mitenkäs sitten yleensä nämä vaunujen kestävyydet? Oli nimittäin jälki niin karseaa että tässä ollaan jo pohdittu vaunun ostamista itselle kun täällä päin ei noita potentiaalisia urakoitsijoita ole kuin tämä yksi. Mutta hintahan se aina nousee esille ja toisaalta mietityttää lantavaunun sesonkiluonteisuus. Ja eihän sille tule kuin 2500 kuutiota levitettävää jos oman ostaa. Olen itsekin pitänyt Bergmannia lantavaunujen mesenä ja kai se sitä onkin taitavan kuskin käsissä. Mutta mitenkäs sitten esimerkiksi Flieglin vaunu? Onko kokemuksia? Siinä viehättäisi ainakin ettei ole pohjakuljettimia vaan puskulevy jolla tavaraa työnnetään. Sitä voisi kai käyttää myös hakkeen ja turpeen ajoon vai onko miten hankala vaihtaa levitysperä pois?
Kait ne nää länsieurooppalaiset vaunut kestää normaalia kulumista poikkeuksetta? Pohjakuljetin venyy käytössä, joten jossain vaiheessa joutuu lyhentämään ketjuja. Mutta onkos tuo kummonen homma jos esim joidenkin kymmenien(/satojen) tuhansien mottien välein vaihtaa vaikka koko pohjakuljettimen ketjuineen ja vetopyörineen? Rautaa se vain on ja jos vaikka joitain tonneja maksaa niin ei siitä koko ketjun eliniälle jaettuna kovinkaan hääppöstä kustannusta tule... Mutta kaikki voi hajota, ihmisten tekmiä nääkin on ja virheitä sattuu.
Onko Fliegelin vaunussa jonkun muun tekemä perä? Puskulevyn kanssa ei sitten kuormaa pakiteta, sekin voi olla nimittäin tarpeen vikatilanteessa. Jos et aio urakkaa ja levitysmäärä joitain tonneja vuodessa niin älä laita ropojas kiinni noin kalliiseen vaunuun. Kun eikös Fliegl joka tapauksessa ole vähintään yhtä kallis kuin bergmann? Kannattaisiko yrittää neuvotella vielä urakoitsijan kanssa? Jos ei tuolle tonnimäärälle paremmin sopivat, halvemmat vaunut käy? Et ajata kuutiotaksalla vaan tuntitaksalla. Sanot että jälkeen et ollut tyytyväinen mut jos kokeiltaas vähän rauhallisemmin seuraavan kerran? Ja täältä voi käydä lukemas vinkkejä levitykseen