Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneviesti-lehdessä traktoritesti  (Luettu 52689 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8413
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Polttoaineesta ja viherpiperryksestä nuo ongelmat johtuu .  Keskustelin käyttöauton korjaamopäällikön kanssa se sanoi että moottoripolttoöljyä ei saa käyttää ei edes hätätapauksessa henkilö/maasturi/picup dieseleissä menee ruiskutuspumppu ja suuttimet piloille.
Ongelma on tiedossa mutta sen poistaminen on niin kallis että siihen ei vielä aleta öljynjalostus teollisuudessa.Kokeiltiin laitettiin lasipurkkiin moottoripolttoöljyä ja siihen hiljaa kaataen 2.t öljyä synteesttistä parasta laatua se öljy painu heti pohjaan ja vaikka seoksen sekoitti öljy painui pohjaan,
älkää laittako 2-t öljyä moottoripolttoöljyyn.
Moottoripolttoöljyn voiteluominaisuudet eivät riitä nopeakäyntisissä dieselmoottoreissa ja juuri ja juuri hitaamissa cr koneissa.
Korjaamopäällikkö jatkoi ja kertoi kuinka tyypillinen tapaus on juuri urakoitsijoiden autot niihin tehdään pumppu ja suutin  remonttia jso on käytetty mpö.
Maataloudessa suurin syyllinen on likaiset ja vetiset polttoainesäiliöt pieni mikronin kokoinen vesipisara tai likahiukkanen voi tehdä suurta tuhoa polttoaine järjestelmässä..
Miehistöluukku on sitä varten mistä saa siivottua farmaritankin.
Paljonpa Solvent Yellow vaikuttaakin dieselpolttoaineen ominaisuuksiin. Sen tarkoitus pitäisi kylläkin olla vain merkkiaineena viranomaisille. Muutenhan diesel ja moottoripolttoöljy ovat samaa tavaraa.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20022
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Dieselpolttoaineissa oikeampi vaihtoehtoinen totuus löytyy korjaamopäälliköiltä ja kylänmiehiltä, ei koskaan dieselpolttoainevalmistajilta eikä polttoainelaitevalmistajilta.

-SS-

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Kotieläintilaltako tulleista purettuja ?

 Tupailta heittoja. CommonRail suuttimilla on rajallinen tekninen käyttöikä, jonka jälkeen ne käy tehdaskunnostuksessa ja ne myydään uuden takuulla.


Tunnistat sentään toisten tupailtaheitot.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Moottorikäyttöön on tasan yksi ja ainoa normi,EN 590. Olipa siten moottoripolttoöljya tai diesliä. Furfuraali ja punainen väri erona. Viisaita ovat korjaamopääliköt. Se on totta että puhtaus puoli ruokaa eli itse asiassa todella tärkeä. Sitäkin voidaan hifistellä yli,nimeltä mainitsemattomia vehkeitä vetäny lämpöiseen kun niin sakeet sihdit ettei pakkasta kestä ollenkaan.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4411
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Suomesta ei vähän, eikä paljon ajetut traktorit ihan äkkiä lopu vaihtokonerivistöstä. Siitä pitää huolen kansanluonne ja matemaattiset taidot.

Mitä merkitystä sillä on, että tekee remontin, jonka arvo on suuri koneen arvoon nähden. Sitten kun se remppa on tehty, niin taas voi ajaa siltä osin huolettomia tunteja lisää. Täytyy tehdä päätös itsensä kanssa, että pidetäänkö tätä konetta vai ei. Kärjistetty esimerkki on toi mun henkilöauto, jossa on 450tkm mittarissa, aina kun teetän siihen isomman määräaikaishuollon, niin menee melkein auton arvon edestä rahaa, mutta sitten se on taas ajokunnossa. Ei se arvo tuota minulle mitään ekstraa.

Todellisuudessa ei varmaan lopu juu, mutta silloin ei ole menty sen filosofian mukaan josta oli kyse. Eli tilannetta jossa vain aniharva ostaisi uuden.

Tuossa remppajutussa on se pointti, että riittävän vanhassa vehkeessä tulee hiljalleen vastaan kaikki remontit. Ei riitä että tekee vaikka moottorin peruskorjauksen, polttonestelaitteet, turbon, jäähdyttimen, oheislaitteet jne. Seuravana vuonna laitetaan sitten  etuakselia, vuoden päästä sitten vähän vaihteiston pakkoja tai laakereita tai voimanottoa, tämän jälkeen hydrauliikkaa, sitten sähköboksia, välissä uusitaan renkaat ja monta muuta pientä . Vanhassa tekniikassa kytkinkin osuu johonkin väliin ellei tullut moottorin kanssa samalla kertaa.
Kun nuo kaikki remontit laskee yhteen niin kannattaa kyllä verrata välirahan määrää vaikka 6000 h vähemmän ajettuun, mukana saattaa tulla myös hyödyllisiä ominaisuuksia, parempi ohjaamo, tehokkaampi hydrauliikka jne. Tarkoitan siis lähtökohtana konetta jolla on takana vähintään 10 000 h. En näitä että vaihdetaan kun mittarissa on jo huimat 2500 h  :-)
Ainahan kaupassa häviää ainakin rahaa, se on totta.

Varmasti on koneita joita kannattaa laittaa ja pitää niin kauan kuin niille on käyttöä, mutta on myös niitä joita ei kannata epätoivoisesti yrittää tekohengittää rempalla rempan jälkeen :-(
Hyviin ja asiallisesti pidettyihin vehkeisiin ei noilla tunneilla vielä kohtuuttomia joudu edes laittamaan.

Sama se on metsäkoneissakin - eipä taida kukaan enää kotimaassa kunnostaa 30 000 h ajettua motoa uutta vastaavaksi. Lähtisi melkein siitä että uusi hakkuupää, uusi nosturi, uudet pumput ja hydrauliikkaa, peruskunnostettu moottori, mittalaitteen ja elektroniikan päivitys, paljon voimansiirtoon, renkaat, .... hinta lähestyy kriittistä rajaa ja vielä saa pelätä että väsynyt runko pettää monesta paikasta pari kertaa vuoteen :-((
Noissa nyt tulee vastaan tietysti urakanantajan vaatimuksetkin, ja käyttö on jotain muuta kuin tavallisella traktorilla. Käy ne huonosta esimerkistä kuitenkin.

mah

  • Vieras
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Mielenkiintoista. Huoltomies sanoi pari vuotta sitten, että yhteenkään N-sarjan Valtraan ei ole tarvinnut tehdä suutinten vaihtoa. Ite epäilin tätä common rail tekniikkaa sen verran, että hommasin kesälaadulle oman säiliön ja olen sitten käyttänyt siitä löpöä. Kuinkahan likaista sen polttoaineen tarvii olla, että suuttimet menee? Kuitenkin kaksi suodatinta linjassa. Kaivinkoneessa läpinäkyvä kuppi, siellä ei vettä ole näkynyt, eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä. Pari kertaa vuodessa olen päästänyt säiliön pohjahanasta hiukan ainetta pois. Siinä on tullut joku pisara mukana. Voi kyllä olla peräisin myös siitä poistoletkusta, jotain kondenssivettä tms. Traktorista olisi tietysti hyvä päästää myös hiukan ainetta pihalle, tulisi mahdolliset vedet pois.

Nii T sarjalaisiin on vaihdeltu ja mfiin missä samaa konetta.

Mulla ei onneks ole tuollaisia kuin parissa autossa ja dötsis. Autostakun meni joskus pari niin olihalvempi laittaa käytetty kansi missä ehjät paremmar ruiskut.

Noin 300 euroa on tehdaskunnostetun pumppusuuttimen kappalehinta valtralla. Ja jos on myytäväksi kunnostettuja, on niitä varmaan joiltakin ensin mennyt rikki.  :'(

Öö pumppusuutin.? Jaa enkyllä ole valtran cr tekniikasta perillä näköjään😕

Ei mulla kyllä cr linnavuorelaista olekkaan. Huoltomies noista jutteli että maksais 600_700e kipale uusiin. Siis mf käyttämiin sisuihin.

Mutta kaitneet teekkarissa samanlaiset on. Ja tiedän niitä menneen niistä. Kun olen ollu tuuraamassa ko koneita omilla rotiskoilla.

Jamitä omiin  tulee niin eikait niissä pumppusuuttimia ole.

Eikä kun sellainen cr-suutin tai joku. Eli se ei ole sama kuin pumppusuutin, minä en noista tiedä, mutta eikai sitä heti voi tunnustaa, ennen kun joku kärväyttää? Uusi sellainen, joku, maksaa just tuon 600-700 euroa, mutta kunnostetun saa puolella hinnalla. Siis tuollaisen tavisRailin suuttimen, tai jokun. :-X

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Ja joku sit vielä säästää eikä vaihda
polttoaine filsuja riittävän usein.
Saako yhden suuttimen hinnalla
Tuplamäärän filsuja kuinka pitkäksi aikaa?

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Polttoaineesta ja viherpiperryksestä nuo ongelmat johtuu .  Keskustelin käyttöauton korjaamopäällikön kanssa se sanoi että moottoripolttoöljyä ei saa käyttää ei edes hätätapauksessa henkilö/maasturi/picup dieseleissä menee ruiskutuspumppu ja suuttimet piloille.
Ongelma on tiedossa mutta sen poistaminen on niin kallis että siihen ei vielä aleta öljynjalostus teollisuudessa.Kokeiltiin laitettiin lasipurkkiin moottoripolttoöljyä ja siihen hiljaa kaataen 2.t öljyä synteesttistä parasta laatua se öljy painu heti pohjaan ja vaikka seoksen sekoitti öljy painui pohjaan,
älkää laittako 2-t öljyä moottoripolttoöljyyn.
Moottoripolttoöljyn voiteluominaisuudet eivät riitä nopeakäyntisissä dieselmoottoreissa ja juuri ja juuri hitaamissa cr koneissa.
Korjaamopäällikkö jatkoi ja kertoi kuinka tyypillinen tapaus on juuri urakoitsijoiden autot niihin tehdään pumppu ja suutin  remonttia jso on käytetty mpö.
Maataloudessa suurin syyllinen on likaiset ja vetiset polttoainesäiliöt pieni mikronin kokoinen vesipisara tai likahiukkanen voi tehdä suurta tuhoa polttoaine järjestelmässä..
Miehistöluukku on sitä varten mistä saa siivottua farmaritankin.
Paljonpa Solvent Yellow vaikuttaakin dieselpolttoaineen ominaisuuksiin. Sen tarkoitus pitäisi kylläkin olla vain merkkiaineena viranomaisille. Muutenhan diesel ja moottoripolttoöljy ovat samaa tavaraa.
Niinpä. Ja eihän autoilijat saa ajaa mpö:llä kuin jossakin louhoksella ilman kilpiä, siis ammattiautoilijat. Poromiehet ja maanviljelijät saa ajella siellä missä ei jää kiinni.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7113
  • karkki vai keppana?
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Polttoaineesta ja viherpiperryksestä nuo ongelmat johtuu .  Keskustelin käyttöauton korjaamopäällikön kanssa se sanoi että moottoripolttoöljyä ei saa käyttää ei edes hätätapauksessa henkilö/maasturi/picup dieseleissä menee ruiskutuspumppu ja suuttimet piloille.
Ongelma on tiedossa mutta sen poistaminen on niin kallis että siihen ei vielä aleta öljynjalostus teollisuudessa.Kokeiltiin laitettiin lasipurkkiin moottoripolttoöljyä ja siihen hiljaa kaataen 2.t öljyä synteesttistä parasta laatua se öljy painu heti pohjaan ja vaikka seoksen sekoitti öljy painui pohjaan,
älkää laittako 2-t öljyä moottoripolttoöljyyn.
Moottoripolttoöljyn voiteluominaisuudet eivät riitä nopeakäyntisissä dieselmoottoreissa ja juuri ja juuri hitaamissa cr koneissa.
Korjaamopäällikkö jatkoi ja kertoi kuinka tyypillinen tapaus on juuri urakoitsijoiden autot niihin tehdään pumppu ja suutin  remonttia jso on käytetty mpö.
Maataloudessa suurin syyllinen on likaiset ja vetiset polttoainesäiliöt pieni mikronin kokoinen vesipisara tai likahiukkanen voi tehdä suurta tuhoa polttoaine järjestelmässä..
Miehistöluukku on sitä varten mistä saa siivottua farmaritankin.
Paljonpa Solvent Yellow vaikuttaakin dieselpolttoaineen ominaisuuksiin. Sen tarkoitus pitäisi kylläkin olla vain merkkiaineena viranomaisille. Muutenhan diesel ja moottoripolttoöljy ovat samaa tavaraa.
Niinpä. Ja eihän autoilijat saa ajaa mpö:llä kuin jossakin louhoksella ilman kilpiä, siis ammattiautoilijat. Poromiehet ja maanviljelijät saa ajella siellä missä ei jää kiinni.

Kuka tämmöisen luvan myöntää?
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7113
  • karkki vai keppana?
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Kyllähän polttoöljyn ja dieselin suurin ongelma tänäpäivänä on biokomponentti ja sen säilyvyys.
pessimisti ei pety!

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Onko talvilöpö pilalla kun se makaa kesän pöntössä?

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Onko talvilöpö pilalla kun se makaa kesän pöntössä?

Tuo riippuu paljon saako se valoa. Tein viime vuonna testin Kentin testipurkilla talvilaatusäiliöön kesällä, ei ollut levää juuri ollenkaan vajaan vuoden vanhassa aineessa. Sitten taas hallilämmittimen polttoainesuodatin oli kesän jälkeen täynnä levää kun kirkas muovi oli päästänyt valonkin vaikuttamaan.

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Niinpä. Ja eihän autoilijat saa ajaa mpö:llä kuin jossakin louhoksella ilman kilpiä, siis ammattiautoilijat.

Kuka tämmöisen luvan myöntää?

https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/PolttoaineUKK Kysymyskohta 2:

"Kuorma-autoille on mahdollista hakea vapautusta polttoainemaksusta. Vapautuksen saamiseksi ajoneuvon tulee olla poistettu rekisteristä tai liikennekäytöstä poistettu ja rekisterikilvet palautettuna katsastusasemalle. Vapautus voidaan myöntää ainoastaan siinä tapauksessa, että ajoneuvon käyttötehtävä on muualla kuin tavanomaisessa tieliikenteessä ja että ajoneuvo tässä tehtävässään ei ole merkittävässä määrin kilpailuasemassa dieselöljyä käyttävien tieliikenteeseen tarkoitettujen ajoneuvojen kanssa."

Trafille vaan anomusta vetämään:

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_d301/

Poromiehet ja maanviljelijät saa ajella siellä missä ei jää kiinni.
No onneksi ei ole virkavalta sattunut paikalle; joskus on traktori jäänyt kiinni sekä pellolla että metsässä.  :) Sanktiot ovat olleet lähinnä henkisellä puolella.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20022
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Kyllähän polttoöljyn ja dieselin suurin ongelma tänäpäivänä on biokomponentti ja sen säilyvyys.

Riippuu biokomponentista.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Suomesta ei vähän, eikä paljon ajetut traktorit ihan äkkiä lopu vaihtokonerivistöstä. Siitä pitää huolen kansanluonne ja matemaattiset taidot.

Mitä merkitystä sillä on, että tekee remontin, jonka arvo on suuri koneen arvoon nähden. Sitten kun se remppa on tehty, niin taas voi ajaa siltä osin huolettomia tunteja lisää. Täytyy tehdä päätös itsensä kanssa, että pidetäänkö tätä konetta vai ei. Kärjistetty esimerkki on toi mun henkilöauto, jossa on 450tkm mittarissa, aina kun teetän siihen isomman määräaikaishuollon, niin menee melkein auton arvon edestä rahaa, mutta sitten se on taas ajokunnossa. Ei se arvo tuota minulle mitään ekstraa.

Todellisuudessa ei varmaan lopu juu, mutta silloin ei ole menty sen filosofian mukaan josta oli kyse. Eli tilannetta jossa vain aniharva ostaisi uuden.

Tuossa remppajutussa on se pointti, että riittävän vanhassa vehkeessä tulee hiljalleen vastaan kaikki remontit. Ei riitä että tekee vaikka moottorin peruskorjauksen, polttonestelaitteet, turbon, jäähdyttimen, oheislaitteet jne. Seuravana vuonna laitetaan sitten  etuakselia, vuoden päästä sitten vähän vaihteiston pakkoja tai laakereita tai voimanottoa, tämän jälkeen hydrauliikkaa, sitten sähköboksia, välissä uusitaan renkaat ja monta muuta pientä . Vanhassa tekniikassa kytkinkin osuu johonkin väliin ellei tullut moottorin kanssa samalla kertaa.
Kun nuo kaikki remontit laskee yhteen niin kannattaa kyllä verrata välirahan määrää vaikka 6000 h vähemmän ajettuun, mukana saattaa tulla myös hyödyllisiä ominaisuuksia, parempi ohjaamo, tehokkaampi hydrauliikka jne. Tarkoitan siis lähtökohtana konetta jolla on takana vähintään 10 000 h. En näitä että vaihdetaan kun mittarissa on jo huimat 2500 h  :-)
Ainahan kaupassa häviää ainakin rahaa, se on totta.

Varmasti on koneita joita kannattaa laittaa ja pitää niin kauan kuin niille on käyttöä, mutta on myös niitä joita ei kannata epätoivoisesti yrittää tekohengittää rempalla rempan jälkeen :-(
Hyviin ja asiallisesti pidettyihin vehkeisiin ei noilla tunneilla vielä kohtuuttomia joudu edes laittamaan.

Sama se on metsäkoneissakin - eipä taida kukaan enää kotimaassa kunnostaa 30 000 h ajettua motoa uutta vastaavaksi. Lähtisi melkein siitä että uusi hakkuupää, uusi nosturi, uudet pumput ja hydrauliikkaa, peruskunnostettu moottori, mittalaitteen ja elektroniikan päivitys, paljon voimansiirtoon, renkaat, .... hinta lähestyy kriittistä rajaa ja vielä saa pelätä että väsynyt runko pettää monesta paikasta pari kertaa vuoteen :-((
Noissa nyt tulee vastaan tietysti urakanantajan vaatimuksetkin, ja käyttö on jotain muuta kuin tavallisella traktorilla. Käy ne huonosta esimerkistä kuitenkin.
Kollega osti 39000h ajetun moton, on viides omistaja jne. On sillä puitu, mutta myös korjattu, yhden A4:n verran remonttilistaa, nimikkeitä paljon, mutta rahaa ei kai ole mennyt vallan mahdottomasti. Investoi mm. uusiin ketjuihin, jotka on aika kallis kierros.