Aika pienellä limityksellä aiot saada toimimaan...
Tuosta painosta, ainakin mun yhdistelmä T190+pöttinger 8600 on tänäkin kesänä mennyt ilman jälkiä kaikki kaadot, viimeksikin omia alavia järvenalusrapamaita. Käytännössä on havaittu, jotta jos tuolla jää jälkiä peltoon, voi lopettaa kaatamisen hyvillä mielin - mikään korjuukone kun ei enää silloin pysy pinnalla.
Mutta tällainen hinattava malli on muistaakseni jollakin valmistajalla tehdastekoisena, siinä oli muistaakseni ohjaavat takapyörät niin kulki tiettyyn käännökseen asti traktorin jälkiä. Etukone oli normaali traktorissa.
Tuo kiilahihnaveto matoille sitten kyllä alkaa jo epäilyttämään, ja vielä kieroon kulkeva
Toenperrään aatellen, ihan varmaan löytäsit jotain muuta palkitsevampaa kehittämistä, näitä saa kaupasta valmiina toimivina.....
Mukavaa että projektini näyttää kiinnostavan.
Tuo pieni limitys pitäisi olla mahdollista koska "etukone" on heti takakoneiden etupuolella noin parikymmensenttisillä raudoilla yhdistettynä nostolaitekiinnitykset toisiinsa. Takakoneen alkuperäinen akseli tulee takakoneen ja etukoneen väliin ja etukoneesta lähtee akseli traktoriin.
Painon kanssa on niin että jos niittäessä tulee jälkiä niin jää niitä silloin muillakin koneilla. Tämä kone on kyllä tosiaan sitten painava. En ole punninnut mutta sanoisin takakoneen painon menevän kirkkaasti yli kolmen tonnin. Lisäksi painopiste on aika takana. Kyseessä on vanhanmallinen splendimo joka on toteutettu sinänsä tosi viksusti tekemällä runko 160:stä neliöputkesta kympin seinällä ja kiinnittämällä siihen kaksi standardi etukonetta. Koneessa on siis kolme samanlaista keskenään vaihtokelpoista etukonetta.
Tuosta tehdastekoisesta hinattavasta en tiedä mitään mutta ohjattava tulee varmasti tästäkin. Automaattisesti traktoria seuraava ei ainakaan toistaiseksi kuitenkaan. Ohjattavuudessa kiinnostaa se että koneen saa kulkemaan nimenomaan eri jäjkiä traktorin kanssa, vinossa. Kun ensialkuun ja ehkä ei ollenkaan saa koneeseen mattoperiä niin saa ainakin ojanreunalle enemmän tilaa. Lisäksi käytännössä pääsee melkein vähemmällä kun lukitsee ohjattavan akselin hydraulisylinterillä kun että sen muuten jumittaisi. Tuo tehdastekoinen jäi mietityttämään että onkohan siinä jokin viive ohjaukselle vai lähteekö kone sivulle heti kun traktori koneen edessä kääntyy?
Tuo kiilahihnaveto kyllä mietityttää aiheesta. Hihnalla täytyy olla idioottivarmat ohjarit. Kulmavaihteissa on todella yksi akselinpää vapaana. Kiilahihna soveltuu nimenomaan koviin nopeuksiin, tosi koviin. Sitten se hyötysuhde on kanssa sellainen oma pointtinsa. Hydrauliikan hyötysuhde voi jäädä monesti jopa 30%:iin. Lisäksi vääntöä ei voi oikein tietää kun ei ole muista vastaavista tietoa. Jossain koneessa muistaakseni oli OMM20 kaksi kappaletta mutta ei ole tietoa oliko kytketty sarjaan vai rinnakkain. No tuo mattoperäasia on sitten myöhempiä ongelmia.
Hieman tulee liian kalliita hehtaareita jos lähtee kaupasta hakemaan perhosta. On tuo niittoala kuitenkin vuodessa parisataa hehtaaria ainoastaan. Varakoneella on enimmäkseen nytkin niitetty ja perhonen on vain kaunis ja iso.