Niinhän myyntihinnat aina nousevat enemmän kuin kustannukset ! Myyntikateprosenttiin pyritään, jos ennen satasen myyntiin kului 80 euron kustannukset, myyntikate oli 20 euroa.
Jos kustannukset nousivat esim 20 euroa, eli sataseen, pitää firman miettiä jokin myyntihinta, jolla kateprosentti pysyy samana. Se myyntihinta olisi 125 euroa. Tosiasiassa firma myy sillä hinnalla, jolla saa tavaran kaupaksi, hinta voi siis olla suurempikin. Voitonjaollekin haetaan ostovoiman säilyttämistä, siksi inflaatiokorjaus haetaan sieltä nousevasta myyntikatteesta. Yhtiövero lisäksi leikkaa voiton noususta osan, joten kyllä myyntihinnat kohoavat nopeasti.
Sama ilmiö muuallakin teollisuudessa, kasvinsuojeluaineiden ja koneiden hinnannousu on ollut nopeaa, vaikka tuotteissa ei ole mitään muutosta viimevuotiseen, ja vaikka raaka-aineetkin on saatettu hankkia vielä halvalla hinnalla.
-SS-