On. Moommalassa restauroitu.Tollanen:
Lainaus käyttäjältä: SKN - 09.05.14 - klo:22:22On. Moommalassa restauroitu.Tollanen:Siemensyöksy menossa.
Lainaus käyttäjältä: Köntys - 09.05.14 - klo:19:08Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen Tuostahan oli täällä juttua jo talvella , mutta autuaasti kyllä hankinnan unohdin. Kuten talvella jo uumoilin, nyt kyllä kevyesti harmittaa , sillä joka kevät ne ketjut on lentänyt päältä pois. Onneksi ei ole särkenyt mitään. Oliko tuon asennus minkämoinen homma ? Jos maanantaina tilais .... vai pitääkö tuon kiertää keskon kautta ?
Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen
Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.
Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.
Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.
Onks jollekin käyny niin et se lukituskorvake siitä syötönsäädöstä katkee ja syöttömäärä kasvaa pikkuhiljaa? Se perkele kun ruuvautuu aukipäin kylvettäessä...Aattelin vaan et aamusella taisi mennä 900kg apulantaa hehtaarille.... Tuli tehtyä sellanen kunnon ylilannotusikkuna...........
Eniten mua ihmetyttää miten sää sait ton hernesäkin ilmaan tolla kuormaimella. Säkkihän on 800 kg ja Jameksessa on orig sylinterit, säkki tulee vielä lyhentämättömien varsien etupuolelle. Pakko olla kaivurin varsi näkymättömissä muuten toi ei ole totta.
Lainaus käyttäjältä: sorjone - 10.05.14 - klo:09:15 Eniten mua ihmetyttää miten sää sait ton hernesäkin ilmaan tolla kuormaimella. Säkkihän on 800 kg ja Jameksessa on orig sylinterit, säkki tulee vielä lyhentämättömien varsien etupuolelle. Pakko olla kaivurin varsi näkymättömissä muuten toi ei ole totta. Eiköhän toi ole kauraa
Lainaus käyttäjältä: -SS- - 09.05.14 - klo:15:23Mikä huoltokohde tarkasti ottaen ?-SS-Taidetaan tarkoittaa siellä syöttöakselia käyttävässä päässä olevaa systeemiä. Eli kohtaa jossa ketjupyörä pyörittää holkin kautta sitä 6-kulmaista akselia, ja sen akselin pitää päästä pitkittäin liikkumaan siellä holkin sisällä säädön mukaan. Eli siinä on 6-kulmainen pooritus sisällä siinä holkissa.Täällä se oli tänä keväänä niin jumissa että se holkki piti ulosvetäjää apuna käyttäen kikkailla irti siitä akselista että sai puhdistettua ja rasvattua. Akseli on alumiinia, mutta se käyttävä holkki on terästä ja ruostuu jos sinne menee vaikka pestessä vettä ja apulantapölyä väliin.Eli ketjupyörä pois holkin päältä, laakeriyksikön pultit irti ja käänellään laakeripidin niin että se mahtuu tulemaan seinämän aukon kautta pois. Pitäisi lähteä kevyesti vetämällä koko paketti pois. Jos ei lähde niin sitten onkin huoltokohde tiedossa. Me jouduimme laittamaan sopivan tapin sinne keskelle reikään nojaamaan akselin päähän, ja siitä ulosvetäjällä virittäen kiskomaan holkin irti. Ei sitten pidä laittaa liian isoa tappia, se kiilautuu homman edetessä syvemmälle sinne holkin sisällä alkaviin 6-kulmiin jos sen paksuus on suurempi kuin sen alumiiniakselin pienin paksuus... been there, done that.Ei uskoisi kuinka säätö on herkkä nyt, kuin uutena tyhjällä koneella:-)
Mikä huoltokohde tarkasti ottaen ?-SS-
Viimeksi muokattu: 10.05.14 - klo:11:16 kirjoittanut -SS-
Lainaus käyttäjältä: SKN - 09.05.14 - klo:22:22Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:22:20Lainaus käyttäjältä: SKN - 09.05.14 - klo:22:05Lainaus käyttäjältä: lypsyukko - 09.05.14 - klo:21:58Lainaus käyttäjältä: Köntys - 09.05.14 - klo:19:08Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen Tuostahan oli täällä juttua jo talvella , mutta autuaasti kyllä hankinnan unohdin. Kuten talvella jo uumoilin, nyt kyllä kevyesti harmittaa , sillä joka kevät ne ketjut on lentänyt päältä pois. Onneksi ei ole särkenyt mitään. Oliko tuon asennus minkämoinen homma ? Jos maanantaina tilais .... vai pitääkö tuon kiertää keskon kautta ?Tuleeks siitä sitten sellanen köyhän miehen wannabee-Rapid? Eikös sullakin ole JC?On. Moommalassa restauroitu.Tollanen:Mua kyl hävettää noi sun romus, toi maasika oli viimeinen pisara...
Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:22:20Lainaus käyttäjältä: SKN - 09.05.14 - klo:22:05Lainaus käyttäjältä: lypsyukko - 09.05.14 - klo:21:58Lainaus käyttäjältä: Köntys - 09.05.14 - klo:19:08Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen Tuostahan oli täällä juttua jo talvella , mutta autuaasti kyllä hankinnan unohdin. Kuten talvella jo uumoilin, nyt kyllä kevyesti harmittaa , sillä joka kevät ne ketjut on lentänyt päältä pois. Onneksi ei ole särkenyt mitään. Oliko tuon asennus minkämoinen homma ? Jos maanantaina tilais .... vai pitääkö tuon kiertää keskon kautta ?Tuleeks siitä sitten sellanen köyhän miehen wannabee-Rapid? Eikös sullakin ole JC?On. Moommalassa restauroitu.Tollanen:
Lainaus käyttäjältä: SKN - 09.05.14 - klo:22:05Lainaus käyttäjältä: lypsyukko - 09.05.14 - klo:21:58Lainaus käyttäjältä: Köntys - 09.05.14 - klo:19:08Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen Tuostahan oli täällä juttua jo talvella , mutta autuaasti kyllä hankinnan unohdin. Kuten talvella jo uumoilin, nyt kyllä kevyesti harmittaa , sillä joka kevät ne ketjut on lentänyt päältä pois. Onneksi ei ole särkenyt mitään. Oliko tuon asennus minkämoinen homma ? Jos maanantaina tilais .... vai pitääkö tuon kiertää keskon kautta ?Tuleeks siitä sitten sellanen köyhän miehen wannabee-Rapid? Eikös sullakin ole JC?
Lainaus käyttäjältä: lypsyukko - 09.05.14 - klo:21:58Lainaus käyttäjältä: Köntys - 09.05.14 - klo:19:08Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:18:14Lainaus käyttäjältä: bouli - 09.05.14 - klo:12:42Lainaus käyttäjältä: Latz - 09.05.14 - klo:00:58 Se "vetoketju" on porsinut siirtoajossa tänä keväänä liian monta kertaa. Se ketju on porsinut sillon kun kone on ylhäällä, ei koskaan kylvöasennossa. Alkaa olemaan rutiinia toi ketjunlaitto. Tulee vaan turhan kalliiksi. Vika on mukamas löytynyt joka kerta mikä sen aiheutti. Tänään meni siirtoajossa kahdenkympin nopeudessa ekan kerran. Toisen kerran rusahti paskaksi kun nopeutta oli ehkä viisi kilometriä tunnissa kun nostin koneen ylös märässä kohdassa. Tulihan sitä kylvettyä jo 50 metriä.Jos ei raaski sijoittaa puoltatoista tonnia maapyörä käyttöön kannattaa hankkia edes se 160 euron hintainen vapaakytkin takapyörästön päähän millä saa vedon vapautettua tieajon ajaksi. Säästää aika hemmetisti sitä ketjua.Myykö Tume niitä vapaakytkimiä? Jotain tälläistä piti alkaa rakentelemaa mutta jos sellainen on jo olemassa niin helpottaa paljon.Mulla on ainakin semmonen Tuostahan oli täällä juttua jo talvella , mutta autuaasti kyllä hankinnan unohdin. Kuten talvella jo uumoilin, nyt kyllä kevyesti harmittaa , sillä joka kevät ne ketjut on lentänyt päältä pois. Onneksi ei ole särkenyt mitään. Oliko tuon asennus minkämoinen homma ? Jos maanantaina tilais .... vai pitääkö tuon kiertää keskon kautta ?Tuleeks siitä sitten sellanen köyhän miehen wannabee-Rapid?
Olen pidemmän ajan seurannut teidän korkeatasoisia mutta joskus epäilyttäviä kannanottoja ja mielipiteitä täällä foorumilla. Vasta eilen osallistuin itse ensimmäisenä kertana keskusteluun, ja syyoli boulin varaosahankkeet. Skännän konekalustoa on mielestäni korkea konekulttuuria, eikä mitäänromuja. Itse omistan neljä Massikkaa, vanhin vm-55 harmaa dieseli. Jos bouli olisi odottanut hieman siellä Tumen varaosatiskillä hän olisi saanut nähdä sen ensimmäinen Hankmo äes vuodesta 1909maanviljelijä Karl Lundkvistin tekemä yhteistyönä Markbyn kyläsepän kanssa. Pienoismalli joka on noin30 cm leveä. Vuonna 1911 Lundkvist möi valmistusoikeudet Väster-Hankmoon ja sieltä se Hankmo nimion peräisin. Taitaa olla yksi vanhemmista maatalouskone merkit. Lundkvist oli minun isoäidin isän veli, javäki luuli että ukko oli tullut hulluksi kun hän kesken ruokailua meni ulos ja rupesi leikkimään pärien kanssahiekka kasassa. Äes on ollut vuodesta 1909 joka kesässä puutarhamaissa käytössä ja lupaan että silläon enemmän laakeriklappia kun Skännän Hankmo. Ei ku hyvät äestyskelit myöskin Opelmiehelle vaikka näyttää siltä että hän ei ole oikein tajunnut kaikki asiat oikein!
Propinoa siellä säkissä on, 800kg. Joukossa oli herneitä ja haljenneita. Kyllä kunnossa oleva maasian pumppu nostaa 1000kg, vaikka 60-luvulta asti ollu käytössä, tarkalleen -63 mallinen. Nostosylintereihin vaihdoin tiivisteet, kuormaaja on mallia James 50. Letkunrikkoventtiilit turvaa säkin alla hääräämisen.Paripyörät on ollu vissiin viimiset 25 vuotta paikalla, ostin ton 2007, makso 2300euroa. Voishan niitä säkkejä nostella kaivurilla kun sellanen kerran on mut toi on paljon kätevämpi. Kärryiltäkin noukkii neljälenkkisiä siemensäkkejä niin pääsee kätevästi nokkapellin ja aisojen kautta rattaille hetkessä. Ainut miinuspuoli on tehostamaton ohjaus.