Olisiko nyt joku joka voisi aikuistenoikeasti avata tämän ilmatyynyalus myytin.
Kysymykset siis kuuluu.
jos ilmatyynyalus makaa vaa-an päällä ja ja vaaka näyttää 1000 kiloa niin mitä se vaaka näyttää silloin kun sen aluksen käynnistää ja se nousee ilmapatjansa päälle.
Entä mihin tosiaan perustuu että kun aluksen ajaa rannalta veden päälle niin se vesi ei lennä hirveällä voimalla niin kuin esimerkiksi jos ajaa veneellä.
entä miksi ihan ohut jää kestää ilmatyynyaluksen alla vaikka saman painoinen muu esine rikkoo sen jään.
Se vaaka näyttää noin 1000 kiloa molemmissa tapauksissa. Ekassa vaakaa painaa mekaanisesti aluksen runko, toisessa ylipaineinen ilma. Se on vähän kuin pystyasennossa oleva paineilmasylinteri jossa nousevana mäntänä on se aluksen pohja, ja sylinterin seininä se joustava ilmapussihelma. Tai millainen se helma nyt kulloinkin on. Se, että se helma (sylinteri) vuotaa ei haittaa niin kauan kuin kompuran (puhaltimen) tuotto riittää pitämään painetta yllä. Sylinterin toisena päätynä on maa, vesi, vaaka tai mikä huomattavasti ilmaa tiheämpi juttu sinne nyt laitetaankin. Siitä se 'ponnistaa' ylipaineisen ilman avulla, ja siihen kohdistaa nostovoiman vastavoiman. Joka on siis yhtä suuri kuin aluksen paino jos se kerran leijuu. Kiinteät alustat ovat kiinteitä, vesi väistää paineen aiheuttaman voiman suuruuden suhteessa. Voi vaikka kuvitella että painaa veteen ison putken joka on alapäästä avoin ja yläpäästä tiivis. Jos nostat putkeen jääneen ilman painetta, veden pinta painuu putkessa painetta vastaasti alemmas. Ilmatyynyaluksen kohdalla ne 'putken' seinämät (helmat) ovat vähän epämääräiset ja siellä reunalla paine loppuu ja vesi roiskuu, mutta idea on kuitenkin samankaltainen.
Jää kestää luultavasti siksi että
a) se pinta.ala johon ilmanpaine kohdistuu on melko suuri
b) ilman tuottama voima on erittäin tasaisesti koko alalle jakautunut ja pehmeä, vaikka jää olisi vähän röpelöinenkin tai siinä olisi kohoutumia. Ei pistekuormia, iskuja tai tärähdyksiä.