Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe paalikärryt  (Luettu 34975 kertaa)

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
Saako tuolla kärryllä ajettua talvella suoraan tuubista kotiin tavaraa? tai pellon reunalta paaleja? Ehjinä?

Täytyy ajaa poikkipäin paaliin, ei onnistu avo-ojapelloilla?

-------------------------------

Käärin ja kärry toimivat ilmeisesti samana pakettina, ilman kärryä et voi kääriä käärimellä? ENtä jos jompaan kumpaa tulee vika? toimii ainoastaan pakettina?

Ja aika pienet renkaat 14 paalille?

-------------------------------

Konetta en ole käytössä nähnyt, kommentoikoon se ken tuosta tietää



wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Saa ajettua aivan samalla (talvella) tapaa kuin muillakin paalikärryillä. Miksei saisi?

1010 Elho - 7000 sarjan Kvernelandit ja muut "haarukkakoneet" - niillähän on ajettu maailman sivu paaleja avo-oja pelloilta jne. Miten tämä Andersson nyt poikkeaa niistä?

Uusi-Lampi, milläs sä käärit jos Tuubikäärijääsi tulee vika? Korjaat tuubikäärimen/tai katselet tilalle sijaiskoneen, eikö? Anderssonilla joutuu tekeen ihan samat toimenpiteet.

Ps. renkaita saa isompia.


...järki käteen.

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
ja muovi kestää kun liutat haarukan paalin alle? ei riko muovi paalia? vai onnistuiko sillä muovi paalien ajo combi koneen jäljiltä? hmm.... tämä on nähty ja koettu tieto.... Käy kokeilemas??

No tulen katsomaan ku keräätte 16 m kapealta sarkapellolta paaleja, turvepohjainen pelto ja sataa vettä? ensikertalainen heinä tai raiheinä??? Tuolla haarukalla rikkomatta paaleja ja liuttamatta niitä maata pitkin?? toki onnistuu sillei että käännetään se paali maassa mutta ei ole hygienia taso ihan samaa luokkaa märillä keleillä ja turve mailla???

Jos mun paali vaunuun tulee vika, käärin toimii itsenäisesti ja nomaalisti traktorilla lastaten. Tai muulla kärryllä ajaen, Jos käärimeen tulee vika voidaan silti paaleja ajaa sillä välin jonoon maahan kun korjataan käärin.

Eivät ole millään tavoin riippuvaisia toisistaan toiminnoissa.

Huippu vehkeisiinkin tulee joskus vikaa..... Juuri fendt sammuksiin ja toivoa että sähköt taas alkaa toimia.........
----------------------------------------------------------
Odotan mielenkiinnolla kun tuo vaunu rengastetaan vastaavalle kantavuuden omaavalle rengastukselle??

Ja aika leveä tulee kun kaks 165 cm paalia tulee vierekkäin? vai onnistuuko?  3,4 m kun pakko olla välit paaleissa.

ps: Työnäytöksessä kuivalla pellolla tehty testi kun ei kerro kaikkea. Ja varsinkin kun kääritään ja kerätään olkipaaleja tuubiin :)
Tietäisit sinäkin jos olisit tehnyt oikeasti rehua...........

wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Jaaha - pari huomiota nopeasti:

1. Kone valmistetaan Kanadassa, jossa on ihan yhtä pehmeitä peltoja kuin suomessa. Iltamasto-olosuhteet aivan samat kuin täällä. Koneita tehdään tiettävästi yli 50 kpl joka vuosi (ja huom. saa John Deere tuotemerkin alla, jos joukossa JD:n ystäviä).  ;D
Että niitä koneita on varmasti testattu jo muuallakin - kuin työnäytöksissä.
2. Koneethan valitaan olosuhteiden mukaan? Jos on erittäin hankalat olosuhteet - välttämättä
tuubivaunukäärin ei ole paras vaihtoehto? Mutta ihan varmasti, jos U-L:n paalikärryllä pystyy työskentelemään - pystyy myös Andersson yhdistelmällä!
3. Miksi ostaa kallis kärry vain paalien siirtelyyn? Pelkkiä paalivaunuja vain siirtelyyn on markkinoilla useita (halpoja). Ennemmin kannattaa hakkia kaksi (halpaa) paalikärryä + kaksi traktoria (näitä on) JOTKA MOLEMMAT HAKEVAT LOHKOLTA PAALEJA JA SYÖTTÄVÄT TUUBIKÄÄRINTÄ - tehojahan koneessa riittää!
Mitä järkeä on yhdellä kärryllä hakee paalit laskea ne maahan (ja taas lastata erillisellä koneella tuubikäärimelle)?
4. Jos Anderssonia on yhtään tutkinut - sen korjaamiseen yleensä riittää pajavasara - kyseessä melko yksinkertainen kones.

Ps. tästä kirjoituksesta minulle ei maksettu euroakaan ja muutenkaan en kommentista mitään hyödy...muutakuin väittelyn ilon  8)

paali-inssi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: paalikärryt
noniin poijjaat nyt rupes tietoo ja väittelyä asiasta olemaan. Mites tolla andessonnilla muovitetut paalit puretaan ehjänä maahan kun puottaa noin korkeelta. Mitenkähän tolle kärrylle käy kun heittää 14 kpl 1500 kilosia paaleja kyytiin ja tommoset sirkkelinterät alla ei taitas olla meikäläisen peloille mitään asiaa!! Pehku ja kuivaheinän teossa varmaan ihan hyvä yhistelmä olis mutta toi rehuhomma kyllä vähän arveluttaa??
Jäi vähän epäselväksi että miten tolla sarkapellolta saa paalit kyytiin, kun ne paalit on "väärässä asennossa". Onkos näitä käytössä jo jossakin päin valtakunnassa ois kiva nähdä luonnossa miten ne toimii, siis molemmat keskuksen ja anderssonni laittakaapa vinkkiä!!

wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Andersonin kotisivuilla on muistaakseni video, kuinka lastaushaarukka kääntää näppärästi paalin oli se mitenpäin tahansa...renkaista homma ei jää kiinni. Jos Konefarmi tekee laittaa normi seosrehuvaunuun ajovarusteet (muuttaa ajettavaksi) - nii kyllä ne pyörävarustuksenkin tekee "tilauksen" mukaan. Soitto vaan H.lle niin alko pyörävarustus järjestymään.  ;D
Ja mitä itse olen nähnyt paalikärryjä - mielestäni anderssonissa on melko leveät renkaat vakiona.

jos oikein muistan 12 paalia on minuutissa muovissa - siis kun A:n vaunu ajetaan käärimeen kiinni..

Googleta! Tai soita maahantuojalle ja pyydä esittely - linkkejä en nyt muista - pitää sitä myyjillekin jotain hommia jäädä ..kele  ;D

Hattulassa on (minkä minä tiedän) A:n vaunutuubi käytössä...keskuksella taitaa olla 0 kpl?

Muovitettujen paalien ajoon A - soveltuu huonosti, siis tämä vaunutuubikäärin. MUTTA A.LLA ON MYÖS PAALIEN KULJETUKSEEN SOVELTUVIA ITSELASTAAVIA VAUNUJA myös valmistuksessa - netistä löytyy, mutta mun mielestä pelkästään semmosessa ei ole paljon järkeä...siis maksaa itselastaavasta paalivaunusta hunajaa...tr. + etukuormain x 2 - niin homma sujuu tai a:n tuubivaunu, joka kerää ja laittaa tuubiin yhdellaä ajolla koko työvaiheen. Vieläkään en ymmärrä, miksi ostaa kallis itselastaava kärry - jolla vaan kuljetetaan paaleja???

Ei aiheesta enempää - päättäkää jokainen itse ja käykää katsomassa paikanpäällä miten homma oikeesti toimii. Ei kannata nettikeskusteluitten pohjalta valintoja tehdä - moni kehuu omaansa(monella on omat itressit kehújen takana).

 :)

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
Odota nyt veikkonen hetki että kaikki tulee aikanaan..... Ei niitä paaleja tosiaan kannata pakosti laskea maahan niin että ne siitä kuormaajalla nostellaan.

Noi Wo: n tiedot oli kuin suoraan esitteestä ja viedeosta tutkittu, ehkä jopa nettiä selattu ja googletettu... heh

Ja On se kärry mulla Tammikuusta asti ollut kun laitoit tuohon että 0 kpl on ajossa.... Kärryjä itse asiassa on jo ensimmäinen sarja tehty ja jaettu.

Jos jotakuta kiinnostaa niin teen mielelläni näytöksen kärryillä omilla pelloillanikin..... vaikka viestiä jos siltä tuntuu.

Kärryt kun ovat kalliita niin niille kannattaa hakea mahdollisimman paljon työtä ja käyttö mahdollisuuksia, saadaan näin ollen se tuottavaan ajoon eikä vaan pelkkänä tuubin lastaus koneena.'

Noi jenkkilässä kuvatut videot ym tiedot ei tosiaan kerro paljon suomi oloista ja töistä täällä..... lähes kaikkiin sieltä tuotaviin koneisiin joudutaan varustetaso muuttamaan, joten ei sielä nyt ihan olosuhteet ole lähelläkään, tai sielä on jotenkin totuttu tekemään asiat toisella tapaa....

Juurikin näin on asia että moni joka täällä kehuu, onkin myyjä hyvän nimimerkin takana..... ja saattaa olla nimimerkki aika tuore ja vaihtua usein :)

Käyttäjät ja töitä tekevät yleesä osaavat kertoa miten asiat menevät ja toimivat..... esitteen lukijoille pitäisi olla oma palsta..... sen voisi ratkaista esim niin että tänne voisi vaikka alun perin kirjautua vaan vaikka omalla tilatunnuksella.
Jäis tämäkin väitttely silloin pois :)

wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Minkä takia yrityksillä on esitteet, videot ja nettisivut - tuskin niiden tutkimisessa mitään pahaa on?
päinvastoin. Informaatiotahan siellä jaetaan.

Toiseksi anderssonilla löytyy myös itselastaavat paalikärryt - kuten aikaisemmin mainitsin, jos sellainen on tarpeen hankkia.

Maantieteellisesti "jenkkilä" ja Kanada poikkee toisistaan hieman? Wikipediasta saat lisätietoa  ;)
- siis nettiä selaamalla.  ;)

Ilmasto (lainaus)
Ilmasto muistuttaa Suomen ilmastoa, mutta äärimmäiset lämpötilat ovat tavallisempia.

Ihan samalla lailla andersonin maahantuojalta saa näytöksen/käyttäjiltä kokemuksia jne.

Paljonko sinulla on kokemuksia andersonista? Kun tuota käyttäjä "statusta" niin painotat? Jos ajaa yhden merkin koneella - arvostella voi muita, mutta loppupeleissä - sehän on vain arvostelua, ilman kokemuspohjaa?

Viimeksi muokattu: 01.09.09 - klo:00:50 kirjoittanut wo

wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
..ja nyt jätän lopun maahantuojan/myyntimiesten tehtäväksi. Tehkää valintanne, olen oman näkemykseni asiaan tuonut.  ;)

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
anderssonista ei siis kokemusta.... ja tarkoitin nimen omaan että kunkin merkin käyttäjiltä hakea kokemuksia eikä myyntimiehiltä... ne lukee esitteestä yleensä asiat.

Toki on poikkeuksiakin jotka osaavat itse tehdä koneilla töitäkin, toki heitä näkee näytöksissäkin sitten ajamassa, ja tietävät tosiaan mistä puhuvat.

Monelta merkiltä löytyy itselastaavaa kärryä, mutta kuka haluaa lyödä rahansa kiinni ja tilata sellaisen netti kuvan perusteella? Kyllä se pitää olla jo tuontiohjelmassa ja voida esitellä isännälle  että päätöksen pystyy tekemään, eli turhaan vouhotat mitä rapakon takana on, ne ei ei ole siis täällä. Tai jos kuljetat isännän sinne näytökseen?

Ja kuten edellinenkin niin tästä en saa palkkaa... ihan sonneja joudun työkseni kasvattamaan, mutta haluaisin silti työt sujuvan ja kehittyvän, ja jaan tiedon ja informaation muiden viljelijöiden kanssa.... Oma näkemykseni ei ole pakosti aina oikea, eikä kaikkien mieleen.... ja näyttää osalle olevan koneen väri väärä ja myyjäliike väärässä paikassa liekö johtuu siitä?

Ja täytyypä mennä nyt katselemaan sitä wikipediaa ja tutustumaan ilmastoon :)

ps: jos sielä on äärimmäiset lämpötilat tavallisempia niin saattaapi olla rehu tavallisesti hieman kuivempaa ja keveämpää.....  :)





wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Selvitäs vielä minulle esitteen ja netin selailijalle, että miten muovitettuja paaleja vaalivaunullasi kuljetetaan?

Periaatteessahan tuo ei poikkea kippikärrystä juuri mitenkään. Poistovaiheessahan paalin alaosa hankaa pohjaa vasten + törmää tiputusvaiheessa kumminkin maahan. Mulle joskus opetettiin, että paalia ei kannata paljon "ronkkia" kun siihen muovi päälle on laitettu.

Ja vastaa ihan asiallisesti, kiitos. Ei mtn. esiteläppää/kuka on ajanut eniten traktoria jne.  ;D

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
kerron mielelläni!!! Ja esittelen kun tulet näytöksiin katsomaan, tai tilalleni!!!

Paalivaunun pohjalla on iso pinta-alainen muotoon asennettu "kouru" pohja joka vastaa siis todella isolta alalta paalin pohjaan, sanoisinko lähes kolmannes vaipan alasta.

Paalia siis liuutetaan tätä kourua pitkin jossa tietenkin ei ole mitään saumoja tms.... ettei tule jälkiä..... tiputusvaiheessa paali ei törmää maahan vaan luistaa loppuun asti pohjaa / peräläppää pitkin... ja laskeutuu maahan, ihan kuten tuubikäärimissäkin!!!

Vaunun kourussa/pohjassa mahdollisimman pieni kitka ja iso pinta-ala paalia vasten juuri sen tähden ettei muovi vioitu!


Ja on tämä aika kaukana kippikärrystä!!! heh!!! :)




wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Niin tuubikäärimessähän on RULLAT jonka päällä tuubi etenee - ja aina etenemisellä vakiovauhti (hitaasti). Eli menetelmä ei ole esim. kuskin "kytkinjalasta" kiinni. Lisäksi tuubissa paalin reunoissa
ei ole kulmia, jossa ohuelti muovia...

Sorry.

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
Tuossa ei tarvita kytkinjalkaa,vahvat hydr moottorit (2 kpl)työntää kärryä ja traktoria ja näin ollen se liukuu oikealla nopeudella eteenpäin, ja tyhjäys nopeus siis hidas, ei mikään megavauhti......... sorry.

Normaali Tyhjäys vauhti n: 0,3-0,5 kmh tunnissa. (säädettävissä)
Tyhjäys siis näin ollen kestää 1 min - 2 min

Olki ja verkko paaleja puretaan nopeasti, muovi paalit varovasti ja hitaasti.
Säädetään siis tilanteen ja paalien non mukaan.
(Tarvitessa Opetan kyllä kärryn ostajat käyttämään sitä oikein, älä huoli)

Pohjassa Ei kulmia mihin paalin reunat voisivat vioittua, sorry



palindromi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
  • kulissit syö katteet
Vs: paalikärryt
kuinka toi nhk:n vaunu pelittää rinnemailla? kuinka tarkka se on kippauspaikan suhteen? pitääkö paalijono osua sentilleen oikeaan kohtaan suhteessa käärijään?