasti mukavia ottaa ne katkenneet tyngät sieltä pois, ainakaan irroittamatta koko nosturia. Oman rakennelmani tein läpipulteilla ja muttereilla, ainakin katkennut pultti on nyt helppo vaihtaa vaikka metsässä. Vielä kun ne saisi kunnolla kiristettyä...