Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyörät  (Luettu 27440 kertaa)

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Paripyörät
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004  ;)

Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.
Kyllähän ne ajelee teillä 4 metrisillä kylvinkoneilla ja puimureilla alle 5m pöydillä yms.

Rupee tosiaan pareilla ajaminen taajamissa oleen aika perseestä. Kokoajan on liikennejakajia niin saa kattella,ettei mee korokkeen päälle tai aurauskeppi mukaan lähde. Autoilijoissa on kanssa paljon eroja ,että väistääkö vai eikö väistä. Toiset jää taakse kökkiin ja toiset sitten painaa ohi. Vaarallisia ohituksiakin ne tekevät tässä hiljan olin pellolla kääntymässä niin takana tuli kaks autoa ja vastaan oli yksi tulossa. Niin toisen takana olevan auton piti siinä ohi päästä ja lähellä oli ,ettei kolahtanu. Tie oli ihan suora ja ei ne parit nyt niin paljon näkyvyyttä heikentänyt.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.
Kyllähän ne ajelee teillä 4 metrisillä kylvinkoneilla ja puimureilla alle 5m pöydillä yms.

Puimurin pöytä voi olla paljonkin ojan päällä.
Kui mää ain olen paras?

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Paripyörät
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004  ;)

Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.

Väärin.. kyllä sillon kannatti jättää menemättä koko pellolle. Sillä vältti suuremmat tappiot..

Ja eiköhän ne viljelijät itse tiedä sen tarviiko maillensa tuplapyöriä vai ei. Itse en tarvitse..

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Paripyörät
Muistelkaamme lämmöllä syksyä 2004  ;)

Aivan, silloinkin kannatti laittaa paripyörät.

Väärin.. kyllä sillon kannatti jättää menemättä koko pellolle. Sillä vältti suuremmat tappiot..

Ja eiköhän ne viljelijät itse tiedä sen tarviiko maillensa tuplapyöriä vai ei. Itse en tarvitse..


Joo varmasti tietävät, eikä oo multa pois. Kunhan ihmettelen...

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.
Pellolla ajosta on puhe ollutkit

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paripyörät
väitäkkö tosissaan että mitä leviee rengas niin sen syvemmät jäljet jää ??? näin tajusin tuosta sun kommentista. voin vaikka väittää jos menet leveällä renkaalla märälle pellolle niin matalammat jäljet se tekee kuin esim. 10cm leveät riviviljely pyörät. eihän se raktorin paino tietenkään mihinkään katoa, se on niillä paripyörillä vaan tarkoitus että se raktorin paino menee isommalle alueelle peltoon.
Ihan tuo tieteellisesti tutkittu juttu on, että maa tiivistyy sitä syvemmältä, mitä leveämpi on rengas, jos siis mennään pellolle, joka on liian pehmeää ja akselipaino korkea.. Muistaakseni maa tiivistyy sysvyydeltä 0,5 X renkaan leveys. Kun jossain nykyaikasissa parikymmentä tonnia painavissa korjuukoneissa on sellaisi noin metrin levyisiä renkaita, niin märkinä syksyinä voidaan tehdä pellon rakenteelle todella suuria vahinkoja. Nämä raketeelle tehdyt vahingot sitten nähdään kuivina kesinä, kun vilja kuivuu käytännössä pystyyn, koskapa kapillaariilmiö ei pelaa pilalle sotketun jankkokerroksen takia.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Paripyörät
Oks kosketuspinnan pituudella mikä vaikutus tiivistymiseen verrattuna pyörän leveyteen, esim.650x42 0,8baria.Usein näkee paripyöriä traktoreissa täysillä paineilla.Ja mikä pakko sinne ropakkoon on mennä sotkemaan jos rakenne on herkimmillän tiivistymään,pois lukien nevat.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paripyörät
Siinähän tuo pointii juuri on, miksi pitää mennä märälle pellolle. Neliveto ja paripyörät ovat vaan yhdistelmä, jolla pääsee läpi lähes kelillä kuin kelillä ja tuo näyttää olevan monen hätähousun pellolle menokriteeri, kun maa kantaa.
Samaa mieltä olen matalapaineisista millirenkaista, ne toimivat lähes kuin tela, koskapa myös kosketuspituus on pitkä. Moni tosiaan pitää paripyörissä kovia paineita, koskapa muuten saattavat renkaat hangata toisiaan. Kuitenkin fysiikan lain mukaan pintapaine= renkaan ilmanpaine, se näyttää monelta unohtuneen. Katsellaan vaan, että ei tule raiteita peltoon, kuitenkin maa tiivistyy leveillä renkailla pehemeällä pellolla todella syvältä, vaikka ei jälkiä jäisikään.
Itse kyllä olen enemmän yhden matalapainesen leveän renkaan kuin paripyörien kannattaja, jää yksi työ(paripyörien asennus) pois ja traktori on huomattavasti kapeampi niin tiellä kuin hallinovissakin.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Paripyörät
Siinähän tuo pointii juuri on, miksi pitää mennä märälle pellolle. Neliveto ja paripyörät ovat vaan yhdistelmä, jolla pääsee läpi lähes kelillä kuin kelillä ja tuo näyttää olevan monen hätähousun pellolle menokriteeri, kun maa kantaa.
Samaa mieltä olen matalapaineisista millirenkaista, ne toimivat lähes kuin tela, koskapa myös kosketuspituus on pitkä. Moni tosiaan pitää paripyörissä kovia paineita, koskapa muuten saattavat renkaat hangata toisiaan. Kuitenkin fysiikan lain mukaan pintapaine= renkaan ilmanpaine, se näyttää monelta unohtuneen. Katsellaan vaan, että ei tule raiteita peltoon, kuitenkin maa tiivistyy leveillä renkailla pehemeällä pellolla todella syvältä, vaikka ei jälkiä jäisikään.
Itse kyllä olen enemmän yhden matalapainesen leveän renkaan kuin paripyörien kannattaja, jää yksi työ(paripyörien asennus) pois ja traktori on huomattavasti kapeampi niin tiellä kuin hallinovissakin.

Kyllä noilla paripyörillä mahtuu normaaliteillä ajamaan. Kiinnilaitto tunti per setti. Jos kunnon vehkeet niin vähemmän. Ainakin kylvösyvyys on tasaisempi paripyörillä jos on vielä pyöränvälijyrä.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.

Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?

Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.

Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?

Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
Lukitse ne sitkaimet ylös...
T:Nimim. sitkain alhaalla kylän läpi ihmettelin vaan että mikä kilisee...

No mikä kilisi?
Kui mää ain olen paras?

RockBull

  • Vieras
Vs: Paripyörät
Isossa traktorissa EI voi olla levikkeitä nykyään jos on vähänkin ajoa yleisellä tiellä.

4 meetriä leviällä ei voi liikenteen seassa ajella.

Tulee raatoja liikaa.

Juu liika on aina liikaa. Montakohan oli sellanen sopiva määrä?

Jokunen mummu per kevätkylvö sitkaimella kampitettuna.
Lukitse ne sitkaimet ylös...
T:Nimim. sitkain alhaalla kylän läpi ihmettelin vaan että mikä kilisee...

No mikä kilisi?

Är kioskin eestä otti nuorison edustajan intiaanikaljapusseineen völjyyn...???

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Paripyörät
Mulle on pelkästään hyötyä että toiset isännät tiivistää omat peltonsa.Kilpailuetu.

RockBull

  • Vieras
Vs: Paripyörät
Mulle on pelkästään hyötyä että toiset isännät tiivistää omat peltonsa.Kilpailuetu.

Oikein. Ei ne akselipainot todellakaan katoa mutta niiden haittavaikutuksia voi pienentää.
Pellolle menen kun kantaa ykköspyörillä mutta koneessa on paripyörät ja paineet on laskettu myös.