Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - stenbken

Mahtaako toi kärkiaura pelata kun tie on pellon alapuolella, eli ei kunnolla voi tuupata lunta mihinkään? vauhdilla toki lentää, mut tuskin sellasta vauhtia saa aikaan tällä tiellä vaikka olis isompikin härveli...

Kyllä me jätetään autot tien alkuun monta (kymmentä) kertaa talvessa kun ei ole muuta mahdollisuutta. Joskus on monta päivää täysin ummella. Mutta itse joudun sen avaamaan sitten kuitenkin. Aika huono jos tulis joku hätä, esim. tulipalo niin eipä aja paloauto tontille kun on jatkuvasti tukossa.

Se pitäs sitte koittaa tapauskohtasesti aina etsiä se linkomies avaamaan se tie, jos urakoitsijaa käyttäisi. Se sitten tulis jossain kohtaa kun ehtii, ja sitte kun on tulossa niin toinen auto on just sillon tien tukkona ja toisella ollaan liikenteessä...

Hah, ei onnistu millään nelivedolla kun lunta on paikoin yli metri (ei ole liioittelua). Ja vaihda noi 2 takavetosta autoa nelivetomaastureihin, saan monta traktoria sillä hinnalla...
Tai sitten hommaa etukuormaajan ja loskapaska siirtyy sillä jos linko hyytyy...

No, onhan tässä kyselty auraajia, kaikki on paikallisia jyväjemmareita ja tulevat millon sattuu (asun keskellä -ei mitään). Mun pitää päästä töihin aamulla 07 ei klo 10. Kukaan ei ota hoitoon tuota tietä jos sen pitää olla auki aamulla 07. Tai no, tietty jos maksaa 100€ kerta ni varmaan ottaa, mutta sitä ei lasketa.

Eli vaihtoehdoksi jää oma kalusto. Ei siinä tuntia mene nykyiselläkään kalustolla jos on sopivasti pakkaslunta, voi menna parilla-kolmella ees-taas ajolla (parhaimmillaan), 10-15min. Mutta -2 tai -1 niin sitten alkaa tökkimään pahasti. Nollassa ei kannata edes yrittää ja plussalla kuolee nauruun ja sitte alkaa itkemään. En oleta että meniskään kerralla, mut jos 10:llä ees-taas ajolla menis niin olisin iloinen. Ja totta ihmeessä tiedän että on kelejä milloin yksinkertaisesti ei onnistu. On tässä nyt kummiski yli 10v. tuota tietä kiroillen lingottu. Ja varmaan menis toiset 10 samalla kiroilulla ja soittelemalla kaikki traktorin omaavat kaverit apuun aina välillä. Mutta juuri tästä haluaisin eroon.

Vanhan 90hv. traktorin kohtuu tunneilla saa 5k€, ja uuden lingon 2k€. Joten ei me nyt mistään 20k€ hinnoista puhuta. Takaisinmaksuaikaa on ihan turha laskea, ei tässä tuntipalkoille pääse. Mutta töihin ja liikenteeseen ehkä talvella. Aina jää miinukselle, kyse on vaan kuinka paljon miinusta ottaa.

Ja totta on että ehkä tuosta vois jotain paikallista businestakin tehdä aamutyöläisten kanssa...

- AP
Noo...ei se 15min tai 30min haittaa, mutta jos yli tunti menee, se on liikaa 300m matkalle. Sillon kun ei mene läpi, pitää ottaa lingollinen hankea ja raahata se perässään pois, ja sitte seuraava pala...jne. Ja siinä menee ihan tolkuttomasti aikaa...ja hermot.
Ai niin, piti kysymäni myös että kumpikas se sitte pitäisi olla suojalle parempi, kierukka vai lapasyöttö jos nyt näitä V-mallisia normilinkoja vertaillaan?

Kyllä tuon nykyisenkin lingon saa käännettyä. Mutta sepä ei ole pointti tuossa, niinkuin ei ole tuo vauhtikaan, kunhan ei mene yli 30min. tuon 300m tienpätkän höyläämiseen. Tunnin kohdalla alkaa käyrä olemaan jo aika korkeella, nimim. pitempäänkin "lingonnut" tuota pätkää. Ja mulla on kyllä kummatkin luukut auki, mutta kun tukkoon menee niin menee. Ei lennä niin ei. Edes lumi.

Kävin äsken K-maataloudessa katsomassa Esko LV1232:sta. Sen tehontarve on (vain) 30kW, eli just sen verran mitä Volvosta speksien mukaan irtoaa. No, vanha lousku, tuskin siitä 40 irtoaa enää. Eli mahtaako edes tuota pyöritellä. Ja kyllä se näyttään julman painavalta tolle pikkuselle, joutuu hankkimaan reilusti painoja keulaan että saa edes kaupasta kotiin ajettua. Epäilen vahvasti pystyykö kykenemään...

Mutta jos löytyisi tosiaan joku kevyempi malli mikä oikeasti toimii suojalumessa....

-AP
Kiitokset kommenteista tähän asti!

Sen verran kommenttia tässä kohtaa, että ensinnäkin leveä takalana minulla on, sillä ei tee yhtikäs mitään talvella kun pahimmassa kohdassa on yli metri lunta. Traktori yksinään ei aina edes mene sen hangen läpi, jää sutimaan ketjuineen. Ja toisekseen tie on pellon alapuolella => mihis työnnät lumet? Juu ja ei voi korottaa tietä riittävästi ilman hirveetä kustannusta.

En usko ollenkaan että Volvo jaksaisi suurteholinkoa, olen kuitenkin sillä ajellut jo pitkään. Minusta on varsin tehoton härveli. Sopisi paremmin pienen pihan lumikoneeksi, ei tälläiseen isomman mittakaavan lumityöhön (vaikka kyse onkin vain pihatiestä ja tontista).

Pään kokoisen (u)rpon vois tietty hommata, mutten jaksa alkaa ropaamaan sitä kiinni tohon. Menee jo ylimalkaiseksi säätämiseksi.

Etukuormaajasta olisi hyötyä, voisi tehdä lumesta lumiaidat pihatien varrelle. Mutta samalla ostaa paremman lingon ja/tai traktorin....

// Kentsu

Terve,

Olen vuosia käyttänyt vanhaa Volvo BM 430 traktoriani ja mitälie keltaista pikkulinkoa pihatieni (300m) aukipitämiseen talvella. No, kuten arvata saattaa, vähänkin märempi lumi =>  aivan mahdoton homma noilla vehkeillä. Ja kun tuossa pellon läpi menevällä tiellä  (joka on pellon alapuolella) on sitä lunta sitten ihan tosissaan vaikka ei edes sataisikaan paljoa.

Eli kysymys kuuluukin, onko tässä nyt pakko mennä traktorikauppaan, vai onko olemassa joku linko mikä voisi toimia noinkin pienitehoisen härvelin perässä myös suojalumen kanssa? Vai mikä neuvoksi? Uusi linko on kuitenkin reippaasti halvempi vaihtoehto kuin uusi traktori, ja kun ei minulla ole juuri muuta käyttöä traktorille kuin lumityöt ja puiden pilkkominen.

- Kentsu
Selevä tapaushan tuo on ei siinä mittään.Kerro sitten kun käy taas kunnolla.
Alkuperäinne polttoain e taisi olla vesipitoista joten voit varautua siihen että pumppu on sitten remontin tarpeessa.

Juu, tämä on hyvin mahdollinen syy. Tai joku roskapolitiikka. Taitaa olla kyllä remppa edessä. Jos selkeä syy löytyy jossain vaiheessa niin laitan sitten kommenttia palstalle niin ehkä joku siitä vaikka hyötyykin vielä....

Tässä vaiheessa lienee syytä todeta että jos ei alkuperäiseen asiaan ole asiallisia kommentteja, turha jatkaa jauhamista siitä missä kunnossa itse traktori on. Siitä voidaan sitten tehdä vaikka uusi keskustelu, jos se nyt jotakuta kauheasti kiinnostaa. Enhän minä sitä täällä myymässä ole, joten vähän EVVK asiaa puida sitä että onko nyt simpukka missä kunnossa tai että luistaako kytkin. Ja vaikka renkaissa oleva ilma on varsin tähdellinen asia käynnistymisen suhteen, niin sekään ei nyt ehkä kuitenkaan liity varsinaisesti alkuperäiseen ongelmaan.

Tästä eteenpäin en vastaa kuin alkuperäiseen asiaan liittyviin kommentteihin. Ja eiköhän tämä muutenkin ala olemaan jo suht selvä tapaus. Kiitokset kaikille jotka asiaan ottivat kantaa!
Kae se tuo simpukka kuitennii on sökö, aenaski meitillä siitä volovosta se meni ja eturattaat lepatti maantieajossa ku lepakonsiivet.

Joo no saattaahan tuossa klappia olla, mutta kuluvat osat on kuluvia. Hyvin pelaa kuitenkin mun omassa käytössä. Ei paljoo tartte maanteillä kylläkään ajella....
Paska mikä paska ei ne tunnit ole edes todellisia mittarin vaijerikin poikki jo vuosikymmenet,koska muutenki  noin huonolla hoidolla on ollut.
Tarjoan enää moisesta romusta 1580 €.Mahtaneeko edes renkaissa ilma pysyä.koska viimeksi on vaihdettu moottoroöljyt.simpuka paskana,vettä mennyt ratin putkea pitkin vaihteeseen,vaihteisto ollut kuiva jo pitkään ja kytkin luistanut liki 15 vuotta.Ja nyt ei edes käy.Kaiken lisäksi noissa ilmaushommissa on jauhettu vielä starttimoottirikin paskaksi.

Hehheh, älä yritä. Selkeetä kateellisen panettelua kaikki. Totta on että mittarin vaijeri on poikki, se näyttää n. 3700 kokoajan kun katkesi siinä kohtaa, arvioin loput itse päälle, oikea luku on ehkä 3900 tai jotain. Voisin kertoa historiaa miksi niin vähän tunteja, mutta en nyt jaksa.

Mä en usko että perkinssi on ikinä paska, päinvastoin hyvä kone. Täällä on varmaan sama meno kun suomi24 palstoilla että outoo hiihtäjää löytyy joka menoon ja aina joku jaksaa *****illa ja turhaan panetella hyviä vehkeitä. Jos kone on kohta 40v. vanha ja NORMAALISTI lähtee samantien käyntiin ja pelaa kun junan vessa niin eiköhän oo syytä kattoo peiliin vaan jos omat vehkeet on noinkin huonossa jamassa. Tuskin sä tota vikalistaa ilmasta kehitit, vaan ihan omien kokemustes mukaan.... ;D

Mee poika ottaan sitä maitoo ni maailma pelastuu.... ;)
  Ja toiseks niin ei se pumpun korjauttaminen voi niin tajuttoman kallista olla. Toimivasta 4000h ajetusta pitäis sitten saada vähän enemmän.... ;D

Niin no, en minäkään ole kuullu että 500- 800 euroa vielä tajuttomuutta aiheuttaisi.
[/quote]

Mikään ei ole ilmaista, mutta 800€ on pientä kun katsoo vanhojen loppuunajettujen traktoreiden hintoja. Luulisin että 1000e saa jo uuden pumpun kylläkin (?), mutta samapa kai tuo on jos lopettaa itse tekemisen alkaa teettämään....
Sivuja: [1] 2 3