Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vanhoja lypsyrobotteja...  (Luettu 41395 kertaa)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Yhden asiakkaan kanssa päissämme laskimme, että pelkällä energiankulutuksen ja hankintahinnan erolla saa liki kolmenkympin tuntipalkan lypsyhommasta ;)

Bullshittiä... Kaverilla roboon siirtyminen vähensi sähkön kulutusta 30 mwh vuodessa vaikka eläin- ja maitomäärä kasvoivat. Ehtii lämpökeskus paremmin tuottaa energiat kun kulutus jakautuu tasaisemmin. Samaten maidon lämmön talteenotto pelaa paremmin kun ei tuu tuhatta litraa maitoa kerralla tankkiin!!!
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Onko todella näin? Onko tanskalaiset taas suomalaisia askeleen edellä?  ::) :P
Varmaan ainakin velkamäärässä. Farmtesthän totesi, että robolypsy nostaa kustannuksia, mutta se valitaan muista syistä. Tanskalaisten tapauksessa epäilisin rahoittajien leipääntyneen korkeampiin kustannuksiin. Ainakin joissain tapauksissa.

eikö tanskalaas tilool ole niin korkiat kustannukset ettei ny muutama robo paljoa enää siin vaikuta,tosin lypsy-aseman huollotkin on tanskas neuvoteltava erikseen pankin kans ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Mä luulen että Tanskassa ovat laajentaneet navetoita vanhoja piirrustuksia pidentämällä -> Asema on saatu sopimaan vaikka navetan kylkeen, mutta uusia roboja olisi ollut hankala lisätä. Vaan enpäs tii`ä.

Voisin tietysti selvittää tämän jutun sen alkulähteiltä mutta... en vaan taida viitsiä  :D

Minua kiinnostaa tässä vain se, että

1. voiko vanhan robotin päivittää "uudeksi" ja millä hinnalla?
2. onko järkevää ostaa vanha robotti ja päivittää se uudeksi?
3. voisiko vanhalla robotilla lypsää pikkupihatossa jos sen kytkisi sammuksiin yön ajaksi?
4. Ja tärkein kaikista: Miksi roboteista on tehty päivitysversioita, jos ne alun alkaen olivat niin erinomaisia  ???

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Mä luulen että Tanskassa ovat laajentaneet navetoita vanhoja piirrustuksia pidentämällä -> Asema on saatu sopimaan vaikka navetan kylkeen, mutta uusia roboja olisi ollut hankala lisätä. Vaan enpäs tii`ä.

Voisin tietysti selvittää tämän jutun sen alkulähteiltä mutta... en vaan taida viitsiä  :D

Minua kiinnostaa tässä vain se, että

1. voiko vanhan robotin päivittää "uudeksi" ja millä hinnalla?
2. onko järkevää ostaa vanha robotti ja päivittää se uudeksi?
3. voisiko vanhalla robotilla lypsää pikkupihatossa jos sen kytkisi sammuksiin yön ajaksi?
4. Ja tärkein kaikista: Miksi roboteista on tehty päivitysversioita, jos ne alun alkaen olivat niin erinomaisia  ???

on ooppeleistakin tehty uusia malleja mut siit "erinomaisuudesta voi olla montaa mieltä ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Mä luulen että Tanskassa ovat laajentaneet navetoita vanhoja piirrustuksia pidentämällä -> Asema on saatu sopimaan vaikka navetan kylkeen, mutta uusia roboja olisi ollut hankala lisätä. Vaan enpäs tii`ä.

Voisin tietysti selvittää tämän jutun sen alkulähteiltä mutta... en vaan taida viitsiä  :D

Minua kiinnostaa tässä vain se, että

1. voiko vanhan robotin päivittää "uudeksi" ja millä hinnalla?
2. onko järkevää ostaa vanha robotti ja päivittää se uudeksi?
3. voisiko vanhalla robotilla lypsää pikkupihatossa jos sen kytkisi sammuksiin yön ajaksi?
4. Ja tärkein kaikista: Miksi roboteista on tehty päivitysversioita, jos ne alun alkaen olivat niin erinomaisia  ???

on ooppeleistakin tehty uusia malleja mut siit "erinomaisuudesta voi olla montaa mieltä ;D

Just eilen Vectra tilttasi viimeksi  :D -> huomenna osia ostamaan  8) Mutta en minä olekkaan noita ikinä pahemmin kehunut, paitsi kieli poskessa. Robotteja sen sijaan on aina kehuttu, mutta silti niitä on päivitetty 2 vuoden välein.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Robotin vaihto täysin eri asia kun puimurin tai traktorin vaihto.

Ei pidä paikkaansa. Ei robotin vaihto ihmeellinen juttu ole, vanha ulos ja uusi sisään. Kokemusta on.

Rupee vain Jiiwee vaihtoon henkisesti valmistautumaan, kun tuli laitettua vanhan mallinen kone. Eikös tuo uusi A4 ole aivan jättimäinen uudistus (jälleen ;D)
Lypsettiinkö sillä osastolla kokoajan johon  robo vaihettiin? Miks vaihoit uudenkarheen koneen pois?

 Onhan  a nelosessa paljon uutta mutta minulle kelpaa hyvinkin vanha ja koeteltu tekniikka mikä toimii jopa verhoseinänavetassa;)

***Vaihto kesti 8 tuntia, jona aikana ruuhkaa purettiin lypsämällä parilla minivemssillä syöntiparressa. En tiedä onko 7 ja 5 vuotta vanhat koneet enää uudenkarheita, mutta kuitenkin hyvin toimivia, joten vaihtoarvo kohdillaan. Kun taas uutta hankittaessa kolmen ostovoima kovempi kuin yhden, joten väliraha muodostui kiinnostavaksi. Eikös se vaihtokauppa yleensä tähän tyyliin muodostu.



Tulihan se sieltä VÄLIRAHA (ja agribonuuuuuus...)  ;D
VAIHTOKAUPPA..... agraarimarkkinataloutta joka kuullostas ihan kuluttajakaupalta.. :o

Viimeksi muokattu: 02.01.11 - klo:19:48 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Mä luulen että Tanskassa ovat laajentaneet navetoita vanhoja piirrustuksia pidentämällä -> Asema on saatu sopimaan vaikka navetan kylkeen, mutta uusia roboja olisi ollut hankala lisätä. Vaan enpäs tii`ä.

Voisin tietysti selvittää tämän jutun sen alkulähteiltä mutta... en vaan taida viitsiä  :D

Minua kiinnostaa tässä vain se, että

1. voiko vanhan robotin päivittää "uudeksi" ja millä hinnalla?
2. onko järkevää ostaa vanha robotti ja päivittää se uudeksi?
3. voisiko vanhalla robotilla lypsää pikkupihatossa jos sen kytkisi sammuksiin yön ajaksi?
4. Ja tärkein kaikista: Miksi roboteista on tehty päivitysversioita, jos ne alun alkaen olivat niin erinomaisia  ???

Tuohon pikkupihatossa lypsämiseen. Mikä ettei sen voi kytkeä päältä yöksi, mutta miksi niin tekisi.
Rakkine soittelee joskus harvoin yöaikaan, mutta jos sen viitsii pitää yölläkin toiminnassa esim 30-40 lehmän karjassa, niin homma toimii todennäköisesti kaikkein parhaiten, vapaata kapasitettiia on paljon, joka yleensä on kokonaisuudelle hyväksi.

Sinällään, jos käytetyn masiinan saa hyvin halvalla, niin miksei voi olla helppo ratkaisu karjaan, joka ei halua lisätä eläinmäärää. Vaikea sanoa missä vaiheessa robotti on teknisesti lopussa.

Mutta varsinkin jos tila on Suomessa A-B alueen investointituen piirissä, ja mahdollisesti saisi vielä nuoren viljelijän korotuksen (onko sellainen vielä?), niin laskelma menee hieman mutkikkaammaksi, jos käytettyyn ei saa investointiavustusta mutta uuteen saa. Hinnaneron pitää olla aika merkittävä.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Voe ei... käytettyjä roboja edullisesti..ei halua nostaa eläin määrää , vain osan aikaa päällä jne... tämä keskustelu saa ihan absurdeja piirteitä.
TÄPTÄPTÄPTÄP!  ;D ;D
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
E-P:llä tiedän olevan ainaskin yhden noin 40:n lehmän pihaton,johon on hommattu käytetty Vms.Robottiin paskantamista tarinan mukaan pakkaa olemaan(johtunee siitä,kun kapasiteettia liikaa,niin jäädään boksiin notkumaan),mutta muuten isäntä tyytyväinen valintaansa.Ja UCD:lle tiedoksi,jotta DeLavalin tuotteista ei ole saanut bonusta vuoden 2007 jälkeen...

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Sähköpaimen ajelisi notkumaan jäävät lehmät Lelystä pois ::) Eikä robotti soittelisi uutena vuotena saunaan sen takia ;D
Maaseudun tulevaisuus

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Voe ei... käytettyjä roboja edullisesti..ei halua nostaa eläin määrää , vain osan aikaa päällä jne... tämä keskustelu saa ihan absurdeja piirteitä.
TÄPTÄPTÄPTÄP!  ;D ;D


No onhan tuo idea vähän täptäp  :D Tässä nyt lähinnä pohditaan, että toimisiko homma noin. Se että onko siinä järkeä, onkin jo eri tarina  :D

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
E-P:llä tiedän olevan ainaskin yhden noin 40:n lehmän pihaton,johon on hommattu käytetty Vms.Robottiin paskantamista tarinan mukaan pakkaa olemaan(johtunee siitä,kun kapasiteettia liikaa,niin jäädään boksiin notkumaan),mutta muuten isäntä tyytyväinen valintaansa.Ja UCD:lle tiedoksi,jotta DeLavalin tuotteista ei ole saanut bonusta vuoden 2007 jälkeen...
Kyllä olen tullut informoiduksi asiasta aikaisemmin, mutta kyllä sinisiä vielä agrimarket-boonus muistoilla/höyryillä ostellaan...  :D

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...

Tulihan se sieltä VÄLIRAHA (ja agribonuuuuuus...)  ;D
VAIHTOKAUPPA..... agraarimarkkinataloutta joka kuullostas ihan kuluttajakaupalta.. :o

***Ensinnäkin agriboonusta ei tuosta kaupasta irronnut.  Toisekseen UCD on niin kätevä kaveri ettei maksa vaihtokaupasta välirahaa ollenkaan. Toisaalta se on varmaan niin kätevä ettei vaihtokauppaa ollenkaan. Tai onko se niin kätevä ettei tee kauppaa ollenkaan?

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Onko todella näin? Onko tanskalaiset taas suomalaisia askeleen edellä?  ::) :P
Varmaan ainakin velkamäärässä. Farmtesthän totesi, että robolypsy nostaa kustannuksia, mutta se valitaan muista syistä. Tanskalaisten tapauksessa epäilisin rahoittajien leipääntyneen korkeampiin kustannuksiin. Ainakin joissain tapauksissa.

Minkähänlainen kupla muhii tuolla tanskan maataloudessa? Maatalouden taakkana oleva velkamäärä on niin järjetön, että olen joskus miettinyt kuinka kauan sitä voidaan pyörittää tuolla tavalla? Loppuuko jonain päivänä rahoittajien usko ja tiloja rupeaa kaatumaan oikein urakalla....?
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Vanhoja lypsyrobotteja...
Yhden asiakkaan kanssa päissämme laskimme, että pelkällä energiankulutuksen ja hankintahinnan erolla saa liki kolmenkympin tuntipalkan lypsyhommasta ;)

Bullshittiä... Kaverilla roboon siirtyminen vähensi sähkön kulutusta 30 mwh vuodessa vaikka eläin- ja maitomäärä kasvoivat. Ehtii lämpökeskus paremmin tuottaa energiat kun kulutus jakautuu tasaisemmin. Samaten maidon lämmön talteenotto pelaa paremmin kun ei tuu tuhatta litraa maitoa kerralla tankkiin!!!
Mihin sitä maidonjäähdytyksen lämpöö talteenotetaan, kun kerran ilmaista energiaa virtaa pikkuhiljaa lämpökeskuksesta??

Juu ko tapauksessa kuumavesi ja maidonjäähdytys sekä lypsykoneen alipaine tuotetaan sähköllä ja maidonlämpö lämmittää vasikkatilat ja sairaskarsinat..