Sähköenergian varaaminen akkuun on se sekopäisin tapa. Ja jos olisi niin huonosti maailman asiat, että polttomoottoria jouduttaisiin käyttämään vedyllä, autoilijat voisivat tankata tankin kotonaan jonkun aurinkopaneelin voimin. Siitähän ei tulisi veropohjan kannalta yhtään mitään.
Eli jos halutaan, niin asiat voitaisiin ratkaista, mutta nyt litium myy hyvin.
Saahan sitä nytkin ladata akkunsa aurinkosähköllä, ei sitä mikään kiellä. Verottaja kyllä keksii muut keinot kerätä liikenteeltä rahaa jos sitä alkaa kovasti lisää himottaa.
Mä en kyllä ihan rehellisesti keksi miksi kaasutankit + polttokenno olisivat hirveän paljon akkua fiksumpi ratkaisu. Polttokenno vaatii eksoottisia materiaaleja sekin, kestoikään en osaa sanoa mitään (osaisikohan Toyota joka niitä on kovasti kehitellyt?) , ja tankkien kanssa yhteensä sen painokaan ei yhteensä taida hurjasti erota pienehköstä akusta.
Sähkömoottorihan siellä on joka tapauksessa ja sen ohjauselektroniikka. Polttokennon kylmäongelmat ovat myös vielä lopullisesti ratkaisematta. Kennon kylmäkäynnistys on hidasta ja samoin sen reagointi suuriin tehontarvevaihteluihin. Olikohan joissakin pieni hybridiluokan akku apuna ja puskurina?
Nämä siis uusien autojen kohdalla. Jos tarkoitus on modifioida olemassa olevaa autokantaa esim vety/biokaasukäyttöön niin se on sitten toinen juttu, siinä homma voi toimiakin.
Sähkö on kuitenkin tällä hetkellä vielä sen verran edullista että omakotiasukkaan aurinkopaneeli-investointi on aika hitaasti tuottava sijoitus. Meillä maajusseilla tilanne on hieman parempi. Mutta jos mun ajoni kotisähköllä ladattuna maksaa tällä hetkellä 1,50 - 2 e /100 km niin en vielä koe suurta tarvetta investoida 6-10 000 e aurinkopaneeleihin joissa kuitenkin vain optimaalinen maksimituotto riittäisi keskihitaaseen lataukseen.
Polttomoottorissa käytettynä vedyn kohdalla tarvitaan taas kaasutekniikan lisäksi se perinteinen polttomoottori + vaihteisto kaikkine ongelmineen, joista surkea hyötysuhde (varsinkin kylmänä) lienee se pahin. Öljytaloudessa olemme vaan tottuneet siihen että energiaa on riittävästi vaikka sitten hukattavaksi. Bensalitra sisältää karkeasti 9 kWh energiaa. Sähköauto vie keskimäärin ehkä 17 kWh satasella eli bensaa saisi kulua vain 1,9 l satasella. Jokuhan tuossa oli painanut Teslalla Madridiin, olikohan keskinopeus jotain 110 ja joku osuus oli ajettu 180-200 km/h. Keskikulutus tuolla oli vähän päälle 20 kWh/100 km. Tuo nyt on sellainen tempaus jolla ei suurempaa merkitystä muuten mutta kertoo se jostain.
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/827739-joose-ajoi-sahkoautollaan-madridiin-ja-kertoo-nyt-miten-reissu-sujuiAkussa on toki lataushäviö, mutta niin on vedyn tekemisessäkin. Luulisin että vähintään tasoissa mennään. Öljyn suhteen on vaikea sanoa kokonaishyötysuhdetta jos lähtökohtana on raakaöljyn energia meren pohjassa ja huomioon otetaan sen poraustekniikan, kuljetusten, jalostuksen ja jakeluinfran rakentaminen ja käyttö. Minä en tuohon arvioon kykene.
Ei mulla ole mitään erityistä agendaa tästä jankata, en saa lobbauksesta korvausta eikä ole mitään myytävääkään - jokainen valitkoon tarpeidensa, perustelujensa ja mielihalujensa mukaan millä ajaa, vaikka sitten munamankelilla :-) Mulle riitti se kun ynnäsin että 10 vuoden bensakulut entisellä menolla olisivat vähintään 30 000 e (250 e/kk ellei bensan hinta nouse...) ja uutta kulkuvälinettä kaivattiin joka tapauksessa. Lisäksi mun ajosuoritteeni vaan sattuu sopimaan sähköpirssille oikein hyvin. Ei ole montaa kertaa vanhaa bensa-autoa alle otettu, lähinnä silloin kun kamppeet on siinä kunnossa ettei siistimpään viitsi mennä tai tar***** peräkärryä perään. Kilometreissä bensalla ajettu tuskin 1%.