Suomesta ei vähän, eikä paljon ajetut traktorit ihan äkkiä lopu vaihtokonerivistöstä. Siitä pitää huolen kansanluonne ja matemaattiset taidot.
Mitä merkitystä sillä on, että tekee remontin, jonka arvo on suuri koneen arvoon nähden. Sitten kun se remppa on tehty, niin taas voi ajaa siltä osin huolettomia tunteja lisää. Täytyy tehdä päätös itsensä kanssa, että pidetäänkö tätä konetta vai ei. Kärjistetty esimerkki on toi mun henkilöauto, jossa on 450tkm mittarissa, aina kun teetän siihen isomman määräaikaishuollon, niin menee melkein auton arvon edestä rahaa, mutta sitten se on taas ajokunnossa. Ei se arvo tuota minulle mitään ekstraa.
Todellisuudessa ei varmaan lopu juu, mutta silloin ei ole menty sen filosofian mukaan josta oli kyse. Eli tilannetta jossa vain aniharva ostaisi uuden.
Tuossa remppajutussa on se pointti, että riittävän vanhassa vehkeessä tulee hiljalleen vastaan kaikki remontit. Ei riitä että tekee vaikka moottorin peruskorjauksen, polttonestelaitteet, turbon, jäähdyttimen, oheislaitteet jne. Seuravana vuonna laitetaan sitten etuakselia, vuoden päästä sitten vähän vaihteiston pakkoja tai laakereita tai voimanottoa, tämän jälkeen hydrauliikkaa, sitten sähköboksia, välissä uusitaan renkaat ja monta muuta pientä . Vanhassa tekniikassa kytkinkin osuu johonkin väliin ellei tullut moottorin kanssa samalla kertaa.
Kun nuo kaikki remontit laskee yhteen niin kannattaa kyllä verrata välirahan määrää vaikka 6000 h vähemmän ajettuun, mukana saattaa tulla myös hyödyllisiä ominaisuuksia, parempi ohjaamo, tehokkaampi hydrauliikka jne. Tarkoitan siis lähtökohtana konetta jolla on takana vähintään 10 000 h. En näitä että vaihdetaan kun mittarissa on jo huimat 2500 h :-)
Ainahan kaupassa häviää ainakin rahaa, se on totta.
Varmasti on koneita joita kannattaa laittaa ja pitää niin kauan kuin niille on käyttöä, mutta on myös niitä joita ei kannata epätoivoisesti yrittää tekohengittää rempalla rempan jälkeen :-(
Hyviin ja asiallisesti pidettyihin vehkeisiin ei noilla tunneilla vielä kohtuuttomia joudu edes laittamaan.
Sama se on metsäkoneissakin - eipä taida kukaan enää kotimaassa kunnostaa 30 000 h ajettua motoa uutta vastaavaksi. Lähtisi melkein siitä että uusi hakkuupää, uusi nosturi, uudet pumput ja hydrauliikkaa, peruskunnostettu moottori, mittalaitteen ja elektroniikan päivitys, paljon voimansiirtoon, renkaat, .... hinta lähestyy kriittistä rajaa ja vielä saa pelätä että väsynyt runko pettää monesta paikasta pari kertaa vuoteen :-((
Noissa nyt tulee vastaan tietysti urakanantajan vaatimuksetkin, ja käyttö on jotain muuta kuin tavallisella traktorilla. Käy ne huonosta esimerkistä kuitenkin.