Lannan levityksen ja kuljetuksen kulu nousee aika nopeasti jos matka kasvaa, että vaikka apupaska kallista niin voi silti jäädä halvemmaksi kuin lannan kuljettaminen kauas. Laskea tietysti kannattaa.
Lanta on hankala tuote kuljetella. Lietepuolella jos on mahdollista pistää se säiliörekan kyytiin niin kulkee kohtuuhinnalla vähän kauemmaksikin, jonkun 4000 - 7000 m³ ajaminen vähänkään etäämmälle traksalla+levittimellä on kyllä aivan turhaa puuhaa ja rengaskuluineen kaikkineen varmasti hintavin vaihtoehto. Perillä pitää vaan olla joku puskurivälivarasto mihin puretaan, ja josta levitin saa imaistua satseja ja auto lähteä hakemaan seuraavaa. Levitin saa pysyä pelloilla eikä siinä tarvitse olla mahdottoman kokoista kuormaa päällä. Pihojen lastauspaikat, omat tiet pitää olla sellaisia että rekka pääsee vaikeuksitta. Tuollaista siirrettävään puskurikonttiin perustuvaa lieterallia olen sivusta seurannut.
Vetoletkulevitys pellolla tietysti hieno juttu siellä missä sellainen on satavilla ja muutenkin mahdollista.
Kuivalanta ja vastaavat muut jakeet ovat hankalampia, uudelleen kuormailu on paljon työläämpää ja vaatii pellolle ylimääräisen vehkeen. Saisihan sitäkin jossain kasettiyhdistelmässä jonkun verran kyllä kelkottua.
Tota saanen esittää eriävän mielipiteen tuosta rekkahommasta. Meillä käytettiin rekkaa siirrossa tuossa yhtenä vuonna. Taksa oli muistaakseni 120e/h. Yhden kuorman (35m3) kuljetus kesti 35 minuutista 55 minuuttiin riippuen monesta asiasta. Lisäksi rekan pakolliset lepoajat ja työkohteelle siirtyminen (n. 1,5h suuntaansa) tuli ottaa laskelmissa huomioon. Mut siis tuossa tunnissa laskennallisesti olisi pitänyt liikkua puoliperällä n.44 mottia tavaraa. Sianlietteellä on sakkautuminen suuri ongelma jolloin aina ei täysiä kuormia tullut. Pitkän päivän ajoa kun laskeskelin niin tulin siihen tulokseen että motin siirto maksoi 3-3,5e. Tehokastahan tuo sinänsä on, noin 40m3 liikkuu tunnissa eli pitkän päivän jos pystyy ajelemaan niin 600m3 on vaihtaa maisemaa toki lasku saattoi hyvin olla yli pari tonnia plus alvi.
Levitysvaunulla kun ajoin saman niin 200 motti pystyi pitkässä päivässä ajamaan. 80 sentin löpön litrahinnalla aika tarkkaan euro meni löpöön motilla. Pitää muistaa että tämä piti sisällään myös levityksen. Ja jos erillinen siirto niin pummpauksessakin pumppukuormaimella palaa jonkin verran. 2-2,5e jää vielä katettavaksi muita kuluja.
Omalla traktorilla vedettävällä siirtosäiliöllä löpöä palaa motilta hieman vähemmän johtuen kuorma-auton renkaista jotka kaiketi vierivät herkemmin kuin levityvaunun pallot, vaikka kuormakoko yli puoltoistakertainen. Toki vaatii toisen kuskin ja traktorin. Ja tahti ei ole ihan niin ripeä.
Näillä meidän määrillä en ole osannut rengaskulua oikein laskea kun vielä yli 20v jälkeenkin pyörivät samat renkaat alla vaunussa. Mutta siirrosta nyt vielä niin vähäiset kokemukset ettei osaa sanoa. Mutta näin itse tehden on se mukavaa että saa aikataulut päättää ite ja jos tulee teknistä murhetta niin ei tarvii rekkapenaa laittaa kotia (1,5h suuntaansa) kesken päivän.
Tekee sen miten vaan niin sen paskan syntypaikan viereen ajaminen on monin verroin helpompaa ja halvempaa..