Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Menneisyydenkaipuu - 19.08.08 - klo:00:16
-
Maareformi on kiihtyvässä tahdissa. Kustannukset syövät tehokkaasti kannattavuutta ja tilat tuottavat tukien puolelta haukaten. Kuka enemmän ja kuka vähemmän. Maareformi tapahtuu kenenkään varsinaisesti sitä haluamatta. Nyt kärsijöinä ovat ne joiden tuotanto jatkuu hamaan tulevaisuuteen asti. Voittajia ovat vuokranantajat ja peltojen myyjät. Tämäkö on tilanne johon halutaan sopeutua ja hyväksyä kiltisti? Ovatko päättäjät munattomia tekemään uudistuksia? Vastuu on asia jota jokainen päättäjistä karttaa viimeiseen virassa olon päivään asti.
Maareformia tulee kiihdyttämään kovasti vielä maitokiintiöiden poistuminen sekä Yaran omistajaohjaus. Kustannusautomaatin oravanpyörä ei hiljene ellei tuohon ajanjaksoon mennessä saada tukea irrotettua tuotannosta. Moni liian hyvä tila laittaa lapun luukulle lähivuosina. Toki omasta tyhmyydestä mutta myös veronmaksajien tukena lopettaville viljelijöille. Lopettavien tuottajien tukemiseen, uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
-
Asiaa sivuten, on mielenkiintoista nähdä mihin asettuu vuokrataso, kun uusia pellonvuokrasopimuksia solmitaan loppuvuonna ja vanhoja sopimuksia uusitaan, kustannukset on nouseet vuodessa hurjasti, ja jos olet maksanut esim. 400 €/ niin nyt ei ehkä tee mieli maksaa enää samaa.
Vuokrahintahan on tietysti vuokran antajan ja vuokraajan välinen neuvotteluasia, mutta varmasti moni vuokraaja mielellään rukkaisi vuokraa alemmas, tai sitten tulee pelto uudelleen tarjolle.
-
POhohojanmaalla talousteoriaa laitetaan "käytäntöön" siten, että kustannusten noustessa pitää tarjota maasta taas pikkuuuusen enempi. ;D ;D ;D
-
Maareformi on kiihtyvässä tahdissa. Kustannukset syövät tehokkaasti kannattavuutta ja tilat tuottavat tukien puolelta haukaten. Kuka enemmän ja kuka vähemmän. Maareformi tapahtuu kenenkään varsinaisesti sitä haluamatta. Nyt kärsijöinä ovat ne joiden tuotanto jatkuu hamaan tulevaisuuteen asti. Voittajia ovat vuokranantajat ja peltojen myyjät. Tämäkö on tilanne johon halutaan sopeutua ja hyväksyä kiltisti? Ovatko päättäjät munattomia tekemään uudistuksia? Vastuu on asia jota jokainen päättäjistä karttaa viimeiseen virassa olon päivään asti.
Maareformia tulee kiihdyttämään kovasti vielä maitokiintiöiden poistuminen sekä Yaran omistajaohjaus. Kustannusautomaatin oravanpyörä ei hiljene ellei tuohon ajanjaksoon mennessä saada tukea irrotettua tuotannosta. Moni liian hyvä tila laittaa lapun luukulle lähivuosina. Toki omasta tyhmyydestä mutta myös veronmaksajien tukena lopettaville viljelijöille. Lopettavien tuottajien tukemiseen, uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
Empä oikein usko, että mitään pakollista maareformia tulee, se ei vaan kuuluu länsimaiseen yhteiskuntasysteemiin, mikä meilläkin on vahvistunut EU:n myötä.
Omistus ja nimenomaan maanomistus on niin vahva argumentti, ettei sitä niinvain syrjäytetä, länsimaissa, eikä ainakaan sellaisella perusteella, että joku maatila kannattaisi paremmin.
Esim. Suomi on jo nyt tilanteessa, missä se joutuu vakavasti meittimään, miten korjataan Lapinkylien maiden haltuunotto, joka ataphtui 1800 luvun puolvälissä, kansainväliset sopimukset ovat yksiselitteisiä, maat kuuluu niiden alkuperäisille omistajille ja kun mitään oikeuden päätöstä, pakkolunastusta tai kauppakirjaa ei löydy, niin jotekin maat täytyisi palauttaa niiden omistajille, ne eivät ole kansainvälisten lakien mukaan valtion maita.
Virossa ja muissakin entisissä itäblokin maissa, kokoajan prosessi etenee, missä sosialisoituja maita palautetaan niiden alkuperäisille omistajille, eli käytännössä omistajien jälkeläisille.
Maareformi, mikäli tätä termiä haluaa käyttää, niin voidaan toteuttaa myös tilusjärjestelyn kautta, joka on vapaaehtoinen.
Uskonkin, että kansalliseen varantoon kertyneitä palautuneita tukioikeuksia jaetaan "palkintona" tulevaisuudessa näille tiloille, jotka osallistuvat näihin vapaaehtosiin tilusjärjestelyihin.
-
Toki omasta tyhmyydestä mutta myös veronmaksajien tukena lopettaville viljelijöille. Lopettavien tuottajien tukemiseen, uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
Ehkä sinun pitäisi levätä hetken sohvalla. Jospa se katkeruus hieman hellittäisi.
Maareformi on kiihtyvässä tahdissa. Kustannukset syövät tehokkaasti kannattavuutta ja tilat tuottavat tukien puolelta haukaten. Kuka enemmän ja kuka vähemmän. Maareformi tapahtuu kenenkään varsinaisesti sitä haluamatta. Nyt kärsijöinä ovat ne joiden tuotanto jatkuu hamaan tulevaisuuteen asti. Voittajia ovat vuokranantajat ja peltojen myyjät.
Isossa jaossa tehtiin jaot niin että siihen aikaan elinvoimaisimmat talot joissa oli työkykyisiä miehiä ja lapsia saivat parhaat palat ja loput jaettiin torppareiden kesken. Isäni koki silloin suuria tappioita, häneltä vietiin hyvät maat koska vanhemmat kuolivat eikä jatkonäkymiä ollut, ja tilalle tuli onnettomia metsäpalstoja ja pehmeitä nevoja. Naapurit lähtivät 70-luvulla Ruotsiin ja tänään meidän tila on ainut aktiivinen siinä klusterissa, vaikka näkymät olivat heikoimmat. Muut naapurit ovat tuhonneet perintönsä täydellisesti. Pellot metsitetty, maisemat tuhottu ja 60 luvun rakennukset lahoaa pystyyn.
Siinä todellista sosialismia, jota tuettiin numeroiden perusteella ymmärtämättä kokonaisvaikutuksista yhtään mitään.
PS. Nyt meidän maat ovat muuttuneet hyviksi. Nostan hattua sitkeälle isälleni, joka kuitenkin uskoi tekoihinsa loppuun asti.
-
Höpäjätihöpäjäti...
-
Asiaa sivuten, on mielenkiintoista nähdä mihin asettuu vuokrataso, kun uusia pellonvuokrasopimuksia solmitaan loppuvuonna ja vanhoja sopimuksia uusitaan, kustannukset on nouseet vuodessa hurjasti, ja jos olet maksanut esim. 400 €/ niin nyt ei ehkä tee mieli maksaa enää samaa.
Vuokrahintahan on tietysti vuokran antajan ja vuokraajan välinen neuvotteluasia, mutta varmasti moni vuokraaja mielellään rukkaisi vuokraa alemmas, tai sitten tulee pelto uudelleen tarjolle.
No voi tsiisus, jos noin halvalla on saanu niin mielellään nokittaa uuden sopimuksen satkulla. Kun saiskin vielä 2400mk/hehtaari. Sillon pidettiin umpi*******nä ja laskutaidottomana... Nyt 3600mk on taso.... ::)
-
Älä välitä kyllä me pidetään sua vieläkin *******nä :D
-
Asiaa sivuten, on mielenkiintoista nähdä mihin asettuu vuokrataso, kun uusia pellonvuokrasopimuksia solmitaan loppuvuonna ja vanhoja sopimuksia uusitaan, kustannukset on nouseet vuodessa hurjasti, ja jos olet maksanut esim. 400 €/ niin nyt ei ehkä tee mieli maksaa enää samaa.
Vuokrahintahan on tietysti vuokran antajan ja vuokraajan välinen neuvotteluasia, mutta varmasti moni vuokraaja mielellään rukkaisi vuokraa alemmas, tai sitten tulee pelto uudelleen tarjolle.
Tuli tuokin ennakoitua männävuonna ; vuokrasta tingin indeksikorotukset pois ja lisäksi klausuuli missä turvataan lisäosat korkojen kera meikäläiselle. Vuokrakin on 70% pyydetystä, eli muutaman kympin alle 200e/ha. 8)
-
Älä välitä kyllä me pidetään sua vieläkin *******nä :D
Olis nastempaa olla vielä normaalia *******tä kusipäisempi, olis nääs hehtaareita 80 enemmän tällä hetkellä. :D
-
uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
***Eikös se kuitenkin ole yrittäjän oma-asia minne tuet käyttää. Jos joku ne haluaa uuteen autoon käyttää, niin entäs sitten?
-
Voittajia ovat pellonvuokraajat ja -myyjät,
koska jatkavat "viisaat" viljelijät kilpailevat,
kuka korkeimmat hinnat maksavat.
Aika kannattavaa suomalainen maatalous. ???
-
uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
***Eikös se kuitenkin ole yrittäjän oma-asia minne tuet käyttää. Jos joku ne haluaa uuteen autoon käyttää, niin entäs sitten?
Näin. Tuki ei ole korvamerkittyä rahaa!
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
-
uuden auton hankkimiseksi veronmaksajat tuskin hyväksyvät tukia ohjattavan?
***Eikös se kuitenkin ole yrittäjän oma-asia minne tuet käyttää. Jos joku ne haluaa uuteen autoon käyttää, niin entäs sitten?
Tukiaisia on "kiltissä" mediassa motivoitu monesti viljelijän palkkana, ja palkallahan nimenomaan ostetaan elämiseen tarvittavat kamppeet. Periaatteessa tuotannon tulisi kantaa itseänsä, jolloin tuet on sitä ylimääräistä. Useimmat tietysti käyttävät ne rahat työmukavuuden nostamiseen (tehokkaammat ja uudemmat koneet) jotta verottaja ei veis kaiken. Virallinen kanta järjestöiltä on kuitenkin se että tuet on osa tuotantopanoksia. Kovassa investointiruuhkassa olevalle sitähän ne tietenkin onkin.
-
Voittajia ovat pellonvuokraajat ja -myyjät,
koska jatkavat "viisaat" viljelijät kilpailevat,
kuka korkeimmat hinnat maksavat.
Aika kannattavaa suomalainen maatalous. ???
Hienoa runoutta!
Ja totta.
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Vieläkö volvon ratissa lukee volvo? Täytyyhän kuljettajan tietää minne päin kääntää rattia. Käännyttäessä vasemmalle katsotaan volvon nimeä että mihin suuntaan se nyt olikaan. ;D
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Vieläkö volvon ratissa lukee volvo? Täytyyhän kuljettajan tietää minne päin kääntää rattia. Käännyttäessä vasemmalle katsotaan volvon nimeä että mihin suuntaan se nyt olikaan. ;D
Millai siitä suunnan näkee?
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Vieläkö volvon ratissa lukee volvo? Täytyyhän kuljettajan tietää minne päin kääntää rattia. Käännyttäessä vasemmalle katsotaan volvon nimeä että mihin suuntaan se nyt olikaan. ;D
Millai siitä suunnan näkee?
Olisko se niin, että volvo sanassa kirjain V on vasemmalla puolen ja O oikealla viimeisenä.
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Kerro ihmeessä, miten voit päätellä kannattavuudesta (tai tilan taloudellisesta toiminnasta) yhtään mitään sen perusteella, mikä auto pihassa seisoo tai ei seiso? No ok, liikevaihtoa pitää jonkin verran olla että saa myllyn pyörimään. Velka-autoja nyt saa melkein kuka tahansa, jos on pienetkään säännölliset tulot. Ja vaikkei velka-auto olisikaan, olisi mukava kuulla niitä perusteluja näiden hajatelmiesi tueksi.
Eikä Volvolla mitään V90 -mallia edes tuotannossa ole.
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Kerro ihmeessä, miten voit päätellä kannattavuudesta (tai tilan taloudellisesta toiminnasta) yhtään mitään sen perusteella, mikä auto pihassa seisoo tai ei seiso? No ok, liikevaihtoa pitää jonkin verran olla että saa myllyn pyörimään. Velka-autoja nyt saa melkein kuka tahansa, jos on pienetkään säännölliset tulot. Ja vaikkei velka-auto olisikaan, olisi mukava kuulla niitä perusteluja näiden hajatelmiesi tueksi.
Eikä Volvolla mitään V90 -mallia edes tuotannossa ole.
Oli vuosina 1996-98
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_V90
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Kerro ihmeessä, miten voit päätellä kannattavuudesta (tai tilan taloudellisesta toiminnasta) yhtään mitään sen perusteella, mikä auto pihassa seisoo tai ei seiso? No ok, liikevaihtoa pitää jonkin verran olla että saa myllyn pyörimään. Velka-autoja nyt saa melkein kuka tahansa, jos on pienetkään säännölliset tulot. Ja vaikkei velka-auto olisikaan, olisi mukava kuulla niitä perusteluja näiden hajatelmiesi tueksi.
Eikä Volvolla mitään V90 -mallia edes tuotannossa ole.
Oli vuosina 1996-98
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_V90
Juu, tiedän, mutta kyseessä oli "uudenkarheat", ja kerroin ettei tällä hetkellä ole tuotannossa.
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Vieläkö volvon ratissa lukee volvo? Täytyyhän kuljettajan tietää minne päin kääntää rattia. Käännyttäessä vasemmalle katsotaan volvon nimeä että mihin suuntaan se nyt olikaan. ;D
Millai siitä suunnan näkee?
Olisko se niin, että volvo sanassa kirjain V on vasemmalla puolen ja O oikealla viimeisenä.
Mutta millai ruåttalaiset sen tietää???
Nimi tarttis olla VolvoH (Vänster - Höger)
-
Eikös Volvo tule sanoista
Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor ??? ;D
-
Tuo todistaa sitä loputonta maauskoa, onneksi pellon haaliminen on aloitettu jo kohta 300 vuotta sitten, niin ei ole niin jumalatonta tuskaa 8)
-
Uuden karhee Volvo V90 vai mikä se ny oli? C-alueen joka maitomiehen arkiauto. Eikä siinä mitään, mutta kun huonosti kannattaa ja rahaa pitäisi saada lisää. ;D ;D ;D ;D
Vieläkö volvon ratissa lukee volvo? Täytyyhän kuljettajan tietää minne päin kääntää rattia. Käännyttäessä vasemmalle katsotaan volvon nimeä että mihin suuntaan se nyt olikaan. ;D
Millai siitä suunnan näkee?
Olisko se niin, että volvo sanassa kirjain V on vasemmalla puolen ja O oikealla viimeisenä.
Mutta millai ruåttalaiset sen tietää???
Nimi tarttis olla VolvoH (Vänster - Höger)
Ehkä siinä on se syykin, miksi ne on niin kokoajan kallellaan vasemmalle ...