Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 02.11.12 - klo:09:23
-
Pankaas sanoen tekikö valtra virheen kun ei tuonut runko-ohjausta tuotelinjalle. Ne city ja forest mallit mitä on tehty niin on jälkiasennettu uutena. Mun mielestä olisi ehkä ollut isompia makkinoita ajatellen fiksua tuotteistaa tuo runko-ohjaus ihan tuotantolinjalle. Luulis olevan jonkinverran käyttöä sekä pyöräraktorina että kumitelaversiona. Hinnan olisi varmasti saanut painettua 2-30000 lisähintaan kunhan ei olisi tehnyt konetta kahdesti.
-
Niissähän oli tosiaan se järjettömyys, että traktori tehtiin normaalisti kokoonpanolinjalla ja sitten kuskattiin Maaseudun koneelle katkaisuun. Ihan varmasti suoraan kokoonpanolinjassa tehtynä olisi tullut selkeästi halvemmaksi. Oliko arvio menekistä kuitenkin sen verran vähäinen, ettei omaa kokoonpanolinjaa alettu tekemään. Agco varmaan muutenkin tykkää enemmän pitäytyä ns. bulkkitavarassa. X-sarjahan oli tehty ns. pitkän välirungon traktoreista ( M-sarja ja 6000-sarja ). Sellaisiahan ei ole enää kuin T-sarja.
-
Niin luulis että jostainkohtaa hytin edestä kun poikkais jonkun ännäläissen ja laittais runkonivelen minkä läpi ohjais kaikki tarvittavat voimalinjat niin saataisi aika hyvä nuppi ja niihin sitten viellä kunnon kuormaajat ja mahdollisuus teloihin ym niin voisi olla kysyntää sekä kotimaassa että ulkomailla.
-
Niin luulis että jostainkohtaa hytin edestä kun poikkais jonkun ännäläissen ja laittais runkonivelen minkä läpi ohjais kaikki tarvittavat voimalinjat niin saataisi aika hyvä nuppi ja niihin sitten viellä kunnon kuormaajat ja mahdollisuus teloihin ym niin voisi olla kysyntää sekä kotimaassa että ulkomailla.
Kyllä tällä jo ainakii Quadtrackiä päihin laitetaan 8)
-
Koneviestissä oli 60-luvulla juttu isännästä joka oli yhdistänyt 2kpl 361 valmettia peräkkäin yhden miehen ajettavaksi..
-
Niin luulis että jostainkohtaa hytin edestä kun poikkais jonkun ännäläissen ja laittais runkonivelen minkä läpi ohjais kaikki tarvittavat voimalinjat niin saataisi aika hyvä nuppi ja niihin sitten viellä kunnon kuormaajat ja mahdollisuus teloihin ym niin voisi olla kysyntää sekä kotimaassa että ulkomailla.
Tuollaisia kyllä on markkinoilla siihen saa telat ja runkoohjautuva ::)
http://www.mascus.fi/metsakoneet/kaytetyt-kuormatraktorit/valmet-840-2/khimemjb.html
-
Nii ja jos nää 6000 ja 8000 sarjalaiset ei ole huonoja kuormain koneita ilman vastapainoo niin tiedättekö mikä se vasta onkin.
No levyaisa kuoramimella varustettu x 6850 hitec. Kaikki paino etukehdossa. Kulkee jo pelkkä tyhjä kauha keulassa perä maata vain hipoen. Eturenkaiden kestossa ongelmia täällä yhdessä 10 000 h ajetussa. neljännet etuset(runkoviat kaikissa)
Takaset alkuperäiset. Vastapaino aina oltava kuormattaessa. Pienen hiekoitus kärrin kanssa liukkaalla tappo vehje.
Mut asia peli ahtaisiin kuormauksiin, kuormain vain onneton ylettyvyydeltään.
-
Nii ja jos nää 6000 ja 8000 sarjalaiset ei ole huonoja kuormain koneita ilman vastapainoo niin tiedättekö mikä se vasta onkin.
No levyaisa kuoramimella varustettu x 6850 hitec. Kaikki paino etukehdossa. Kulkee jo pelkkä tyhjä kauha keulassa perä maata vain hipoen. Eturenkaiden kestossa ongelmia täällä yhdessä 10 000 h ajetussa. neljännet etuset(runkoviat kaikissa)
Takaset alkuperäiset. Vastapaino aina oltava kuormattaessa. Pienen hiekoitus kärrin kanssa liukkaalla tappo vehje.
Mut asia peli ahtaisiin kuormauksiin, kuormain vain onneton ylettyvyydeltään.
no kumma kun en oo tarvinnu vielä koskaan vastapainoa omassa 115 cityssä ja paskakin kuormataan lumikauhalla eikä nouse perä ylös,että paskapuhetta tommonen.
-
Nii ja jos nää 6000 ja 8000 sarjalaiset ei ole huonoja kuormain koneita ilman vastapainoo niin tiedättekö mikä se vasta onkin.
No levyaisa kuoramimella varustettu x 6850 hitec. Kaikki paino etukehdossa. Kulkee jo pelkkä tyhjä kauha keulassa perä maata vain hipoen. Eturenkaiden kestossa ongelmia täällä yhdessä 10 000 h ajetussa. neljännet etuset(runkoviat kaikissa)
Takaset alkuperäiset. Vastapaino aina oltava kuormattaessa. Pienen hiekoitus kärrin kanssa liukkaalla tappo vehje.
Mut asia peli ahtaisiin kuormauksiin, kuormain vain onneton ylettyvyydeltään.
no kumma kun en oo tarvinnu vielä koskaan vastapainoa omassa 115 cityssä ja paskakin kuormataan lumikauhalla eikä nouse perä ylös,että paskapuhetta tommonen.
luulis tuon runkonivelen lisäävän vähän akseliväliäkin, vai onko pelkkä luulo. kuitenkin ne jotka tuommosella on kuormannu ni sanoo että tuntuu köppäseltä tavallinen traktori tuon jälkeen, vallankin muun merkkinen 8) 8) 8) 8)
-
No en tietä... 2 talvee tommosen alta ajoin lunta ja itsekkin kuormasin. 2m3 kauha oli koneessa.
Sinänsä toi 2m3 kauhan täyteen saaminen mikään uroteko ole vai onko.....
Kun itse ajoi kuormia ja kuormasi lunta,niin naplasi aina takapuntin paikoilleen.
Ja edelleenkin kaikki paino/lisäpaino keulassa
-
Yks paja tekee noita
http://www.lannencenter.com/fi/etusivu.html
-
Nii ja jos nää 6000 ja 8000 sarjalaiset ei ole huonoja kuormain koneita ilman vastapainoo niin tiedättekö mikä se vasta onkin.
No levyaisa kuoramimella varustettu x 6850 hitec. Kaikki paino etukehdossa. Kulkee jo pelkkä tyhjä kauha keulassa perä maata vain hipoen. Eturenkaiden kestossa ongelmia täällä yhdessä 10 000 h ajetussa. neljännet etuset(runkoviat kaikissa)
Takaset alkuperäiset. Vastapaino aina oltava kuormattaessa. Pienen hiekoitus kärrin kanssa liukkaalla tappo vehje.
Mut asia peli ahtaisiin kuormauksiin, kuormain vain onneton ylettyvyydeltään.
no kumma kun en oo tarvinnu vielä koskaan vastapainoa omassa 115 cityssä ja paskakin kuormataan lumikauhalla eikä nouse perä ylös,että paskapuhetta tommonen.
luulis tuon runkonivelen lisäävän vähän akseliväliäkin, vai onko pelkkä luulo. kuitenkin ne jotka tuommosella on kuormannu ni sanoo että tuntuu köppäseltä tavallinen traktori tuon jälkeen, vallankin muun merkkinen 8) 8) 8) 8)
Kaveri on aina mahdollisuuden tullen mollanut Valtraa ja sen sukuisia koneita. Nyt syksyllä on joutunut ajamaan linkkuvaltralla ihan kasvinviljelyn töissä vähän enemmän ja sanoi että tuntuu tavallinen traktori tosi kököltä sen jälkeen.
-
Yks paja tekee noita
http://www.lannencenter.com/fi/etusivu.html
Vesilahtelaiset luottaa suomalaisiin koneisiin :) :) :) :)
http://www.lannencenter.com/fi/ajankohtaista/43
-
No en tietä... 2 talvee tommosen alta ajoin lunta ja itsekkin kuormasin. 2m3 kauha oli koneessa.
Sinänsä toi 2m3 kauhan täyteen saaminen mikään uroteko ole vai onko.....
Kun itse ajoi kuormia ja kuormasi lunta,niin naplasi aina takapuntin paikoilleen.
Ja edelleenkin kaikki paino/lisäpaino keulassa
ei oo kaikki lisäpaino keulassa, takavanteissa on vakiona 640 kg painoja.
-
Ne taitaa tykätä jolla noita on, harvoin vaihtokoneina ja tunteja paljon. Oma kone kaupungin vanha, Hämeenlinnassa alkoi huolto joka perjantai kello 12.00 paitsi pyryillä ja akuteeilla hiekoituksilla, hyvin huollettu kone oli
-
Vanha X 120 City täällä. Paalien kuormaajana ja metsäkärryn edessä. Ahtaissa paikoissa ja metsässä oikein mukava. Tavallisissa maahommissa taas erästä TV-mainosta mukaellen 'jotenkin outo'. Tai mä en vaan osaa vaikka toinenkin linkkukone on varmaan 25 vuotta ollut. Ainakin lingon kanssa tulee ojanreunoista helposti ylimääräisillä mutkilla koristeltuja :-) Paalien käsitelyssä kiva kun ohjauksella saa kärryssä tuupittua palleroita sivusuunnassa.
Ei se nyt kauhean kiikkerä ole ilman takapainoakaan - syykin selvisi kun piti ottaa mg-venttiilin kelan vaihdon takia takapyörä irti. Ovat suolavettä 2/3 täynnä :-|
Raskaammissa ek-hommissa on kyllä takapaino käytössä. Tuossa kuormajassahan on hämäävän paljon voimaa, muistaakseni nostaa 3,5 t turpalevystä. Ulottuvuutta sitten taas ei ole.
Tässähän on automaattiset etuakselin vakaajasylinterit, onkohan Agri-mallissa niitä?
Onhan tuo kai hippasen pidempi kuin tavallinen versio.
Tulevaisuudessa remonttilistalla olisi vetolevyn vaihto, taitaa olla numeroa inhottavampi homma verrattuna perinteiseen koneeseen. Tässä kun moottori on siellä kuormaimen muodostaman eturungon kehdossa ja konetta ei pysty samalla tavalla näppärästi vauhtipyörän kohdalta katkaisemaan kuin tavallista konetta. Moottori pitää kai roippeineen irrottaa tuosta eturungosta ja nostaa pois sieltä kaukalostaan..
Runkonivel on kyllä järeää tekoa, eiköhän se ollutkin suoraan metsäkoneesta lainattu?
-
Joskus oli kuulemma noihin Linkkuihin vielä Koneen aikana suunnitelma tehdä pidempi aiasainen/ teleskooppi aisat. Perus kone olisi kiepautettu ympäri ja aisat olisi ollut kiinni hytin edessä tai sivuilta. Olisi ollut hyvin maastokykyinen ja vastapaino hommakin olisi hoitunut sekä näkyväisyys. En tiedä oliko siitä protoja tehty vai pelkkiä piirustuksia.
Briteissä on ollut vielä tällä vuosituhannella pajoja jotka on tehnyt uudehkoista (-90 luvun) traktoreista noita pakilla ajettavia kuormaimia
-
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.
-
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.
Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.
-
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.
Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.
Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.
-
Kyllä tänään tuli taas käytyä lumipenkassa, tulin pellolta kylätiellä kuivaheinäkuorman kanssa. Siinä tulee normaali tiukka käännös ja pelto on reilu puolimetriä tietä ylempänä. Niin se taas puski perän penkkaan ja linkkuun. Kärry pois ja paalipiikillä sain kammettua itseni tielle. Kärry vetovarren koukkuun kiinni ja matkaan
-
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.
Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.
Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
-
Motovarusteltu versio oli jotenkin vaikea ajaa tiellä, sivukaltevassa jos lähti vetämään ojaan päin korjaava ohjausliike vaan pahensi tilannetta, käytännössä piti joskus pudottaa ihan kävelyvauhtiin että pääsi takaisin kaistalle.
Linkulle tyypillistä. Kun perä irtoaa, normaali vastaliike vain kiihdyttää pyörähdystä. Pitkän harjoituksen jälkeen opin tekemään ensin pienen luisun myötäisen liikkeen ja pidon palattua varovasti vastaliikettä.
Jep.
Ja väistäminen vaikka ojan reunaan kannattaa tehdä harkiten. Siitä poistuessa jos kääntää turhan jyrkkään tielle päin niin peräpäähän kääntyy just sinne ojaan.. tai jos vähänkin vielä luistelee sivulle niin kannattaa päättää mihin suuntaan ja kumman pään ajaa tarkoituksella ojan kautta - muita vaihtoehtoja ei juuri ole jos tilanteesta pois haluaa päästä.
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
Vammaksella oli kaivuri malli jossa on tuo, tuolla virityksellä mutta tielle ei olisi asiaa kun ei ole tyyppihyväksytty, linkku ei sovi talvella kun ei ole pitoa nopeaan ajoon kun ohjausliike heiluttaa massoja sivusuunnassa verrattuna jäykkään
-
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
Joissain onkin, oliko isompia XM-malleja tms. Sellaista olen koeajanutkin mutta malli ei jäänyt tarkkaan mieleen. Kääntyi tosi pienessä tilassa tarvittaessa.
Sillä sai rapuajonkin halutessaan.
Tässä Cityssäkin on ohjaussylinterikin, se on vaan lukittu paloilla jäykäksi eikä letkuja ole. Eturunko ei sallisi kovinkaan merkittävää pyörien kääntymistä kun pyörät ottaisivat runkoon kiinni. Agri-mallissa mahtuisi kai kunnolla kääntymäänkin.
-
Eikö näissä olis kätevä etupyörien kääntö? Eikö se ole mahdollista ottaa käyttöön?
Joissain onkin, oliko isompia XM-malleja tms. Sellaista olen koeajanutkin mutta malli ei jäänyt tarkkaan mieleen. Kääntyi tosi pienessä tilassa tarvittaessa.
Sillä sai rapuajonkin halutessaan.
Tässä Cityssäkin on ohjaussylinterikin, se on vaan lukittu paloilla jäykäksi eikä letkuja ole. Eturunko ei sallisi kovinkaan merkittävää pyörien kääntymistä kun pyörät ottaisivat runkoon kiinni. Agri-mallissa mahtuisi kai kunnolla kääntymäänkin.
XN:ssä ainakin oli kääntyvät etupyörät. Näitä lienee kyllä tehty melko vähän. https://www.youtube.com/watch?v=lp5Xw2zc2Uw
-
Case IH puuhaili vastaavanlaisen projektin kanssa aikanaan, tää vaan ei päätynyt valmistuslinjalle asti koskaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2q0cGLo4W8
-
XM:llä liityin nyt myös linkkuleiriin. Tai mistä sen nyt sitten lasketaankaan. Romu on siis hankittu, mutta onhan siinä tekemistä ennen kun on käyttökunnossa. Eikös se sanontakin mene jotenkin niin, että toisen entinen romu voi olla joskus jokun toisen romu.
Muutamia kymmeniä tunteja tuli X100 linkulla paaleja siirreltyä joskus aikoja sitten ja siitä jäi ajatus kytemään, että tuollainen on joskus hankittava itselle. Olihan se etukuormaintyössä aivan eri vehje verrattuna jäykkärunkoiseen. Tämän XM:n sähköisesti esiohjattu levyaisakuormaaja liikkui summautuvalla hydrauliikalla oikeinkin ripeästi, sen vähän mitä sitä on päässyt kokeilemaan.
City-kuormaajaan taitaa olla vaan melko heikosti käytettyä euro-varustelevyä tarjolla, kun on muutenkin vähän sellainen marginaalituote. Kone on vila-levyllä ja kaikki työvälineet tietysti euro-kiinnikkeellä. Tai uusi löytyisi kyllä varaosana tehtaan varastosta maltilliseen 7960,80€ (sis AlV) hintaan :o
-
Mitä jos teet adapterin väliin, eurossa on niin heiveröiset tapitkin. Harmi kun siitä on tullut se yleisin :-[
-
XM:llä liityin nyt myös linkkuleiriin. Tai mistä sen nyt sitten lasketaankaan. Romu on siis hankittu, mutta onhan siinä tekemistä ennen kun on käyttökunnossa. Eikös se sanontakin mene jotenkin niin, että toisen entinen romu voi olla joskus jokun toisen romu.
Muutamia kymmeniä tunteja tuli X100 linkulla paaleja siirreltyä joskus aikoja sitten ja siitä jäi ajatus kytemään, että tuollainen on joskus hankittava itselle. Olihan se etukuormaintyössä aivan eri vehje verrattuna jäykkärunkoiseen. Tämän XM:n sähköisesti esiohjattu levyaisakuormaaja liikkui summautuvalla hydrauliikalla oikeinkin ripeästi, sen vähän mitä sitä on päässyt kokeilemaan.
City-kuormaajaan taitaa olla vaan melko heikosti käytettyä euro-varustelevyä tarjolla, kun on muutenkin vähän sellainen marginaalituote. Kone on vila-levyllä ja kaikki työvälineet tietysti euro-kiinnikkeellä. Tai uusi löytyisi kyllä varaosana tehtaan varastosta maltilliseen 7960,80€ (sis AlV) hintaan :o
Käsissäsihämme on aarre🤣🤣. Mitä sitten se koko traktori maksaakaan kun pelkkä levy tuon
-
Se on kyllä harmi tuo Euro levyn voitto kulku. Tuo Vila kestää jo melko kovaa käyttöä. Sen mitä normaalilla etukuormaimella kukaan viitsii mättää. Sitten kovempaan käyttöön Volvo mallia koon mukaan
-
Leikkauttaa 20 millistä levyä väliin sov1tuspalaksi ja hitsaa uudet kiinnikkeet oikeisiin kohtiin . Muutama satanen hintaa...
-
Mitä jos teet adapterin väliin, eurossa on niin heiveröiset tapitkin. Harmi kun siitä on tullut se yleisin :-[
Mulla on käytössä MP-Liftin Vila-Euro adapteri. Näyttäisi maksavan jotain tonnin luokkaa nykyään hydraulilukituksella.
-
Mun adapterissa lukee Ylistaron joku.. (terästakomo?).
Mekaanisesti kiinni turpalevyssä josta hydraulilukitus siirretty siihen adapteriin.
Ei ollut kauhean kallis, en muista tarkkaa hintaa tähän.
Olisi saanut olla vaikka hieman pidempikin, lisäisi vain ulottuvuutta. Nyt varmaan noin 10 cm luokkaa.
Lisäys: Tuohon adaperiin tuntuu olevan huomattavasti vaikeampaa koukata työvälineitä kiinni kuin aitoon euro-kiinnityslevyyn. Harvoin onnistun 'heittämällä'.
Vanhaan kuikkaan loksahtaa kun nyt vähän sinnepäin osuu.
-
Mun adapterissa lukee Ylistaron joku.. (terästakomo?).
Mekaanisesti kiinni turpalevyssä josta hydraulilukitus siirretty siihen adapteriin.
Ei ollut kauhean kallis, en muista tarkkaa hintaa tähän.
Olisi saanut olla vaikka hieman pidempikin, lisäisi vain ulottuvuutta. Nyt varmaan noin 10 cm luokkaa.
Lisäys: Tuohon adaperiin tuntuu olevan huomattavasti vaikeampaa koukata työvälineitä kiinni kuin aitoon euro-kiinnityslevyyn. Harvoin onnistun 'heittämällä'.
Vanhaan kuikkaan loksahtaa kun nyt vähän sinnepäin osuu.
Ylistaron Koneliike varmaankin. Eli MP-Lift.
Joo, se on totta että siihen on vaikeampi napata laite. Ne yläkorvakoiden kiinnitysosat haittaa osansa kun aika tarkka siitä paljonko voi kallistaa eteenpäin kun ottaa työvälinettä kiinni, joskus ajatellut että hitsaisi sen adapterin kiinteäksi niin vois rälläköidä matalaksi sen yläosan.
-
Sen verran vankka tuo koneesi että unohda kaikenmaailman adapterit. Jos hyvän haluat laita tuo
https://halgreteco.fi/index.html. Saat samalla ominaisuuksia joita ei muihin turpalevyihin saa edes rahalla. Eikä tarvi sepitä kovankaan käytön jälkeen.. Hintakin saattaa olla iloinen yllätys.
-
onko kokemusta tuosta? entä onko lukitus asentoihin riittävä kun kuormitus on kohillaan..? suomalaisissa tuotteissa olen huomannu monta kertaa että se kriittinen piste onkin sitten se akilleen kantapää.. pettää kesken rasituksen.
-
https://www.maskinisten.net/userpix/22199_36PLS17KQ3K0S1570535631.jpg
Tossa helsingin kaupungin city kyntämässä, onk toi nyt tuomarilan, vantaanjoen ja tuusulan väylä tossa.
Noita silloin tällöin näkee, nämä toisen poiven tai unlimitedin kautta, semmosiakin näkee, staralla on semmonen missä mahaterä. Parin omistajan kanssa puhunnut, jolla ollut tuommosii, ihan hyvä, mutta, kun se ei kuitenkaan ole pyöräkone, eikä nyt traktorikaan, ja nykymitapuun varsinkin traktoriksi alitehoinen.
Nyt tossa tarkemin mitinyt, en muista että olisin nähnyt x tai sen pohjaisii ilman takavanne painoja.
-
Oli mullakin kerran aurat perässä kun perunamaata käännettiin eikä muita siihen eteen ollut vapaana.
Ainakin oli helppoa kääntää lähdössä aurat leveyssuunnassa oikeaan paikkaan. Eikä tarvi etupainoja ainakaan 4x16 paluuauroille.
Perässä tulivat.
Pitäisi joskus kokeilla noiden puolihinattavien eteen, niissä ei runko-ohjauksen isommatkaan liikkeet haittaisi mitään kynnön aikanakaan kun jotain tolppaa kiertelee. Niissähän on vapaasti kääntyilevä ristinivel heti veto'kolmion' jälkeen.
-
https://www.maskinisten.net/userpix/22199_1OF2AXTC4NBDN1570535633.jpg
Tos kuvas näkee selvemin että on linkku. On kyll aika sepkattu kone, itessään city, mut maatalousrenkain, lasikatto ja twin trak.
Eikö kv silloin kuin ensimäiset x, ennen hitech, testas std 6800? ja x 6800 ihan perus maatalous töissä, mm kynteli.
Vantaalla ei ole linkkuja, mutta muutama olen nähnyt, mm claasin väreissä oleva city ja muutama muu. Keravan kaupuningalla kai on vilä mezzo pohjainen ja muutama n pohjiasia tullut vastaan.
-
onko kokemusta tuosta? entä onko lukitus asentoihin riittävä kun kuormitus on kohillaan..? suomalaisissa tuotteissa olen huomannu monta kertaa että se kriittinen piste onkin sitten se akilleen kantapää.. pettää kesken rasituksen.
Pitää varmasti sen, mitä aisasto kestää. Alkusarjan malli käytössä yli 8000 tuntia, Vilan sovitteella, ainut rikkoontuminen toisen kallistussylinterin korvakkeen murtuma. Sekään ei aiheuttanut karastrofia vaan homma jatkui toisen sylinterin voimilla. Sorvarin vika, liian pieni r olakkeessa, korjattu myöhempiin malleihin. Painavimmat taakat olleet n. 3,5 tn puutavaranippujen käsittelyä. Aisastokin tuntuu noissa kuormissa jo aika hengettömältä.
-
Onkos teillä muilla ollut ongelmaa etuakselin kardaanin kiinni pysymisen kanssa? Pari kertaa lähteny itsellä irti, tänään viimeksi. Kardaanin pultteja tarttee aina sillointällöin kiristää ja vähän useammin kun on tullut tehtyä. Onneksi pyöri vaan siellä tunnelissa ja meni hiljaisessa vauhdissa eikä
ollut halliin kuin pari sataa metriä matkaa
-
Onkos teillä muilla ollut ongelmaa etuakselin kardaanin kiinni pysymisen kanssa? Pari kertaa lähteny itsellä irti, tänään viimeksi. Kardaanin pultteja tarttee aina sillointällöin kiristää ja vähän useammin kun on tullut tehtyä. Onneksi pyöri vaan siellä tunnelissa ja meni hiljaisessa vauhdissa eikä
ollut halliin kuin pari sataa metriä matkaa
Kovemmat kuusiokolokantapultit, 10,9 tai 12,9, karkaistut ( kovat) aluslevyt ja
Teräslukkomutterit (nyloc mutterin täysteräsversio)
Jo vain alkaa pysymään eri tavalla
( onhan kardaanin laipan vastinpinnat sileät pultinreikien kohdalta)
-
Juu on kovat kuusiokolo pultit ja lukko prikat. Tuossa on kardaanin ja etuakselin boorimaljan välissä sellainen sovite laippa jossa on läpikierteet, ei siis muttereita. Kardaanihan tekee melko jyrkän kulman tullessan alas.
-
Juu on kovat kuusiokolo pultit ja lukko prikat. Tuossa on kardaanin ja etuakselin boorimaljan välissä sellainen sovite laippa jossa on läpikierteet, ei siis muttereita. Kardaanihan tekee melko jyrkän kulman tullessan alas.
*******
Lukkoliimaa, eli locitea pultin kierteisiin.
-
Tota kanssa miettinyt, eikö ne kaikki vaadi lämpöä että saa auki? Saako ne sähköpuhaltimella kuumaksi ja auki? On mulla pilli vehkeet jolla saa, mutta tuo öljyinen tunneli tuntuu jopa minusta vähän arveluttavalta pillillä puhaltaa🤔🤔
-
Lukkoliimoja eri vahvuisia, ne normaalit saa kyllä auki
Lämmittämättä, kunhan laadukkaat työkalut, onhan se ruostekin
Välillä melkoinen lukita kierteissä.
Joutuuhan joskus remonttia tekeen öljyisessä ympäristössä, ja
Lämmittämään, pikainen pesu ja joskus suojaus villalla, sammuttaja
Varoiksi vieressä.
-
Tuo villa onkin hyvä👍. Ei mennyt tämäkään ilta hukkaan.
-
Onhan noita lukitteita ainakin kolmea lujuutta. Miedoimman ja keskilujan saa kyllä kunnon työkaluilla auki.
-
No tarttee jokatapauksessa uudet pultit laittaa. Tuossa nivelessä on vaan ongelmana ettei mahdu kuin 15 mm pitkä kuusiokolo ruuvin pätkä ja sitäkin tarttee pyörittää joko kita-avaimella tai sitten tuollainen L-avain olla. Pultit ujutetaan sieltä boorimaljan ja akselin välistä paikoilleen.
-
Joutuuhan joskus remonttia tekeen öljyisessä ympäristössä, ja
Lämmittämään, pikainen pesu ja joskus suojaus villalla, sammuttaja
Varoiksi vieressä.
Nämä on kyllä ikäviä remontteja.
Mä jouduin kerran hitsaamaan naapurin pyöröpaalainta kesken kuivaheinän paalauksen kun Claasin pudotusramppi hajosi. Sitä paalainta nyt on aika lailla mahdoton siivota nopeasti niin ettei jossain kolossa ole vielä sytykkeitä.
Siivotiin mitä kohtuudella pystyttiin ja kaveri seisoi painepesurin kahva kädessä valmiina sammuttamaan jos jotain syttyy. Ihme kyllä sammutustoimiin ei tarvinnut ryhtyä ja paalaus saatiin jatkumaan. Remontin päätteeksi ennen pellolle paluuta pidettiin vielä pitkä yhdistetty kahvi- ja palovartiotuokio.
-
juuu. tuo palovartiointi hyä suorittaa ja vesi vanhin voitehista.. itellä kans on tuo kesken töitten korjattuna ni ruoka-tahi kahvi tauko paikallaan ... ja katella kuin on lähialue kylmää... tutulla hydeliittimen läppäkansi paloi metässä kun oli lämmittäny naarasta kun laitto jountokouran traktorin perään.. oli hauskan näköstä kun savu nousi vallun perästä.. nooo, lumella sammui kohta...