Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 18.03.14 - klo:15:10

Otsikko: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: nakkisormi - 18.03.14 - klo:15:10
Tapaatteko ottaa irti etukuormaajaa irti usein vai onko jämähtänyt kiinni?
Uskaltaako tuon Valtran V56 kuormaajaa irrotella kun tuntuu, että nuo hydrauliikan pikaliittimet ovat aika jäykähköt niin saako ne helposti takaisin vielä vai joutuuko kikkailemaan? Pikalukituksellahan itse kuormaaja on irti, mutta nuo hydrauliikan johdot mietityttää. Saako niistä paineen pois jollain helpolla tavalla mikäli paineet jäävät jostain syystä eikä takaisinliittäminen meinaa onnistua?
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: jylperö - 18.03.14 - klo:15:26
Ikinä en ole irroittanut enkä irroita.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: JiiPee42 - 18.03.14 - klo:15:27
Moro!  Tähänpäivään mennessä ei ole jäänyt yhtään hydrauliikkaletkua kiinittämättä sen takia että siellä on paineet päällä. Paras tapa varmistua letkun paineettomuudesta ennen irroitusta on kokeilla pyörittää letkua pikaliittimen ollessa kytkettynä kiinni. Sen pitää pyöriä kevyesti letkusta heiluttamalla. Yksi keino on samuttaa traktori ja etukuomaimen käyttövivusta " vatkata" paineet pois, siis heiluttaa vipua eestakasin. Kuormain kannattaa irrottaa mahdollisimman tasaiselle ja kovalle alustalle.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: JayZ - 18.03.14 - klo:15:43
Jos on vaijerikäyttöinen kuormainventtiili niin siitä saa paineet näppärästi pois laskemalla kuormaajan alas veivaamalla kahvaa edestakaisin. Jos on sähköinen etuventtiilikäyttöinen niin virrat koneeseen päälle ja kellunta päälle kuormaimeen.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Realisti - 18.03.14 - klo:17:48
Eihän se ole homma eikä mikhän. Kattelet vain että letkuissa on merkit paikallaan mikä kuuluu minnekin, paineet saa kyllä niin vähiin ettei kiinnitys tuota ongelmaa.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: lypsyukko - 18.03.14 - klo:18:05
Sattuneesta syystä reilu viikko sitten jouduin ottamaan ensi kertaa 960 kuormaimen pois 6400:n noukalta. Vieläkään en ymmärrä  miksi kuormain ei lähtenyt tapeistaan irti. Hain jopa lumikauhan lähes täyteen salaojasoraa. Sekin vaan tapit paikallaan. Korjaamolla vasta huomasin että eihän ne tapit menneetkään sovite kinkuista läpi. Siinä saattoi olla vaaranpaikka lähellä  :( Lopuksi lattialla sitten kuormain vaan pomppas tapeista. Itte olin siinä vaiheessa traktorista ulkona. Onneksi suunta oli eteenpäin, muuten olis mennyt tuulilasi. Hyde letkut oli se helpoin kohta, samoin sitten takaisin asennus ;D Tuostakin pitäis tietysti ottaa jotain opiksi, tietäis vaan mitä 8)
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: nuffieldmaster - 18.03.14 - klo:18:13
Minua harmittaa suunnattomasti se hölmöys, etten ottanut pikaryhmäliitintä ek:hon  :'(  Muuta varustetta en ole jäänyt kaipaamaan.

Tuon 35:sen quicken ruiskutuksiin päästelin irti ja homma on muuten todella nopea tehdä, mutta nuo pikaliittimen pirut. Kävin kyllä heiluttelemassa vipuja ja paineet hävisi kyllä, mutta ilman lämpötilan vaihtelu saa aikaan sen, että auringon puoleinen soviteosa sojotti suoraan taaksepäin kun aurinko lämmitti kuormaajaa. Pari litraa oli öljyä koneen kupeilla, silmillä ja jonkin verran sankossakin ennenkuin quicke oli takaisin traktorin nokalla toimintakunnossa.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: lypsyukko - 18.03.14 - klo:18:18
ylähahlostahan se joskus kanittaa,mut kyllä se tukijalkojen varassa on sen verta etupainoinen ettei taaksepäin pompsahda.pientä tekniikkaa niin lähtee

Jotain tuollaista siinä oli havaittavissa. Mutta olihan 6400 melko köppäänen ajaa ilman kuormaajaa. Sen verta vaaterissa vissiin kuormaajan kanssa, että kyyti on tasaisempaa :o
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: SAS - 18.03.14 - klo:19:19
Kuormaajan tukijalat mieluimmin mahdollisimman pitkät niin onnistuu hyvin.Eteen ehdottomasti kauha .
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Oksa - 18.03.14 - klo:19:23
aikoinani kun oli same niin piti kuikka otta usein irti ja silloin opin että tasasta pitää olla tai teettää sitä työtä.      tosta nykysestä nyykkäristä en ole koskenutkaan kun liittimiks jo vaihdoin nipat jotta edes jotain jaksais vääntää... aiemmasta nyystä sitten ottivat korjaamolla tarpeeseensa.              on muuten aika nysän näkönen ilman aisoja toi nyy!
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: aretus84 - 18.03.14 - klo:19:29
Ite tulee irroteltua tuota Q55 kuormainta aika useesti, nostosylinterit pitää saada täysin sisään vedetyksi, ja mikäli on sähkötoiminen softdrive niin se kannattaa heittää pois päältä, auttaa myös siinä irroituksessa. Mulla kun on etujousitus niin kuormaimen maahan laittaessa paino kevenee keulalta ja saamalla nokka nousee ylemmäs. Tuo myös vaikeuttaa sitä kuormaimen irrotusta, eli etujousitetuissa kannattaa manuaalisesti laskea se nokka alas niin sit lähtee kätevästi pois. Aikoinaan kans ihmettelin et mikä hitto siinä on kun ei kuormain irronnu vaikka oli tapit auki ja nostosylinterit sisässä ja kauha nousi maasta ilmaan.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Make - 18.03.14 - klo:19:34
Käsijarrun pitää olla irti, eikä saa painaa jarrua kun kuormaajan keikauttaa pois paikoiltaan. Muuten en voi käsittää miten Quike vois kanittaa irroituksessa. Ei siinä hahlossa oikein voi ruostekaan jumittaa. Auringonpaisteeseen ei kannata jättää tai sitten pitäisi hydrauliöljyjen olla lämpimiä irroitettaessa. Jos kone on lämmin kannattaa ajaa hydraulilliikkeet ääriasentoihin ennen irroitusta niin eivät öljyt laajene säilytyksen aikana. Muutaman kerran on joutunut löysäämään letkuja, että on saanut letkut kytkettyä takaisin. Meillä ei saa tukijalkoja jättää kauhean pitkiksi, muuten letkut käyvät lyhyiksi.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: meedio - 18.03.14 - klo:19:42
Tosi näppärästi saa aisat pois, nostaa vaan toisella kuormaajalla siitä vakaajien keskisaranasta, sitten voi viedä vaikka minne pois jaloista koko aisat, ja takas helposti..... 8)
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Make - 18.03.14 - klo:19:49
2 minuuttia menee kiinnitykseen, irroitus käy hieman nopeammin. Muutaman kerran on tullut kellosta katottua.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: aretus84 - 18.03.14 - klo:19:57
Muutaman kerran on joutunut löysäämään letkuja, että on saanut letkut kytkettyä takaisin.

Ei tohon tartte ku pultin tai sopivankokosen tapin ja vasaran.. pultti sinne pikaliittimee ja vasaralla napauttaa perään niin johan mänee letkut senjälkee paikalleen :)
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.03.14 - klo:20:00
Jalkojen mitta sellaiseksi, että kauhankärki on maassa ja takana on 10-15cm rakoa, tapit irti ja vedetään nostosylinterit sisään ja lasketaan kauhan perse maahan. Kauhaan mahdollisesti soraa painoksi. Edellisen MP-liftin irroituksessa suurin ongelma oli pölyn jumittamat liittimet.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Tuumaaja - 18.03.14 - klo:20:16
Mitenkäs noi liittimet voi jumiintua kun vähintään 3-4 vuoden välein ne ainakin joutunut vaihtamaan kun kuluvat ja napa kääntyy poikittain liittimen sisällä tai  kuulaura kuluu ettei napa uletu painamaa kanavaa kunnolla auki.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Make - 18.03.14 - klo:20:26
Mul on alkuperäiset liittimet. Nyt olis tarkoitus vaihtaaO-renkaat ennenkuin laitan takaisin paikoilleen. Hiukan nafti 12000 tuntia ajettu.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: jusu - 18.03.14 - klo:20:44
vaihrettu pikaliittimet suoraa kii nipalla kun tihku aina tämän tästä.. + että vitutti kun jousi kuoleentu niin joku liike aina hirastu pikkuhiliaa, yleensä kauhan liike ku rehuleikkuri yms lisähydr sen kautta..

niijja tämä kuormain on ollu 3kertaa irti elämänsä aikana.. eli kii koneeseen-> vaihto toiseen -> tappien ja puslien vaihto...
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: maraani - 18.03.14 - klo:20:49
vaihrettu pikaliittimet suoraa kii nipalla kun tihku aina tämän tästä.. + että vitutti kun jousi kuoleentu niin joku liike aina hirastu pikkuhiliaa, yleensä kauhan liike ku rehuleikkuri yms lisähydr sen kautta..
Aina oppii jotain uutta...  :-[ Viime vuonna oli remontin takia kuormaaja pois ja sen jälkeen on vuotanut...ja juur toi kauhan liike on hidastunu...
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: SKN - 18.03.14 - klo:20:59
2 minuuttia menee kiinnitykseen, irroitus käy hieman nopeammin. Muutaman kerran on tullut kellosta katottua.

Ja jos et kelloo vilkuilis alvariis , menis enää minuutti. ;D
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Peltola - 18.03.14 - klo:21:51
Jalkojen mitta sellaiseksi, että kauhankärki on maassa ja takana on 10-15cm rakoa, tapit irti ja vedetään nostosylinterit sisään ja lasketaan kauhan perse maahan. Kauhaan mahdollisesti soraa painoksi. Edellisen MP-liftin irroituksessa suurin ongelma oli pölyn jumittamat liittimet.

Ja jos nyt joku yrittää vielä väärinpäin, niin ensin mitoitetaan jalat ja irroitetaan tapit, jonka jälkeen ylläolevasti aisat. Ja vasta sitten paineettomaksi sammuksissa ja letkut pois. On varmaan paineeton. Sitten paikalleen laitossa voi tiukata jos keli on paljon lämmennyt.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.03.14 - klo:21:58
Jalkojen mitta sellaiseksi, että kauhankärki on maassa ja takana on 10-15cm rakoa, tapit irti ja vedetään nostosylinterit sisään ja lasketaan kauhan perse maahan. Kauhaan mahdollisesti soraa painoksi. Edellisen MP-liftin irroituksessa suurin ongelma oli pölyn jumittamat liittimet.

Ja jos nyt joku yrittää vielä väärinpäin, niin ensin mitoitetaan jalat ja irroitetaan tapit, jonka jälkeen ylläolevasti aisat. Ja vasta sitten paineettomaksi sammuksissa ja letkut pois. On varmaan paineeton. Sitten paikalleen laitossa voi tiukata jos keli on paljon lämmennyt.

En mä ainakaan yö uniani menettäis jos tälläisen "puutteellisen ilmaisen neuvon" takia joku poistuu siitä traktorillaan letkuja irroittamatta :o
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: vms1 - 19.03.14 - klo:08:26
Tossa irti jätössähän yksi olennainen osa on saada jätettyä kuormain niin että kaikki sylinterit on lepo asennossa. Silloin Se paineen muodostus ei voi olla kovin kova. Jos ja kun joskus sitä painetta muodostuu niin millä yleensä poistatte sen. Lyöttekö nastat vaan kylmästi sisään vai avaatteko letkut. Noiden päiden naputtelu kuulemma johtaa herkästi tilanteeseen että yhteys ei aukeakaan kytkettäessä. Itte kyllä kokeilen aina jollain lyödä ennen kuin rupeen letkuja availemaan.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: metsajussi - 19.03.14 - klo:08:41
Tossa irti jätössähän yksi olennainen osa on saada jätettyä kuormain niin että kaikki sylinterit on lepo asennossa. Silloin Se paineen muodostus ei voi olla kovin kova. Jos ja kun joskus sitä painetta muodostuu niin millä yleensä poistatte sen. Lyöttekö nastat vaan kylmästi sisään vai avaatteko letkut. Noiden päiden naputtelu kuulemma johtaa herkästi tilanteeseen että yhteys ei aukeakaan kytkettäessä. Itte kyllä kokeilen aina jollain lyödä ennen kuin rupeen letkuja availemaan.

Kyllä mä ainakin lyön - mutta koivupalikalla. Olennaista on se että se nasta ei niittaannu ja lyhene. Ei jälkiä, ei murheita. Lyhyemmäksi murjottu nasta saa aikaan kaikkea kivaa :-))

Peräkärryn jarrut tekivät kerran tempun, jarruletku oli ollut kiinni edellisen kerran talvipakkasilla. Kesäheltellä sitten sama kärry perään traktoriin jossa ei jarruventtiiliä ole, tiedossa oli vaan terveisten ajoa. Jossain vaiheessa taivalta alkoi savu nousta jarruista.... Niin paljon oli helteessä jarrut kiristyneet että laahaamaan alkoivat.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Realisti - 19.03.14 - klo:08:56
Kyllä niitä nastoja kärsii lyödä jos tarvittava voima ei ole älytön, mutta mitään pajavasaralla takomista ei kannata tehdä. Silloin jos painetta on jäänyt letkuihin niin paljon ettei pieni naputus auta, on irti kytkemiseenkin täytynyt käyttää jo voimaa.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: jusu - 19.03.14 - klo:09:04
kyl kaikis letkuus on paine talaven jäläkehen ilimojen lämmettyä josei käytetä päivittäin. suosista keväällä käydä koneet läpi avaamien ja imurätin kans.. jos käytetään päivittäin niin paine ei yleensä muodostu niin kovaksi etteikö sitä napautuksella saisi pois.. ja parempi son napakka isku kuin niittauskoputtelu
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.03.14 - klo:10:17
Mitenkäs noi liittimet voi jumiintua kun vähintään 3-4 vuoden välein ne ainakin joutunut vaihtamaan kun kuluvat ja napa kääntyy poikittain liittimen sisällä tai  kuulaura kuluu ettei napa uletu painamaa kanavaa kunnolla auki.
sää vissiin alvariinsa irrottelet kuormainta,ei mulla muuta pikaliittimistö ole mennyt kuin  O rengas ja joskus se tukirenngas että sitten liitin alkaa vuotaan mutta ei kuormaimesta vielä koskaan tosin ei usein ole tarvinnut irroittaakaan,lähinnä metsäajoja varten on ollut nokalta pois.
Toisessa koneessa 10v aikana kerran on mp-lifti irroitettu.
Toisessa ollut ikänsä 2-3 vuotta paikallaan.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Tuumaaja - 19.03.14 - klo:10:22
vaihrettu pikaliittimet suoraa kii nipalla kun tihku aina tämän tästä.. + että vitutti kun jousi kuoleentu niin joku liike aina hirastu pikkuhiliaa, yleensä kauhan liike ku rehuleikkuri yms lisähydr sen kautta..

niijja tämä kuormain on ollu 3kertaa irti elämänsä aikana.. eli kii koneeseen-> vaihto toiseen -> tappien ja puslien vaihto...
Tarvii kans vissiin laittaa ilman pikaliittimiä kun korkeintaan 2vuotta kestää vuotamatta tiivisteet.
Mulla on kyllä useemmat liittimet mennyt täysin toppiin että kuormaajan saa vaikka nousemaan muttei alas millään,siitä seurannut aika hankaliakin tilanteita. >:( >:(
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: SAS - 19.03.14 - klo:10:32
Sanokaapas mistä johtuu Mpliftissä se että nostosylinteri antaa itekseen periksi noin puolessa välissä eli laskevat hiljaa maahan,mutta ylhäällä kyllä pysyvät hyvin.? Voisko olla sylinterin sisäpuolella häikkää tuon kaikkein käytetyimmän alueen kohdalla.?
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: mää vai - 19.03.14 - klo:10:35
Sanokaapas mistä johtuu Mpliftissä se että nostosylinteri antaa itekseen periksi noin puolessa välissä eli laskevat hiljaa maahan,mutta ylhäällä kyllä pysyvät hyvin.? Voisko olla sylinterin sisäpuolella häikkää tuon kaikkein käytetyimmän alueen kohdalla.?

Tuttu ongelma parissa koneessa ollut eestiläisiä sylintereitä ja päästävät ohi männän. Tiivisteiden vaihto ei auta jos sylinteriputki on soikea tai keskeltä väljempi.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: SAS - 19.03.14 - klo:10:49
Sanokaapas mistä johtuu Mpliftissä se että nostosylinteri antaa itekseen periksi noin puolessa välissä eli laskevat hiljaa maahan,mutta ylhäällä kyllä pysyvät hyvin.? Voisko olla sylinterin sisäpuolella häikkää tuon kaikkein käytetyimmän alueen kohdalla.?

Tuttu ongelma parissa koneessa ollut eestiläisiä sylintereitä ja päästävät ohi männän. Tiivisteiden vaihto ei auta jos sylinteriputki on soikea tai keskeltä väljempi.
MP liftillä olivat haluttomia vastaamaan tuohon kysymykseen :D Tuota on epäilty koko ajan.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Kultahammas - 19.03.14 - klo:15:57
On tullut irroteltua ja kiinniteltyä usein. Kun on nostosylinterissä liittimessä painetta kun keli on lämmennyt, laitan toisen letkun kiinni jossa ei ole painetta ja joystickin kellunta-asentoon.
Siten painetta ei ole enää toisessakaan enkä ole irrotellut liittimiä muutamaan vuoteen.
Perusoletus tietenkin että ajaa sylinterin päätyasentoon ennen irrotusta.
Jos molemmissa liittimissä on paine niin sitten on kylläkin pakko irrottaa liittimestä kiertämällä.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: JiiPee42 - 19.03.14 - klo:17:48
Sanokaapas mistä johtuu Mpliftissä se että nostosylinteri antaa itekseen periksi noin puolessa välissä eli laskevat hiljaa maahan,mutta ylhäällä kyllä pysyvät hyvin.? Voisko olla sylinterin sisäpuolella häikkää tuon kaikkein käytetyimmän alueen kohdalla.?


Voisko sama syy olla ratkaisu siihen että miksi autosta tuulilasin pyyhkijän kumin hajotessa se hajoaa aina kuljettajan näkökentästä? Siis käytetymmältä alueelta???
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: jusu - 19.03.14 - klo:17:49
vastaantulevat nakkaa suolakuraa enimmäkseen kuskin puolelle ja se suolahan ny hyvää tekee..
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: jusu - 19.03.14 - klo:17:51
Sanokaapas mistä johtuu Mpliftissä se että nostosylinteri antaa itekseen periksi noin puolessa välissä eli laskevat hiljaa maahan,mutta ylhäällä kyllä pysyvät hyvin.? Voisko olla sylinterin sisäpuolella häikkää tuon kaikkein käytetyimmän alueen kohdalla.?

Tuttu ongelma parissa koneessa ollut eestiläisiä sylintereitä ja päästävät ohi männän. Tiivisteiden vaihto ei auta jos sylinteriputki on soikea tai keskeltä väljempi.
MP liftillä olivat haluttomia vastaamaan tuohon kysymykseen :D Tuota on epäilty koko ajan.

aika ihmeelliseltä kuulostaa mutta onhan se toki mahdollista että olis soikiot.. ei muuta irti ja mitata, sillä siitä pääsee.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: metsajussi - 19.03.14 - klo:22:42
Mun vanhassa Kuikassa tyhjät aisat pysyvät täysin ylhäällä paremmin siksi, että ovat silloin melkin tasapainossa, pystysuoraan kohti taivasta, ja sylintereille jää hyvin pieni kuorma enää kannateltavaksi. Jos kuitenkin lähtevät tuolta valumaan, niin tulevat sitten aikanaan maahan asti. Quicke 450.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: SAS - 20.03.14 - klo:17:20
Mun vanhassa Kuikassa tyhjät aisat pysyvät täysin ylhäällä paremmin siksi, että ovat silloin melkin tasapainossa, pystysuoraan kohti taivasta, ja sylintereille jää hyvin pieni kuorma enää kannateltavaksi. Jos kuitenkin lähtevät tuolta valumaan, niin tulevat sitten aikanaan maahan asti. Quicke 450.
On kokeiltu taakan kanssa sama juttu ylhäällä pysyy ,mutta ei alempana.
Otsikko: Vs: Valtran etukuormaajan irrotus
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.03.14 - klo:18:49
Mikä sen putken sieltä keskeltä soikioittais, eihän siihen kohtaan ole edes hitsattu mitään. Soita myytinmurtajille.