Pahuksen mielenkiintoista ! Tämä veroympyrä. Tässä 381 sivuinen verohistoria:
https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62609/Verojen+historia.pdf;jsessionid=4D2DA406A6BF1A871C2A3C6E5CCC337B?sequence=2Ei muuta ku kaikki muut saastuttajat pois maaseudulta, paitti maanviljelijät.
Ilta-Sanomista poimittua:
"Tutkimuksen lähtökohtana on, että lentoliikenne nelinkertaistuisi vuosien 2006 ja 2050 välillä. Tutkimuksen mallinnuksessa on huomioitu tämän lisäksi lentojen sijoittuminen maantieteellisesti, lentokorkeudet sekä jo muuttuneen ilmaston vaikutus.
Tutkijoiden arvion mukaan tiivistymisjuovien aiheuttama lämmittävä vaikutus nousee tällä aikavälillä 50 milliwatista neliömetriä kohden 160 mW/m2:een. Hiilidioksidipäästöjen vaikutus nousee vastaavasti 24 mW/m2:sta 84 mW/m2:een.
Hallitus sopinut ilmastorahaston perustamisesta – rahaa satoja miljoonia eurojaPäinvastoin, turpeen laskennallinen verotuki on vain kasvanut viime vuosina: vuonna 2018 turpeen laskennallisen verotuen määrä oli 180 miljoonaa euroa ja viime vuonna 194 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle on budjetoitu 196 miljoonaa euroa.
Laskennallinen verotuki tarkoittaa tässä tapauksessa rahasummaa, jonka valtio saisi verotuloina, jos turpeen verotus olisi yhtä kireää kuin vaikkapa kivihiilellä.
Itse asiassa turpeella ei ole ollenkaan hiilidioksidipäästöihin perustuvaa veroa, toisin kuin kivihiilellä ja vaikkapa polttoaineilla.
Suomessa turpeen energiakäytön päästöt ovat yli 7 miljoonaa tonnia. Se on lähes 40 prosenttia hallituksen yhä puuttuvasta 19 miljoonan tonnin ilmastopäästöjen vähennystavoitteesta.
Vertailun vuoksi:
Suomen henkilöautoliikenteen kaikki päästöt ovat noin 6 miljoonaa tonnia. Ja liikenteen päästöistä hallitus jaksaa kyllä nillittää autoilevalle kansalle.
Asiantuntijoiden mukaan juuri turvepäästöjen vähentäminen olisikin helpoin, nopein ja taloudellisin keino vähentää koko Suomen ilmastopäästöjä."